Permalänk

överklocka intel q6600

Som det står i titeln vill jag överklocka en Intel q6600 som jag har har men vet inte riktigt om det är värt det
Jag har en gtx 550 ti till processorn men märker av att den flaskar så vill gärna få den bra nog att orka med grafikkortet.

Jag har tänkt använda detta moderkortet som jag har läst gå klocka upp till ca 3,3 ghz
http://www.inet.se/produkt/1902019/asrock-g41m-gs3
Kommer det bli stor skillnad om jag då klockar den till 3,3 ghz? och kommer den då klara 550ti?
och kommer min kylare coolermaster 212 klara av att avleda värmen den avger?

Tack i förväg

Permalänk
Medlem

Du har en Q6600 med 266MHz bas frekvens och 9x multipel.

Moderkortet du länkar till har (99% säker på detta) FSB hål i mellan 270MHz~331MHz och sedan ifårn 336~infinity

Detta är pga det billigare chipsetets konstruktion, vilket innebär att endast officiella FSB frekvenser (+-1.5%) går att uppnå med hållbar stabilitet.

Slutsaten blir då att du får dra på med 333MHz FSB vilket ger dig ca 3GHz efter överklockining vilket i sig ger dig exakt 25% högre CPU frekvens vilket också borde leda till 25% högre framerate i spel där CPUn är den flaskande komponenten.

Sedan så räcker den kylaren till gott och väl eftersom du knappt borde behöva höja spänningen under en sådan här överklocking.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Helt klart värt att börja med 333mhz fsb och sen se hur långt du kommer. Du har inget att förlora med den där processorn som ändå står sig helt okey om du klockar den, sett till vilket grafikkort du sitter med

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Kolla in 3,5Ghz tråden där många, däribland jag själv, klockat våra Q66 or till 50 % högre hastighet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Kolla in 3,5Ghz tråden där många, däribland jag själv, klockat våra Q66 or till 50 % högre hastighet...

på ett G41 moderkort antar jag?

Gissar ej.. det är givetvis inte processorn som kommer att sätta stopp för överklockningspotentialen vid användning av ett så här low end moderkort.

Hade själv min Q6600 på 4GHz luftkylt så jag vet vad det har för potential.

Har för stunden själv dock ett likadant moderkort som denna person använder liggandes här hemma så jag vet också vad de har för brister i överklockningspotential...........

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

på ett G41 moderkort antar jag?

Gissar ej.. det är givetvis inte processorn som kommer att sätta stopp för överklockningspotentialen vid användning av ett så här low end moderkort.

Hade själv min Q6600 på 4GHz luftkylt så jag vet vad det har för potential.

Har för stunden själv dock ett likadant moderkort som denna person använder liggandes här hemma så jag vet också vad de har för brister i överklockningspotential...........

Syftet med mitt inlägg var att rikta honom till tråden där flest postat sina spec etc samt resultat, dvs en bra databas att ha när man ska överklocka.

Permalänk

Tack för alla svar och som ni säger det så verkar det vara helt värt och lägga pengar på att överklocka den.
Har nämligen tänkt modda om ett gammalt dell xps 420 så den passar moderkortet jag länka i första posten
eller tycker ni bara det verka slöseri med tid?

angående moderkortet vet ni någonstans man kan hitta ett mer överklockningsbart nytt?
har bara hittat dessa g41 kort

Permalänk

sry för dubbelpost

hitta detta moderkort
http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/154994-mb775_i-p965_a...
googlade och hitta att nån nått 3,7ghz på det men såg att det bara har ddr2 ram vilket är dyrt att köpa
Har 4gb idag men de går bara i 667mhz och de är av olika märken så är inte säker om det kommer fungera på detta moderkort

Permalänk
Medlem

Hur tänkte du fästa moderkortet?
XPS 420 har ett vänsterfäst BTX om jag inte minns fel.. De har inte några dimmensioner/skruvhål gemensamt med "vanliga" konsumentillgängliga kort.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Skrivet av Jekean:

Hur tänkte du fästa moderkortet?
XPS 420 har ett vänsterfäst BTX om jag inte minns fel.. De har inte några dimmensioner/skruvhål gemensamt med "vanliga" konsumentillgängliga kort.

Vet att det är btx vilket gör det lite klurigt
jag har tänkt borra nya hål för moderkortsdistanser och flytta ner nätaggregatet i botten så att moderkortets i/o panel passar där den förra satt
sedan skära ut ett hål om det behövs för grafikkortsingångarana.

Permalänk
Medlem

Köp ett begagnat high-end moderkort så har du betydligt bättre förutsättningar.. Vad har du för minnen? Vad har du för nätagg?

Permalänk
Skrivet av mekken:

Köp ett begagnat high-end moderkort så har du betydligt bättre förutsättningar.. Vad har du för minnen? Vad har du för nätagg?

ett 460w nätagg som jag tycker borde räcka för överklockning när man har ett 550ti grafikkort
minnen vet jag ej men det är 4 minnen, 2 från dell i800mhz och två från nån dator som en polare haft i 667 mhz
(tror det var dell också)

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

ett 460w nätagg som jag tycker borde räcka för överklockning när man har ett 550ti grafikkort
minnen vet jag ej men det är 4 minnen, 2 från dell i800mhz och två från nån dator som en polare haft i 667 mhz
(tror det var dell också)

Vid köp av bättre moderkort(>P31) så kommer det antagligen bli minnena som sätter stopp..

Men vem vet.
Har både 667 minnen som klarar hela 680
Och andra som klarar 960 utan problem.
Samtliga budget moduler

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem

Märket på nätagget? Rent effektmässigt räcker det. Bara det inte är något udda-märke...

Nästa flaskhals blir dina 667mhz minnen. Dom sätter stopp vid 333 FSB + liiite till. Behöver du dom eller klarar du dig på dom 2st 800mhz? Storlek på dom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

Vet att det är btx vilket gör det lite klurigt
jag har tänkt borra nya hål för moderkortsdistanser och flytta ner nätaggregatet i botten så att moderkortets i/o panel passar där den förra satt
sedan skära ut ett hål om det behövs för grafikkortsingångarana.

Fast om du inte har ett annat Btx kort så kommer kontakterna hamna tvärtom alltså mot framsidan av chassit..

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Curemylife:

Fast om du inte har ett annat Btx kort så kommer kontakterna hamna tvärtom alltså mot framsidan av chassit..

Då har man väl ändå misslyckats ganska kraftigt?

Borra hål och allt men lyckas få fast moderkortet bakochfram

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Då har man väl ändå misslyckats ganska kraftigt?

Borra hål och allt men lyckas få fast moderkortet bakochfram

Tja, antingen så monterar han det uppochner eller på dörren av chassit, det vet han dock förmodligen redan.

btx ser ju typ ut som ett spegelvänt atx kort.

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk
Skrivet av mekken:

Märket på nätagget? Rent effektmässigt räcker det. Bara det inte är något udda-märke...

Nästa flaskhals blir dina 667mhz minnen. Dom sätter stopp vid 333 FSB + liiite till. Behöver du dom eller klarar du dig på dom 2st 800mhz? Storlek på dom?

har ett hp nätagg som jag tagit från en före detta hp dator, det verka vara ok och tror det stod nått om 82%effiency på den
ram minnena med 800mhz är bara 2gb men har ett par 512 mb som jag hade tidigare men 3gb känns lite för lite

Skrivet av Curemylife:

Tja, antingen så monterar han det uppochner eller på dörren av chassit, det vet han dock förmodligen redan.

btx ser ju typ ut som ett spegelvänt atx kort.

ska montera det upp och ner

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

ska montera det upp och ner

Ja se där ja:)

Lite inspiration som du förmodligen har tittat på;)

http://www.sweclockers.com/galleri/7624-dell-xps-420-atx-mod

http://www.sweclockers.com/galleri/7811-xps720-h2c-atx-modd-g...

Visa signatur

Falling In Reverse - Game Over

"Midway upon the journey of our life I found myself within a forest dark, For the straightforward pathway had been lost."

Permalänk

japp har studerat den noga
fast jag har ju mindre moderkort så det blir smidigare att bara ha moderkortet upp och ner och sedan sätta nätagget i botten.
Enda problemet är starknappen men har en polare som har en sådan över som tur är

Angående överklockningen så undrar jag bara som oerfaren hur mycket jag ska höja på volten ungefär med denna cpu?
har för mig att jag läst att stockvolten räcker rätt långt