Intel släpper ny Atom-plattform för nätverkslagring

Permalänk
Melding Plague

Intel släpper ny Atom-plattform för nätverkslagring

Processorn Atom återkommer i den nya plattformen Milstead, som är speciellt framtagen för personlig nätverkslagring i alla former.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Ett eget moln låter trevligt

Permalänk
Citat:

och klarar av uppspelning av video i 1080p.

Så det skulle även kunna fungera som HTPC? Då blir det ännu lite intressantare

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk
Avstängd

Om man nu prompt vill använda X86 så känns Atom Z2760 som ett bättre alternativ för NAS/små moln, halva priset lägre strömförbrukning. Prisskillnaden på CPUn/SOC skulle kunna läggas på en bra raid controller istället förmjukvarubaserad vilket skulle ge bättre prestanda.

Permalänk
Medlem

Det enda intressanta egentligen är att det verkar som man kan få upp till sex SATA-portar. De skulle skitit i den uttjatade 1080p-grafiken bara, hellre lägre pris så är det riktigt intressant för oss som använder servrar utan GUI och inte har några stora krav på CPU-kraft. Synd samtidigt att de bakåtsträvande HDD-priserna sätter käppar i hjulet för de härliga, strömsnåla RAID-klustren man kunde byggt annars.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Ett eget moln låter trevligt

Defenitivt. Ett hem-moln har jag absolut inget emot, det är när det ligger på 'offentliga' stora serverar jag skyr det!

---
Detta kanske kunde bli något för mig, får se hur det ser ut när mer specs kommer!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Skönt, skulle vilja byta ut min netgear nv+. Så fort man startar den så är den uppe på 40c och fanspeed är i taket, inte nog med det så är den seg :/
Bor i en 2a så ljudet är ju ganska viktigt
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Defenitivt. Ett hem-moln har jag absolut inget emot, det är när det ligger på 'offentliga' stora serverar jag skyr det!

---
Detta kanske kunde bli något för mig, får se hur det ser ut när mer specs kommer!

Använder inte något "moln" utan ett som jag måste ha för skolan (man tvingas ha det :S).
Men skulle vara bra med ett eget "moln" för att komma åt alla filer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Använder inte något "moln" utan ett som jag måste ha för skolan (man tvingas ha det :S).
Men skulle vara bra med ett eget "moln" för att komma åt alla filer

som man får med owncloud

det ser ut som en mycket intressant uppgradering av min NAS läste lite dåligt men klarar den ECC?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Desktop: Ryzen 9 3950x | RTX 2060 | 16Gb RAM | 512Gb + 256Gb SSD
NAS: HP Microserver Gen8 | 8GB Ram | 3x2Tb ZFS | FreeNAS
SRV: HP ML350p Gen8 | 64GB Ram | 2x E5-2630v2 | ESXI

Permalänk
Medlem

Hoppas verkligen Intel släpper fristående moderkort med denna plattform.
Just nu är det ju bara en tillverkare som gör Mini-ITX Atom med sex SATA-portar.
Talar förstås om Supermicro. Dom gör väldigt bra grejer men dom är också dyra.
Fördelen med deras kort är ju dubbla gigabit och det finns en variant med IPMI 2.0.
Nackdelen är att dom är lite gamla, med D525 som cpu, att den kör endast en kanal (men två platser) unbuffered SO-DIMM DDR3 800MHz non-ECC och Matrox G200eW gpu som jag har dålig erfarenhet av från servrar på jobbet, med endast VGA som utgång.
Men det kan ju hända att Supermicro gör ett nytt kort med D2550

Om Intel släpper ett med sex SATA, dubbla gigabit och IPMI så köper jag direkt, då det säkert kommer vara mycket billigare än Supermicro.

Visa signatur

Workstation: i7 2600K @ 4.2GHz - Zalman 9900 MAX | MSI P67A-GD65 B3 | Corsair XMS3 1600 (16GB) | MSI GTX 1070 Gaming X | Samsung 860 EVO 1TB | Antec P280 | Corsair HX 850W
Server: Atom C2750 (ASRock C2750D4I) | Kingston 2x8GB 1600 ECC | Intel S3500 160GB | 26TB WD Red | Silverstone DS380 | Silverstone SFX ST45SF-G

Permalänk
Medlem
Skrivet av Minimupp:

Ett eget moln låter trevligt

Finns redan. Synology har det i sina NAS

Skrivet av LessIsMoore:

Så det skulle även kunna fungera som HTPC? Då blir det ännu lite intressantare

Det är väl något man kanske saknar med dagens NAS. Som det är nu använder jag en mediaspelare (A.C.Ryan) som läser från mitt NAS.

Skrivet av Morkul:

Om man nu prompt vill använda X86 så känns Atom Z2760 som ett bättre alternativ för NAS/små moln, halva priset lägre strömförbrukning. Prisskillnaden på CPUn/SOC skulle kunna läggas på en bra raid controller istället förmjukvarubaserad vilket skulle ge bättre prestanda.

Men vill man kunna använda sin NAS även som en HTPC så blir det billigare, du slipper en mediaspelare (åtminstone tills TV-apparaterna klarar mer än DLNA som suger fetr*v). Mjukvarubaserad raid är idag inte sämre (de flesta SOHO-lösningar har just mjukvarubaserade ändå), dessutom i många fall säkrare, men det är av underordnad betydelse eftersom dagens NAS kan maxa ett gigabitnätverk.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Dr.Mabuse:

Men vill man kunna använda sin NAS även som en HTPC så blir det billigare, du slipper en mediaspelare (åtminstone tills TV-apparaterna klarar mer än DLNA som suger fetr*v). Mjukvarubaserad raid är idag inte sämre (de flesta SOHO-lösningar har just mjukvarubaserade ändå), dessutom i många fall säkrare, men det är av underordnad betydelse eftersom dagens NAS kan maxa ett gigabitnätverk.

Poängen var att om du har en hårdvarubaserad raid lösning kommer du undan med enklare cpu trots att du kan ha tillräcklig gpu för att klara av media så som HTPC. Z2760 kommer mer än väl klara av att driva en HTPC i 1080p.

Finns även ARM lösningar som klarar så väl HTPC i alla dess kombinationer som kombinerat med hårdvarulösning på RAID passa utmärkt som NAS/HTPC kombo.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Finns även ARM lösningar som klarar så väl HTPC i alla dess kombinationer som kombinerat med hårdvarulösning på RAID passa utmärkt som NAS/HTPC kombo.

Det där får du gärna länka om du vet några sådana moderkort! Jag funderar på ARM i nästa hemmaserver men hittar inga moderkort som motsvarar det jag vill ha, vilket egentligen bara är gigabit-NIC och att kunna raida ett par diskar.

Visa signatur

Gentoo Desktop: Ryzen 3600X | 32 GB
Server: Intel G7400T
Commodore 64C + 1541u2

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Schnitz:

Det där får du gärna länka om du vet några sådana moderkort! Jag funderar på ARM i nästa hemmaserver men hittar inga moderkort som motsvarar det jag vill ha, vilket egentligen bara är gigabit-NIC och att kunna raida ett par diskar.

Då det finns ett extremt stort urval så är frågan vad vill du ha? Hur många sata portar? Är giga-lag det enda du vill ha för övrigt? Är 1080p ett måste, utan kommer du undan riktigt billigt.

Vet du vad: starta en post i forumet för enkortsdatorer eller om du vill så ta det via PM. Han en absolut känsla av att detta är fel tråd ;). En tråd i rätt forum så att flera kan diskutera och få nytta av det?

Permalänk
Avstängd

Dom här får mäta sig mot små ARM servrar och enkortsdatorer som Raspberry Pi kanske?

Kan bli tufft när nya ARMv8 processorer med 64-bit kommer...