Råd om CPU-kylare till ASUS P8Z77-V med höga minnen

Permalänk
Medlem

Råd om CPU-kylare till ASUS P8Z77-V med höga minnen

Jag håller på att plocka ihop en ny dator, och skulle behöva lite information om vilka luftkylare till CPUn som funkar ihop med Corsair Vengeance på ett ASUS P8Z77-V (PRO-varianten i mitt fall). Jag har fått information om att Cooler Master V8 ska passa på ett sådant moderkort ihop med dessa minnen, men det vore intressant med lite mer input från folk som faktiskt byggt ihop system med något av korten.

Chassit jag har tänkt mig stoppa in allting i är ett Fractal Define R4, där maxhöjden på kylare lär vara 170 mm. Mina prioriteringar ligger på att få en effektiv, tyst, kylare. Riktmärkena kring fläktar är inga under 120 mm, inga varvtal över ~800 rpm. Det gör inget om kylaren kostar under 750 kr komplett...

Ni som byggt med luftkylare - vilka kylare har ni monterat, och går de fria från minnesplatserna?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oacceptabelt:

Jag håller på att plocka ihop en ny dator, och skulle behöva lite information om vilka luftkylare till CPUn som funkar ihop med Corsair Vengeance på ett ASUS P8Z77-V (PRO-varianten i mitt fall). Jag har fått information om att Cooler Master V8 ska passa på ett sådant moderkort ihop med dessa minnen, men det vore intressant med lite mer input från folk som faktiskt byggt ihop system med något av korten.

Chassit jag har tänkt mig stoppa in allting i är ett Fractal Define R4, där maxhöjden på kylare lär vara 170 mm. Mina prioriteringar ligger på att få en effektiv, tyst, kylare. Riktmärkena kring fläktar är inga under 120 mm, inga varvtal över ~800 rpm. Det gör inget om kylaren kostar under 750 kr komplett...

Ni som byggt med luftkylare - vilka kylare har ni monterat, och går de fria från minnesplatserna?

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757621

köp den, sänkt pris i 50 minuter till?
ifall du vill ha den tyst, bara sänk varvtalet på fläktarna

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem

Jag har ett Define R4 och P8Z77-V, använder Scytche Samurai ZZ Rev.B som kan monteras i alla vinklar. Du kan i princip ha infite höga RAM minnen för Samurai kommer inte ens i närheten av slotsen Den är också tyst tros att jag lirar spel i flera timmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757621

köp den, sänkt pris i 50 minuter till?
ifall du vill ha den tyst, bara sänk varvtalet på fläktarna

Han skrev luftkylare till och med ? Tror han vill ha luft då eller ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Hedersmedlem

Hej där rumskamraten.

Alla modeller med liggande kylflänsar borde fungera i teorin antar jag. Ex. Noctua NH-L12 (som dock kanske går bort då ena fläkten inte är 120 mm), Noctua NH-C14, Noctua NH-C12P SE14, Phanteks PH-TC14CS och många andra. Läste även att Hyper 212 EVO skall passa med Vengenaceminnen.. men ta mig inte på orden där. Andrahandsuppgifter.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av Überklass:

Hej där rumskamraten.

Alla modeller med liggande kylflänsar borde fungera i teorin antar jag. Ex. Noctua NH-L12 (som dock kanske går bort då ena fläkten inte är 120 mm), Noctua NH-C14, Noctua NH-C12P SE14, Phanteks PH-TC14CS och många andra. Läste även att Hyper 212 EVO skall passa med Vengenaceminnen.. men ta mig inte på orden där. Andrahandsuppgifter.

Noctua NH-C14 kommer inte fungera med först ram platsen eller nedre fläkten för hög profil minnen.
Phanteks PH-TC14CS kommer du antagligen få ta bort nedre fläkten om man har hög profil minnen.

Är också ganska säker att 212 EVO ska fungera med hög profil minnen.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av JohanFalk:

Noctua NH-C14 kommer inte fungera med först ram platsen eller nedre fläkten för hög profil minnen.
Phanteks PH-TC14CS kommer du antagligen få ta bort nedre fläkten om man har hög profil minnen.

Är också ganska säker att 212 EVO ska fungera med hög profil minnen.

Tack för att du rättade mig. Var rätt säger att dom med liggande kylflänsar borde fungerat. Men det är nog som du säger att nedre fläktarna på dom modellerna som har 2 fläktar kommer ta i minnena.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem

Med tanke på att du kör med FD R4 som chassi och då vill du nog inte ha höga minnen för att det är snyggt, varför inte investera i låga minnen?

Thermalright's Archon?

Permalänk
Medlem

Frågan är om jag får in en Archon i mitt chassi? Får nog kolla SweC-recensionen av chassit.

Thermalright MUX-120: "Produkten har utgått och kan inte längre köpas."

Sist jag byggde dator så fick jag dit en relativt stor luftkylare, men det var mycket tur inblandat. Jag hade drygt 10 mm extra utrymme på bredden, mellan minnesplatserna och "rutan" som avdelats för monteringsanordningen till kylaren. Hade det extra utrymmet saknats så hade det inte gått med Dominator-minnena jag kör på, trots att de inte är så höga (relativt sett).

Hur stor är egentligen den avdelade ytan för kylaren? Det borde ju gå att avgöra ungefär vilka kylare som kan passa, genom att veta djupet på kylaren och måttet som är avdelat för kylaren på moderkortet...?

Skrivet av Zyzz:

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757621

köp den, sänkt pris i 50 minuter till?
ifall du vill ha den tyst, bara sänk varvtalet på fläktarna

Min uppfattning är att den typen av kylare aldrig går att få lika tyst som en bra luftkylare. Det är smidig montering förvisso, men inget jag är intresserad av.

Skrivet av Navicula:

Jag har ett Define R4 och P8Z77-V, använder Scytche Samurai ZZ Rev.B som kan monteras i alla vinklar. Du kan i princip ha infite höga RAM minnen för Samurai kommer inte ens i närheten av slotsen Den är också tyst tros att jag lirar spel i flera timmar.

Har du noterat fläktvarvtalet någon gång? Hur ligger du till under normal användning? Mitt nuvarande system har en kylare med 120 mm fläkt som aldrig snurrar över 860 rpm. Tempen går över 50° C om jag kör något svettig bänktest, annars har jag aldrig registrerat högre temperatur vid min normala användning.

Skrivet av Skrotnisse9292:

Med tanke på att du kör med FD R4 som chassi och då vill du nog inte ha höga minnen för att det är snyggt, varför inte investera i låga minnen?

Thermalright's Archon?

Nej, överlag är utseendet underordnat funktionen för min del.

Tyvärr är sortimentet av 32 Gb-kit ganska begränsat, och när det gäller lite snabbare minnen så har många tillverkare en tendens att fläska på med kolossala kylflänsar trots att det absolut inte behövs. Corsair själva marknadsför t.ex. vissa minnen med att "de har utseendet du vill ha".

En annan lösning är att köpa två kit av t.ex.: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752765

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oacceptabelt:

Har du noterat fläktvarvtalet någon gång? Hur ligger du till under normal användning? Mitt nuvarande system har en kylare med 120 mm fläkt som aldrig snurrar över 860 rpm. Tempen går över 50° C om jag kör något svettig bänktest, annars har jag aldrig registrerat högre temperatur vid min normala användning.

Har aldrig mätt rpm på fläkten. Dock vet jag temperaturerna, under idle har jag mellan 36 - 39c och vid load har jag som högst 55c. Det är en ganska underligt fläkt måste jag säga, CPUn är rätt varm vid idle jämfört med andra kylare. Men under load hörs knappt fläkten och ger riktigt bra temps (55c) om man jämför med idle värdet. Du kan ändra flödet på fläkten också, endera så blåser den ut varm luft eller så riktar du kall luft ned mot cpun och moderkortet.

Om det låter som ok värden för dig så köp kylaren och skaffa über höga minnen

Permalänk
Medlem

Inet brukar ha ganska korrekta mått för hur högt över moderkortet processorkylare får vara, enligt dom så är det 170mm och du kan säkerligen tänka 171-173mm då. Annars är det väl möjligt att ta bort lite ljuddämpning ?

Hursomhelst, Archon borde fungera. Kan inte säga till 100% dock...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Om det låter som ok värden för dig så köp kylaren och skaffa über höga minnen

Upplevelsen av vad som är en "tyst" fläkt skiljer sig från person till person, därför behöver jag veta varvtalet på fläkten vid maxbelastning.

JohanFalk

Jag gillar bara att ha lite marginaler när jag bygger. Jag gillar absolut konceptet med Archon. Stor kylare och långsam fläkt, precis som jag vill ha det.

Vad säger du om min fråga angående vägledande mått på CPU-kylare för S-1155?

Permalänk

jag kör CM Hyper 212 EVO. kom upp i ca 60C när jag testade min 3770K med OCCT.
Överklockat till 4,2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oacceptabelt:

JohanFalk

Jag gillar bara att ha lite marginaler när jag bygger. Jag gillar absolut konceptet med Archon. Stor kylare och långsam fläkt, precis som jag vill ha det.

Vad säger du om min fråga angående vägledande mått på CPU-kylare för S-1155?

Inom bredden ? Inte exakt säker vad du menar ? Menar du alltså hur mycket plats det är mellan moderkortets heatsinks - först minnes platsen ? Isåfall har jag ingen aning. Ett ATX moderkort är 244mm bredd generellt, och räknar jag med skala...så 110mm ? Kan vara helt fel dock.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Inom bredden ? Inte exakt säker vad du menar ? Menar du alltså hur mycket plats det är mellan moderkortets heatsinks - först minnes platsen ?

Tänk dig hålbilden för hålen till CPU-kylaren, den är ju likadan på alla socket 1155-moderkort. Runt den finns en avdelad yta, ofta markerad med ett screentryck på moderkortet som en kvadrat (eller kanske en rektangel?), en yta som jag förmodar är ett av Intel standardiserat mått.

Vet man måtten på den ytan, och antar att kylflänsarna är någorlunda centrerade över CPU'n, så borde det gå att avgöra vilka kylare som går att montera utan att inkräkta på minnesplatserna?

Nu när jag har kollat lite så verkar t.ex. Intels egen tornkylare hålla sig vid 95x95 mm i totalmått på basen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oacceptabelt:

Tänk dig hålbilden för hålen till CPU-kylaren, den är ju likadan på alla socket 1155-moderkort. Runt den finns en avdelad yta, ofta markerad med ett screentryck på moderkortet som en kvadrat (eller kanske en rektangel?), en yta som jag förmodar är ett av Intel standardiserat mått.

Vet man måtten på den ytan, och antar att kylflänsarna är någorlunda centrerade över CPU'n, så borde det gå att avgöra vilka kylare som går att montera utan att inkräkta på minnesplatserna?

Nu när jag har kollat lite så verkar t.ex. Intels egen tornkylare hålla sig vid 95x95 mm i totalmått på basen.

Tror jag förstår vad du menar nu, har inget 1155 socket moderkort tillhands som inte används. Vidare jag kan se så är mönstret 93.5x93.5 mm, men du har lite mer yta att använda än så. Ser också ut som processor socketen är nästintill centrerad. Du borde alltså ha runt omkring 50-55 mm mellan mittpunkten och första minnes platsen ?

Archon är 53 mm bredd, alltså 26.5 mm och fläkt vilket är 26.5 mm. Alltså 53 mm från mittpunkten mot första minnes platsen ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oacceptabelt:

Upplevelsen av vad som är en "tyst" fläkt skiljer sig från person till person, därför behöver jag veta varvtalet på fläkten vid maxbelastning.

Startade om datorn och kollade BIOS, min cpu fläkt har cirka 450 - 650 rpm vid idle. Mina be quiet! Silent Wings 2 är inte lika tysta som cpu fläkten.

Permalänk
Skrivet av Oacceptabelt:

Ett förslag som borde fungera (fungerar på P8Z68-V PRO gen3), är Prolimatech Genesis. Det finns fördelar och nackdelar med den kylaren. Den är stor men, då den är ganska hög kommer det att precis gå över Vengance-minnen.
Du får ju även ordna med egna fläktar och det är ju positivt vad gäller att man inte får betala för några som man ändå byter, men kylaren är ganska dyr framförallt med bra fläktar.
Jag har en och du kan kolla i mitt galleri för att se hur det ser ut monterat.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk
Medlem

Som många andra sagt, Archon, om den får plats för höjden, höga minnen skall gå bra. Väldigt bra prestanda i förhållande till ljudnivån med. Men det är möjligt att den är nån millimeter för hög. Så försök verifiera detta!

Observera också att det finns 3 varianter av Archon, den "originalet" med 140mm fläkt, en uppdaterad version med en 150mm fläkt och en Sandy-Bridge E version som är ännu större (och som antagligen inte passar).

Varianten med 150mm fläkt i push-pull ger väldigt bra prestanda, om än att det blir dyrt!

Recension av orginalet:
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/thermalright...

Well, what can I say? Thermalright designed a truly magical cooler. Although two-array heatsinks are currently extremely popular, Archon turned out just as efficient as Silver Arrow, and with two fans attached to it, it proved even more efficient. In our opinion, there are several factors behind this impressive victory. Firstly, it is very smart heatpipe layout inside the heatsink that allows distributing the heat over the heatsink more evenly. Secondly, we shouldn’t forget about thick 0.5 mm heatsink plates soldered to the heatpipes. Thirdly, it is the use of an extremely effective Thermalright TY-140 fan. And the fourth factor is cooler’s reliable retention providing very secure hold and impeccably polished contact surface of the base plate. All these factors combined allowed Thermalright Archon to become the today’s most effective cooling product. Of course, we shouldn’t also forget that the bent base of the cooler could have turned out to be an ideal fit for the non-lapped heat-spreader of our test CPU. However, this is highly unlikely.

Among the drawbacks of the new Thermalright Archon we should definitely mention its height: not every system case out there can successfully accommodate a 170 mm tall cooler. Moreover, the price tag of $79.95 seems to be a little too high, even though Thermalright products have always been on the pricy side. And the last but not least, we wish Thermalright could design a similar cooler that would be 5-10 mm shorter, but at the same time 20 mm wider. The shorter “Archon SE” would easily fit into most cases, and by making the heatsink 10 mm wider on each side they could increase the effective heatsink surface size significantly but at the same time still avoid blocking the closest memory DIMM slot.

We realy liked this cooler. In fact, it proved to be the best cooler out there today. Unfortunately, the drawbacks we pointed out above do not allow us to crown Thermalright Archon with the Editor's Choice, but we are happy to award it with our Ultimate Innovation title.

En till recension (frånHardocp) http://www.hardocp.com/article/2010/12/08/thermalright_archon...

The Archon is a pretty amazing cooler. You get the performance of the Venomous X / TRUE but with an included fan and larger fan support for reduced noise. It doesn’t impede on the adjacent DIMM slots and as long as your case is large enough to fit the Archon you shouldn’t have any issues. I really like the design and performance of the Archon and the only thing that remains to be seen is just what this thing will cost.

Ytterligare recensioner där man ser hur de monteras:
http://www.xbitlabs.com/articles/coolers/display/xigmatek-pri...

The TRUE Spirit 140 and Archon SB-E being narrow and having large clearance, there can be no conflicts with mainboard components.

You can only have an installation problem with the Archon SB-E and its huge fan: the latter is going to press against the side panel of your system case.

Jag är lite tveksam till om Archon verkligen får plats, och Thermalright TRUE Spirit 140 presterar också väldigt bra som du kan se, så det kanske kan vara ett alternativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Han skrev luftkylare till och med ? Tror han vill ha luft då eller ?

Jag antog att han ville ha luft endast för att folk säger att vattenkylningspumpar låter..

men det går att fixa så att dem blir helt knäpptysta (har själv gjort det) och då länkade jag ett riktigt prisvärt paket, bättre att ge lite bra förslag än inget alls

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

Jag antog att han ville ha luft endast för att folk säger att vattenkylningspumpar låter..

men det går att fixa så att dem blir helt knäpptysta (har själv gjort det) och då länkade jag ett riktigt prisvärt paket, bättre att ge lite bra förslag än inget alls

Jo, nog går det att få dom tyst. Det mesta går att fixa, annars kan man reklamera. Men kanske man inte har tid eller lust att börja mixtra ?

Hursomhelst, när jag ser något skrivet som det här då tänker jag: Nu menar han allvar!

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yrch:

Thermalright TRUE Spirit 140 presterar också väldigt bra som du kan se, så det kanske kan vara ett alternativ!

Thermalright verkar ha många trevliga produkter.

Har även kikat på deras Venomous X, som "bara" är 160 mm hög.

Skrivet av Zyzz:

Jag antog att han ville ha luft endast för att folk säger att vattenkylningspumpar låter..

De låter för mycket för mig, tyvärr. Min uppfattning är att kylprestandan och ljudnivån hos en bra lyftkylare går inte slå med en vattenkylare av den sorten.

Skrivet av JohanFalk:

Jo, nog går det att få dom tyst. Det mesta går att fixa, annars kan man reklamera. Men kanske man inte har tid eller lust att börja mixtra ?

Hursomhelst, när jag ser något skrivet som det här då tänker jag: Nu menar han allvar!

Nej precis. Jag vill packa upp, montera, koppla in kabeln och köra!

Jag lägger hellre krut på att modda något annat, när jag vet att det finns bra luftkylare av tornmodell som blir "ljudlösa" i mina öron (på stock speed).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oacceptabelt:

Thermalright verkar ha många trevliga produkter.

Har även kikat på deras Venomous X, som "bara" är 160 mm hög.

De låter för mycket för mig, tyvärr. Min uppfattning är att kylprestandan och ljudnivån hos en bra lyftkylare går inte slå med en vattenkylare av den sorten.

Nej precis. Jag vill packa upp, montera, koppla in kabeln och köra!

Jag lägger hellre krut på att modda något annat, när jag vet att det finns bra luftkylare av tornmodell som blir "ljudlösa" i mina öron (på stock speed).

pumpen låter Ingenting när man fixat den, bara så att du vet iaf inte utanför chassit

Tänkte bara på att du hade High Minnen, då är det svårare att hitta bra luftkylare men självklart går det. Jag skaffade en MUX 120 (för 199kr) pga att jag har High minnen och inte fick in någon rejäl kylare, men den fick åka ut och breda plats för en H80

men det är ditt val, välj vad du vill

Visa signatur

2500k @ 4Ghz - H80 | GTX 970 DCII | 8 GB ram
Qpad MK-50, Qpad 5k, Qpad QH-85, Qck+
voff | voff voff

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zyzz:

pumpen låter Ingenting när man fixat den, bara så att du vet iaf inte utanför chassit

Har du någon tråd eller motsvarande i ämnet?

Det kunde absolut vara intressant att se vad modifikationen består av! Inte för att jag tänker köpa en vattenkylare, men ändå...

Permalänk
Medlem

Jag har kunnat få bekräftat att Cooler Master Hyper 212 EVO går att få plats med, tillsammans med Corsair Vengeance, på mitt moderkort.

Det blir flera millimeter mellan fläkten och minnena.

Något väldigt skumt är att Hyper 212 EVO verkar vara helt slut hos flera stora aktörer, med leveranser så långt fram som i december i vissa fall. Någon kines som glömt tillverka kanske? Lyckades dock hitta och beställde en hos Alina, så nu behöver jag åtminstone inte köra den boxade kylaren när jag får hem de övriga grejerna. Sökandet efter kylare fortsätter dock, då jag misstänker att den kanske inte kan gå att få så tyst som jag vill ha den.

Kommer säkert sälja flera mycket lätt begagnade kylare om ett tag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oacceptabelt:

Har du någon tråd eller motsvarande i ämnet?

Det kunde absolut vara intressant att se vad modifikationen består av! Inte för att jag tänker köpa en vattenkylare, men ändå...

Har du lyssnat på en vattenkylare utan fläktar? Sätt på en fläkt på 400rpm och den låter garanterat mer
Annars har man ett måndags exemplar. Vatten flyttar värmen bättre med, vill man klocka så funkar knäpptysta vattenkylningssystem för mindre än 800kr

Permalänk
Medlem

Köp LP-versionen av Vengeance-minnena istället så blir ditt utbud av kompetenta kylare bra mycket större. Jag har själv vanliga Corsair Vengeance, men eftersom min kylare är så så stor så fick jag ta bort kylflänsarna på dem.

edit: Eller jaha, du hade redan minnena! Ta bort kylflänsarna bara, då. :F

edit: Eller så hade du inte de redan. Äh. Tycker hur som helst inte att storleken på minnena ska behöva påverka ditt köp av processorkylare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Har du lyssnat på en vattenkylare utan fläktar? Sätt på en fläkt på 400rpm och den låter garanterat mer
Annars har man ett måndags exemplar.

Det är säkert inte bara en fråga om ljudnivå utan även om frekvens. Den handfull jag lyssnat på har ett ljud som stör mig. Ett annat exempel på störande ljud är om man har två mekaniska diskar monterade i samma låda, som snurrar i samma varvtal. Jag har aldrig lyckats få dem så resonansfria så att jag inte hör dopplereffekten som uppstår av små variationer mellan varvtalen på diskarna.

Skrivet av iSw3de:

Vatten flyttar värmen bättre med, vill man klocka så funkar knäpptysta vattenkylningssystem för mindre än 800kr

Gör vatten verkligen det? Jag har fått för mig att den termiska resistansen är mycket högre i vatten än i koppar/aluminium, å andra sidan är jag inte speciellt insatt i hur det fungerar i verkligheten.

Jag kommer sannolikt att beställa en i7 3770 ändå, så klockning blir det nog inte mycket av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Köp LP-versionen av Vengeance-minnena istället så blir ditt utbud av kompetenta kylare bra mycket större. Jag har själv vanliga Corsair Vengeance, men eftersom min kylare är så så stor så fick jag ta bort kylflänsarna på dem.

edit: Eller jaha, du hade redan minnena! Ta bort kylflänsarna bara, då. :F

edit: Eller så hade du inte de redan. Äh. Tycker hur som helst inte att storleken på minnena ska behöva påverka ditt köp av processorkylare.

Eller så är utbudet av 32 Gb kit ganska begränsat, som jag skriver i inlägg #10?

Det borde inte sitta såna fåniga och onödiga kylare på minnen från första början, men det är en annan diskussion.