Dags att överklocka! Lite hjälp vore inte fel!

Permalänk

Dags att överklocka! Lite hjälp vore inte fel!

Tjena alla sweclockers! Ni har säkert redan läst dessa trådar förr men hittade ingen likvärdig jag kunde läsa tyvärr

Men i alla fall! Jag hade tänkt att överklocka min processor ( notera att det är första gången jag överklockar något, så skulle inte vara fel med lite tips att tänka på).

Jag har en Intel Core i5 2500K 3.3 GHz 6MB processor och en Noctua NH-U12P SE2Socket processor kylare!
Mitt moderkort är ASUS P8P67 Pro B3 Revision!
Nu tänkte jag bara fråga er som är duktiga och kunniga om detta:
Vad tycker ni vore rimmligt att klocka den till? 4.0 GHz? 4.5GHz? Vad tror ni? Vad är rimmligt för det systemet för att inte få höga temperaturer?

Väldigt tacksam för svar så snabbt som möjligt och ge gärna tips på saker jag bör tänka på!

Mvh

Visa signatur

GamingFTW!

That's all I came to say...

Permalänk

Det första du ska göra är att kolla tempsen med lämpligt program. Sedan finns det en jäkla stor guide på hur man överclocka...
EDIT: http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Testa, ta lite i taget, mät och bedöm. Ta små steg och vara noggrann med att stabilitetstesta och mäta temperaturer.
Varje cpu är en individ, och unika, så det är svårt att säga exakt vilken GHz, volt med mera du ska ha, det finns bara riktlinjer.

Permalänk

Jag såg en som överklockade samma processor jag har och med samma moderkort ! Han klockade till 4.5 GHz? Inga problem eller vad?

Visa signatur

GamingFTW!

That's all I came to say...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingFTW:

Jag såg en som överklockade samma processor jag har och med samma moderkort ! Han klockade till 4.5 GHz? Inga problem eller vad?

kan gå fint, kan gå åt helvete, som sagt, ta små steg i taget och stabilitetstesta

Permalänk
Skrivet av GamingFTW:

Jag såg en som överklockade samma processor jag har och med samma moderkort ! Han klockade till 4.5 GHz? Inga problem eller vad?

Problemet är att din processor kanske inte är likadan som hans, det kan krävas en heldel mer vcore för att uppnå samma stabilitet som hans, eller rent av mindre om du fått en bättre. För varje CPU är olika.(Som du skulle vetat om du läst den klistrade tråden.

Men läs på innan och var nogrann. Som dom över sagt, ta det steg för steg. Se till att ditt nätagg är tillräkligt etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingFTW:

Jag såg en som överklockade samma processor jag har och med samma moderkort ! Han klockade till 4.5 GHz? Inga problem eller vad?

Som sagt, finns en guide i forumet, börja där
Det som står där är generellt för de flesta intel moderkort och processorer med några skillnader

Ta det bara lungt med små ändringar

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingFTW:

Jag såg en som överklockade samma processor jag har och med samma moderkort ! Han klockade till 4.5 GHz? Inga problem eller vad?

Skrivet av Joelschub:

Problemet är att din processor kanske inte är likadan som hans, det kan krävas en heldel mer vcore för att uppnå samma stabilitet som hans, eller rent av mindre om du fått en bättre. För varje CPU är olika.(Som du skulle vetat om du läst den klistrade tråden.

Men läs på innan och var nogrann. Som dom över sagt, ta det steg för steg. Se till att ditt nätagg är tillräkligt etc.

Den ÄR inte likadan. Alla processorer är olika, även under exakt samma modell och storlek. Vissa, som Joelschub säger, behöver mer VCore. Vissa producerar redan från start mer värme, vissa bli varmare än andra när den är överklockad. Ta din tid och läs trådarna, inte värt att ta risker när du har en suverän processor för överklockning.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem

Kör med en 2500k och P8P67 deluxe r3, alltså nästan likadant som du.

Här har du en riktigt bra guide för hur själva överklockningen går till http://hardforum.com/showthread.php?t=1578110
Och här är en cpu-z validation länk där du ser hur min processor ligger i vcore etc http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2537352

Läs igenom guiden noga och ta det lugnt bara. När du kommer upp runt 4Ghz kan det vara värt att börja stresstesta ordentligt.

Visa signatur

P8P67 Deluxe | 2500k @ 4.4Ghz | GTX 560Ti | 8GB Vengeance

Permalänk

Tack så mycket för alla svar! Och som någon ovan frågade så kan jag säga att mitt nätagg kommer hålla bra då det är 850W + Gold ( Corsair )

Men vad jag har förstårr så ska jag alltså höja lite grann, sen kolla hur allt ligger till? och sedan göra ändringar kanske? Några bra program för stabiliserings kontroll finns i klistrade tråden antar jag? Var inne och kollade där förut

Visa signatur

GamingFTW!

That's all I came to say...

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingFTW:

Tack så mycket för alla svar! Och som någon ovan frågade så kan jag säga att mitt nätagg kommer hålla bra då det är 850W + Gold ( Corsair )

Men vad jag har förstårr så ska jag alltså höja lite grann, sen kolla hur allt ligger till? och sedan göra ändringar kanske? Några bra program för stabiliserings kontroll finns i klistrade tråden antar jag? Var inne och kollade där förut

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Bra läsning där!

Personligen tycker jag att t.ex Prime95 känns bäst för stresstest.

Visa signatur

12600KF - NH-D15 - PRIME Z690 - Corsair 32GB - RTX 3070 - 2x SN570 500GB/1TB - RM750 - Meshify 2 C
Logitech G915 TKL - G Pro Wireless - Pro X - Odyssey G7 27"

Better Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av GamingFTW:

Tack så mycket för alla svar! Och som någon ovan frågade så kan jag säga att mitt nätagg kommer hålla bra då det är 850W + Gold ( Corsair )

Men vad jag har förstårr så ska jag alltså höja lite grann, sen kolla hur allt ligger till? och sedan göra ändringar kanske? Några bra program för stabiliserings kontroll finns i klistrade tråden antar jag? Var inne och kollade där förut

Läs Igenom guiden som du hittar i min signatur, där står allt om hur du börjar, program du behöver, saker att tänka på, max temperaturer och volter, vad olika blåskärmar betyder, inställningar att ändra och vad dessa gör, ja det mesta