skillnad 36 bitars dator och 32 bitars cpu "arkitektur"

Permalänk

skillnad 36 bitars dator och 32 bitars cpu "arkitektur"

Vad är skillnaden mellan en gammal 36 bitars dator(t.ex. decsystem 20) och en cpu på 32 bitar (t.ex. http://ark.intel.com/products/27104/Intel-Celeron-D-Processor... Kan en dator på 36 bitar räkna med större tal än en relativt modern cpu med 32 bitar? Känns som jag fått något om bakfoten. Har letat runt med finner inget vettigt. Tacksam för svar länka gärna.

Permalänk

En trevlig länk som beskriver fenomenent. http://en.wikipedia.org/wiki/Word_(data_type)
Kort och gott, ifall man skriver ett program som kan utnyttja de extra databitarna har man möjlighet att effektivisera beräkningarna. ^^

Länken var trasig.
Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

Det finns mycket förvirring runt bitbredd, ett lysande exempel är tv-spel där det talades om både 64, 128 o alla möjliga bitbredder när det faktiskt bara var bussbredden som avsågs.

En 286a är en 16 bitars dator, men har 24 bitars adressbuss, då kan de adressera 16mb ram, dock räknar den väl med 16 bitar ?

I min värld så kan en dator som arbetar med 36 bitar hantera större tal i ett svep än en dator som räknar med 32 bitar, dock är väl dagens cpuer lite mer avancerade än så då de har olika register med olika bitbredd för olika syften ?

Tänk på att de gamla stor och superdatorerna var specialdesignade för vissa tillämpningar och därför kanske hade en bitbredd för att kunna hantera de värden man ville räkna på... en pc tänktes ju från börja som en arbetsmaskin för vanligt folk, sen har det växt med otroligt avancerade tillämpningar (video, ljud, cad, spel mm mmmm) och även cpuerna har fått massa extensions för att kunna göra det effektivt..

Fast jag vet inte exakt

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.