Intel Core-7 3770K och Noctua NH-C12P SE14 - höga temps

Permalänk
Medlem

Intel Core-7 3770K och Noctua NH-C12P SE14 - höga temps

Hej alla glada,

Har nyligen monterat en speldator baserad på bland annat en Core i7-3770K med kylaren Noctua NH-C12P SE14 och Fractal Design Define XL Titanium Grey. Efter att ha monterat kylaren, ordentligt ditmonterad med en (förhoppningsvis) lagom mängd kylpasta i storlek som en ärta, noterar jag topp-temperaturer på 82 grader i Prime95 och IntelBurnTest. Idle stannar temperaturen på 31-33 grader.

Efter stresstest går värmen inte under 38-40 grader. Notera att kylaren har en fläkt som tyvärr måste blåsa igenom kylaren och in i lådan. Precis bakom denna sitter en fläkt på chassit som blåser ut luft. Kan detta vara en orsak till mina höga temperaturer? Något ni rekommenderar?

Tacksam för hjälp.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

Har du överklockat processorn?
Är det bra ventilation i lådan för övrigt?

Testa att vänd på chassie-fläkten så den blåser in mot processorkylaren

Visa signatur

Desktop: Corsair Carbide 400C | 3770K@4.4GHz | RX 6700 XT | 32GB DDR3 | RM750X | P8Z77-V Deluxe | 860 EVO 1TB
HTPC/Server: FD Array R2 | Intel i5-650 | Zotac 1156 mini-ITX H55 | 8GB DDR3 | 5st WD RED 3TB RAID 5

Permalänk
Inaktiv

-100% jämt tryck, och inte hårdare skruvat på den ena sidan?
-Hyfsat jämn temp över alla kärnorna - uteslutit luftfickor?
Sen tror jag att du har lite för mycket kylpasta om du har som en ärta.
Skulle nog själv installera om med mindre pasta

Permalänk
Medlem

Vid högsta temperaturerna är Core 1 & 2 alltid några grader varmare, men jag kan inte spänna fast processorn på något annat sätt än vad den redan är. Tog ny kylpasta och det gjorde lite skillnad, nu "bara" 76 grader som mest.

Visa signatur

--

Permalänk
Medlem

halvt riskorn räcker, max ett riskorn. En ärta det är för mycket.
Jag drar en smal sträng ca 1mm bred max ca 5mm från kanten. Kärnan är orienterade på samma håll som socklens rektangulära hål.

Sedan ska du dra skruvarna i botten på noctua kylarna. Dom är har bara gängor som går en förbestämd bit och på så vis får du rätt moment och därmed tryck. Svårare än så är det inte.

Tycker dock noctuas pasta är lite i trögaste laget så den tar nog tid på sig att sätta sig. Kör prollen i stresstest ett tag så bör nog viskositeten sjunka så det flyter ut.

Använd aceton eller tröd för rengörning både på CPU och kylare.

löser sig inte tempsen så kolla så framföralt kylaren är plan genom att använda ett rakblad sedan lägger du det diagonalt från hörne till hörne och tittar mot en lampa. Ska inte vara några springor. Gör så från båda hållen.

Dock i värkligheten är ofta hörnena högre specielt på billigare kylare och likaså på processorn IHS men det bör vara knappt märkbart på en modärn CPU och en modärn noctua kylare.

Permalänk
Medlem

Problemet ligger inte i kylare eller montering utan i Intels ofattbart klantiga applicering av kylpasta mellan processorkärnan och dess värmespridare. Oavsett hur bra kylare man använder så är den mesta värmen fångad under processorns egna värmespridare.

Antingen gillar man läget, Ivy Bridge är bestar om än varma sådana, eller så försöker man sig på den något riskabla med inte allt för svåra proceduren att rätta till Intels misstag som enligt länken nedan.

http://www.youtube.com/watch?v=XXs0I5kuoX4

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Har inte sett nåt test som bevisar att intels byte från ten till termiska pasta är problemet. Vissa visar på liten vinst, andra på igen eller förlust tom. Så hugget som stucket tycker jag men lödning hade väl varit trevligare då det lugnat ner alla nördar.

Oavsett så är stora problemet W/mm² alltså effekt per area enhet på chipet.
Inget nytt fenomen det diskuterades redan för 10-11 år sedan vid OC av athlon processorerna då man redan var uppe i 0.5W/mm² i många fall vid OC. Kisel leder värme rätt kast. Dom flesta vet att koppar leder värme bättre än aluminium och kisel det leder värme sämre än aluminium. Dessutom ska man minnas att komponenterna som fabriseras på waferen som blir chipet är vänt nedåt så värmen måste gå genom chipet som är 0.5-0.6mm tjockt och det kanske låter lite men med så höga effekter per area enhet gör det skillnad. Pastan är avsevärt tunnare än det så även om den inte leder bättre så är den nog minsta problemet.

IVY må vara snål relativt sett men 77W på så litet chip är MYCKET. Så det är enkel mattematik. Blir stor tempratuskillnad helt enkelt oavset om IHS varit lödd eller ej.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Har inte sett nåt test som bevisar att intels byte från ten till termiska pasta är problemet. Vissa visar på liten vinst, andra på igen eller förlust tom. Så hugget som stucket tycker jag men lödning hade väl varit trevligare då det lugnat ner alla nördar.

Oavsett så är stora problemet W/mm² alltså effekt per area enhet på chipet.
Inget nytt fenomen det diskuterades redan för 10-11 år sedan vid OC av athlon processorerna då man redan var uppe i 0.5W/mm² i många fall vid OC. Kisel leder värme rätt kast. Dom flesta vet att koppar leder värme bättre än aluminium och kisel det leder värme sämre än aluminium. Dessutom ska man minnas att komponenterna som fabriseras på waferen som blir chipet är vänt nedåt så värmen måste gå genom chipet som är 0.5-0.6mm tjockt och det kanske låter lite men med så höga effekter per area enhet gör det skillnad. Pastan är avsevärt tunnare än det så även om den inte leder bättre så är den nog minsta problemet.

IVY må vara snål relativt sett men 77W på så litet chip är MYCKET. Så det är enkel mattematik. Blir stor tempratuskillnad helt enkelt oavset om IHS varit lödd eller ej.

Jag sänkte mina temperaturer med i genomsnitt 18.2 grader ( http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-... ). Om det är stor eller liten skillnad är upp till var och en att avgöra men jag anser att du riktigt inte vet vad du talar om och att du har en dålig ton.

Jag vill tillägga att krympning av kretsarna såklart är en del av värmeproblemet, men på dig låter det som om det vore hela historian. Så är det inte.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Jo jag har läst din tråd och är klart imponerad då pastan verkar ha potential dock var jag inte helt imponerad av testmetoden du använde och avsaknaden av korrekt redovisning. Sedan så har tester redan gjorts med att både helt ta bort IHS och även ersätta pastan med ny termiska pasta med både bättre och sämre resultat.
Man har ju dessutom tagit av lödda IHS på både intel och AMD processorer utan att för den dellen få en CPU som går svalare.

Det du antyder är att det går att förbättra i just ditt fall och säkert andras med om jag antar att du inte hade enorm variation i rumstempratur, annars hade jag inte varit imponerad som sagt. Men hur mycket bättre temperatur IVY skulle få med intels tidigare metod att löda lär vi inte veta förens intel gör det i så fall och hur mycket bättre din metod var vet vi inte utan bättre utfört test vad det gäller mätvärden.

Jag skulle nog påstå att inte köra samma passta på IHS mellan den och kylare gör att man inte vet exakt hur mycket som kan härledast till kontakt mellan IHS och kisel helt enkelt vilket jag antar var vittsen med hela projektet?
Har du kontrollerat hur plan IHS var tex det är ju av stor vikt för att vara säker på att den inte är primära orsaken till högre delta T mellan luft och cpu.

Sedan bör man väl testa flera olika processorer då jag själv tagit av IHS för i tiden då det inte ens var passta i mellan utan bara lite lim så jag vet att det gör skillnad om pastan är dålig eller IHS inte har bra kontakt med kylare/kärna och där var både IHS ojämn med höga hörnen och limet dåligt. IHS är inte känd för att vara plan alla gånger så man hade behövt göra samma procedur på flera chip för att få ett genomsnitt eller lappa IHS för att utesluta den. Andra personer behöver inte uppnå samma resultat som du om deras IHS har bra kontakt med kislet redan.

Men som sagt jag har inte sett test med just denna pastan utan enbart med traditionell pasta och ofta var det ±1C. Så jo jag vet vad jag pratar om. Ju tunnare pastan är ju mindre påverkar dess värmelednigsförmåga Delta T mellan kisel och IHS och då krävs ju en så perfekt IHS som möjligt.

Jag läste energi själv i skolan en gång i tiden så även om jag inte är nåt matte geni så vet jag lite om termodynamik vilket tyvärr många inte gör och en så enkel sak som att inte mäta rumstepraturen sabbar hela trovärdigheten tyvärr för igen kan kontrollera dina uppgifter då dom är helt relativa så man måste göra antaganden. Men jag tror du är inne på nåt bra med den pasta som sagt men jag vill gärna se ett bättre utfört och dokumenterat test.

Som sagt jag hade kunnat ta dina 18.4C med lite större nypa salt om du faktiskt tillämpat lite grundläggande mattematik som gäller termodynamik som att faktorera in rumstempraturen så man kan se den relativa skillnaden. Är det 3C kallar inne vid andra testet så var ju skillnad inte 18.4 utan 15.4C tex då sänkningen är relativ till rumstempraturen och då har vi inte ens faktorerat in eventuell sänkning som kan ha berot på nya pastan mellan IHS och kylare.
Det som du borde ange är Delta T mellan luften och kärnorna. Hur mycket varmare processorn är än rumstempraturen.
Är det 20C i rummet och kärnorna mäter 80C så är det 60C delta T. Mäter du sedan upp 70C med nya pastan med en rumstemperatur om 25C så har du delta T på 45C alltså en 15C skillnad. Men eftersom du inte angivit rumstemperaturen vid båda mättillfällena så kan vi bara gissa vad temperaturen i rummet var. Min föra läggenhet var det 20C på morgonen i bland och 38C när solen ståt på vissa dagar när man kom hem och nej det är inget skämt. En sån skillnad hade man känt av men 4-5C är inte alls säkert att du känner av om du är stressad under testandet och även om du gör det så verkar du ju inte vara medveten om att processorns tempratur är relativ till rumstempraturen för i så fall hade du inkluderat dom siffrorna.

Så det måste räknas med. Sedan som sagt ändrar du Delta T mellan IHS och Kylare genom att inte göra om testet med samma pasta där som du hade förut. Eftersom du bytte till den nya pastan där med fick du troligen lägre termisk motstånd där så C/W värdet sjönk nog där med som följd. Du skulle bara bytt mellan IHS och kislet först först sedan mätt tempraturen på kärnorna sedan stämt av det mot rådande rumstempratur för att få skillnaden sedan redovisat resultaten. På så vis kunde du fastslagit exakt hur stor skillnad det blev.

Så som sagt du fick nog en bra vinst men exakt vad den var just mellan IHS och kislet går inte att säga pga metoden du tillämpade när du tog mätvärdena saknar faktorer som rumstemperatur så igen kan kontrollera dina uppgifter.

Så du får gärna kalla mig okunnig då om du vill men bara det faktum att du inte redovisar på ett sätt som tyvärr kan bevisa att du fick ett bättre resultat vissa på okunnighet i sig självt.

Jag själv har tagit bort IHS på äldre processorer för många år sedan dock inget jag skulle bry mig om i dag men som sagt alla testar jag hittat tidigare på Phenom 2 som varit lödda eller tidigare intelprocessorer där folk lött bort IHS genom olika metoder då jag vill minnas att tennet smält vid låga 95C eller så på intels prollar. Dock en svår metod andra slipade IHS tills dom mer eller mindre kunde skrapa av tennet från kislet på tex Phenom 2. Men som sagt dessa modds har sällan get mycket förbättring med traditionell pasta och då har IHS varit lödd.
Så sånt jag baserar det på och det faktum att man kan räkna på det med om du bara vet matrialens termiska resistans, tjocklek och effekten chipet avger.

Det är ju tom möjligt att flytande metallen du har är bättre än lödning om den har lägre termisk resistans eller just pga att den flyter blir tunnare men som sagt jag ser gärna fram imot fler tester om du vill göra det där du mäter lite mer noggrant och utesluter alla felkällor så skulle jag bli fullt imponerad på ett positivt resultat.

Det intressanta för dom flesta är ju egentligt om det skiljer nåt mellan Intels pasta på IVY som sägs vara jävligt bra mot deras lödnigsmetod som tidigare använts. Om din är bättre än båda metoderna så är det ju utmärkt men det bevisar ju inte att intels metod att löda skulle vara sämre än deras metod med pasta. Tror absolut lödning är bättre för den bör leda energi bättre än pasta men man ska minnas att många metaller leder värme dåligt med så utan rena siffror vet vi ju inte hur intels lödten står sig mot din flytande metall eller för den delen mot intels termiska pasta.

Det som diskuterades här i tråden var ju skillnaden mellan intels pasta och intels metod att löda IHS mot kislet. Du kan mycket väl ha förbättrat utöver båda två. Ett sätt att testa det är att ta en SB, få av IHS och testa med din pasta. Dock svårt att få av IHS men det fins metoder.

Permalänk
Medlem

Jag har inte påstått eller över huvud taget haft för avsikt att mitt lilla enkla före/efter-test skulle vara ett grundligt redovisat och vetenskapligt korrekt bevis för vad som felar med Ivy Bridge, det finns redan många engegerade inlägg och disskusioner om denna modifierings effekt att finna på nätet. Jag själv resonerar helt enkelt att temperaturssänkningen är stor nog för att några få grader hit eller dit i rumstemperatur ska bli mindre viktiga.

Säg för sakens skull att det bara är 10 graders skillnad så är det fortfarande ett onödigt dåligt jobb från Intels sida vare sig det beror på pastan i sig, den tjocka limkanten som eventuellt förminskar kontaktytan mellan kärna och IHS, eller en blandning av både och.

Att pastan mellan IHS och CPU-kylare skulle göra mer än någon eventuell enstaka grads skillnad känns rätt tveksamt för mig eftersom min heatsink även efter modden är mycket svalare än CPUns kärnor. Jag tror lösningen på problemet handlar mest om att öka kontaktytan mellan den lilla kärnan och IHS:en. Det finns helt klart mycket att testa och dokumentera om man vill lägga fram bevis, men för mig tycks modden ha underlättat en flaskhalls som inte borde funnits där från första början.

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Det som är intresant för dom flesta med SB VS IVY är ju just om lödning hade gjort en stor skillnad. Jag personligen tror det gjort skillnad ja för tennet leder bättre men för stock och vanlig OC kanske några grader. Men som sagt moddet du gjorde och som andra gjort med varierande resultat tyder nog på ett annat problem är min teori i alla fall. Historiskt sett har IHS:en oavset tillverkare aldrig varit speciellt plan. Är den inte plan på ovansidan så är den nog inte plan på insidan. Nu varierar detta rätt ofta från exemplar till exemplar därför jag som sagt tror att resultaten varierar för folk det då det direkt påverkar hur tjock pastan blir på olika ställen och pasta leder dåligt relativt sett ja men det blir framföralt betydelsefult om ytorna inte är helt plana och pastan inte kan hållas tun.

Har inte sagt att en metod som du använt inte skulle ge bättre resultat. Jag har inte ens tagit med den i beräkningen vid mitt första inlägg i tråden då jag förutsätter att dom flesta inte kommer slita av sin IHS oavset. Sedan kan vi ju aldrig med säkerhet veta hur mycket skillnad en löd IHS från intel hade gjort men gör det bara 3-4C även vid OC så är det ju mindre betydelsefult.

Dessutom skickade jag ju en länk till dig över PM med ett likadant test fast gjort som jag nämnde och det matchar ju dina resultat rätt bra i hans fall med så du är ju välkommen att använda det för att styrka dina resultat om du vill.

Inte så att jag bryr mig om folk moddar. Det intressanta är vad IVY hade varit med löd IHS stock det var väl egentligen vad det hela handlade om.

Permalänk
Medlem

Tycker iallafall att jag har läst fler trådar där folk har fått bättre resultat än innan med den här modifikationen än trådar där folk inte säger att de ser någon skillnad alls, eller att det t.o.m. skulle bli sämre resultat.
Jag har också genomfört detta på min 3770K och även i mitt fall så blev resultatet bättre än innan, jag tror du är ute på lite djupt vatten nu pa1983.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Jag har läst dom flesta stora forum och folk har fått varierande resultat som jag kan se men som du säger så är det nog fler positiva numera men folk har väl förfinat metoden.

Men frågan återstår ju fortfarande. Om intel hade löt den hade det blivit märkvart bättre? Tills intel gör det lär vi inte veta men jag annser nog att tim ska vara så tunt att skillnaden inte bör bli stor om ytorna är plana och jag tror snarare på det sissta. Historiskt sett har IHS:en aldrig varit plan på alla processorer utan det varierar. Själv plockat av IHS och lappat processorer. IVY är inte första prollen man kunde göra det med. Men på dom gammla processorerna var det inte ens tal om TIM eller pasta då i modärn bemärkelse plus att IHS var i aluminium inte koppar som dagens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av exzrael:

Hej alla glada,

Har nyligen monterat en speldator baserad på bland annat en Core i7-3770K med kylaren Noctua NH-C12P SE14 och Fractal Design Define XL Titanium Grey. Efter att ha monterat kylaren, ordentligt ditmonterad med en (förhoppningsvis) lagom mängd kylpasta i storlek som en ärta, noterar jag topp-temperaturer på 82 grader i Prime95 och IntelBurnTest. Idle stannar temperaturen på 31-33 grader.

Efter stresstest går värmen inte under 38-40 grader. Notera att kylaren har en fläkt som tyvärr måste blåsa igenom kylaren och in i lådan. Precis bakom denna sitter en fläkt på chassit som blåser ut luft. Kan detta vara en orsak till mina höga temperaturer? Något ni rekommenderar?

Tacksam för hjälp.

Jag fick också högre temps när jag bytte från 2500k till I7 3770k jag har ungefär samma temps spm dig dock med en klock till 4,2 och ingen höjd spänning. ligger på ca 30 idle o 80 om jag streesar den hårt i prime. har dock en corsair H60 kylare.

Men enligt mina iaktagelser efter mitt byte så får i alla fall jag högre tempraturer på min ivybridge gämfört med min Sandybridge.

mvh Tommy

Permalänk
Medlem
Skrivet av exzrael:

Hej alla glada,

Har nyligen monterat en speldator baserad på bland annat en Core i7-3770K med kylaren Noctua NH-C12P SE14 och Fractal Design Define XL Titanium Grey. Efter att ha monterat kylaren, ordentligt ditmonterad med en (förhoppningsvis) lagom mängd kylpasta i storlek som en ärta, noterar jag topp-temperaturer på 82 grader i Prime95 och IntelBurnTest. Idle stannar temperaturen på 31-33 grader.

Efter stresstest går värmen inte under 38-40 grader. Notera att kylaren har en fläkt som tyvärr måste blåsa igenom kylaren och in i lådan. Precis bakom denna sitter en fläkt på chassit som blåser ut luft. Kan detta vara en orsak till mina höga temperaturer? Något ni rekommenderar?

Tacksam för hjälp.

Ärta? Snarare riskorn skall mängden kylpasta vara enligt mig.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Pastan är problemet och det är fakta, bevisat gång på gång av många användare, jag har själv bytt ut den på en i5 3570k som närma sig 100grader, nu ligger den runt 65 med MX4 pasta.

Permalänk
Medlem

Yes yes jag har räknat påt och det verkar stämma och man är inte mindre man än man kan erkänna det.

Så då när vi ändå är på ämnet så kan man ju förklara det rent teoretiskt då.

Utgår från wikipedia att pasta har 0.5 till 10 W/(m.K) villket tex betyder att om pastan har har 5W(m.K) så krävs det 5W tillförd värme på en sida med arean 1m² och en tjocklek på 1m för att uppnå en skillnad om 1K eller då en C . Så väldigt enkelt en cub med 1x1x1m där man tillför 5W kommer den sidan vara 1C varmare än sidan mitt imot.

Artic Silver 5 sägs ha 8.7W/(m.K) så för exemplet tänkte jag använda 5W/(m.K) eftersom det är mittimellan bästa/sämsta pastan.

Artic silver är 0.003in eller 0.08mm tjockt när det är under tryck mellan två plana ytor så det använder jag som tjocklek på pastan då man behöver detta för att räkna ut termiska resistansen och den variablen kallas k så k = 0.00008 då det anges i meter.

Arena behövs med och den är 121mm² på IVY och arean anges med variablen x så x = 0.000121m² för det ska anges i meter med.

R = Resistansen vi vill åt.

R=x/A*k = 0.00008/0.000121*5 = 0.13K/W

Så för varje Watt tillförd får vi en skillna i tempratur mellan Kislet och IHS på 0.13C.

Så för en stock i7 på 77W blirt 10C.

En överklockad IVY i 4.5-5Ghz området drar ca 150W så då får vi 150*0.13 = 19.5C Delta T. Så så stor skillnad var det mellan kisel och IHS med ett normalt lager medelmåttlig pasta.

Med Artic Silver 5 får jag 11.4C vid 150W så en förbättring.

Aluminium ligger på 200W(m.k) så det hade gett 0.5C Skillnad mellan kisel och IHS.

Men som sagt skillnaden blir ju mer betydelsefull ju mer kräm processorn pumpar ut. Anser inte att det är ett problem för dom flesta men skillnaden var större än jag hade före mig jag fick fram sist jag knackade nummer.

Men som sagt inte mer man än man kan stå för sina misstag.
Synd bara igen annan knackar nummer hehe.
Kass på att räkna så någon får gärna kika påt annars men det stämmer bra med dom tester jag kollat i dag bland annat på den här flytande metal passtan.

EDIT:
När man tänker på det så är IVY så liten jämfört med tidigare processorer så man är ju redan stock uppe i 0.6W/mm² och överklockat 1.25W/mm² villket är sjukt mycket jämfört med många tidigare processorer som kanske ligger runt 300mm2 och 95W vilket ger stock 0.33W/mm² och överklockat en 0.6W/mm². Eftersom många metaler leder soppas bra blir skillnaden med lödning mellan dom obefintlig, tiondels grader load men med pasta blir det genast stora skillnader. 4-5C på den gamla och 10-11 på de nya mindre kärnan. Det jag var inne på från början men överskattade helt klart pastans förmåga att leda värme på modärna processorer.

Permalänk
Medlem

Läste någonstans att kylpasta inte leder värme och att man absolut inte får ha för mycket. Storlek som ett riskorn räcker. Stämmer det, eller hur är det?

Vilken kylpasta är bäst men ändå prisvärd enligt er experter?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Oj! Imponerande, det är nog första gången någon verkligen räknat på detta mysterium med hårda siffror på ett forum. Jag är pinsamt dålig med siffor men då ser det ju ut att falla på plats ganska tillfredsställande?

Vi får hoppas att Intel lyssnar med ett halvt öra på oss gnälliga entusiaster och gör rätt när de släpper Haswell!

Visa signatur

Save Scummer!

Permalänk
Medlem

Heter termisk pasta eller värmeledande pasta igentligen då det inte kylare utan bara agerar överföringsmedium och jo vist leder det värme. Lite bättre än luft till ungefär 25 gånger bättre än luft så därför man har det för att få kontakt mellan det som ska kylas och det som ska agera kylare för man får alltid små microskopiska springor och på stock kylare och olappad IHS är det lågt från plana så än mer viktigt.

Kör AS5 själv men inte under några illusioner att den längre skulle var bäst men jag råkar ha ett par tuber och är bekant med den. Verkar göra sig på små ytor bäst egentligen då den är lite trög att flyta ut så behöver nog bra monterigstryck så kanske inte optimal igentligen i dag för stora IHS och GPU:er. Värmelednigsförmågan är ju inte allt utan hur tunn den blir också. Så en som leder bra men är tjock behöver inte vara bättre än en tun som leder sämre tex. MX2 har väl fått väldigt bra betyg och fins väl en ny MX4 dock igen aning om hur den står sig men värt att kolla upp kanske då jag funderar på att köpa hem någon annan sort lämplig för GPU tex. Fins monteringsguider med på hur mycket man ska ha och hur man ska applicera. Ett halvt riskor än väl enklast men det fins andra metoder med. Kör en smal linje jag när jag monterar just i7 sedan beror det på kylare med. HAr du kylare med heatpipes som har direkt kontakt med IHS bör du antigen stryka ut över hela IHS eller dra små strängar på heatpipsen istället.

Här är två bra videos jag brukar rekomendera så får man bra hum om vad som fungera och inte.
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4
http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_461720&...

Glöm inte att avfetta kylare och IHS också med aceton, sprit eller liknande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Heter termisk pasta eller värmeledande pasta igentligen då det inte kylare utan bara agerar överföringsmedium och jo vist leder det värme. Lite bättre än luft till ungefär 25 gånger bättre än luft så därför man har det för att få kontakt mellan det som ska kylas och det som ska agera kylare för man får alltid små microskopiska springor och på stock kylare och olappad IHS är det lågt från plana så än mer viktigt.

Kör AS5 själv men inte under några illusioner att den längre skulle var bäst men jag råkar ha ett par tuber och är bekant med den. Verkar göra sig på små ytor bäst egentligen då den är lite trög att flyta ut så behöver nog bra monterigstryck så kanske inte optimal igentligen i dag för stora IHS och GPU:er. Värmelednigsförmågan är ju inte allt utan hur tunn den blir också. Så en som leder bra men är tjock behöver inte vara bättre än en tun som leder sämre tex. MX2 har väl fått väldigt bra betyg och fins väl en ny MX4 dock igen aning om hur den står sig men värt att kolla upp kanske då jag funderar på att köpa hem någon annan sort lämplig för GPU tex. Fins monteringsguider med på hur mycket man ska ha och hur man ska applicera. Ett halvt riskor än väl enklast men det fins andra metoder med. Kör en smal linje jag när jag monterar just i7 sedan beror det på kylare med. HAr du kylare med heatpipes som har direkt kontakt med IHS bör du antigen stryka ut över hela IHS eller dra små strängar på heatpipsen istället.

Här är två bra videos jag brukar rekomendera så får man bra hum om vad som fungera och inte.
http://www.youtube.com/watch?v=EyXLu1Ms-q4
http://www.youtube.com/watch?annotation_id=annotation_461720&...

Glöm inte att avfetta kylare och IHS också med aceton, sprit eller liknande.

Just hur mycket man skall ha verkar det finnas väldigt olika åsikter om. Läste t ex i någon svensk guide det med riskorn, även läst liknande saker på andra ställen. Har även sett någon youtube-video där dom bredde på kylpasta ungefär som man skall bre en marmeladsmörgås. Så verkar minst sagt finnas många åsikter.

Finns en intressant video på youtube där dom visar att det räcker med en liten liten klick på mitten och att sedan trycket gör att det sprider ut sig jämnt över så gott som hela kylplattan.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Annars är det bara att testa med din kylare. Montera och montera av. Blev det för lite gör om igen bara. Är väl egentligen ända sättet att lära sig dosera.