Permalänk

Tokvarmt gtx670

Hej! jag undrar bara om mina temperaturer under spel är något att oroa sig för? Har ett MSI referensdesignkort av gtx 670. Den når efter en stund i Bf3 upp till 81 grader, det tycker jag verkar helt sjukt.

Är det något farligt eller så?

Mvh Erik

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Avstängd

Inte så farligt alls, BF3 är tungt drivande speciellt vid höga settings. Du bör oroa dig när du kommer över 90 grader. Hur är ventilationen?

Permalänk
Skrivet av Alle22:

Inte så farligt alls, BF3 är tungt drivande speciellt vid höga settings. Du bör oroa dig när du kommer över 90 grader. Hur är ventilationen?

Resten av datorn håller sig hyffsat kall om det är det du menar, har ett insug i fronten. Utblås i taket samt baken på chassit (Arc mini)

Cpu ligger på drygt 50-60 grader under spel

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erpatjoff:

Resten av datorn håller sig hyffsat kall om det är det du menar, har ett insug i fronten. Utblås i taket samt baken på chassit (Arc mini)

Cpu ligger på drygt 50-60 grader under spel

installera en fläkt på sidan.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

installera en fläkt på sidan.

Som insug då antar jag?

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erpatjoff:

Som insug då antar jag?

Exakt, så att det kommer in kallare luft på grafikkortet.

Permalänk

Prövar det! Tack för hjälpen!

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk

Helt normal temp faktisk. GPU brukar tåla upp till 100-110 grader om jag inte minns fel.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bad Habit:

Helt normal temp faktisk. GPU brukar tåla upp till 100-110 grader om jag inte minns fel.

105 grader max ;), eller beroende på graikkort faktiskt men det sägs 105 grader.

Permalänk
Skrivet av Alle22:

105 grader max ;), eller beroende på graikkort faktiskt men det sägs 105 grader.

Beror helt på, vissa äldre kort klarar över 110c, been there, tried it

Visa signatur

Palit RTX 3060 Ti | Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650M DS3H | 32GB Vengeance 5600 MHz CL36

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Itchy Trojan:

Beror helt på, vissa äldre kort klarar över 110c, been there, tried it

Exakt, mitt kort (8600gt) klarade ~130 grader celsius utan problem alls: http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1046155-den-hogs...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

105 grader max ;), eller beroende på graikkort faktiskt men det sägs 105 grader.

Enligt nvidia är det 97C som gäller för ett gtx670 iaf, är ju dock referens så kan säkert skilja sig mellan tillverkare. http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-670/...

OT. 80grader är helt normalt för ett referenskort så du behöver inte oroa dig.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sKRUVARN:

Enligt nvidia är det 97C som gäller för ett gtx670 iaf, är ju dock referens så kan säkert skilja sig mellan tillverkare. http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-670/...

OT. 80grader är helt normalt för ett referenskort så du behöver inte oroa dig.

exakt, som jag skrev det beror på vilket också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alle22:

Exakt, så att det kommer in kallare luft på grafikkortet.

Frågan hur mycket det hjälper när hans 670 är av referensdesign med utblås baktill? Jag tycker iaf 80 grader låter alldeles för mycket när man inte ens klockat.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Skrivet av candyraver:

Frågan hur mycket det hjälper när hans 670 är av referensdesign med utblås baktill? Jag tycker iaf 80 grader låter alldeles för mycket när man inte ens klockat.

Men det är inte för mycket. Har ett gtx670 referens, dock vattenblock på nu, men provade innan och det blir så varmt. Med vatten ligger det dock mellan 30-40 grader load

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Men det är inte för mycket. Har ett gtx670 referens, dock vattenblock på nu, men provade innan och det blir så varmt. Med vatten ligger det dock mellan 30-40 grader load

Jo det är alldeles för mycket inte ens mitt gamla 5850 kommer upp i sådana grader i 70%fläkthastighet med 40 "Nm".. Antagligen är något fel om den spatserar upp i sådana temperaturer, även om ett nvidia kort klarar 97grader så ska man i vilket fall inte ligga på den graden inte ens nära.

Det är dåligt att Nvidia inte har ett fläkt program i själva drivrutinerna för att slippa 3parts program som Afterburner.

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av Bean:

Jo det är alldeles för mycket inte ens mitt gamla 5850 kommer upp i sådana grader i 70%fläkthastighet med 40 "Nm".. Antagligen är något fel om den spatserar upp i sådana temperaturer, även om ett nvidia kort klarar 97grader så ska man i vilket fall inte ligga på den graden inte ens nära.

Det är dåligt att Nvidia inte har ett fläkt program i själva drivrutinerna för att slippa 3parts program som Afterburner.

Du kan ju inte jämföra ditt amd 5850 med ett nvidia gtx670... SKa vi vara sådana så hade jag ett 5970 som typ blev 90 grader, inget konstigt med det. Det är HELT normala temperaturer. Klart går att förbättra med lite bättre ventilation, men inget som är farligt.

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd
Skrivet av candyraver:

Frågan hur mycket det hjälper när hans 670 är av referensdesign med utblås baktill? Jag tycker iaf 80 grader låter alldeles för mycket när man inte ens klockat.

några grader kan faktiskt skiljas.

Permalänk
Medlem

Tyvärr får man stå ut med kassa temperaturer med referenskort. Om man vill ha acceptabla temperaturer är det eftermarknadskylare som gäller. Särskilt i BF3.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Helt sjukt varmt låter det i mina öron. Har du verkligen bra flöde i burken så skulle jag nog satsa på och skaffa en custom fancurve med valfritt överklocknings program. Som jämförelse når mitt Windforce 670GTX aldrig över 56-57grader och då är kortet tyst. För övrigt är det väl önskvärt att hålla Keplerkort under 70grader då de annars börja throttla och ha sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Du kan ju inte jämföra ditt amd 5850 med ett nvidia gtx670... SKa vi vara sådana så hade jag ett 5970 som typ blev 90 grader, inget konstigt med det. Det är HELT normala temperaturer. Klart går att förbättra med lite bättre ventilation, men inget som är farligt.

Nä jag jämförde egentligen nanometer där där 600 serien ligger på 28 NM.. 90 grader för både HD5800-5900 med 40 "Nm" är också fel för då kunde du inte spelat värst länge. Det är inte hälsosamma grader för en dator över 80 grader spelar ingen roll vilket grafikkort det vill jag ha sagt..

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av siefer:

Helt sjukt varmt låter det i mina öron. Har du verkligen bra flöde i burken så skulle jag nog satsa på och skaffa en custom fancurve med valfritt överklocknings program. Som jämförelse når mitt Windforce 670GTX aldrig över 56-57grader och då är kortet tyst. För övrigt är det väl önskvärt att hålla Keplerkort under 70grader då de annars börja throttla och ha sig.

Hmm. Får nog titta på det där i afterburner under morgondagen. Försökte rita en schysst kurva idag men lyckades inte få fläktjävleln att faktiskt följa kurvan. Prövade sedan EVGA precision, ska man i det klicka i "auto" knappen efter att man ritat sin kurva eller ha den urbockad?

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk

Kan tillägga att 81 grader var innan jag överhuvudtaget visste om program som afterburner och evga precision. Ska pröva båda programmen imorgon

Visa signatur

Asus ROG Strix B550-F Gaming WIFI, AMD Ryzen 7 5700x, MSI Ventus 3080 OC

Permalänk
Medlem

Ja då lär du garanterat få andra siffror. Börja inte styra med fläktar å dylikt. Du har referensdesign så det ska inte spela så stor roll. Däremot är det alltid en bra idé att blåsa bort damm en gång i månaden i din burk.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Min rigg:
Corsair 275R TG, Ryzen 7 3700X, NH-U12S Chromax cooler, ASUS x570 strix-E, Corsair RMx750, Gskill Trident Z Neo 16Gb, RX6800 ref, Nvme Samsung 970 Evo.

Permalänk
Medlem

Mitt 480 ligger på 70c med fläktar på 70% och det är fermi...

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Skrivet av siefer:

Helt sjukt varmt låter det i mina öron. Har du verkligen bra flöde i burken så skulle jag nog satsa på och skaffa en custom fancurve med valfritt överklocknings program. Som jämförelse når mitt Windforce 670GTX aldrig över 56-57grader och då är kortet tyst. För övrigt är det väl önskvärt att hålla Keplerkort under 70grader då de annars börja throttla och ha sig.

Konstigt då att exempelvis GTX670 DCUII TOP kortet lätt går upp till över 70 grader och den automatiska fläktkurvan ligger under 70%.
Och sen har jag fått ett av dom trasiga korten så jag måste göra som tidigare kort, höja volt och sänka klocken för att det ska fungera i spel.

Visa signatur

An application program (sometimes shortened to application) is any program designed to perform a specific function directly for the user or, in some cases, for another application program.
https://www.userbenchmark.com/ Talar om vad du har!