Dust-Off tryckluft på burk, dåligt för datorn?

Permalänk
Medlem

Dust-Off tryckluft på burk, dåligt för datorn?

Köpte en sådan här från Inet nyligen: http://www.inet.se/produkt/6301241/tryckluft-pa-burk-300ml och när jag fick hem den blev jag lite smått skraj efter att ha läst på baksidan att innehållet är brandfarligt, kan ge missfärgningar i plast osv...

Kanske bara är jag som är nojjig, men det låter inte precis som nåt man vill spraya in hela datorn med. Nån annan som vet mer eller använder det själv?

Permalänk

99 spänn för lite luft? Näe, då är det bättre att svina på tills tangentbordet slutar fungera och sen köpa ett nytt.

Permalänk
Hedersmedlem

[TE="mac90;12769002"]Köpte en sådan här från Inet nyligen: http://www.inet.se/produkt/6301241/tryckluft-pa-burk-300ml och när jag fick hem den blev jag lite smått skraj efter att ha läst på baksidan att innehållet är brandfarligt, kan ge missfärgningar i plast osv...

Kanske bara är jag som är nojjig, men det låter inte precis som nåt man vill spraya in hela datorn med. Nån annan som vet mer eller använder det själv?[/QUOTE]

Fungerar bra så länge du inte lutar burken.

Skrivet av Hyperträd:

99 spänn för lite luft? Näe, då är det bättre att svina på tills tangentbordet slutar fungera och sen köpa ett nytt.

Nog för att städa datorn inuti....

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Jag har gjort rent mina datorkomponenter med tryckluft på burk ett bra tag, tycker det fungerar super! Särskilt enkelt är det att blåsa rent kylflänsarna på grafikkortet

Visa signatur

Xiaomi 34" UltaWide | AMD 3600 | BeQuite Black | 16GB DDR4 | GTX 1070 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mac90:

Köpte en sådan här från Inet nyligen: http://www.inet.se/produkt/6301241/tryckluft-pa-burk-300ml och när jag fick hem den blev jag lite smått skraj efter att ha läst på baksidan att innehållet är brandfarligt, kan ge missfärgningar i plast osv...

Kanske bara är jag som är nojjig, men det låter inte precis som nåt man vill spraya in hela datorn med. Nån annan som vet mer eller använder det själv?

Använt sånna mångar gånger till just detta ändamål, allting fungerar fint ännu och datorn är sval

Rekommenderar dock att köpa på typ Kjell o co ist, billigare där - http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-t...

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Använt sånna mångar gånger till just detta ändamål, allting fungerar fint ännu och datorn är sval

Rekommenderar dock att köpa på typ Kjell o co ist, billigare där - http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-t...

Tack för tipset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mac90:

Kanske bara är jag som är nojjig, men det låter inte precis som nåt man vill spraya in hela datorn med. Nån annan som vet mer eller använder det själv?

Innheållsförteckning.
Ser inte så hälsosamt ut direkt trots att det står slight på fysisk skada och hälsa Hade nog nöjt mig med luft på burk från Clas Ohlson eller Kjell & Company...

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Billigare i längden att köpa en luft kompressor som går på el, aldrig använt mig av luft på burk så ingen anning hur länge en burk varar, men jag köpte en luft kompressor för 700 kr använder den ca 1 gång i månaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ceogar:

Använt sånna mångar gånger till just detta ändamål, allting fungerar fint ännu och datorn är sval

Rekommenderar dock att köpa på typ Kjell o co ist, billigare där - http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/laptop-t...

Kommer garanterat köpa därifrån framöver. Tack!

Skrivet av Dr.Mabuse:

Innheållsförteckning.
Ser inte så hälsosamt ut direkt trots att det står slight på fysisk skada och hälsa Hade nog nöjt mig med luft på burk från Clas Ohlson eller Kjell & Company...

Verkar inge vidare alls det där sprayet... Nej, det får bli det från Kjell & Co istället.

Skrivet av Exeo:

Billigare i längden att köpa en luft kompressor som går på el, aldrig använt mig av luft på burk så ingen anning hur länge en burk varar, men jag köpte en luft kompressor för 700 kr använder den ca 1 gång i månaden.

Nånting säger mig att trycket blir för hårt med luftkompressor? Annars verkar det helt klart vara den bästa lösningen i längden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mac90:

Kommer garanterat köpa därifrån framöver. Tack!

Verkar inge vidare alls det där sprayet... Nej, det får bli det från Kjell & Co istället.

Nånting säger mig att trycket blir för hårt med luftkompressor? Annars verkar det helt klart vara den bästa lösningen i längden.

går att ställa in trycket på de flesta kompressorer så bör inte vara något problem

Visa signatur

"Med datorer kan man lösa problem
man inte hade tidigare" anonym

Permalänk
Inaktiv

Rengör helst utomhus, så slipper du att allt damm och vad nu mer som kommer upp flyger runt i din bostad.

Speciellt om det nu kommer lite extra goa kemikalier från burken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mac90:

Kommer garanterat köpa därifrån framöver. Tack!

Verkar inge vidare alls det där sprayet... Nej, det får bli det från Kjell & Co istället.

Nånting säger mig att trycket blir för hårt med luftkompressor? Annars verkar det helt klart vara den bästa lösningen i längden.

Ne, absolut bästa lösningen, en billig elkompressor för 500:- är utmärkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av QwQ:

går att ställa in trycket på de flesta kompressorer så bör inte vara något problem

Skrivet av Nivity:

Ne, absolut bästa lösningen, en billig elkompressor för 500:- är utmärkt.

Hmm, det låter ju bra. Nån som vet var man kan få tag på en billig elkompressor?

Permalänk
Medlem

Varför Dust-Off är dyrare:
http://www.youtube.com/watch?v=pdhs_yAiW-Q&feature=related

Minikompressor:
http://www.clasohlson.com/se/Minikompressor-Cotech/Pr30953300...

Notera att den är OLJEFRI, vilket är ett måste för en kompressor som ska
användas för renblåsning av t.ex. elektronik, eller airbrush.
Jag har en större som jag även blåser av hojen (MC) när den har blivit
blöt av regn eller vattenslang. Man vill inte ha oljedimma på lacken.

Permalänk
Skrivet av Dr.Mabuse:

Innheållsförteckning.
Ser inte så hälsosamt ut direkt trots att det står slight på fysisk skada och hälsa Hade nog nöjt mig med luft på burk från Clas Ohlson eller Kjell & Company...

Den är typ ofarlig, inte så nyttigt att blåsa in i munnen med den kanske, men för att göra ren datorn är den tämligen säker. Och man vill ju ändå helst vara utomhus om det man ska blåsa rent är rejält dammigt.

Permalänk
Medlem

http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-1-5-hp-200055 har jag, köpte dock för 500:- när dom hade något erbjudande.
Perfekt liten pjäs i en lägenhet <3

Permalänk
Skrivet av Nivity:

http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-1-5-hp-200055 har jag, köpte dock för 500:- när dom hade något erbjudande.
Perfekt liten pjäs i en lägenhet <3

Har du ett avfuktningsmunstycke till den eller hur löser du problemet med kondens?

Visa signatur

Asrock P67 Pro 3 // Core I5 2500K@4.2ghz // 8gb Corsair XMS3 1600mhz // Asus GTX 560ti DCUII @1ghz core/2.2ghz mem // XFX Core Edition 750w // Samsung 830 128gb // Antec 1200 chassi

3dmark11 P 5400

Permalänk
Medlem
Skrivet av gammarayburst:

Har du ett avfuktningsmunstycke till den eller hur löser du problemet med kondens?

Aldrig behövt, aldrig hänt någon på någon jag känner heller.

Inte det minsta rädd för något sådant

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

http://www.jula.se/luftkompressorset-mini-boxy-1-5-hp-200055 har jag, köpte dock för 500:- när dom hade något erbjudande.
Perfekt liten pjäs i en lägenhet <3

Skrivet av Hammar:

Varför Dust-Off är dyrare:
http://www.youtube.com/watch?v=pdhs_yAiW-Q&feature=related

Minikompressor:
http://www.clasohlson.com/se/Minikompressor-Cotech/Pr30953300...

Notera att den är OLJEFRI, vilket är ett måste för en kompressor som ska
användas för renblåsning av t.ex. elektronik, eller airbrush.
Jag har en större som jag även blåser av hojen (MC) när den har blivit
blöt av regn eller vattenslang. Man vill inte ha oljedimma på lacken.

Tack för tipsen! Och tack för att du upplyste om att den ska vara oljefri, hade inte haft en aning om det.

Permalänk

Jag sprayade min gamla dator som var riktigt dammig med sån tryckluft på burk. Det förstörde i princip samtliga komponenter i datorn. Rekommenderas INTE.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av Genelec8030:

Jag sprayade min gamla dator som var riktigt dammig med sån tryckluft på burk. Det förstörde i princip samtliga komponenter i datorn. Rekommenderas INTE.

Haha, hur i h*lvete lyckas du med det?
Man kan spraya med tryckluft på burk tills burken fryser utan att det kommer ut såpass mycket vätska att det skulle kondensera på komponenterna.

Permalänk
Skrivet av huttala:

Haha, hur i h*lvete lyckas du med det?
Man kan spraya med tryckluft på burk tills burken fryser utan att det kommer ut såpass mycket vätska att det skulle kondensera på komponenterna.

Jag lyckades iaf, med kjellco's spray. Det blev massor med kondens. Höll väl antagligen burken i fel vinkel, lätt gjort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Genelec8030:

Jag lyckades iaf, med kjellco's spray. Det blev massor med kondens. Höll väl antagligen burken i fel vinkel, lätt gjort.

Alla burkar jag köpt kan man hålla hur som helst, i vilken vinkel som helst.
Du är enda jag sett som lyckats med det iaf, så lätt gjort är det knappast

Permalänk

Har också problem med damm i datorn (dåligt chassi tydligen,Antec 900), har köpt tryckluft på burk innan men problemet är ju att trycket försämras väldigt snabbt. Man har bara rejält tryck (som behövs för att få loss dammet) ett tag och efter det så är ju burken värdelös i princip. Har länge tänkt på att skaffa en kompressor istället som ju bibehåller samma tryck hela tiden men är lite orolig över ljudnivån, finns där någon tystare version att köpa?, är redan hörselskadad och vill inte förvärra den med en högljudd kompressor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Haha, hur i h*lvete lyckas du med det?
Man kan spraya med tryckluft på burk tills burken fryser utan att det kommer ut såpass mycket vätska att det skulle kondensera på komponenterna.

Köpte på gkås och spottade å fräste i början när burken var som fullast så det kondenserade sig på korten. Men både mitt GTX570, 2 ports server nic och 3usb 3.0 addonkort tog det fint. Kondens är inte farlig om det får torka bort först. Bara ett problem om du slår på datorfan och den är blöt. Men som sagt folk har inte tåladmod att läsa varken manualer eller vänta en stund på att skiten ska vara garanterat torr.

Står ju oftast anvisningar på burkarna. Men folk läser ju aldrig sådant. Damade rent mitt vid en uppgradering så det hade timmar på sig att torka. Inget problem med det. Och som sagt lite flyktig gas och kondens det dunstar rätt snart.

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Köpte på gkås och spottade å fräste i början när burken var som fullast så det kondenserade sig på korten. Men både mitt GTX570, 2 ports server nic och 3usb 3.0 addonkort tog det fint. Kondens är inte farlig om det får torka bort först. Bara ett problem om du slår på datorfan och den är blöt. Men som sagt folk har inte tåladmod att läsa varken manualer eller vänta en stund på att skiten ska vara garanterat torr.

Står ju oftast anvisningar på burkarna. Men folk läser ju aldrig sådant. Damade rent mitt vid en uppgradering så det hade timmar på sig att torka. Inget problem med det. Och som sagt lite flyktig gas och kondens det dunstar rätt snart.

Eftersom det var synlig kondens efter att jag blåst så lät jag den torka en 6-7 timmar. Det räckte tydligen inte.

Permalänk
Medlem

Jag använder mig som många andra av en kompressor, har inte provat luft på burk, med min kompressor och reglerbart tryck så blir det en lätt match och jag blåser igenom mina burkar en gång i månaden och har inte haft problem.

Nu använder jag ett fuktfilter för att slippa fukt men har provat med mindre maskiner än den stora atlas copcon och det har inte blivit fukt nog för att väcka oro så länge burkarna får stå och vila en stud.

Jag tycker det är guld värt att ha en kompressor för att göra rengöringen lättare.

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

En fråga kring ämnet, ibland när man sprayar med luftburk så kommer gasen ut i vätskeform om man håller burken lutad, kan vettskan skada komponenter även om den dunstar bort omedelbart? eller är det bara att blåsa på`?

Permalänk
Skrivet av Lionheartus:

Har också problem med damm i datorn (dåligt chassi tydligen,Antec 900), har köpt tryckluft på burk innan men problemet är ju att trycket försämras väldigt snabbt. Man har bara rejält tryck (som behövs för att få loss dammet) ett tag och efter det så är ju burken värdelös i princip. Har länge tänkt på att skaffa en kompressor istället som ju bibehåller samma tryck hela tiden men är lite orolig över ljudnivån, finns där någon tystare version att köpa?, är redan hörselskadad och vill inte förvärra den med en högljudd kompressor.

Har tyvärr inget tips, men väldigt få hobbykompressorer är så tysta att jag skulle vilja kalla dem för tysta. Hörselskydd, propp med kåpa över kanske om man är särskilt känslig för buller?

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Skrivet av hede:

En fråga kring ämnet, ibland när man sprayar med luftburk så kommer gasen ut i vätskeform om man håller burken lutad, kan vettskan skada komponenter även om den dunstar bort omedelbart? eller är det bara att blåsa på`?

Läste du tråden innan du skrev eller? Jag skrev nämligen att jag gjort just det du frågar, och att det skadade nästan samtliga komponenter.