Microsoft: 100 000 appar för Windows 8 i januari

Permalänk
Medlem
Skrivet av tramsgar:

"Oj, kan det komma 100 000?? Min polare sa 10 000, han har ju ingen koll alls."

Om nu MS har den unika förmågan att se in i framtiden ända till januari, hur kommer det sej att de inte kan se WPs undergång?

App, app, app! Nu får du lugna dig. Det är 100000 TYSKA appar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hejsann:

Fåntrattsordet.

Borde heta proggar då det är Microsoft.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Samtidigt sitter människor och installerar några av de MILJONTALS "vanliga" program som redan existerar.

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem
Skrivet av serdyllon:

Den största förändringen jag förutspår komma i samband med Windows 8 är snarare att touch-skärmar blir vanligare både på laptops och stationära burkar.

De flesta appar är endast användbara för en ytterst begränsad målgrupp, antingen p.g.a. kvalitativa brister (i kod, ui, syfte, funktion m.m.) eller för att de helt enkelt är riktade mot ett väldigt snävt marknadssegment. För att nå lönsamhet som app-utvecklare krävs VOLYMER och då vill det till att man kan leverera något som det finns ett stort allmänintresse av. Bland dessa appar är ironiskt nog de flesta gratis.

Nu har jag visserligen lite torftiga glasögon på mig, eftersom jag går på det som redan etablerade PC-utvecklare signalerar b2b.

Tja nog kan de förpacka 100 000 webbsidor som appar för Metro, som prisjakt och tidningars-siter osv, men till vilket jävla syfte? Inte för att konkurrera mot Google och Android iaf. I dagsläget är det i princip enklare att få Firefox och Chrome att rulla på Android än Metro. NDK och SDK är kraftfullt nog där, inte på Windows 8. På Windows 8 kommer inte Firefox och Chrome ens skrivas om för Metro utan bara ha ett skal för Metro som dödas så fort du byter program. Själva programmen i det fallet kommer fortfarande vara Win32. Precis som Office kommer vara även på Windows RT där tredje part inte får använda de gamla Win32-apierna och desktopläget. Väldigt inspirerande, andra kommer självklart att sälja sina fullstora program via andra kanaler, och programbutiker. Spel kommer fortfarande gå via steam istället för att lägga ner några manår på att skriva om de för C++/WinRT. Att Apple gjorde en uppdelning här mår de bra av, du kan ha proffsprogram via Mac App Store. I stort sett har du samma funktioner om du inte distribuerar via deras programbutik också. Microsoft ska ha två helt olika miljöer till inget syfte.

Permalänk
Medlem

Apple kan sälja bajs för ockerpriser medan microsoft måste sälja guld för sockerpriser..

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Aldrig hört talas om en "app" som heter webläsare? Den löser 95% av allt som alla ruttna dåliga appar kan göra...

Skulle snarare säga tvärt om, webbsidor anpassade för mobil brukar vara något mer avancerade än för en wap-browser typ medans en App drar fullt ut drar nytta av den plattform den är skriven för t.ex. en iPad eller varför inte en iPhone!

Naturligtvis finns det undantag i båda läger men personligen hatar jag mobila hemsidor då de bara är idiotiska på det stora hela och som någon som jag trodde folk slutade med på 90-talet...

Antingen går jag till fulla hemsidan eller så laddar jag ner "Appen" om den är något som intresserar mig.

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Avstängd

Sen kan man ju undra vad man ska med alla högupplösta skärmar när win8 ser ut att köra 800*600.
Plus touch på det så allt måste vara stort så man trycker rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Sjukt frustrerad över samlingsnamnet "App". Blandas ju hejvilt nuförtiden, börjar bli lika abstrakt som "Molnet".

Gillar inte utvecklingen, det blir för "enkelt" att hasta ihop en "App", mycket lycksökare, mycket dålig kod, etc etc.

Att det finns 100 000 ser jag snarare som ett PROBLEM snarare än en FÖRDEL. Aldeles för mycket duplicerat skit.
Jag behöver inte 10 000 olika versioner av kalkylatorn.

Kolla detta t ex:
http://appleinsider.com/articles/12/07/31/23_of_apples_ios_ap...
Även om det nu inte är så högt som 2/3, så är jag övertygat om att det lätt är 1/4....

Det som istället vore nice var om riktiga applikations/programvaru-uvecklare kunde köra distro av sina program, så att man kunde få allt samlat på ett ställe med automatiska uppdateringar.
Men nä, då har man problemet att dom som redan har kunskap/marknad/användare, ratar hela Microsofts modell.
Se t ex Valve och Mojang

Ser inte likheten mellan App och Cloud.

App = Applikation skriven för t.ex. iOS eller Modern UI gjord för att användas på mobiltelefon eller platta
Program = Applikation skriven för Desktop OS t.ex. OSX eller Windows.

Inte världens smartaste uppdelning egentligen men den fungerar. Det finns säkert 10.000 olika kalkulatorprogram skrivna för olika desktop OS men med skillnanden att man inte ser dem på samma ställe.

Att det sedan finns massa massa idotiska App:ar på t.ex. AppStore och andra ställen beror på att det är en ung. branch och folk provar sig fram. Har man en bra unik App som folk vill ha så borde den inte hamna i Zombieträsket men visst, visst vi lever i en kapitaliskt värld. Allt kan hända. Har man rätt App med fel marknadsföring så går det åt hel-vete och har man rätt App med rätt marknadsföring så har man en "Angry Birds".

Visa signatur

Vitaly Chernobyl and The Meltdowns

Permalänk
Medlem
Skrivet av bengt-re:

Ja, du skall bara använda appar för allt du gör i framtiden och hallå - inte tänkte du väl JOBBA på en Win8 dator? För se det är inte OSet tänkt för...

näe det blir nog väldigt få som jobbar i w8. . . om dom inte använder app butiken och köper ex. stardock

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ignostic:

Vi snackar även om Windows 8 för pc. Är det överskattat med program till datorn också?

Skickades från m.sweclockers.com

Inte med program men ja med appar. Att ha skit som väder i full screen på end 24"+ skärm är ju verkligen otroligt smidigt. Samma med de flesta appar. passar det en telefon är det bara slöseri på en desktop eller för nästan blinda som glömt glasögonen.

Folk verkar ha svårt att tänka sig hur en dekstop används.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av l4nky:

Apple kan sälja bajs för ockerpriser medan microsoft måste sälja guld för sockerpriser..

På vilket sätt är det guld det MS säljer? De har fortfarande inte lyckas komma upp i symbian nivå vad gäller användandet. Kanske blir wp8 i alla fall någorlunda jämlikt med riktig multitasking men det får vi se när det kommer ut då de verkar vara väldigt måna om att ingen får ens röra vid telefoner (låter lite mysko ärligt talat).

Det MS säljer är skit jämfört med annat och samma gäller deras tablets, något folk kommer inse när de faktiskt försöker använda dessa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

På vilket sätt är det guld det MS säljer? De har fortfarande inte lyckas komma upp i symbian nivå vad gäller användandet. Kanske blir wp8 i alla fall någorlunda jämlikt med riktig multitasking men det får vi se när det kommer ut då de verkar vara väldigt måna om att ingen får ens röra vid telefoner (låter lite mysko ärligt talat).

Det MS säljer är skit jämfört med annat och samma gäller deras tablets, något folk kommer inse när de faktiskt försöker använda dessa.

Nej jag menade mer att folk är sjuuuukt negativa till allt microsoft släpper innan dom ens sett, använt osv. Medan apple är tvärtom, alla är sjuuukt positiva tills dom redan har bundit upp sig i 2 år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spda242:

Skulle snarare säga tvärt om, webbsidor anpassade för mobil brukar vara något mer avancerade än för en wap-browser typ medans en App drar fullt ut drar nytta av den plattform den är skriven för t.ex. en iPad eller varför inte en iPhone!

Naturligtvis finns det undantag i båda läger men personligen hatar jag mobila hemsidor då de bara är idiotiska på det stora hela och som någon som jag trodde folk slutade med på 90-talet...

Antingen går jag till fulla hemsidan eller så laddar jag ner "Appen" om den är något som intresserar mig.

fast SweC har ju ingen app, det är ju en "m."-sida man surfar in på..
jag tycker d är bättre med en mobilanpassad hemsida då det inte spelar någon roll vilken plattform man sitter med.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Avstängd

"100 000 appar för Windows 8 i januari". Är det positivt?

By the way, jag hatar uttrycken "app", "appar" och "ladda ner vår app".

Permalänk
Medlem

Vissa härinne verkar fortfarande hänga på den här trenden av att hata allt Microsoft gör, för alla bluescreen of death sedan windows 98-dagarna. När är det dags att ge Microsoft en ny chans? Jag förutspår; apple kommer att bli mera opopulärt, av samma skäl som det blev populärt. Alla ville vara annorlunda och artsy (officiellt legitimerar man det med att OsX har mindre virus och att det är en plattform som funkar väl tillsammans med sin mobil, dvs iPhone). Apples mantra är "think different". Det är rätt ironiskt när man går in i biblioteket och ser ca 50 macbooks i ett enda rum, vill man vara annorlunda idag får man köpa ett färgat skal till sin macbook vilket inte känns jäkligt annorlunda. De som först sållade sig till macskaran är för trendkänsliga för att vara kvar, nu när varenda joppe och deras mamma har apple-produkter. Om några år - om det inte redan är så - kommer appleprodukter att vara som Lewis-jeans; de gör sitt jobb, men är knappast hipster.

Att associera bluescreens till windows funkade för 10 år sedan, men att köra på "hata Microsoft!!!"-attityden idag är rätt omotiverat och knappast rationellt, utan en kvarleva ifrån forna dar. Alla som har en aning om hur man sköter sin burk vet att Microsoft har gjort ett bra jobb ett bra tag.

Håller med folk som är kritiska mot hela app-hypen. Det är inget fel med appar, på samma sätt som det inte är något fel med tv-kanaler. Men 99% av alla tvkanaler är skit, och jag blir inte imponerad av folk som säger att de har tusen stycken. Samma gäller för appar, och när Microsoft hoppas på "många appar" som att det vore ett egenvärde i sig självt, verkar de vara fel ute. Samtidigt förstår jag hur de tänker; även om många appar inte nödvändigtvis är bra, så är det bra för deras business, då deras nya plattform visar sig användas.

Nåväl, min poäng; join the future. Anlägg en kritisk attityd till de som håller kvar vid MS=BS-dogmen. Som det ser ut nu verkar MS vara ungefär där Apple var, när de började göra sig ett namn. Folk gick till Apple för att det var öppnare och inte så girigt styrt som MS produkter då var. Idag är det Apple som ger en miljö som är helt dominerad av deras egna påhitt, och MS som är öppnare och mera konfigurerbar. Tänk annorlunda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fesoj:

Vissa härinne verkar fortfarande hänga på den här trenden av att hata allt Microsoft gör, för alla bluescreen of death sedan windows 98-dagarna. När är det dags att ge Microsoft en ny chans? Jag förutspår; apple kommer att bli mera opopulärt, av samma skäl som det blev populärt. Alla ville vara annorlunda och artsy (officiellt legitimerar man det med att OsX har mindre virus och att det är en plattform som funkar väl tillsammans med sin mobil, dvs iPhone). Apples mantra är "think different". Det är rätt ironiskt när man går in i biblioteket och ser ca 50 macbooks i ett enda rum, vill man vara annorlunda idag får man köpa ett färgat skal till sin macbook vilket inte känns jäkligt annorlunda. De som först sållade sig till macskaran är för trendkänsliga för att vara kvar, nu när varenda joppe och deras mamma har apple-produkter. Om några år - om det inte redan är så - kommer appleprodukter att vara som Lewis-jeans; de gör sitt jobb, men är knappast hipster.

Att associera bluescreens till windows funkade för 10 år sedan, men att köra på "hata Microsoft!!!"-attityden idag är rätt omotiverat och knappast rationellt, utan en kvarleva ifrån forna dar. Alla som har en aning om hur man sköter sin burk vet att Microsoft har gjort ett bra jobb ett bra tag.

Håller med folk som är kritiska mot hela app-hypen. Det är inget fel med appar, på samma sätt som det inte är något fel med tv-kanaler. Men 99% av alla tvkanaler är skit, och jag blir inte imponerad av folk som säger att de har tusen stycken. Samma gäller för appar, och när Microsoft hoppas på "många appar" som att det vore ett egenvärde i sig självt, verkar de vara fel ute. Samtidigt förstår jag hur de tänker; även om många appar inte nödvändigtvis är bra, så är det bra för deras business, då deras nya plattform visar sig användas.

Nåväl, min poäng; join the future. Anlägg en kritisk attityd till de som håller kvar vid MS=BS-dogmen. Som det ser ut nu verkar MS vara ungefär där Apple var, när de började göra sig ett namn. Folk gick till Apple för att det var öppnare och inte så girigt styrt som MS produkter då var. Idag är det Apple som ger en miljö som är helt dominerad av deras egna påhitt, och MS som är öppnare och mera konfigurerbar. Tänk annorlunda.

Kunde inte ha uttryckt det bättre själv. Du får en "gilla" av mig för det där.

Permalänk

Dom skulle ju ha 10k appar till launch.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Inte med program men ja med appar. Att ha skit som väder i full screen på end 24"+ skärm är ju verkligen otroligt smidigt. Samma med de flesta appar. passar det en telefon är det bara slöseri på en desktop eller för nästan blinda som glömt glasögonen.

Folk verkar ha svårt att tänka sig hur en dekstop används.

Trångsynt.
Japp..väder i font 200 och 7 pixlar är nog precis som det kommer bli

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ignostic:

Trångsynt.
Japp..väder i font 200 och 7 pixlar är nog precis som det kommer bli

Det spelar inte roll vilken font det blir. Skiten tar upp helskärm. Hade varit ok om den var fullspäckad med information men det är den inte. Det är vettig mängd för en liten skärm men på en dekstop är det helt absurt att gå i fullskärm för något sådant.

Det finns en anledning till att desktop OS utvecklades mot multitasking. Att se MS försöka tvinga alla till ett program i taget skulle vara roligt om det inte var tragiskt.

Vist om din höjdpunkt är att läsa aftonbladet, göra en mini update på FB då kan jag förstå att du har problem att se hur metro inte riktigt passar för vettigt arbete. Det värsta är inte skit metro (går att få bort den) utan att MS verkligen trycker på att allt ska flytta dit och folk som du hjälper den riktningen som bara begränsar datorns användbarhet (gissar att många vill tillbaka till TV där hjärnan kan frikoppla och man blir matad).