Permalänk
Medlem

Problem med FPS GTX 590

Tjena,

Jag har som sagt ett problem med spikes och fps på vissa spel. Det rör sig framför allt på BF3 och CS GO.

Jag lirade BF3 för ett tag sen utan problem, låg mellan 50-60 fps på MP med maxade settings. Problemet ligger att jag nu inte ens kan lira Singleplayer på High settings då jag ligger på ungefär 35-40 fps med rejäla frys varje sekund. Medium settings fungerar dock bra, där maxar jag 60 fps konstant.

På CS GO har jag dock inget fps problem utan snarare att det fryser till varje sekund.

Grafikkortet är inte klockat och jag har den senaste updateringen 306.23 installerad, Har även testat att köra med tidigare versioner men det har inte hjälpt.

Hoppas någon känner igen problemet jag är ganska okunnig inom området så jag är inte hundra att det är fel på grafikkortet men det känns som det mest logiska alternativet.

Uppskattar all hjälp / tips jag kan få.

Permalänk
Medlem

Får ungefär samma problem när jag spelar Tera Online. Ibland bara flyger min fps ner till 20-30 fps, provat allt man kan tänka sig buggar ffrande!

Visa signatur

NZXT Phantom Full-T | nVidia GeForce GTX590 675| 1350 | 3700MB | Antec Kuhler H20 620 |
XFX 850W Core - PSU P1-850S-NLB9 | Intel Core I7 2600K 3.4GHz(4.6GHz - 1.36v) | Asus Sabertooth P67 - Sandy Bridge
Kingston HyperX 16GB DDR3 1600MHz | Seagate 1000GB 7200RPM 32MB | OCZ Solid Series 3 120GB - 500 MB/550 MB/sek (SSD)

Permalänk
Medlem

Okej så jag har testat runt lite nu och kommit fram till att så fort grafikkortet kör på max fart så börjar det att frysa varje sekund i spelet. Det konstiga dock är att jag inte känner av detta i spel som Diablo 3

Permalänk

kanske för diablo 3 är ej så krävande.. Dock ska de ju ej lagga hur som helst om du ditt kort ej klockar ner sig varenda gång den e på max fart.. Skulle förklara ditt fenomen..

Permalänk

Hur varmt blir kortet?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

GPU 1 ligger runt 90 som varmast och GPU 2 ligger runt 83 som varmast

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindRipper:

kanske för diablo 3 är ej så krävande.. Dock ska de ju ej lagga hur som helst om du ditt kort ej klockar ner sig varenda gång den e på max fart.. Skulle förklara ditt fenomen..

Nej det är sant men samtidigt så kan väl knappast CS GO kräva speciellt mycket.

Permalänk
Medlem

Har du adaptive vsync på? Om du har det igång så stäng av det. Mitt Asus GTX 590 betedde sig som du beskriver det när det var igång, om du nu inte skulle inte ha det igång vet jag inte vad det är för fel, då är det nog bara att backa drivrutin eller installera om grafikkortet.

Sen har jag märkt att prestandan är försämrad i BF3 ändå, får inte alls lika hög fps som förut.

Mina grader på GPU:erna ligger på 83 grader som högst när jag kör BF3, högre går den inte. Så det verkar stämma för utom att din ena GPU är lite varm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Har du adaptive vsync på? Om du har det igång så stäng av det. Mitt Asus GTX 590 betedde sig som du beskriver det när det var igång, om du nu inte skulle inte ha det igång vet jag inte vad det är för fel, då är det nog bara att backa drivrutin eller installera om grafikkortet.

Sen har jag märkt att prestandan är försämrad i BF3 ändå, får inte alls lika hög fps som förut.

Mina grader på GPU:erna ligger på 83 grader som högst när jag kör BF3, högre går den inte. Så det verkar stämma för utom att din ena GPU är lite varm.

Testade nyss med Vsync av på Singleplayer Ultra grafik. Låg på 130 fps + i början och efter ca 1 minut så blev det en drop till 50 fps och konstant frys,
Ja menar... Jag har liksom 50 fps med Vsync av på Battlefield Singleplayer när jag stirrar in i en vägg så... antar att jag ska fixa ett nytt kort med garantin, ska ju vara 2 års garanti på kortet.

Permalänk
Medlem

Ja då är det något som e galet. Men du startade om datorn efter att du stängde av vsync också? För den kan fortfarande få fnatt om man inte gjort det, hände för mig.

Sen är det inte 3 års garanti? Jag har det, men du kanske har haft det i ett år nu?

Men du får se det positivt om kortet nu är trasigt du kanske får det utbytt mot GTX 690 istället, eftersom GTX 590 inte tillverkas längre eller i alla fall inte finns i så stort antal längre.:D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Ja då är det något som e galet. Men du startade om datorn efter att du stängde av vsync också? För den kan fortfarande få fnatt om man inte gjort det, hände för mig.

Sen är det inte 3 års garanti? Jag har det, men du kanske har haft det i ett år nu?

Men du får se det positivt om kortet nu är trasigt du kanske får det utbytt mot GTX 690 istället, eftersom GTX 590 inte tillverkas längre eller i alla fall inte finns i så stort antal längre.:D

Har haft det i 6 månader bara så lite surt att det strular redan.

Och ja ett 690 skulle inte sitta fel men med den prisskillnaden så lär väl det knappast hända -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skipzen:

Testade nyss med Vsync av på Singleplayer Ultra grafik. Låg på 130 fps + i början och efter ca 1 minut så blev det en drop till 50 fps och konstant frys,
Ja menar... Jag har liksom 50 fps med Vsync av på Battlefield Singleplayer när jag stirrar in i en vägg så... antar att jag ska fixa ett nytt kort med garantin, ska ju vara 2 års garanti på kortet.

Låter verkligen som om kortet blir för varmt och klockar ner sig. Testa med V-sync på.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Låter verkligen som om kortet blir för varmt och klockar ner sig. Testa med V-sync på.

Jag körde med Vsync på innan. In the end så gjorde det ingen skillnad. Fryset och fps droppen kommer alltid efter ca 1minut med eller utan Vsync.

Permalänk
Medlem

Fast prisskillnaden avgör väl inte det, eller? För vad jag alltid hört så går man efter likvärdighet som finns idag, men då är det säkert bara prestanda de går efter.

Men i de bästa av världar så kan man ju alltid hoppas på att de går efter grafikkorts typen också t.ex. singel GPU mot singel GPU och dual GPU mot dual GPU.:D

Permalänk
Medlem

Har du plockat bort kortet och kollat så det inte är en massa damm i det?

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Har du plockat bort kortet och kollat så det inte är en massa damm i det?

Yes, Damsög datorn för några dagar sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skipzen:

Yes, Damsög datorn för några dagar sedan.

Dammsög 0_0

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Dammsög 0_0

idd ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skipzen:

Okej, det ska man undvika.

Visa signatur

GTX 670 - 3570K - 8GB CORSAIR LP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skipzen:

Yes, Damsög datorn för några dagar sedan.

Man ska aldrig dammsuga en dator....

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av wankeer:

Okej, det ska man undvika.

Blev ett litet missförstånd, jag har alltså inte dammsugit inne i grafikkortet

Skrivet av Cooling23:

Man ska aldrig dammsuga en dator....

Okej? Så du vill ha din dator full av damm?..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skipzen:

Blev ett litet missförstånd, jag har alltså inte dammsugit inne i grafikkortet

Okej? Så du vill ha din dator full av damm?..

Nej jag vill ej ha damm i datorn. Men det är därför det finns luft på burk man kan köpa i butiker. Om man dammsuger datorn kan man skada korten.

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Nej jag vill ej ha damm i datorn. Men det är därför det finns luft på burk man kan köpa i butiker. Om man dammsuger datorn kan man skada korten.

Hmm okej, har aldrig hänt för mig dock att en dator gått sönder pga att jag dammsugit den. Men det är inte detta som orsakat problemet som jag har efterssom jag hade detta problem innan jag dammsög.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skipzen:

Hmm okej, har aldrig hänt för mig dock att en dator gått sönder pga att jag dammsugit den. Men det är inte detta som orsakat problemet som jag har efterssom jag hade detta problem innan jag dammsög.

Det vet du inte

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem

Hallå du, jag har exakt samma problem som dig, har ett Zotac GTX 590, efter ca 5-6min gameplay så börjar spelet lagga sönder och sänker sig till 5-35 fps. Har du löst problemet än? Jag får fnatt på detta, hur jobbigt som helst. Kan ju inte äns spela wow utan att allt laggar som in i helvette.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Skipzen:

Hmm okej, har aldrig hänt för mig dock att en dator gått sönder pga att jag dammsugit den. Men det är inte detta som orsakat problemet som jag har efterssom jag hade detta problem innan jag dammsög.

Cooling23 har rätt.

Grafikkortet kan ha börjat krångla eftersom det dammsögs längre fram i tiden

[/ironi]