Ingen bild med grafikkort.

Permalänk

Ingen bild med grafikkort.

Tjo! Satte ihop min nya dator. Allt snurrar igång fint, men jag får ingen bild från grafikkortet. När jag kopplar ur grafikkortet och använder dvi-kontakten på moderkortet får jag bild.

Jag var inne i bios och såg att PCI-E Gen 3 var disabled, så ställde om den och trodde att det skulle funka men icke :/.
Är det mer jag behöver ändra i bios? Moderkortet är ett MSI Z77A-GD55

Snabb hjälp uppskattas :).

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaerdphizk:

Tjo! Satte ihop min nya dator. Allt snurrar igång fint, men jag får ingen bild från grafikkortet. När jag kopplar ur grafikkortet och använder dvi-kontakten på moderkortet får jag bild.

Jag var inne i bios och såg att PCI-E Gen 3 var disabled, så ställde om den och trodde att det skulle funka men icke :/.
Är det mer jag behöver ändra i bios? Moderkortet är ett MSI Z77A-GD55

Snabb hjälp uppskattas :).

Du har inte glömt 6pin kontakten till grafikkortet va?

Permalänk
Skrivet av Dovidteh:

Du har inte glömt 6pin kontakten till grafikkortet va?

haha nejdå, den sitter i :).

Grafikkortet är ett msi gtx 660 glömde jag säga.

Permalänk
Medlem

Testa via VGA?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk

Vet inte om jag har någon adapter, ska kolla.
Även om jag får det att funka med VGA så löser inte det problemet :/.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaerdphizk:

haha nejdå, den sitter i :).

Grafikkortet är ett msi gtx 660 glömde jag säga.

Kanske låter dumt men jag kommer att fråga dig dem mest simpla frågorna som är väldigt uppenbara

1.Sitter grafikkortet på den första PCI-E platsen? Borde inte spela någon roll men vissa moderkort kan vara petiga

2.Sitter kabeln DVI kabeln i ordentligt?

3. pröva en annan kabel. DVI eller HDMI

GTX 660 har många av mina vänner haft problem med, de fick ingen bild heller. De fick åka tillbaka med kortet och få det ersatt.

Permalänk
Skrivet av Dovidteh:

Kanske låter dumt men jag kommer att fråga dig dem mest simpla frågorna som är väldigt uppenbara

1.Sitter grafikkortet på den första PCI-E platsen? Borde inte spela någon roll men vissa moderkort kan vara petiga

2.Sitter kabeln DVI kabeln i ordentligt?

3. pröva en annan kabel. DVI eller HDMI

GTX 660 har många av mina vänner haft problem med, de fick ingen bild heller. De fick åka tillbaka med kortet och få det ersatt.

1. Jag tror det. Kan inte hitta nåt i manualen om vilken som är nr 1. Men den sitter i den som är närmst processorn.

2. Ja, det gör den.

3. Kan göra det, men kabel funkar nästan garanterat.

Jag har ett GTX 460 bredvid mig som jag kan testa med, borde jag göra det, då ser jag ju om det nya kortet är sönder eller om det fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svaerdphizk:

1. Jag tror det. Kan inte hitta nåt i manualen om vilken som är nr 1. Men den sitter i den som är närmst processorn.

2. Ja, det gör den.

3. Kan göra det, men kabel funkar nästan garanterat.

Jag har ett GTX 460 bredvid mig som jag kan testa med, borde jag göra det, då ser jag ju om det nya kortet är sönder eller om det fungerar.

Tycker definitivt att du ska pröva med det gamla kortet

Hör av dig och berätta hur det går

Permalänk

Gamla kortet fungerade utan problem. Känns som att det måste vara nya grafikkortet som är sönder på något sätt? Nätagget klarar ju att driva detta kortet med exakt samma kontakt(er). Grafikkortet sitter även i samma PCI-E port så det borde inte vara moderkortet heller.

Permalänk
Medlem

Det enda som finns kvar att göra för att ha testat allt är att stoppa kortet i en annan dator, om du vill vara lite övernitisk d.v.s.

Men hade jag varit du så hade jag kontaktat försäljaren och förklarat läget så du får byta kort på garantin.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk

Läste om nån med samma problem som fick det att funka genom att uppdatera bios. Testade med att uppdatera bios och nu funkar det :D. Riktigt dumt att man ska behöva göra det för att det ska funka dock.

Permalänk
Skrivet av svaerdphizk:

Läste om nån med samma problem som fick det att funka genom att uppdatera bios. Testade med att uppdatera bios och nu funkar det :D. Riktigt dumt att man ska behöva göra det för att det ska funka dock.

Jag har en fråga, jag sitter själv med ett Gigabyte GTX 670 OC och MSI Z77A-GD65 och har inte haft några sådana problem, men när jag fick datorn vad Gen3 avstängt i bios. När jag aktiverade det så sade Nvidia control panel att jag satt med PCI-E Gen3, vilket är rätt. Men efter senaste drivrutinen så påstår Nvidia att jag sitter på Gen2 igen, gör det samma sak för dig också?
Och vilket versionsnummer på gpu-bios har du?

Permalänk
Skrivet av vaexelverkan:

Jag har en fråga, jag sitter själv med ett Gigabyte GTX 670 OC och MSI Z77A-GD65 och har inte haft några sådana problem, men när jag fick datorn vad Gen3 avstängt i bios. När jag aktiverade det så sade Nvidia control panel att jag satt med PCI-E Gen3, vilket är rätt. Men efter senaste drivrutinen så påstår Nvidia att jag sitter på Gen2 igen, gör det samma sak för dig också?
Och vilket versionsnummer på gpu-bios har du?

Står gen2 på mig också :/.
Video bios version: 80.06.10.00.15

Permalänk
Skrivet av svaerdphizk:

Står gen2 på mig också :/.
Video bios version: 80.06.10.00.15

Aj då, det var det jag misstänkte. Frågan är alltså om det bara är en bugg som får Nvidia att rapportera fel, då jag i GPU-Z har det listat som 3.0 x16 när kortet är i load.

Edit: har dock annan version av gpu-bios