DayZ krashar efter överklockning av i5 3570K 4.5ghz

Permalänk
Medlem

DayZ krashar efter överklockning av i5 3570K 4.5ghz

Jag trodde att jag hade en stabil klock på 4.5 ghz, har kört på den i över en vecka utan några direkt problem.

Multiplier: 45
Vcore: ca 1.26
Max temp: 71-77C
Tid i Prime95: ca 8h
Offset: +0.040
Turbo boost: +0.08
LLC: level 2

Installerade sedan DayZ, och varje gång jag kom in på en server, så kraschade dayZ. Testade att ändra till 4.0 ghz, och då gick det utan problem.

Kan jag helt enkelt bara öka offset/turbo tror ni? Får jag inte för höga temps?

Eller finns det nån mer inställning som jag kan ha missat, för att få bättre stabilitet?

Permalänk
Avstängd

Har du kört prime95 elr liknande?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Speldator: CPU: i5 3570k @ 4,6 ghz, kyls av Be Quiet Dark Rock Pro 2 Moderkort: ASUS P8Z77-V GPU: Gigabyte GTX 670 WF OC Chassi: Fractal Design Arc PSU: Fractal Design Newton R2 800w SSD: Corsair Force GT 120 gb RAM: Corsair Vengeance 8 gb HP HDD: 1 tb 7200 rpm Ljudkort: ASUS Xonar DX

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av F3ynman:

Jag trodde att jag hade en stabil klock på 4.5 ghz, har kört på den i över en vecka utan några direkt problem.

Multiplier: 45
Vcore: ca 1.26
Max temp: 71-77C
Tid i Prime95: ca 8h
Offset: +0.040
Turbo boost: +0.08
LLC: level 2

Installerade sedan DayZ, och varje gång jag kom in på en server, så kraschade dayZ. Testade att ändra till 4.0 ghz, och då gick det utan problem.

Kan jag helt enkelt bara öka offset/turbo tror ni? Får jag inte för höga temps?

Eller finns det nån mer inställning som jag kan ha missat, för att få bättre stabilitet?

Vad körde du I prime95 då?
Testat något annat program? T ex OCCT? Brukar Testa Ivy Bridge lite bättre då Prime95 sägs inte belasta allt. Sägs det.

Skrivet av Heskeytime:

Har du kört prime95 elr liknande?
Skickades från m.sweclockers.com

Läs hans post igen.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

Jag hade personligen tyckt det var lite överkurs att börja med andra inställningar för vad jag antar är vad du vill använda till vardags.

Ladda ner IntelBurnTest, skruva upp spänningen lite till och om CPUn inte kokar i det kommer den inte göra det annars heller. Om det blir för varmt byt till x44 och testa hur mycket du kan sänka spänningen istället. Det är ju värt mer att det är helt stabilt och lite tystare om aningen snabbare men inte 100% stabilt för mig iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad körde du I prime95 då?
Testat något annat program? T ex OCCT? Brukar Testa Ivy Bridge lite bättre då Prime95 sägs inte belasta allt. Sägs det.

Körde custom torture test med 1792 max FFT, 8192 memory (50%), 5 min.

Är inte hemma just nu, men ska testa OCCT eller Intelburntest så fort jag kommer hem.

Tack för snabba svar!

Permalänk
Medlem

Arma 2 är väldigt jobbigt för cpun , gfx så det skulle inte förvåna mig om det crashar i det om du har klockat lite för högt...belastar nog mer än prime efter som det är jobbigt för cpun/gfx m.m

Visa signatur

Xp1700+@Max 2689 mhz FSB@Max 250 SC(Synk) NF7-S rev 1.2
Thorton@Max 2801.8mhz+(L2@512) FSB@Max 291+! 2,5.3.4.11 DC(1/1)3.54 Vdimm 2x256 mb bh5 Dfi Lanparty Rev B(4440+/4095+)