Hårdvara för hemmaserver?

Permalänk
Medlem

Hårdvara för hemmaserver?

Hej!

Jag har länge gått i tankarna att sätta upp en egen "hemserver" i lägenheten. Så har nu köpt en domän och tänker införskaffa hårdvaran.

Jag har 1000/1000 Mbit lina och tänker främst ha servern som en NAS. Dvs. lägga in 2 hårddiskar och spegla innehållet mellan dem (RAID, mjukvarubaserad) så att jag inte blir av med alla mina filer. Jag har för närvarande 2TB i filer (filmer, musik, dokument) men vill ha möjlighet att lägga till fler hårddiskar med tiden.

Jag planerar att använda Ubuntu Server Edition (12.04), då jag har erfarenhet från det sen tidigare.

Tänker även använda servern till att köra en Mumble-server, samt i framtiden kanske någon sorts spelserver, t.ex. Minecraft.

Så prioriteringen till vad servern främst kommer användas till är:
1. Lagring/backup/streaming av filer.
2. Mumble-server
3. Torrentklient
4. Ev. spelserver

Jag tänker alltså INTE använda den som HTPC, så grafikkort behövs inte.

Energiförbrukning och ljudnivå är högprioriterade! Servern kommer stå i sovrummet (om än kanske i en garderob).
Jag vill såklart komma undan med ett så lågt pris som möjligt.

I vilket fall så har jag kommit fram till de här delarna:
Chassi - http://goo.gl/uqhgM - Fractal Design Array R2 NAS 300W Black mITX
Hårddisk - TVÅ STYCKEN - http://goo.gl/HVRkf - 3TB Western Digital Red

Chassit verkar vara relativt tyst och anpassat för att användas som en NAS (dvs. plats för många hårddiskar). Samt att det inkluderade ett nätagg så det var inte fasligt dyrt.

Hårddisk så kör jag på 2xWD Digital Red. Då dessa ska vara tillförlitliga vad jag hört. Tänker spegla dem så det totala utrymmet jag får är 3TB. Tänker köpa in 2 till nästa år när priserna förhoppningsvis gått ner.

Här tar det dock stopp. Får höra så mycket olika (även på det här forumet). Ska man köra med en simpel Atom-processor? Eller en i3:a? Vad ska jag satsa på om jag vill ha en energisnål och framtidssäker server?
Bör jag t.ex. ha en SSD att lägga operativsystemet på? Eller är det onödigt?

Vill helt enkelt ha vad mer för delar jag bör köpa, förutom hårddisk och chassi (även där tar jag dock tacksamt emot kommentarer).

Skulle vara guld värt.

Tack på förhand.

Permalänk
Vila i frid

Landar din ihopplockade hemserver över 5k, ta en funderare om det inte är bättre med en färdig burk t.ex. http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1150666-lamplig-e... som du kan bygga ut. Tyst är den också.

Permalänk

Har också samma idé som du. Men jag fundera faktiskt på att köpa en begagnad "riktig" server. Dvs en server från Hp eller dylikt.

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Landar din ihopplockade hemserver över 5k, ta en funderare om det inte är bättre med en färdig burk t.ex. http://www.sweclockers.com/forum/122-server/1150666-lamplig-e... som du kan bygga ut. Tyst är den också.

Tack för svaret. Ja bara chassi och hårddisk går på ca 4500 så den kommer nog landa över 5k.

7980 kr blir det dock om jag väljer den du länkade (med 2xWD Digital Red 3TB). Dock får jag 1TB (2x500GB) extra.
Kan du motivera varför det valet är bättre? Är den extra kraftfull? Jag är villig att lägga ut pengar om jag får en bra produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Har också samma idé som du. Men jag fundera faktiskt på att köpa en begagnad "riktig" server. Dvs en server från Hp eller dylikt.

Har också funderat på det. Men har hört att de är fasligt hög ljudnivå på dessa. Kan ha fel dock.

Permalänk
Medlem

Ska du köra minecraft behöver du mer än en Atom CPU, det kräver mycket CPU. SKa du bara köra mumble och filer så behövs ingen kraftig CPU däremot. SSD är nog också rätt ondödigt om du inte ska ha mycket i/o intensiva på servern, låter inte som att du kommer att dra jättestor nytta av det om jag läser vad du tänker ha servern till. Möjligen om du vill kunna torrenta väldigt snabbt... Bättre att lägga dom pengarna på annat skulle jag säga. Vad gäller moderkort bör du ju ha ett som har alla utgångar och expansionsmöjligheter som du tror att du kommer behöva inom serverns tilltänkta livslängd. Tillräckligt med sata-platser och/eller pci-platser, minnesplatser osv.

Annars verkar du vara på god väg. Personligen skulle jag valt vanliga diskar, tror inte att red-diskarna är värda den extra kostnaden. Men det kanske bara är min uppfattning. Själv kör jag ett helt gäng vanliga wd-green och andra blandade "vanliga" diskar i en raid6 i min filserver. Dom jobbar hårt dygnet runt, ingen disk visar några tendenser på att bli utsliten och prestandan är tillfredställande. Speglade diskar är bra, men det ersätter inte backup, tänk på det.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spleak:

Har också funderat på det. Men har hört att de är fasligt hög ljudnivå på dessa. Kan ha fel dock.

Det stämmer iallafall på rackmonterade servrar, kanske inte på alla tower-modeller. Men "rikriga" servrar är ju generellt sätt gjorda för att sitta i separata rum, så ljudnivån tar man inte hänsyn till när man designar dessa burkar. Man kan i princip få sånna burkar kastade efter sig, men dom är så högljudda och eltörstiga att dom inte är värda att driva, framförallt inte i en hem-miljö. En relativt billig "vanlig" dator klarar samma jobb med mindre ljud och el än dom gamla server-burkar man kan hitta för småpengar eller inga pengar alls. Dock kan ju en beg. vanlig dator vara ett gott alternativ, en gammal dell desktop-burk eller liknande som är tyst och fin. Sånna går ju att få för en billig peng.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Skrivet av fisk1n:

Ska du köra minecraft behöver du mer än en Atom CPU, det kräver mycket CPU. SKa du bara köra mumble och filer så behövs ingen kraftig CPU däremot. SSD är nog också rätt ondödigt om du inte ska ha mycket i/o intensiva på servern, låter inte som att du kommer att dra jättestor nytta av det om jag läser vad du tänker ha servern till. Möjligen om du vill kunna torrenta väldigt snabbt... Bättre att lägga dom pengarna på annat skulle jag säga. Vad gäller moderkort bör du ju ha ett som har alla utgångar och expansionsmöjligheter som du tror att du kommer behöva inom serverns tilltänkta livslängd. Tillräckligt med sata-platser och/eller pci-platser, minnesplatser osv.

Annars verkar du vara på god väg. Personligen skulle jag valt vanliga diskar, tror inte att red-diskarna är värda den extra kostnaden. Men det kanske bara är min uppfattning. Själv kör jag ett helt gäng vanliga wd-green och andra blandade "vanliga" diskar i en raid6 i min filserver. Dom jobbar hårt dygnet runt, ingen disk visar några tendenser på att bli utsliten och prestandan är tillfredställande. Speglade diskar är bra, men det ersätter inte backup, tänk på det.

Kör också en mycket lite minecraft server, har en gammal Amd Athlong x2 med 4 gb ddr2 minnen. (LOL) Kan inte säga att cpu;n är problemet. Därimot ram-minnet knipper när man är mera en 6 spelare. (38 plugins, kör bukkit dev) Därimot hade jag inte klarat att driva detta utan linux!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Den där fujitsu servern var intressant. Man kan tex. köra dubbla 500gb diskar i raid 1 för os, dubbla nätverksportar och ecc-ram. Det är väll minecraft servern som kommer belasta tyngst men den fyrkärniga cpun är annars overkill. I strömförbrukning gör inte 2 eller 4 kärnor mer än någon watt (om ens det) på intels ivy/sandy bridge. Lådan är väll kanske i största laget men men

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Kör också en mycket lite minecraft server, har en gammal Amd Athlong x2 med 4 gb ddr2 minnen. (LOL) Kan inte säga att cpu;n är problemet. Därimot ram-minnet knipper när man är mera en 6 spelare. (38 plugins, kör bukkit dev) Därimot hade jag inte klarat att driva detta utan linux!

Jo, det stämmer visst att minecraft kräver rätt mycket minne också. Utgår från min server med 16 gb ram, där är CPUn största flakhalsen när det gäller att få många spelare laggfritt. Har väl ett liknande upplägg med bukkit och runt 30 plugins kanske

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fisk1n:

Ska du köra minecraft behöver du mer än en Atom CPU, det kräver mycket CPU. SKa du bara köra mumble och filer så behövs ingen kraftig CPU däremot. SSD är nog också rätt ondödigt om du inte ska ha mycket i/o intensiva på servern, låter inte som att du kommer att dra jättestor nytta av det om jag läser vad du tänker ha servern till. Möjligen om du vill kunna torrenta väldigt snabbt... Bättre att lägga dom pengarna på annat skulle jag säga. Vad gäller moderkort bör du ju ha ett som har alla utgångar och expansionsmöjligheter som du tror att du kommer behöva inom serverns tilltänkta livslängd. Tillräckligt med sata-platser och/eller pci-platser, minnesplatser osv.

Annars verkar du vara på god väg. Personligen skulle jag valt vanliga diskar, tror inte att red-diskarna är värda den extra kostnaden. Men det kanske bara är min uppfattning. Själv kör jag ett helt gäng vanliga wd-green och andra blandade "vanliga" diskar i en raid6 i min filserver. Dom jobbar hårt dygnet runt, ingen disk visar några tendenser på att bli utsliten och prestandan är tillfredställande. Speglade diskar är bra, men det ersätter inte backup, tänk på det.

Tackar för ett bra svar!
Byter ut mot WD-green istället och lägger ner planerna på en SSD.

Ja jag har en extern hårddisk som jag tänker ta backup till någon gång i månaden och förvara extra säkert så man inte blir av med hela sitt digitala liv vid en brand eller stöld.

Skrivet av fisk1n:

Det stämmer iallafall på rackmonterade servrar, kanske inte på alla tower-modeller. Men "rikriga" servrar är ju generellt sätt gjorda för att sitta i separata rum, så ljudnivån tar man inte hänsyn till när man designar dessa burkar. Man kan i princip få sånna burkar kastade efter sig, men dom är så högljudda och eltörstiga att dom inte är värda att driva, framförallt inte i en hem-miljö. En relativt billig "vanlig" dator klarar samma jobb med mindre ljud och el än dom gamla server-burkar man kan hitta för småpengar eller inga pengar alls. Dock kan ju en beg. vanlig dator vara ett gott alternativ, en gammal dell desktop-burk eller liknande som är tyst och fin. Sånna går ju att få för en billig peng.

Okej. Får jag fråga vad du tycker om modellen som länkades till ovan? (FUJITSU PRIMERGY)
Kan nog få ihop en server för 1-2k billigare, men då blir det ingen Xeon osv. Är det värt det?

Permalänk
Skrivet av fisk1n:

Jo, det stämmer visst att minecraft kräver rätt mycket minne också. Utgår från min server med 16 gb ram, där är CPUn största flakhalsen när det gäller att få många spelare laggfritt. Har väl ett liknande upplägg med bukkit och runt 30 plugins kanske

Kanske är så att Cpu;n flaskhalsar när det blir lite flera spelare inne. Jag har min dock 24/7 men jag har aldrig haft mera en 10-12 spelare inne som max. (När jag tänker efter så är vell inte ram-minnet som är fel på, om man skulle ha tex 100 spelare inne. Då går cpu;n ganska hårt) Och mincraft servers (enligt okänd källa, vad jag kan minas) skalar dåligt med fyra kärnor. Bättre att ha så få kärno som möjligt. FAST det stämmer tydligen inte heller (äsh, verkar rörigt!)

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Skrivet av Spleak:

Tackar för ett bra svar!
Byter ut mot WD-green istället och lägger ner planerna på en SSD.

Ja jag har en extern hårddisk som jag tänker ta backup till någon gång i månaden och förvara extra säkert så man inte blir av med hela sitt digitala liv vid en brand eller stöld.

Okej. Får jag fråga vad du tycker om modellen som länkades till ovan? (FUJITSU PRIMERGY)
Kan nog få ihop en server för 1-2k billigare, men då blir det ingen Xeon osv. Är det värt det?

Kanske, Xeon har ju endast mera cash minne. Vilket gör den mera optimal för server. Men en i 7 är fortfarande riktigt bra.
Fel av mig...hade tydligen lika mycket. Men annars brukar Xeon cpu;er har mera cash-minne!

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem

Hårdvaran i fujitsun är ju tänkt för 24/7 server drift och har ecc-ram. Krävs rätt moderkort och xeon cpu för det.
Annars om servern ska byggas sj. och vara liten hade jag gjort så här. https://www.inet.se/kundvagn/visa/2330063/

Permalänk
Medlem

Funderat på HP Microserver? Den har lite klen CPU, men räcker gott och väl för att fylla en gigabitlänk. Ecc är inte helt fel heller om du tänkt att köra mjukvarubaserad raid.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishg33k95:

Kanske är så att Cpu;n flaskhalsar när det blir lite flera spelare inne. Jag har min dock 24/7 men jag har aldrig haft mera en 10-12 spelare inne som max. (När jag tänker efter så är vell inte ram-minnet som är fel på, om man skulle ha tex 100 spelare inne. Då går cpu;n ganska hårt) Och mincraft servers (enligt okänd källa, vad jag kan minas) skalar dåligt med fyra kärnor. Bättre att ha så få kärno som möjligt. FAST det stämmer tydligen inte heller (äsh, verkar rörigt!)

Nja, det bilr altså inte sämre att ha 4 kärnor jämfört med 2 lika snabba. Men inte heller så myckte bättre. Man behöver mycket kraft per kärna helt enkelt. Källan är väl den allmänna uppfattningen som råder i div minecraft-kretsar samt min egen erfarenhet.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spleak:

Okej. Får jag fråga vad du tycker om modellen som länkades till ovan? (FUJITSU PRIMERGY)
Kan nog få ihop en server för 1-2k billigare, men då blir det ingen Xeon osv. Är det värt det?

För det kampanjpriset på runt 5k så verkar den prisvärd. Jag vet inte hur mycket nytta du har av att köra ecc-minnen osv, jag vet inte hur stora skillnader det innebär i praktiken. Kan ju iallafall säga att min minecraft-server är en vanlig svensson-burk, och den har gått stabilt i något år nu i konstant drift. Sen har jag en filserver som är baserad på en "riktig" server och även den funkar riktigt bra. Ännu har jag inte upplevt några skillnader i hur pålitliga dom är, men det kanske är yet to come... Men det är altså bara min personliga, rätt så begränsade erfarenhet jag kan bjuda på här. Har ingen expertkunskap direkt.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk

Jag har nyss byggt en server beståendes av:
1x Fractal Design Array R2
1xASUS P8H77-I
8GB Ram
1xIntel Pentium G630T

Jag vägde precis som dig mellan atom och en processor från 1155 plattformen. Till en början var jag skeptisk till 1155 plattformen den skulle vara avsevärt dyrare i både drift och inköpskostnad. Efter att ha läst runt lite på nätet kom jag fram till att dess strömförbrukning i idle är i princip identisk med atoms och att det bara skiljer ett par hundralappar i inköpspris. Prestandaskillnaden är däremot enorm och ska man köra några mer avancerade applikationer kommer atomprocessorn inte fungera tillfredställande.

Jag rekommenderar även fractal design array chassit varmt. Det är nästintill knäpptyst och är enligt mig såpass snyggt att det hade kunnat platsa på tv-bänken i vardagsrummet. Det enda minuset jag kan komma på är hårddiskhanteringen som gärna hade fått vara lite enklare med tanke på att det är ett serverchassi. Hot-swap hade varit skönt, men man får vad man betalar för;).

Permalänk
Medlem

Vill du komma billigt undan med skaplig prestanda: Kolla begagnat. Börja med att höra dig för hos kompisarna om de inte ska byta burkar snart. Någon äldre plattform duger gott, se till att få in relativt mycket RAM bara. Blocket/tradera/eBay finns också. Det ska ju vara en hemma-server så det knappast så att du måste ha xeon med ecc och redundanta nätagg direkt (server-hårdvara brukar också låta som fasen, då det är tillverkade för serverlokaler).
Folk börjar bli galna i små fjuttlådor, vilket gör att man kan få fulltowers för en spottstyver (själv kör jag en Lian Li där jag får in 24st disk, pissbilligt på tradera). På med lite skumplattor så är du good-to-go.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max