Asus Gtx 560ti 448, pulserande fläktljud

Permalänk
Medlem

Asus Gtx 560ti 448, pulserande fläktljud

Jag har på senaste tiden märkt av att fläktarna från mitt grafik kort (Asus Gtx 560 ti 448 Direct CUII) ibland snurrar med ett pulserande ljud. Detta kan förekomma när jag startar upp datorn eller när jag till exempel spelar ett spel, tex. ett Source-baserat spel.

Har någon/har någon haft samma problem? Går det att lösa?

Jag är nästan helt hundra på att det är grafik kortet. Övriga fläktar är den medföljande fläkten till Cooler Master 212 Evo+ och den medföljande chassifläkten till Bitfenix Outlaw. Grafik kortets flätar pekar uppåt.

Kan det ha göra med att jag överklockat kortet smått?

Bonusfråga: När jag testar kortet i Kombuster efter medans jag överklockar och GPUn når en temperatur runt 70-80 så stiger hastigheten på fläktarna som ett jetplan (40-50% av fläkthastigheten i MSI Afterburner). Går det att förbättra detta så de låger mindre, snurrar saktare?

Tack för svar.

Edit: Vid benching i Kombustor så stiget fläkthastiheten från ~1600rpm plötsligt till ~3200rpm

Edit2: Hittade fläkt kontrollen i MSI Afterburner..

Edit3: Fast jag sänker fläkthastigheten i Afterburner så stiger fläkthastigheten till en mycket högre nivå när den når 70 grader. Något som är låst i dess BIOS? Just nu klockad till 840/2025 @ 1.013 VDDC

Permalänk

I Afterburner finns "hardware monitor" kolla i inställningarna att den visar fläkthastigheten så kan se om det är GPU:n, min pappa hade CPU kylare som gjorde så. Det kan bero på flera fel, som trasiga termometrar eller mjukvara.

När jag klockar kör jag alltid en fast hastighet så du ser hur mycket temps:n blir.
Gå igenom alla % av fläkthastigheten tills du hittar smärtgränsen där den från 1% till en annan låter väldigt mycket och sätt den under det värdet. Om kortet håller sig under 85C så ska det inte vara några problem.

"Edit3" har du satt en fast fläkthastighet? Testa att sätta den i nVidia mjukvaran istället.

Visa signatur

Cooler Master HAF 922 / Asus P7P55 WS Supercomputer/ AMD FX8320@4GHz / 4x Kingston PC3-10700 2GB DDR3 1333MHz (8GB)/ Sapphire Tri-X R9 290 4GB / 2x 1TB HDD + Intel 320 120GB SSD
1x ASUS PB278Q 27" 1440p PLS / 2x BenQ G2222HDL 21,5" 1080p TN