Fyra reklamfilmer för Windows 8 läcker ut på Youtube

Permalänk
Skrivet av YeZirko:

De borde verkligen göra så att om man har 2 skärmar så kan man ha "metro" på en av skärmarna och skrivbordet på den andra. Det skulle jag uppskatta iaf, och windows knappen ska finnas.

Oh, look;

Överst ligger Metr... f'låt Modern UI på vänstra skärmen medans desktoppen är på högra. Oavsett vad jag gör förblir det så så länge jag vill.
Nederst har jag desktoppen på båda skärmarna, men eftersom desktoppen ses som en app kan jag fortfarande "dela" skärmen med en Metr... f'låt Modern UI app. I detta tillfället har jag iHeartRadio appen på sidan av skärm 1.

Fungerar skitbra. Dock anbefaller jag att skaffa en touch mus (med full touch och gestures) för att verkligen få det mesta ut av Win8. Touchskärm behövs inte alls då. Har man tänkt köra det på en laptop skaffa en med en multitouch enabled touchpad så blir det också kalasbra.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Ser bra ut. Microsoft har byggt upp ett bra ekosystem det kan ingen ta ifrån dom. Windows 8/RT till en surfplatta kan bli något. Men på en stationär eller bärbar? Nej tack.

Gillade reklamfilmerna också!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mempatch:

Vad less jag blir på att Microsoft ger alla desktop-användare fingret genom att lägga allt krut på touch och morden UI. Windows 8 verkar hyffsat under huven, men på grund av den osmidiga lösningen som är just nu med att man hoppar fram och tillbaka mellan Modern UI och desktop så blir jag tvungen att hålla mig kvar vid Win7 :(. Varför kan de inte bara göra en "desktop"-version eller varför lägga till en funktion som gör att man kan "avinstallera" eller välja att inte använda Modern UI?

Edit: Typo

Du vet att det finns desktop läge i Windows 8?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mempatch:

Vad less jag blir på att Microsoft ger alla desktop-användare fingret genom att lägga allt krut på touch och morden UI. Windows 8 verkar hyffsat under huven, men på grund av den osmidiga lösningen som är just nu med att man hoppar fram och tillbaka mellan Modern UI och desktop så blir jag tvungen att hålla mig kvar vid Win7 :(. Varför kan de inte bara göra en "desktop"-version eller varför lägga till en funktion som gör att man kan "avinstallera" eller välja att inte använda Modern UI?

Edit: Typo

För att de gör samma misstag som Ubuntu gjorde med Unity - totalt kass för desktopbruk, men visst fungerar väl ungefär som Android 0.9 till touch applikationer - ser man krasst på det så offrade M$ desktop användarna för att rädda sin satsning på WP och säga att W8 är samma plattform och samma murkna appar skall gå transparent... blahablahablaha. ..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maysay:

Då är det väl bara att behålla Windows 7? Och avinstallerar man modern ui så blir nog många av de nya framtida funktionerna lidande.

Nej....men W8 med klassiskt gränssnitt skulle jag uppskattat då W8 har såpass mkt andra bra nyheter under skalet.
Tur det finns "mods" för det...

Skrivet av YeZirko:

De borde verkligen göra så att om man har 2 skärmar så kan man ha "metro" på en av skärmarna och skrivbordet på den andra. Det skulle jag uppskatta iaf, och windows knappen ska finnas.

Skrivet av emigrating12:

Oh, look;

https://fbcdn-sphotos-c-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc6/201080...

https://fbcdn-sphotos-b-a.akamaihd.net/hphotos-ak-snc7/414400...

Överst ligger Metr... f'låt Modern UI på vänstra skärmen medans desktoppen är på högra. Oavsett vad jag gör förblir det så så länge jag vill.
Nederst har jag desktoppen på båda skärmarna, men eftersom desktoppen ses som en app kan jag fortfarande "dela" skärmen med en Metr... f'låt Modern UI app. I detta tillfället har jag iHeartRadio appen på sidan av skärm 1.

Fungerar skitbra. Dock anbefaller jag att skaffa en touch mus (med full touch och gestures) för att verkligen få det mesta ut av Win8. Touchskärm behövs inte alls då. Har man tänkt köra det på en laptop skaffa en med en multitouch enabled touchpad så blir det också kalasbra.

Sedan att man kan välja vilken skärm man vill att Modern UI skall ramla upp på gör inte saken sämre så sett. Har man en 15-19" touch redan är det bara att dra M-UI till den så stannar den där. Så NGN förbättring har de iaf gjort sedan förhandsversionerna...
Sedan kan man tydligen komma åt de dolda menyerna på samtliga skärmar man har inkopplade nu av vad jag fått höra...

Skrivet av Cooling23:

Du vet att det finns desktop läge i Windows 8?

Du vet att det "bara" är ett program va och inget direkt intigrerat i systemet som idag?

Permalänk
Skrivet av Lonefox:

Sedan att man kan välja vilken skärm man vill att Modern UI skall ramla upp på gör inte saken sämre så sett. Har man en 15-19" touch redan är det bara att dra M-UI till den så stannar den där. Så NGN förbättring har de iaf gjort sedan förhandsversionerna...
Sedan kan man tydligen komma åt de dolda menyerna på samtliga skärmar man har inkopplade nu av vad jag fått höra...

Jag saknar faktiskt inte touchscreen alls nu när jag uppdaterat till en touch mus. Jag kan zooma, scrolla, få fram charms etc utan problem. Det behövs fortfarande lite tweaks här och där i Win8, men det är fullt användbart såsom det är idag.

Ja, man kan få upp menyerna på alla skärmar. Musen "låser" i hörnen vilket gör det enklare för dig eftersom det enbart är en 6x6 pixels kvadrat som öppnar dem.

Bara det faktum att din användarprofil kan synkas automatiskt mellan alla dina Win8/RT enheter är värt uppgraderingskostnaden tycker jag. Första gången jag märkte av detta var när jag uppgraderade från någon tidigare beta till RTM, Win8 login skärmen var identisk till versionen jag precis hade formaterat över och när jag re-installerade mina Metro apps kom även [några av] de ihåg login uppgifter etc. Otroligt smidigt. Tycker man om att synca bookmarks mellan PC, tablet och telefon i Chrome kommer man älska detta.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Inte ens intresserad av att se dessa filmer, ju mindre man ser av Windows 8 desto bättre.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Avstängd

Det blir nog till att köpa om någon kan svara på att man kan ha den där "touchpad UIn" på en annan skärm om man använder sig av 2st bildskärmar.

Visa signatur

ffffffffc

Permalänk
Skrivet av LucasSj:

Det blir nog till att köpa om någon kan svara på att man kan ha den där "touchpad UIn" på en annan skärm om man använder sig av 2st bildskärmar.

geez

Se lite längre upp på sidan kanske?!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Har inget emot W8 på pekplattor och telefoner, men snälla Microsoft det finns desktop användare också :<

Permalänk
Medlem

Bara för mig länkarna inte funkar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Navicula:

Har inget emot W8 på pekplattor och telefoner, men snälla Microsoft det finns desktop användare också :<

Precis så jag känner. Deras desktop-gränssnitt är skitjobbigt på pekplattor men det gäller omvänt också. DVS, deras pekplattegränssnitt är värdelöst på desktop... Och ja, jag vet att man kan få Desktop som en "app", men den är så skadeskjuten så det till och med hade varit bättre om de lagt in Windows 95's desktop.

Som tur är har knappt vårat företag hunnit rulla ut Windows 7 än, så det dröjer lääääänge innan jag tvingas använda Windows 8 eller Server 2012 på jobbet, vilket innebär att jag slipper skiten både där och hemma.

Visst, mycket är bra med Windows 8 men det drunknar helt i Modern UI-besvikelsen... Det är bedrövligt sorgligt är vad det är.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av Hellspawned:

Bara för mig länkarna inte funkar?

Det är inte bara för dig, klippen har blivit nedtagna nu.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Varför allt hat mot Win 8?

Vad jag inte förstår är varför alla klagar så in åt fanders när det gäller windows 8 för desktopanvändare?

Det är snabbare och enklare att navigera mellan skrivbordet, dina favoritapplikationer, mappar, spel, kalendrar osv osv. Ett enkelt högerklick nere i vänster hörn (där gamla startmenyn fanns), så kommer man enkelt åt kontrollpanel, enhetshanterare, System osv osv.
Hur ofta klickade man egentligen på Startmenyn i tidigare Windows-versioner?! Jag ser mig själv som en normal användare, alltså ingen datorexpert överhuvud taget, men enda gången jag använde startmenyn var för att starta MS Röj.. Alltså känns det som ett ganska löjligt påstående från mer erfarna användare, att man SAKNAR startmenyn?!

I övrigt ser ju skrivbordet ut EXAKT som det gjorde under win 7 och tidigare versioner. Att man hamnar i Modern UI när man startar datorn är väl inget som stör? Vet du att du använder dig av ett program varje gång du startar datorn, så ha det som APP då! Säg att du vill starta ett spel, då är det ju lättare att klicka på en ruta istället för att klicka på "Startmenyn --> Program ---> Mapp ---> Spelets namn".

Att det också är så oerhört mycket snabbare än äldre Windows, gjorde mig glatt överaskad och bara det borde göra alla användare av gamla windows-klienter smått lyriska..

Det enda som kan förbättras är sök-funktionen och små petitesser, men i övrigt? Startmenyn? Hah! Glad att den är borta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Jag saknar faktiskt inte touchscreen alls nu när jag uppdaterat till en touch mus. Jag kan zooma, scrolla, få fram charms etc utan problem. Det behövs fortfarande lite tweaks här och där i Win8, men det är fullt användbart såsom det är idag.

Ja, man kan få upp menyerna på alla skärmar. Musen "låser" i hörnen vilket gör det enklare för dig eftersom det enbart är en 6x6 pixels kvadrat som öppnar dem.

Bara det faktum att din användarprofil kan synkas automatiskt mellan alla dina Win8/RT enheter är värt uppgraderingskostnaden tycker jag. Första gången jag märkte av detta var när jag uppgraderade från någon tidigare beta till RTM, Win8 login skärmen var identisk till versionen jag precis hade formaterat över och när jag re-installerade mina Metro apps kom även [några av] de ihåg login uppgifter etc. Otroligt smidigt. Tycker man om att synca bookmarks mellan PC, tablet och telefon i Chrome kommer man älska detta.

Faktum är att MS har tagit åt sig av en hel del kritik och föbättrat mkt kring GUIt iom detta. Framförallt vid flerskämsanvändande.
Det skall de ha cred för......men vi som inte vill sitta och flänga som tokar med våra möss (vilket det i slutänden är inne i MUI) ratar fortfarande MUI oavsett vad...

Skrivet av paatau:

Vad jag inte förstår är varför alla klagar så in åt fanders när det gäller windows 8 för desktopanvändare?

Det är snabbare och enklare att navigera mellan skrivbordet, dina favoritapplikationer, mappar, spel, kalendrar osv osv. Ett enkelt högerklick nere i vänster hörn (där gamla startmenyn fanns), så kommer man enkelt åt kontrollpanel, enhetshanterare, System osv osv.
Hur ofta klickade man egentligen på Startmenyn i tidigare Windows-versioner?! Jag ser mig själv som en normal användare, alltså ingen datorexpert överhuvud taget, men enda gången jag använde startmenyn var för att starta MS Röj.. Alltså känns det som ett ganska löjligt påstående från mer erfarna användare, att man SAKNAR startmenyn?!

I övrigt ser ju skrivbordet ut EXAKT som det gjorde under win 7 och tidigare versioner. Att man hamnar i Modern UI när man startar datorn är väl inget som stör? Vet du att du använder dig av ett program varje gång du startar datorn, så ha det som APP då! Säg att du vill starta ett spel, då är det ju lättare att klicka på en ruta istället för att klicka på "Startmenyn --> Program ---> Mapp ---> Spelets namn".

Att det också är så oerhört mycket snabbare än äldre Windows, gjorde mig glatt överaskad och bara det borde göra alla användare av gamla windows-klienter smått lyriska..

Det enda som kan förbättras är sök-funktionen och små petitesser, men i övrigt? Startmenyn? Hah! Glad att den är borta!

Kan man lägga in Desktopappen i autostart själv enkelt tro?
För jag vill inte ha upp MUI som startskärm.....jag vill ha skrivbordet (detta UTAN att använda externa program)
Sedan ditt påpekade om "Startmenyn --> Program ---> Mapp ---> Spelets namn" visar på hur lite du känner till om hur startmenyn fungerar i praktiken då: ett: man kan låsa genvägar i startmenyn, två: mest frekvent använda program/spel ligger automatiskt i den lätttillgängliga listan....

Jag är mindre glad att dne försvinner då den tiden jag satt med W8 (ca: 2 månader) aldrig vande mig och vantrivdes med det nya upplägget.
Hade det varit mer intuitivt för desktopanvändande och mindre bökigt (kalla sökfunktionens brister för petitesser är en skymf mot datoranvändande i min bok) då allt är att gå tillbaka till sönderbloatade system från 90-talet.....tiles avr stort redan då men föll aldrig väl ut.
Vissa saker blir inte bättre för att man gör det senare utan gnn verklig förbättring.
Hade de utvecklat det så att det var BÄTTRE än tex. AOLs försök så hade det varit en sak...men det är exakt lika illa och ser lika fult ut.....

Permalänk
Skrivet av Lonefox:

Faktum är att MS har tagit åt sig av en hel del kritik och föbättrat mkt kring GUIt iom detta. Framförallt vid flerskämsanvändande.
Det skall de ha cred för......men vi som inte vill sitta och flänga som tokar med våra möss (vilket det i slutänden är inne i MUI) ratar fortfarande MUI oavsett vad...

Men det är just det man slipper med en Touch Mouse. Jag vill nästan påstå att Win8 på stationär PC med en touchmus (inte trackpad, inte touchpad el.likn. utan en helt vanlig mus med touch yta) är ännu mer användarvänligt än Win8/RT på en tablet eller laptop/hybrid med touchscreen eller [multi] touchpad. När man sedan lär sig keyboard shortcutsen i tillägg är det mesta otroligt snabbt och enkelt - jag har använt Win8 sedan tidig beta på diverse burkar (dock uppgraderade jag min arbetsstation endast när det var RTMat) och jag lär mig fortfarande nya snabbval etc, då jag skriver mestadels på Engelska har det alltid varit a chore att skriva på Svenska pga den inbyggda spellcheckern samt keyboard layouten, men nu visar det sig att jag enkelt kan cycla genom mina installerade språk/ordböcker genom START+Space. Det samma med att få upp AppBaren, snabbare att trycka START+Z än att dra upp den med musen, högerklicka med musen, trycka på den "dedikerade" F-knappen eller dra upp den på en touchscreen.

Jag tror att de allra flesta kommer älska Win8 efter någon tid med det.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av paatau:

Vad jag inte förstår är varför alla klagar så in åt fanders när det gäller windows 8 för desktopanvändare?

Det är snabbare och enklare att navigera mellan skrivbordet, dina favoritapplikationer, mappar, spel, kalendrar osv osv. Ett enkelt högerklick nere i vänster hörn (där gamla startmenyn fanns), så kommer man enkelt åt kontrollpanel, enhetshanterare, System osv osv.
Hur ofta klickade man egentligen på Startmenyn i tidigare Windows-versioner?! Jag ser mig själv som en normal användare, alltså ingen datorexpert överhuvud taget, men enda gången jag använde startmenyn var för att starta MS Röj.. Alltså känns det som ett ganska löjligt påstående från mer erfarna användare, att man SAKNAR startmenyn?!

I övrigt ser ju skrivbordet ut EXAKT som det gjorde under win 7 och tidigare versioner. Att man hamnar i Modern UI när man startar datorn är väl inget som stör? Vet du att du använder dig av ett program varje gång du startar datorn, så ha det som APP då! Säg att du vill starta ett spel, då är det ju lättare att klicka på en ruta istället för att klicka på "Startmenyn --> Program ---> Mapp ---> Spelets namn".

Att det också är så oerhört mycket snabbare än äldre Windows, gjorde mig glatt överaskad och bara det borde göra alla användare av gamla windows-klienter smått lyriska..

Det enda som kan förbättras är sök-funktionen och små petitesser, men i övrigt? Startmenyn? Hah! Glad att den är borta!

Saknar inte startmenyn speciellt i Windows 8, men stör mig nått otroligt på närvaron av modern UI

Sen ser inte desktop alls ut som tex windows 7, inte på långa vägar men det är ett mindre problem.

Nåja kommer inte bli nått windows 8 för min del, inte nu, inte någonsin, när alla andra alternativ är betydligt bättre, Så jag beklagar mig inte så mycket numera heller.
Att windows 8 är lite snabbare uppväger inte att det är katastrof dålig på dom flesta andra sätt, och rörigare, svårhanterligt, fult, oeffektivt, förvirrande OS får man nog leta efter.

Vill inte ha tramset på en surfplatta heller.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Men det är just det man slipper med en Touch Mouse. Jag vill nästan påstå att Win8 på stationär PC med en touchmus (inte trackpad, inte touchpad el.likn. utan en helt vanlig mus med touch yta) är ännu mer användarvänligt än Win8/RT på en tablet eller laptop/hybrid med touchscreen eller [multi] touchpad. När man sedan lär sig keyboard shortcutsen i tillägg är det mesta otroligt snabbt och enkelt - jag har använt Win8 sedan tidig beta på diverse burkar (dock uppgraderade jag min arbetsstation endast när det var RTMat) och jag lär mig fortfarande nya snabbval etc, då jag skriver mestadels på Engelska har det alltid varit a chore att skriva på Svenska pga den inbyggda spellcheckern samt keyboard layouten, men nu visar det sig att jag enkelt kan cycla genom mina installerade språk/ordböcker genom START+Space. Det samma med att få upp AppBaren, snabbare att trycka START+Z än att dra upp den med musen, högerklicka med musen, trycka på den "dedikerade" F-knappen eller dra upp den på en touchscreen.

Jag tror att de allra flesta kommer älska Win8 efter någon tid med det.

Ah men nu passar inte dessa möss för alla......jag är en av dem som har lite stelare fingrar pga vissa orsaker (som vi INTE behöver gå in på) vilket gör att användadet av dem inte alls är optimalt då mina leder börjar göra ont efter ett tag.
Faktiskt så får jag säga attd et bästa jag använt som jag kände av allra minst var en trackball från MS (tyvärr exets som hon tog med sig) vars utförande ej görs längre. Man styrde trackballen med tummen. Jag har inte hittat ngr sådana idag....men om jag skulle göra det så är det fortfarand elika bökigt med W8 ur den aspekten.

Så nej dina argument faller hårt för folk med samma problem som jag.
Men du har bra synpunkter kring det. Det kan jag inte förneka.

Permalänk
Skrivet av Lonefox:

Du vet att det "bara" är ett program va och inget direkt intigrerat i systemet som idag?

Vad innebär det/får det för konsekvenser?

Permalänk
Avstängd

If it ain't broken, don't fix it...Windows 7 blir kvar i min burk, har absolut ingen anledning att gå över till något jag inte ens behöver

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!