Permalänk
Medlem

Datorn knasig efter installation av 620.

Hej, ledsen om titeln inte var Pk nog för dig men det drog iallafall till sig din väl behövda uppmärksamhet.
Nu till problemet.
Installerade nyss en Antec 620 på min 2500k. Skulle show offa för en tjej och jag råkade kladda en liten klick kylpasta på "transistor" sidan av min processor.

Situationen ser ut såhär: När jag satte på datorn efter installationen så var den på i ca 5 sec, sen stängde den av sig. Jag kopplade i min skärm och satte på den igen, den sattes på i 5 sec ca 5 gånger innan jag såg något på skärmen, där stog det OC failed osv och jag klickade mig vidare till BIOS. I bios resetade jag inställningarna (hade en oc aktiv) och startade igen, nu såg jag windows loggan men den slocknade igen och startades om, så stog det "windows startup repair/start windows normally" och här är jag nu.

Vad kan ha orsakat detta? Klicken? Hur ska jag lösa detta osv? Gör gärna felsökningar!

Tack på förhand av kille som är sjukt testsugen på sitt 620 // Sebastian.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Du tryckte ner cpu:n när den var nersmetad med kylpasta på fel sida? :/

Permalänk
Hedersmedlem

*Rubrik redigerad*

Folk kan ta illa upp av det ordvalel.
Raderade ett par inlägg som påpekade detta, också.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk

Du rengjorde inte processorn med någon form av rengöringsmedel, t.ex. isopropanol eller motsv.?
Vad är det för kylpasta? Silverbaserad ledande?

Och framför allt, går det att impa på brudar genom att pllicera kylpasta?!

Visa signatur

Asus ROG Strix X470-F Gaming | AMD Ryzen 7 5700X | 32GB G.Skill TridentZ F4-320016D-16GTZR @ 3200Mhz 16-18-18-38 | RX 6900XT | Fractal Design R4 | AOC Q3279VWF 32" 1440p | Qpad MK-50 | Logitech G500 | Cooler master MasterLiquid Lite 240 | Cooler Master Silent Pro 1kW | Samsung 830 256GB | Samsung 850 EVO 500GB | WD Black SN770 2TB Gen 4 NVME |
Kingston KC3000 M.2 NVMe 1TB

Permalänk
Avstängd

Om du är så dum att du försöker impa på en brud genom att montera en cpu samt att du använder ett sådant primitivt/diskriminerande ordval kan jag tycka att du förtjänat detta helvete.

Men ska försöka hjälpa till ändå, du har inte pillat på minnena? Jag hade samma problem, det visade säg att ett av minnena hoppat ur på ena sidan, därför stängde datorn av sig efter 5sek för att sedan starta om och stänga av sig osv..

Edit: För att klargöra, du tryckte väl inte ner cpun i sockeln utan att ta bort kylpastan som satt sig på fel sida? Och varför satte du inte fast cpun på moderkortet först och kletade på pasta och kylare efteråt?

Visa signatur

CPU: Core i5 2500K @4,5GHz Kylare: Corsair H80 med 2st Enermax Magma i PnP Mobo: Asrock Z77 Extreme4-M Lagring: 2TB hdd + Samsung 830 128gb GPU: Asus R9 280x DCII Top @1150MHz/6800MHz RAM:16gb G.Skill Ripjawz Nätagg: Fractal Design Tesla 650w Chassi: Silverstone SG09 Lurar: Sennheiser PC360 G4ME Skärm: Samsung S23A700D Konsol: Xbox 360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apelsingummi:

Du rengjorde inte processorn med någon form av rengöringsmedel, t.ex. isopropanol eller motsv.?
Vad är det för kylpasta? Silverbaserad ledande?

Och framför allt, går det att impa på brudar genom att pllicera kylpasta?!

Rengjorde den med alkohol, tog onödvändigt up den ur socketen och visade den för henne. Kylpastan var silverbaserad. 0,5mm x0,5mm stor klick på det där gröna i mitten som jag lyckades smeta ut med stor försiktighet i ett försök att ta bort klicken.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Om du är så dum att du försöker impa på en brud genom att montera en cpu samt att du använder ett sådant primitivt/diskriminerande ordval kan jag tycka att du förtjänat detta helvete.

Men ska försöka hjälpa till ändå, du har inte pillat på minnena? Jag hade samma problem, det visade säg att ett av minnena hoppat ur på ena sidan, därför stängde datorn av sig efter 5sek för att sedan starta om och stänga av sig osv..

Edit: För att klargöra, du tryckte väl inte ner cpun i sockeln utan att ta bort kylpastan som satt sig på fel sida? Och varför satte du inte fast cpun på moderkortet först och kletade på pasta och kylare efteråt?

Tog ut den ur sockeln och visade den för henne som stod storögd och facinerad av den, lyckades få en klick på pappret som sedan kletade av sig på baksidan av prollen. Tror att jag råkade sätta 1333mhz på 1600mhz minnen i bios., detta kan säkert orsaka konflikt och ska försöka ta itu med detta imorgon. Tack för hjälpen och ber om ursäkt för ordvalet.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Leifson:

*Rubrik redigerad*

Folk kan ta illa upp av det ordvalel.
Raderade ett par inlägg som påpekade detta, också.

Tack dumt att mig att försöka locka läsare men ångrar det inte då jag fick hjälp blixtsnabbt. Tack för redigeringen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av blekfet:

Du tryckte ner cpu:n när den var nersmetad med kylpasta på fel sida? :/

Försökte torka bort det men var rädd att jag inte fick bort allt och detta hade hindrat/ förstört transistorerna på något sätt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_svahn:

Om du är så dum att du försöker impa på en brud genom att montera en cpu samt att du använder ett sådant primitivt/diskriminerande ordval kan jag tycka att du förtjänat detta helvete.

Men ska försöka hjälpa till ändå, du har inte pillat på minnena? Jag hade samma problem, det visade säg att ett av minnena hoppat ur på ena sidan, därför stängde datorn av sig efter 5sek för att sedan starta om och stänga av sig osv..

Edit: För att klargöra, du tryckte väl inte ner cpun i sockeln utan att ta bort kylpastan som satt sig på fel sida? Och varför satte du inte fast cpun på moderkortet först och kletade på pasta och kylare efteråt?

Försökte med minnenas inställning. Fungerade ej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Behöver hjälp riktigt mycket så om nåhon snäll själ har lite info om detta så är jag för evigt tacksom.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

du kan trycka på citera flera vet du?

Visa signatur

Jag tar jobbet med mig hem, i form av Tinitus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av abbebandy:

du kan trycka på citera flera vet du?

Var inne på mobilen.

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Kan cpun skadas om man rengör undersidan med ytterst lite elektronikrengöring(Alkohol) + lite hushållspapper?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Hushållspapper luddar av sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Hushållspapper luddar av sig.

Vad ska man ha för något då? Och kommer alkoholen att funka eller krävs andra medel?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Kom in på skype så löser vi detta

Använd kaffefilter eller tops

Permalänk
Medlem

Avänd inget med oljor eller liknande.

Själv brukar jag avända kemisk aveton när jag pysslar med rengöring av tex cpu etc.

Risken med tops är att de kan fransa sig om man drar dem mot något vasst

Permalänk
Medlem

Följde iSw3de's råd och det hela slutade med en Win7 ominstallation vilket löste alla mina problem!

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem
Skrivet av CSM101:

Avänd inget med oljor eller liknande.

Själv brukar jag avända kemisk aveton när jag pysslar med rengöring av tex cpu etc.

Risken med tops är att de kan fransa sig om man drar dem mot något vasst

Använde tops och det funkade perfekt, vad använder du dig av?

Visa signatur

"Remember, you’d see movies about the future, and everything was in the sky? Like, it had moved in to the sky? … That’s the internet! That’s what it is! That’s our flying cars!" - Kanye West 2013
Mitt retrobygge:*Projekt Golden Oldie*

Permalänk
Medlem

Vad skönt att det löste sig för dig!