Fractal Design Node 304

Permalänk
Avstängd

Tusen tack äntligen!
blir ett givet köp så fort det kommer mini itx moderkort till FM2

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Avstängd
Skrivet av N4kame0:

Gillar stilrenheten FD har på sina produkter

Nej detta är kvalite, mysigt och informativt <3 All kärlek till chassie-jesus

Edit*
Bra ljudkvalité i videon, inte skakig kamerea etc.
Linus i all ära men han är långa vägar ifrån SweCrew.

NEJ NEJ NEJ!
den muppen packar bara upp sitt skit o thats it.

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Ena ramminnet hade böjd kylare
Tror dock inte att mini-itx är något för mig, jag gillar bara att se videos och hänga med i vad som händer!

Visa signatur

MSI Z270I :: Intel Core i5 7600K :: Corsair Vengeance LP 16GB :: Samsung 960 EVO (m.2) :: MSI GeForce 1070 OC
Inet fraktfritt

Permalänk

Hmm, har kollat lite efter ett vettigt chassi att bygga filserver av och det blir att beställa detta! Nu fattas det bara en välbehövlig prissänkning/rea på 3tb hårddiskar..

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Det var då typiskt, väntat länge på Node 304 och även denna recension då jag planerar på att byta ut Chassit och moderkortet till något mindre, men då har jag nyligen köpt ett modulärt nätagg från OCZ och djupet på den är 16cm, vilket alltså utgör ett problem då kablarna kommer ta i grafikkortet.
Gjorde inte saken lättare kan jag säga... :/

Angående led lampor, själv kopplar jag aldrig in en endaste då jag tycker det är väldigt störande med lampor som blinkar eller överhuvudtaget lyser.

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Hmm, har kollat lite efter ett vettigt chassi att bygga filserver av och det blir att beställa detta! Nu fattas det bara en välbehövlig prissänkning/rea på 3tb hårddiskar..

Antar att du missade i helgen när dustin sålde 3TB för 999 ?

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Skrivet av Laggboxx:

Antar att du missade i helgen när dustin sålde 3TB för 999 ?

Åfan, jadu.. Vilka diskar var det? tippar på de nyaste 3tb green diskarna som havrerar lite överallt?

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Åfan, jadu.. Vilka diskar var det? tippar på de nyaste 3tb green diskarna som havrerar lite överallt?

Åh fan, havererar dom mycket alltså. Och ja det var Westerndigital 3TB green diskar
Köpte en iallafll, hoppas den håller

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Den HDD leden...
Är det kameran som bara förstärker skenet eller är det så kraftigt verkligen?
Skulle irritera mig något enormt om man har den vid TVn och leden får spel när man kollar på film.

De är därför man inte kopplar in den:p Finns ingen mening med den, man märker väl om hddn jobbar eller ej. Värre var de förr när allt gick slött så man kollade på hhd-leden om datorn jobbade eller låst sig;)

Permalänk

Jämför inte Linus Tech Tips med det här. Linus slänger upp skiten på bordet, skär upp tejpen runt förpackningen och kastar produkten runt i rummet för att se om det håller (know wha'm sayin'?).

Här är det en helt annan kvalitét på både videon och mannen som skapar den. Jonas gör ett fantastiskt jobb med att recensera, och det blir ta mig fan bara bättre och bättre för varje gång!

Keep up the good work, Jonas. Vi alla ser fram emot ännu fler chassi-recensioner i framtiden!

Visa signatur

Custom loop - 7950X3D / 7900XTX

Permalänk
Medlem

tycker cooler master chassiet verkar vara bättre på alla punkter (har 5,25" plats) och dessutom kostar det hälften så mycket... och hur motiverar de kostnaden? r3 är ju billigare än det här pyttelilla chassiet, aluminiumfronten som inte ens är en lucka?

Visa signatur

i5 10400f | asus b460-f | 2x8gb kingston 2666 | zotac 3060ti | corsair mp510 960gb (OS) + samsung 860 evo 1tb + 2x kingston a400 480gb | corsair vx450 | tr true black | fractal r3 | asus mg279q + lg w2363d | dt 880 | win 10 x64 | deathadder chroma | glorious 3xl | tb impact 600 | oculus quest 2

Permalänk
Skrivet av Laggboxx:

Åh fan, havererar dom mycket alltså. Och ja det var Westerndigital 3TB green diskar
Köpte en iallafll, hoppas den håller

Ojdå, tänkte visst på föregångaren EARX som släpptes förra året, denna disk verkar inte ha funnits lika länge så det är lite osäkert där, http://koitsu.wordpress.com/2012/05/30/wd30ezrx-and-aggressiv... kan vara värt att läsa!

WD har tidigare haft helt ok green diskar och har själv ett antal wd10ears(1tb) som har hållit i ett antal år nu som alla är fyllda.. därav behovet av en filserver med större hårddiskar!

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk
Medlem

Verkar vara ett riktigt bra chassi men jag är fortfarande mest sugen på Bitfenix Prodigy, skulle det inte bli ett Prodigy så blir det nog detta chassi istället.

Visa signatur

AMD 5800X3D | PowerColor 7900 XT MBA | 32 GB DDR4 2666 MHz | Windows 10 Pro (64-bit)

Permalänk
Medlem

Blir inspirerad till en filserver men vilket moderkort ska man köra på? Vågar man köra på ett billigt AMD-system kanske?

Permalänk
Medlem

Jonas: Mer skägg bums, det behövs mer vintermaskering!

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk

Varannan kommentar är om Jonas skägg.. Ja han är chassi-jesus men det räcker nu

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Åfan, jadu.. Vilka diskar var det? tippar på de nyaste 3tb green diskarna som havrerar lite överallt?

Kanske min google-fu är lite dålig, men jag kan bara hitta info om äldre diskar. Har du någon länk?

Om det är så illa som du säger så ska jag nog byta ut min 3tb direkt.

Visa signatur

Ryzen 5600X | Asus B550-F Gaming | 32GB G.Skill Trident Z 3600mhz | Powercolor 6800 XT | Seasonic Prime TX 850W

Athlon 64, du har alltid en plats i mitt hjärta. <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnorberg:

Det var då typiskt, väntat länge på Node 304 och även denna recension då jag planerar på att byta ut Chassit och moderkortet till något mindre, men då har jag nyligen köpt ett modulärt nätagg från OCZ och djupet på den är 16cm, vilket alltså utgör ett problem då kablarna kommer ta i grafikkortet.
Gjorde inte saken lättare kan jag säga... :/

Angående led lampor, själv kopplar jag aldrig in en endaste då jag tycker det är väldigt störande med lampor som blinkar eller överhuvudtaget lyser.

Samma här. Vart sugen länge men mitt nätagg är också 160mm samt modulärt så det kommer ju bli lite problematiskt.
Skit också :/

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Skrivet av edasvangen:

Ojdå, tänkte visst på föregångaren EARX som släpptes förra året, denna disk verkar inte ha funnits lika länge så det är lite osäkert där, http://koitsu.wordpress.com/2012/05/30/wd30ezrx-and-aggressiv... kan vara värt att läsa!

WD har tidigare haft helt ok green diskar och har själv ett antal wd10ears(1tb) som har hållit i ett antal år nu som alla är fyllda.. därav behovet av en filserver med större hårddiskar!

Skrivet av Moriquende:

Kanske min google-fu är lite dålig, men jag kan bara hitta info om äldre diskar. Har du någon länk?

Om det är så illa som du säger så ska jag nog byta ut min 3tb direkt.

Visa signatur

Här skryter vi om vem som lägger ut mest pengar på hårdvara.

Permalänk

Intressant chassi, får man ha tankarna om man någongång skulle bli sugen på en liten dator
Antar att även jag måste komentera skägget,jäkligt snyggt måste ja säga, tänkte direkt på Charlie Hunnam i Sons of Anarchy!
Trevligt med chassirecensioner, mera sådant!

Permalänk
Medlem
Skrivet av edasvangen:

Ojdå, tänkte visst på föregångaren EARX som släpptes förra året, denna disk verkar inte ha funnits lika länge så det är lite osäkert där, http://koitsu.wordpress.com/2012/05/30/wd30ezrx-and-aggressiv... kan vara värt att läsa!

WD har tidigare haft helt ok green diskar och har själv ett antal wd10ears(1tb) som har hållit i ett antal år nu som alla är fyllda.. därav behovet av en filserver med större hårddiskar!

Kör enbrat WD diskar hemma Har runt en 10 st totalt.
Både blue, green och black.
Ingen har krånglat sofar. Tror jag har både earx ears och nu även EZRX som du länkade haha. Hoppas på att jag har samma tur med denna som med resten!
Tackar hjärtligast för infon dock! Man kan aldrig ha för mycket kunskap

Visa signatur

| i7 920 C0 @ 3,63| GTX 580 + EK CU| CM 690 | EK HF Acetal |Samsung 830 120+TG 120 | AX850 | Asus Rampage 3 Formula|12GB Corsair |
FoldingRig1: i5 2320, 8GB ram, Win7
FoldingRig2: i7 920, 12GB ram, Win7
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=530039

Permalänk

Skönt att se att utvecklingen går stadigt framåt för Fractal, Noden ser riktigt stilren och snygg ut!
Nu känns mitt Fractal Design Array (v1) chassi till HTPC/NASen verkligen otymplig. Har fortfarande en halvtrasig 3TB disk som jag behöver skicka på RMA, men orkar inte för den är helt bombsäker med skruvar och omkopplingar >_<

Permalänk
Medlem

VARFÖR envisas FD med att ha en molex som anslutning till fläktkontrollern? Byggde nyss ett system i en define r4 och det kändes ju sådär lagom kul med en extra kabel liggandes bakom mb-plåten enbart för det. Hade inte deras fläktkontroller som visades som veckans pryl i senaste fredagspanelen sata-andlutning?

I en r4:a är en extra kabel ingen stor grej eftersom man kan få in i stort sett vad som helst bakom mb-plåten utan problem. Men i ett chassie av den här storleken tycker jag faktiskt att det är en rejäl miss att man måste ha en extra molex-kabel att trolla bort i chassiet bara för att man vill kunna använda fläkt-kontrollern.

Nej FD, sätt en SATA-kontakt som standard på era fläktkontrollers och skicka med en molex-sata adapter för de som mot förmodan köper ett av era nya chassin och monterar in ett uråldrigt nätagg utan sata-kontakter.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd

Är inte alls nöjd med Node 304. Inte nog med att man i stort sätt kan glömma tornkylare om du vill ha HDD vaggorna kvar så är gummiupphängningen av HDD helt värdelös. När 3 5400 rpm diskar kör samtidigt låter det som om burken ska vibrera sönder.

Permalänk
Medlem

Har precis flyttat över mitt ESXI-system till en NODE 304-låda.
Bra att bygga i, men några små saker är inte jättebra:

  • Diskarna moteras vartannan höer/vänster, blir bökigt att dra strömmen. Hade varit smidigre om alla hade suttit på samma håll. Fick flytta kontakterna på kabeln för att det skulle fungera bra.

  • Ja, dioden för HDD lyser nåt så in i h-e.... ska koppla ur den imorgon.

  • Ramen där man skruvar fast PSUn var lite ranglig, fick spänna åt skruvarna i botten, de var bara halvt iskruvade från fabrik. Dock fortfarande lite ranglig.

  • Färgen på de vita detaljerna skavs väldigt lätt. dessutom var det repor i en av HDD-hållarna från fabrik, men har ju mindre betydelse då de inte syns.

För övrigt var det inga problem, bra med små öglor i botten att fästa buntband i, så man blir av med kabel.
Kan inte uttala mig om hur fläktarna låter, då min externa disklåda surrar som en liten bisvärm just nu (2x60mm fläktar på 5-i-3 hotswap diskkabinett, och 3sådana i en låda)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Är inte alls nöjd med Node 304. Inte nog med att man i stort sätt kan glömma tornkylare om du vill ha HDD vaggorna kvar så är gummiupphängningen av HDD helt värdelös. När 3 5400 rpm diskar kör samtidigt låter det som om burken ska vibrera sönder.

Spänt skruvarna till HDD för hårt? Kunde höra mina diskar in min FD Array, men inte sedan jag flyttade över dem till 304:an. 4st WD Green 1TB samt 2st Seagate 2.5" hybriddiskar för mina VMs

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Hotcpu6:

Spänt skruvarna till HDD för hårt? Kunde höra mina diskar in min FD Array, men inte sedan jag flyttade över dem till 304:an. 4st WD Green 1TB samt 2st Seagate 2.5" hybriddiskar för mina VMs

Jag har provat att dra åt dem hårdare/lösare, bytt skruvar, etc, etc.. Utan att det hjälpte

Ser ut att vara liknande gummibussningar som tex R3 som jag har och där fungerar det helt utan problem.

Har bestämt mig för att byta chassi till ett Prodigy som NAS istället och kommer använda 304an som bruksdator med dubbla SSD istället.

Permalänk
Medlem

Äntligen ett chassi utan 5.25" platser

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av JayDee:

Jag menade inte vad han gör, utan hur.

Om du tittar på hur han recenserar saker så ser du att han inte alls far omkring som han gör under sina unboxing. Men dom hittar man under NCIX Techtips.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Morkul:

Jag har provat att dra åt dem hårdare/lösare, bytt skruvar, etc, etc.. Utan att det hjälpte

Ser ut att vara liknande gummibussningar som tex R3 som jag har och där fungerar det helt utan problem.

Har bestämt mig för att byta chassi till ett Prodigy som NAS istället och kommer använda 304an som bruksdator med dubbla SSD istället.

Är det samma diskar som du flyttat från R3 till 304? Om det kan ha någon betydelse att de sitter horisontellt i R3, och hänger vertikalt i 304. Borde inte ha någon betydelse, men vem vet, det är mekaniska prylar ...