Disklösa klienter - hur funkar det?

Permalänk
Medlem

Disklösa klienter - hur funkar det?

Hej!

Nu när jag börjar få ordning på min filserver med gott om ledigt diskutrymme så börjar jag fundera på om jag skulle testa att köra nätverksboot på htpc-datorn. Men hur gör man i praktiken? Jag kör Linux både på servern och klientdatorn. Känns som att NFS är det jag vill köra för att dela ut lagringen men hur funkar själva booten av klienten?

Har sökt litegrann och tydligen finns något som heter PXE. På moderkortet verkar man kunna aktivera boot rom för nätverkskortet men vad är detta egentligen? Är det ett flashminne man ska trycka dit var sitter detta boot rom någonstans? Eller är det en standardgrej i nätverkskorten som bara aktiverar nätverksboot?

Tydligen kan man ha tftp server kombinerat med dhcp men då kommer min undran kan man ha flera dhcp-servrar på nätverket eller måste jag inaktivera den i routern om jag sätter igång en dhcp-server i min server? Eller kan man få dem att samverka...

Skulle också kunna tänka mig detta kan vara ett sätt att köra virtuella maskiner på. Jag tänkte köra KVM på servern och vill kunna ha lagringen via NFS lokalt i filservern som alltså också agerar host. htpc-datorn däremot är en fysisk dator på nätverket med principen borde väl vara densamma?

Kollat på denna guide men fattar inte riktigt hur man kan spara något i en disklös klient, hur vet den vilken adress den ska boota på o.s.v?
https://wiki.archlinux.org/index.php/Diskless_network_boot_NF...
Eller söker dessa utomatiskt efter tftp-servrar och identifierar sig på något sätt utan att man behöver installera något på moderkortet?

Kan jag använda min router som kör tomato firmware som PXE boot-server? Kanske onödig omväg om jag redan har en "riktig" server.

Här hittade jag lite info i alla fall:
http://pxe.dev.aboveaverageurl.com/index.php/PXE_Booting

Jag kör Arch Linux både på server och klientdator.
Erfarenheter?

Permalänk
Medlem

Massa frågor på en gång, men jag ska svara på några av dom lite kort.

Flera DHCP serverar? Ja, rent tekniskt kan du så länge dom inte delar ut samma ip'en, men man brukar bara ha en aktiv åt gången.

Nätverksboota? PXE är helt riktigt och du kan pxe boota windows & linux utan problem, lite inställningar i din dhcp server så gör den det åt dig. http://sirlagz.net/2011/05/07/how-to-setup-a-pxe-boot-server-... <- Mer info om hur du sätter upp det i linux.

KVM har jag aldrig provat, men du kan köra Vmware's esxi gratis om du vill det (kräver dedicerad maskin)

Ingen aning om tomato firmwaren har stöd för PXE boot, men det är inget super fancy som ska in i dhcp inställningarna så mycket möjligt. Så här ser det ut när jag satte upp det i windows dhcp server på 2008 R2

003 Router 192.168.1.254
006 DNS Servers 192.168.1.250 192.168.1.251
015 DNS Domain name homedomain.com
066 Boot Server host name: HBGLOC-SRV1003.homedomain.com
067 Boot file name: SMSboot\x86\wdsnbp.com
(ip'n och domän är fabricerat för info enbart )

Men fråga på så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Visa signatur

Viva las vegas....

Permalänk
Medlem

Alternativ till NW EPROM boot kan vara USB-boot, förutsätter att mobot stödjer USB-boot. Kanske du skulle titta på FreeNAS som sägs kunna bootas från USB, stödjer ZFS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

Alternativ till NW EPROM boot kan vara USB-boot, förutsätter att mobot stödjer USB-boot. Kanske du skulle titta på FreeNAS som sägs kunna bootas från USB, stödjer ZFS.

Linux kan också bootas från USB så det är inget problem. Servern kör redan ZFS men på Linux, det är övriga datorer jag skulle vilja boota med lagringen på servern. Blir ju lite avigt att köra en disklös FreeNAS... Man kan ju ha /boot på USB-minnet och ladda in resten av rootfilsystemet via nätverket utan några problem om man vill det. Jag har tänkt på det alternativet också, men är ändå nyfiken på om det går att få att fungera helt utan lagring i klienten, alltså inte ens något USB-minne.

Jag får läsa på lite i lugn och ro så ordnar det sig nog.

Permalänk
Medlem

När jag ändå har dig, ronnylov, här i tråden...
Tänkar labba lite med FreeNAS (zfs) - har du erfarenhet av den? Sägs vara buggig och dålig prestanda.
Kan isf. FreeBSD vara bättre?

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Linux kan också bootas från USB så det är inget problem. Servern kör redan ZFS men på Linux, det är övriga datorer jag skulle vilja boota med lagringen på servern. Blir ju lite avigt att köra en disklös FreeNAS... Man kan ju ha /boot på USB-minnet och ladda in resten av rootfilsystemet via nätverket utan några problem om man vill det. Jag har tänkt på det alternativet också, men är ändå nyfiken på om det går att få att fungera helt utan lagring i klienten, alltså inte ens något USB-minne.

Jag får läsa på lite i lugn och ro så ordnar det sig nog.

Om du ska använda DHCP-servern i routern så får du lägga till ett par rader som pekar klienter mot TFTP-servern som sedan sköter resten.
När du säger till i BIOS att du vill boota över PXE/Nätverket så letar datorn upp DHCP-servern, skickar en request efter ett IP, frågar var TFTP-servern finns och sedan sköter dom sig själva. Problemet med att ha ha flera DHCP-servrar är att den kan lika gärna få svar ifrån fel server först så se till att båda är medvetna och kan berätta om din TFTP-server.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

Verkar som jag kan använda dhcp-servern i min router som kör Tomato firmware:
http://www.mythtv.org/wiki/Diskless_Frontend#Tomato

Citat:

Tomato
Similar to DD-WRT, Tomato custom firmware can also be configured to handle PXE booting. By adding the line:
dhcp-boot=/PATH_TO_PXE/pxelinux.0,,IP
to Advanced -> DHCP/DNS -> Dnsmasq Custom Configuration.

Då borde jag kunna peka den till tftp-servern i min filserver.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Verkar som jag kan använda dhcp-servern i min router som kör Tomato firmware:
http://www.mythtv.org/wiki/Diskless_Frontend#Tomato

Då borde jag kunna peka den till tftp-servern i min filserver.

Exakt.
Uppdatera gärna tråden när du kommit vidare, tänkt länge på att göra samma sak.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av lando:

Massa frågor på en gång, men jag ska svara på några av dom lite kort.

Flera DHCP serverar? Ja, rent tekniskt kan du så länge dom inte delar ut samma ip'en, men man brukar bara ha en aktiv åt gången.

Nätverksboota? PXE är helt riktigt och du kan pxe boota windows & linux utan problem, lite inställningar i din dhcp server så gör den det åt dig. http://sirlagz.net/2011/05/07/how-to-setup-a-pxe-boot-server-... <- Mer info om hur du sätter upp det i linux.

KVM har jag aldrig provat, men du kan köra Vmware's esxi gratis om du vill det (kräver dedicerad maskin)

Ingen aning om tomato firmwaren har stöd för PXE boot, men det är inget super fancy som ska in i dhcp inställningarna så mycket möjligt. Så här ser det ut när jag satte upp det i windows dhcp server på 2008 R2

003 Router 192.168.1.254
006 DNS Servers 192.168.1.250 192.168.1.251
015 DNS Domain name homedomain.com
066 Boot Server host name: HBGLOC-SRV1003.homedomain.com
067 Boot file name: SMSboot\x86\wdsnbp.com
(ip'n och domän är fabricerat för info enbart )

Men fråga på så ska jag försöka svara så gott jag kan.

Går utmärkt att klustra dhcp-servrar, isc's klarar det till exempel.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Verkar som jag kan använda dhcp-servern i min router som kör Tomato firmware:
http://www.mythtv.org/wiki/Diskless_Frontend#Tomato

Då borde jag kunna peka den till tftp-servern i min filserver.

Ja, jag har lekt lite med detta, med arch linux som både server och "klitent". Det var så enkelt som att sätta upp en tftp-server på servern och ställa in i min m0n0wall-router en next-server och filename för just den datorn baserat på mac-adress. PXE-booten på moderkortet försöker sedan få in DHCP, och då får den med sin ip-adress och vart den ska vända sig här näst för att hämta linux-bootern. Allt detta finns (eller fanns då iallafall) förklarat i den wiki-artikeln du länkade i första posten. Root-systemet monteras sedan över NFS. Jag kom så pass långt som att installera openbox och få igång det innan jag kom av mig och glömde bort projektet. Sen kom jag över en överbliven ssd som fick bli systemdisk istället. Men det var inte alls svårt att sätta upp en PXE-boot helt utan minneskort eller disk i klient-datorn genom att bara följa guiden på archwikin

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Avstängd

Jag pxe bootar min HTPC som kör openelec. Funkar riktigt bra och kan även boota workstations och laptops om man skulle vilja det.

Har bootfilerna sparade på Openindiana mountade i en linux vm som kör tftpd-hpa, själva klienten mountar sedan OS och semesterfilmer från OI.

Det finns väldigt smidiga filer och plugins som underlättar det hela på erpxe.com

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av TommyToad:

Exakt.
Uppdatera gärna tråden när du kommit vidare, tänkt länge på att göra samma sak.

Min tomato-router .1 kör med dnsmasq: dhcp-boot=pxelinux.0,,192.168.1.44
där .44 är pxe-burken kör tftpd.

Permalänk

Att boota ifrån en tftp-server har jag också lyckats med, likväl använt mig utav erpxe. Erpxe:s plugin för xbmc är dock version 10.1, det måste finnas ett mera manuellt sätt att göra det på och köra 11.0.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Kan jag använda min router som kör tomato firmware som PXE boot-server? Kanske onödig omväg om jag redan har en "riktig" server.

ja, förutsatt att det enbart är tunna klienter du ska ha i nätverket så behöver du ju ingen router alls egentligen, utöver det servern är då. Det räcker med 2 nätverkskort i datorn och en switch mellan det ena och klienterna, det andra för extern trafik såklart. har man inte så många klienter kan man även ha flera kort istället för switch.

att köra en "vanlig" router helt som server för system och lagring skulle faktiskt också funka om man har tjocka klienter.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TommyToad:

Erpxe:s plugin för xbmc är dock version 10.1, det måste finnas ett mera manuellt sätt att göra det på och köra 11.0.

Det går att använda erpxe's plugin som grund och sen editera eventuella syntax som ändrats.

Till TS: Om du vill göra det hela ännu lite häftigare kan du skriva över moderkortets pxe-rom på dina klienter med ipxe.org och få massa trevliga funktioner på köpet. Du skulle t.ex. kunna boota direkt från iSCSI.

Visa signatur

Information wants to be free.
Internet: 1Gbit/1Gbit LAN/WiFi: Cisco/Meraki
Laptop: Dell XPS 9550 4K touch HTPC: Raspberry Pi 3 LibreELEC
Desktop: WIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av jookeer:

När jag ändå har dig, ronnylov, här i tråden...
Tänkar labba lite med FreeNAS (zfs) - har du erfarenhet av den? Sägs vara buggig och dålig prestanda.
Kan isf. FreeBSD vara bättre?

Jag har faktiskt aldrig använt FreeNAS. Däremot har jag kört FreeBSD med ZFS och det var småbuggigt i början när jag körde FreeBSD 8.1 innan jag tweakade en del parametrar för ZFS enligt FreeBSD wiki. Att jag fick tweaka var väl för att jag "bara" hade 4 GB RAM misstänker jag (det som gjorde skillnad för stabiliteten var zfs.arc_max parametern som jag fick ställa ner till 2GB). Sedan uppgraderade jag till FreeBSD 9 och det har känts stabilt och bra hela tiden. FreeNAS är kanske baserat på någon äldre FreeBSD-version? Det gick att tweaka prestandan litegrann också i FreeBSD men i övrigt tycker jag både prestanda och stabilitet varit bra när jag kört FreeBSD. Men det gäller att välja hårdvara som har bra stöd för FreeBSD och där kan det väl vara lite sisådär ibland. FreeBSD fungerar bra men för egen del känns det lite tråkigt, jag vill dessutom ha stöd för viss hårdvara som inte stöds i FreeBSD, exempelvis mina tv-kort.

Numera kör jag ZFS på Linux. Det fungerar, prestandan är bra och jag har inte behövt tweaka något. Däremot så är frågan hur bra anpassat det är när många linuxdistar nu går över till systemd init (såsom Arch Linux som jag använder har gjort). Tydligen har de problem att få systemd-stödet att fungera men jag tror det löser sig så småningom.

Annars finns väl de där Illumos-baserade distarna såsom Open Indiana men där är om möjligt hårdvarustödet ännu sämre än på FreeBSD. Man kan väl säga att serverhårdvara fungerar bättre än konsumentprylar och detta gäller även i viss mån FreeBSD tycker jag. Det är väl största fördelen med Linux, att man kan använda nästan vilken hårdvara som helst.

Testa gärna med FreeNAS. Borde vara så pass många som använder det att man bör kunna hitta någon bra fungerande konfiguration som andra använder. Man får nog vara beredd på att vara noggrann vid inköp av hårdvara, dubbel och trippelkolla vilken hårdvara som fungerar bra i det operativsystem man vill använda. Därmed inte sagt att det skulle vara svårt att hitta billiga prylar som fungerar, bara att man får kolla först vad som funkar. Eller så chansar man och testar med det man har. För egen del har jag haft tur och mina grejer har fungerat någorlunda. Fick köpa till ett intel nätverkskort när jag körde opensolaris och sedan när jag köpt till kontrollerkort har jag kollat noga vad som funkar. Köpte ett IBM m1015 kontrollerkort som jag flashade om och det funkar bra för ZFS både i FreeBSD och Linux. Men själva flashandet var lite bökigt tycker jag...

När det gäller disklös bootning har jag inte hunnit testa något ännu. Men jag förstår mer hur det hänger ihop nu. Att köra nätverksinstallation med operativsystemet lagrat på en server som kör ZFS känns som en rolig grej att testa. Då kan man köra snapshots som systemåterställningspunkter. Man kan dra nytta av L2ARC cacheminne på en SSD i servern som flera datorer kan dela på. Har man någorlunda lika hårdvara skulle man kanske kunna boota upp samma installation på flera olika klientdatorer (åtminstone om man låter bli att köra dem samtidigt). Eller så klonar man en installation med hjälp av ZFS som kan klona snapshots och på så sätt kan få en snabb kopia att anpassa för en annan dator. Man skulle kunna läga iso-filer såsom memtest och ulimate boot CD eller diverse olika installationsskivor som bootbara via nätverket så man snabbt kan installera operativsystem och göra underhåll utan att vara beroende av CD-läsare eller springa runt med USB-minne. Undrar om man kan boota upp en meny liknande grub eller syslinux där man kan välja olika grejer att boota upp när man bootar via nätverket? Då skulle man kunna ha nätverkskortet först i bootsekvensen och i den där menyn kanske man även kan ha med alternativ att boota lokala hårddiskar? Skulle kunna underlätta datoradministrationen en del och ge roliga alternativ tillgängliga till flera datorer. Om man vill testa någon linuxdist kanske man bara kan slänga ut någon live-cd som nätverksboot och så kan man testköra den från valfri dator i nätverket?

Jag är inte ute efter att köra tunna klienter utan det är normala datorer som kör lagringen på servern istället för lokalt. Men visst man skulle också kunna köra någon maffig dator som delar ut skrivbord till tunna klienter som bootar via nätverket. Kanske klienten är en raspberry Pi som kör något fjärrskrivbord till en virtuell maskin. Men detta får bli något senare projekt i så fall.

Permalänk
Permalänk
Medlem

FreeNAS ser väl rätt OK ut? Jag tror prestandan är likvärdig (det är mer hårdvaran som sätter gränsen för prestandan). Har inte märkt någon direkt skillnad på prestanda mellan OpenSolaris, FreeBSD och Linux som kört ZFS på samma maskin. Men som sagt var hårdvarustöd kan skilja och då kan det bli skillnad i praktiken om hårdvaran har bättre eller sämre stöd. Har du inte funderat på exempelvis ubuntu med "ZFS on Linux"? Det är enkelt att installera och har hyfsat hårdvarustöd.

http://zfsonlinux.org/faq.html#HowDoIInstallIt

Men det känns nästan lite off-topic. Jag återkommer i tråden när jag testat disklös bootning i praktiken.

Permalänk

Har nog testat och prövat det mesta som finns i OS-väg när det gäller NAS men nu har jag äntligen slutat virra och bestämt mig för OpenIndiana med Napp-it och bättre blir det inte i mitt tycke. Väldigt nöjd med prestandan, gui och resten därtill.
Kör det i en VM med två Dell SAS 6/ir passthrough och det funkar kanon.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

http://www.nas4free.org/

Ovanstående anvånder jag mig utav sen splittringen, dessutom bygger "N4F" på FreeBSD 9 medans FreeNAS 8.x fortfarande använder FreeBSD 8.

http://zfsguru.com/ finns också med lite halvskakig utveckling.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

När det gäller disklös bootning har jag inte hunnit testa något ännu. Men jag förstår mer hur det hänger ihop nu. Att köra nätverksinstallation med operativsystemet lagrat på en server som kör ZFS känns som en rolig grej att testa. Då kan man köra snapshots som systemåterställningspunkter. Man kan dra nytta av L2ARC cacheminne på en SSD i servern som flera datorer kan dela på. Har man någorlunda lika hårdvara skulle man kanske kunna boota upp samma installation på flera olika klientdatorer (åtminstone om man låter bli att köra dem samtidigt). Eller så klonar man en installation med hjälp av ZFS som kan klona snapshots och på så sätt kan få en snabb kopia att anpassa för en annan dator. Man skulle kunna läga iso-filer såsom memtest och ulimate boot CD eller diverse olika installationsskivor som bootbara via nätverket så man snabbt kan installera operativsystem och göra underhåll utan att vara beroende av CD-läsare eller springa runt med USB-minne. Undrar om man kan boota upp en meny liknande grub eller syslinux där man kan välja olika grejer att boota upp när man bootar via nätverket? Då skulle man kunna ha nätverkskortet först i bootsekvensen och i den där menyn kanske man även kan ha med alternativ att boota lokala hårddiskar? Skulle kunna underlätta datoradministrationen en del och ge roliga alternativ tillgängliga till flera datorer. Om man vill testa någon linuxdist kanske man bara kan slänga ut någon live-cd som nätverksboot och så kan man testköra den från valfri dator i nätverket?

Jag är inte ute efter att köra tunna klienter utan det är normala datorer som kör lagringen på servern istället för lokalt. Men visst man skulle också kunna köra någon maffig dator som delar ut skrivbord till tunna klienter som bootar via nätverket. Kanske klienten är en raspberry Pi som kör något fjärrskrivbord till en virtuell maskin. Men detta får bli något senare projekt i så fall.

Det börjar ta sig

Snart hittar du in i det förlovade landet av utrullningsteknik och automatiserade lösningar

På "Microsoftiska" så är det WDS plus MDT eller SCCM man använder till det hela. WDS ingår i server 2003SP2 (lite osäker på SP nivå), 2008, 2008R2 och 2012. MDT är en fri download. SCCM är MS tunga kanon när det gäller utrullning. Som att dra iväg en trave ICBM:s för att knocka en mygga.
Eftersom jag jobbar med dessa verktyg så tycker jag naturligtvis att det är enkelt att fixa en bootmeny där du får välja mellan olika osinstallationer eller diagverktyg.

på Unix sidan har jag bara testat att boota en variant på tunna klienter via PXE samt att jag en gång i tiden satte upp en Linuxburk att boota från nätverkskortet samt att den monterade root filsystemet via NFS. Vill du titta vidare på det så ta gärna en titt på en färdig dist som heter thinstation. Det var den jag använde för att simulera tunna klienter. (körde med ett gammalt Via mini-itx kort på den tiden)

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Det börjar ta sig

Snart hittar du in i det förlovade landet av utrullningsteknik och automatiserade lösningar

På "Microsoftiska" så är det WDS plus MDT eller SCCM man använder till det hela. WDS ingår i server 2003SP2 (lite osäker på SP nivå), 2008, 2008R2 och 2012. MDT är en fri download. SCCM är MS tunga kanon när det gäller utrullning. Som att dra iväg en trave ICBM:s för att knocka en mygga.
Eftersom jag jobbar med dessa verktyg så tycker jag naturligtvis att det är enkelt att fixa en bootmeny där du får välja mellan olika osinstallationer eller diagverktyg.

på Unix sidan har jag bara testat att boota en variant på tunna klienter via PXE samt att jag en gång i tiden satte upp en Linuxburk att boota från nätverkskortet samt att den monterade root filsystemet via NFS. Vill du titta vidare på det så ta gärna en titt på en färdig dist som heter thinstation. Det var den jag använde för att simulera tunna klienter. (körde med ett gammalt Via mini-itx kort på den tiden)

Själv leker jag bara, jobbar inom andra områden. Hade antagligen inte varit lika roligt att leka med det om man hade haft det som jobb... Vill lära mig hur det fungerar och har fullt sjå att underhålla datorerna hemma (vi börjar få alltför många nu). Ja det verkar gå att fixa det mesta helt gratis (förutom hårdvaran förstås), särskilt när man kör open source. Men sambon och barnen envisas med Windows så visst är det intressant att kolla in Microsoft-lösningarna också, särskilt om de är gratis.

Hittade lite info om hur man sätter upp en bootmenyträd med PXELINUX.
http://www.syslinux.org/wiki/index.php/PXELINUX
Det verkar inte jättesvårt. Antar att det är liknande bootmenyer man får upp när man bootar en linux livecd (de kör ju oftast syslinux). Varför har jag inte provat detta tidigare? Verkar ju självklart att det är så här man ska ha det i sitt hemnätverk, alla administrationsverktyg tillgängliga via nätverksboot...

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Exakt.
Uppdatera gärna tråden när du kommit vidare, tänkt länge på att göra samma sak.

En liten uppdatering:

Jag har nu fått det att fungera. Tack vare att jag kör en router med tomato firmware var det precis så enkelt att fixa dhcp-servern som hasenfrasen förklarade innan i tråden och som även förklarat här:
http://www.mythtv.org/wiki/Diskless_Frontend#Tomato

Jag skrev så som hasenfrasen förklarade:

dhcp-boot=pxelinux.0,,192.168.1.11

Min server där jag nu kör tftp har adressen 192.168.1.11

På servern som kör arch linux följde jag sedan denna guide:
https://wiki.archlinux.org/index.php/Network_Installation_Gui...
Men jag hoppade över installationen av DHCP eftersom min tomato-router fixar detta.

Jag fick ändra lite i pxelinux.cfg eftersom det först inte fungerade. Tydligen ville den inte acceptera option "v4". Min "$root/boot/pxelinux.cfg/default" ser nu ut så här:

default linux label linux kernel vmlinuz-linux append initrd=initramfs-linux.img rootfstype=nfs root=/dev/nfs nfsroot=192.168.1.11:/mnt/lager/PXE/arch,rsize=16384,wsize=16384 ip=:::::eth0:dhcp

Jag har rootfilsystemet monterat via NFS på 192.168.1.11:/mnt/lager/PXE/arch

Ett problem jag hade var att min klient inte kom åt internet. Då gjorde jag misstaget att atkivera dhcpcd@eth0.service vid booten (dhcp connect deamon). Det gick jättebra såtillvida att jag fick internetaccess på klienten men då hängde det sig istället vid avstängning. Lösningen var att inaktivera den servicen igen och istället redigera /etc/resolv.conf så att den fick DNS resolvingen att fungera (nätverksanslutning hade jag ju redan). Gjorde ett inlägg om detta på Arch forumet:
https://bbs.archlinux.org/viewtopic.php?pid=1185077#p1185077

Det jag stör mig lite på är att booten är lite långsam innan den kommer igång. Dels att få kontakt med DHCP-servern tar ju en stund och sedan väntar den ytterligare 10 sekunder på att skapa /dev/nfs när den ansluter nfs-rooten. Det kanske går att trimma lite. Sedan undrar jag hur man gör med swap? SKa man strunta i det eller kanske köra med zram swap? Jag har 4GB RAM (har i och för sig dedikerat 512 MB till moderkortets interna grafik, kanske onödigt mycket men jag vill det ska flyta bra sedan när jag kör xbmc så då får jag väl bara 3,5 GB RAM tillgängligt).

Hur som helst rootfilsystemet ligger på ett zfs filsystem på servern med SSD-disk som cache och log och serverns 16 GB RAM hjälper till att cacha rootfilsystemet så det känns snabbt och bra när den bootat färdigt. Jag testade också "Arch Linux Netboot Live System" enligt detta: https://releng.archlinux.org/pxeboot/ innan jag testade min egna installation. Det funkade också bra, jag kunde boota upp installationsmiljön via http direkt över internet (förutom själva startimagen som låg på min server). Via denna kunde jag också starta memtest86+ för minnestest via nätverksboot. Den verkar använda ipxe för bootningen.

Det jag har kvar att fundera på är hur man får en snygg bootmeny där man förutom att boota upp min egna installation får val att boota installationsmedia och annat kul. Kanske olika systemkonfigurationer beroende på vad man vill köra, htpc, desktop och så vidare... Men nu när jag kommit så här långt är det nog bara att köra vidare.

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

En liten uppdatering:

...

Tack för denna utförliga beskrivning! Ska ta mig tid att labba lite med detta när jag hunnit med att bygga om filservern.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem

CCboot finns om du kör windows, löser allt åt dig ink dhcp mm

Visa signatur

RetroPC samlare av högsta nivå.
medlem 504 på sweclockers
https://timmynator.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av TimmyQ:

CCboot finns om du kör windows, löser allt åt dig ink dhcp mm

Jag tror man kan chainloada ipxe och sedan boota på iSCSI vilket troligtvis skulle bli min lösning ifall jag skulle vilja köra Windows på klienten. CCboot är säkert bra men det verkar kräva en windows-server vilket inte är aktuellt för min del (min server kör linux).

http://ipxe.org/howto/chainloading

I övrigt så funderar jag på om man kan gå över till statisk ip på klientdatorn när linux bootar upp? Detta kanske skulle göra fördröjningen kortare när den ansluter NFS-rooten och jag föredrar ju ändå att mina datorer har fasta ip-adresser. Ska testa detta. Misstänker att det bara är att ändra inställningarna i /boot/pxelinux.cfg/default så att klienten inte använder dhcp och så får man istället mata in adresserna manuellt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Varför har jag inte provat detta tidigare? Verkar ju självklart att det är så här man ska ha det i sitt hemnätverk, alla administrationsverktyg tillgängliga via nätverksboot...

Ja
Är snudd på en mänsklig rättighet tycker jag.
En god vän har lärt sina barn att pxe-boota när deras datorer inte funkar. 30 min senare har de en fräsh nyinstallerad burk

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415