Permalänk
Medlem

Vilket Ram minne?

Det är nu såhär att jag tror jag behöver nya ram minnen då jag satt i "nytt" grafik kort och processor i datorn, och upplever en del hackande lagg i spel vilket jag inte borde göra, tror dessa minnen jag har nu som ligger på 2GB blir överbelastade. När jag har igång ett spel används liksom 1982mb av minne.

Vet dock inte vad jag ska ha för ram minnen som passar mitt moderkort.

Mitt moderkort är ett sådant: http://www.asrock.com/mb/nvidia/k10n78d/

Vet att jag ska DDR2 minnen, men inte vilka.

Vore väldigt tacksam för svar! är inte särskilt datakunnig, men vilket ni bör veta innan ni hackar på mig angående inlägget ^^

Och btw, tror ni att det är minnena som gör så att "lagget" förekommer?

Permalänk
Medlem

Du ska ha ddr2 minnen, vilka som i princip.

Tyvärr var det ett ganska bra tag sedan ddr2 minnen var aktuella, efterfrågan är inte så stor på de längre, och priserna är ofta högre än ddr3 minnen.

800 MHzare var väl det vanligaste i alla fall. exempelvis dessa

Men angående "lagget" så får du lära dig att vara bättre på att lämna bra info.

Vi måste ju få veta vad resten av din dator består av, utöver moderkortet du länkat, om vi ska kunna avgöra vilken komponent som är boven, det förstår du väl själv?
Det är inga spågummor som sitter här på forumet.

Sen får du dessutom ta och ange vilket spel det är frågan om.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Hedersmedlem

Hackandet kan bero på precis vad som helst. Varken grafikkort eller processorn är några prestandavärstingar. Jag skulle iofs tro att det hjälper att sätta i 2GB minne till, men jag tror inte att du blir av med alla problemen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Helt ärligt, frågan är om det är värt att lägga ut de pengarna (~500:-) på det systemet. Är nog bättre att försöka göra dig av med det och antingen köpa något nytt eller leta upp något fyrkärnigt begagnat med DDR3-minnen. i5 750 och PhenomII 9xx går att få tag på rätt billigt.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Grafik kort: ENGTS250 DK/HTDI/1GD3
Processor: AMD Athlon II X2 250 3,0GHz Socket AM3.
Nätagget är iaf ett på 500w.

Lagget förekommer på de flesta spelen, LoL , WoW mm.

Jag håller bra FPS i spelen, men ändå uppkommer dessa lagg som får spelet att licksom små hacka, det är inte så "cleant".

Permalänk
Medlem

Och vilken upplösning kör du i? Samt vilken nivå på grafiken?

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tarasus:

Och vilken upplösning kör du i? Samt vilken nivå på grafiken?

1600x900.
På LoL spelar jag på HIGH, men saken är den att lagget uppkommer ändå om jag spelar på lägsta settings, det spelar alltså ingen roll ifall jag kör på max eller lowest, samma problem uppstår har ändå 70-120 fps ständigt.

Permalänk
Medlem

Har du kollat temp på CPU och GPU ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Har du kollat temp på CPU och GPU ?

Ja det har jag, vardera ligger på ca. 40/50C.

Permalänk
Medlem

ja datorn skulle må bra av mer än 2 gig ram, helt klart, men den där lilla dualcoren kommer sätta käppar i hjulen småningom.
säkerligen i wow.

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | MP600 1TB + 2x 2TB RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem
Skrivet av mmonz:

1600x900.
På LoL spelar jag på HIGH, men saken är den att lagget uppkommer ändå om jag spelar på lägsta settings, det spelar alltså ingen roll ifall jag kör på max eller lowest, samma problem uppstår har ändå 70-120 fps ständigt.

En väldigt snabb jämförelse!

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=752348 <--- Nytt moderkort, cpu och 8gb DDR3 minne. Kostnad: 2395:-

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=395094 <-- 8gb minne DDR2. Kostnad: 1249:-

Nu kanske du inte köper 8gb kit. Men prestandaskillnaden lär vara ganska stor mellan din nuvarande rigg och en ny rigg jämfört med nuvarande uppsättning och bara mer minne.
Googlade snabbt och fick upp detta, säger väl inte allt men är en fin vägledning iaf.

http://community.futuremark.com/hardware/cpu/AMD+Athlon+II+X2...

Och vad menar jag då? Att det är bättre att du sparar dina pengar istället för att elda upp dom för en marginell skillnad.

Visa signatur

Ryzen 7 7800X3D
64gb Corsair cl30 6000mhz
MSI MAG B650 Tomahawk WiFi
Sapphire RX 7900 XTX
Acer 32" Predator XB323QKNV 4K

Permalänk
Hedersmedlem

Du kan ju även skaffa en PII fyrkärnig beggad tyå en 955 BE. Den bör ju passa ditt nuvarande moderkort.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)