Video: Acer Aspire S7 i fokus på pressvisning i Stockholm

Permalänk
Medlem

Hur kan Acer ha så dålig koll som påstås i videon. Acer vet inte exakt vilket material som används i bottenplattan. Acer vet inte vilka minnen som sitter i och om det går att uppgradera.

Självklart är det så att Acer INTE VILL avslöja dessa saker nu. Alternativt att dom pressfolken som är på plats inte är där pga sina tekniska kunskaper, utan att människorna där har noll koll. Acer har självklart kanonkoll.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Snusfri

Ser riktigt trevlig ut.
Acer har ryckt upp sig vilket är trevligt, sen är touchscreen ett välkommet tillskott som ett bra komplement.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Hur kan Acer ha så dålig koll som påstås i videon. Acer vet inte exakt vilket material som används i bottenplattan. Acer vet inte vilka minnen som sitter i och om det går att uppgradera.

Självklart är det så att Acer INTE VILL avslöja dessa saker nu. Alternativt att dom pressfolken som är på plats inte är där pga sina tekniska kunskaper, utan att människorna där har noll koll. Acer har självklart kanonkoll.

Jag tycker att det sistnämnda låter troligare, att representanterna från Acer som fanns på plats helt enkelt inte hade koll.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Varför gnälla på något som man inte är tvungen att använda även om man köper produkten?

Liksom varför tror du det finns en pekplatta och tangenter på dator också?

Jag ser mig framför mig om typ 5 år kommer Apple lansera otroligt nog "första" bärbara datorn med pekskärm.

Det här sa Steve Jobs om macbooks med touch panel,

“We’ve done tons of user testing on this, and it turns out it doesn’t work. Touch surfaces don’t want to be vertical.
It gives great demo but after a short period of time, you start to fatigue and after an extended period of time, your arm wants to fall off. it doesn’t work, it’s ergonomically terrible.
Touch surfaces want to be horizontal, hence pads.”

Istället har Apple satsat på att utveckla trackpaden.
Med denna dator har man möjlighet att göra researchen själv, så alltid något

Permalänk
Medlem

Bara jag som satte kvällstéet i halsen när Emil nämnde prislappen på S7? 12papp känns ju helt.. outrageous.. eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ezkit:

Skulle aldrig skaffa pek skärm på en stationär dator! skulle bli alldeles för jobbigt för armarna

Då kan jag lika gärna surfa med mobilen eller en bärbar lika väl

Men nu är det ju också en bärbar dator artikeln handlar om.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av peterj:

Det här sa Steve Jobs om macbooks med touch panel,

“We’ve done tons of user testing on this, and it turns out it doesn’t work. Touch surfaces don’t want to be vertical.
It gives great demo but after a short period of time, you start to fatigue and after an extended period of time, your arm wants to fall off. it doesn’t work, it’s ergonomically terrible.
Touch surfaces want to be horizontal, hence pads.”

Istället har Apple satsat på att utveckla trackpaden.
Med denna dator har man möjlighet att göra researchen själv, så alltid något

Säg vad man vill om killen men han var inte helt galen vad gäller design. Måste fan ha hjärnskada för att tro att touch på laptop eller desktop är en vettig lösning. Om det går vrida/brytaav/whatever till en tablett kan det vara ok då man sitter och fördriver tiden men vid vanligt arbete...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon127948:

Säg vad man vill om killen men han var inte helt galen vad gäller design. Måste fan ha hjärnskada för att tro att touch på laptop eller desktop är en vettig lösning. Om det går vrida/brytaav/whatever till en tablett kan det vara ok då man sitter och fördriver tiden men vid vanligt arbete...

Inte för jag direkt gillar Apple, men Steve har sagt en hel del kloka ord i sina dar, och var en visionär och idespruta som kunde omsätta det hela till produkter och funktioner.

Tror att det från nu och en tid framåt kommer vara massa hype om touch och liknade tekniker, sen kommer dammet lägga sig, och dom få delar ur det hela som är bra kommer finnas kvar, men inte dom dåliga som touch paneler på traditionella laptops och stationära avsedda mest för skrivbordet och arbete.

Andra produkter som där man sitter och gestikulerar framför skärmen, eller dessa tangentbord som projekteras på skrivbordet, kommer bli smala niche produkter som kan vara bra när man är på resande fot, och behöver ett större tangentbord till surfplattan kanske, ersätta ett riktigt tangentbord kan det inte göra.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Snygg dator. Men jag kan inte rekommendera Acer här i Sverige då de har så dålig närvaro och support-struktur här i Sverige. Så det förvånar mig inte att personalen på plats var relativt inkompetent sälj-folk som inte hade djupa kunskaper om datorerna de säljer.

Kul ide dock att hålla presskonferens i en bilhall. Undrar varför presskonferensen hålls just där? Vill Acer snylta på Audi's lyxiga business renomme och på så sätt höja sitt egna varumärke?

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Medlem

Jag ser en fördel med att ha touch screen på en ultrabook. Eller är det bara jag som kan tänka sig att ligga i sängen och slösurfa då mus är knepigt i en säng plus att jag avskyr pekplattor och/eller styrpinne.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av shogun-r:

Hur kan Acer ha så dålig koll som påstås i videon. Acer vet inte exakt vilket material som används i bottenplattan. Acer vet inte vilka minnen som sitter i och om det går att uppgradera.

Självklart är det så att Acer INTE VILL avslöja dessa saker nu. Alternativt att dom pressfolken som är på plats inte är där pga sina tekniska kunskaper, utan att människorna där har noll koll. Acer har självklart kanonkoll.

Eller så kanske inte ekonomerna bestämt vad som företaget tjänar bäst på, om det är 4,6 eller 8GB ram m.m

Skrivet av evil penguin:

Jag tycker att det sistnämnda låter troligare, att representanterna från Acer som fanns på plats helt enkelt inte hade koll.

Ibland är det ju så att de som "skickas" ut är mer säljare än tekniker och då har de ju inte så bra koll på alla "roliga" egenskaper.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Touchscreen, Acer, 13 000kr.

Pass

Visa signatur

MSi GT780R
MacBook Air 13.3" Mid 12
Nexus 4

Permalänk
Medlem

Som Windows utvecklar ser jag en stor nytta av pekskärmen. Vill jag göra en metro app så behöver jag bara en dator för all utveckling för både tablet's och vanliga datorer. Tycker jag är smidigt iallafall. Men kanske ett ganska specifikt syfte som inte stämmer in på alla :P.

Tycker annars dem ser riktigt trevliga ut. Skulle verkligen kunna tänka mig köpa en men får se när den kommer ut.

Permalänk

Instämmer...

Skrivet av Reggaemouse:

Riktigt Nice reportage faktiskt. Ser smidigt och proffsigt ut när han står framför bilarna och folket i bakgrunden och snackar, börjar bli riktig klass på sweclockers. ^^

Bra jobbat Emil!!!
Mycket bra reportage!!!!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Synd att den inte har löstagbar eller vändbar skärm. Då hade det varit intressant med en bra touchskärm. Nu ser jag inte riktigt poängen.

Dessutom; varför envisas tillverkare som Acer, Apple, mflr, med att bara leverera 4GB? Värdelöst om det inte är expanderbart (Apple) och löjligt att inte skicka med minst 8GB när det kostar så lite. Speciellt på svindyra "premium"-maskiner.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nautilus011:

Jag ser en fördel med att ha touch screen på en ultrabook. Eller är det bara jag som kan tänka sig att ligga i sängen och slösurfa då mus är knepigt i en säng plus att jag avskyr pekplattor och/eller styrpinne.

Jag håller med, ligga i sängen så är både pekplatta och mus jobbigt. Kanske kan vara en idé med touch då?

Problemet är ju kladdet som uppstår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Jag ser mig framför mig om typ 5 år kommer Apple lansera otroligt nog "första" bärbara datorn med pekskärm.

Fast jag ser det inte så, apple anpassar och förbättear existerande teknik. Som gestures på iphone, det ligger mycket tanke bakom vad som fungerar bra på en liten enhet och vad användaren upplever som naturligt.

Pekdatorer är inte naturliga, de är oergonomiska.
PC- och mjukvarutillverkarna (titta tex på de största intel och microsoft) ser apples framgångar och börjar bygga samma funktionalitet överallt i tron att det är vad användaren vill ha. Men så är det inte, det är produkten, helheten som är avgörande om det blir en framgång och inte en funktion som saknas på PC-sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Synd att den inte har löstagbar eller vändbar skärm. Då hade det varit intressant med en bra touchskärm. Nu ser jag inte riktigt poängen.

Dessutom; varför envisas tillverkare som Acer, Apple, mflr, med att bara leverera 4GB? Värdelöst om det inte är expanderbart (Apple) och löjligt att inte skicka med minst 8GB när det kostar så lite. Speciellt på svindyra "premium"-maskiner.

Helt med på båda punkterna - om de ändå ska ha touch, varför inte göra skärmen vridbar? Helst också skicka med en touchpenna så man kan använda den som digitalt anteckningsblock.

Och 4 GB är snålt, onödigt snålt.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 2600 | Asus Prime B450-Plus | Corsair LPX 3000mhz 2x8gb | Asus Strix GTX 970 | Crucial MX500 500gb | Fractal Define C | Seasonic Focus+ Gold 550 | CM Hyper 212 Black | Dell Ultrasharp 2407wfp-hc | Argon 6340A | Logitech MX518

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Varför gnälla på något som man inte är tvungen att använda även om man köper produkten?

Liksom varför tror du det finns en pekplatta och tangenter på dator också?

Jag ser mig framför mig om typ 5 år kommer Apple lansera otroligt nog "första" bärbara datorn med pekskärm.

Du kommer fortfarande behöva betala för touchskärmen, inget är gratis.

Steve Jobs var mycket mycket anti PC med touchskärm, och jag förstår problemen.
Så nej, Apple kommer förhoppningsvis inte släppa någon Mac med touchskärm.

Och ja? Apple har väl all rätt i världen och skriva:
"The first Mac with touchscreen!"

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

aldrig. mera. acer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rawet:

Du kommer fortfarande behöva betala för touchskärmen, inget är gratis.

Steve Jobs var mycket mycket anti PC med touchskärm, och jag förstår problemen.
Så nej, Apple kommer förhoppningsvis inte släppa någon Mac med touchskärm.

Och ja? Apple har väl all rätt i världen och skriva:
"The first Mac with touchscreen!"

Skrivet av huxflux:

Fast jag ser det inte så, apple anpassar och förbättear existerande teknik. Som gestures på iphone, det ligger mycket tanke bakom vad som fungerar bra på en liten enhet och vad användaren upplever som naturligt.

Pekdatorer är inte naturliga, de är oergonomiska.
PC- och mjukvarutillverkarna (titta tex på de största intel och microsoft) ser apples framgångar och börjar bygga samma funktionalitet överallt i tron att det är vad användaren vill ha. Men så är det inte, det är produkten, helheten som är avgörande om det blir en framgång och inte en funktion som saknas på PC-sidan.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag det är klart jag betalar för det eftersom det är en egenskap, en valmöjlighet till mus/tangentbord/pekplatta.

Om man använder det är upp till mig och dig, men det är ju enklare än på andra "riktiga" dator OS eftersom Windows 8 tillåter att användarvänligt gränssnitt för just pekskärm.

Du låter som en av de där som inte ville ha pekskärm på mobilen när det var nytt eller kanske en av de som inte absolut inte kunde tänka sig ha större skärm än 3,5" på en mobiltelefon.

Historian säger något annat, företag ändrar sig beroende på efterfrågan och nya tekniker.

Vad vet jag de kanske slutar med "In the World"...

Men att skärmen inte är vridbar eller kan tas bort är är misslyckande om man ska använda dator för just pekskärm.

Permalänk
Medlem

Ser snygga ut, men för 12000 så så köper jag hellre en Macbook Air med bättre kvalite även om upplösningen suger.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av leafbranch:

Jag det är klart jag betalar för det eftersom det är en egenskap, en valmöjlighet till mus/tangentbord/pekplatta.

Om man använder det är upp till mig och dig, men det är ju enklare än på andra "riktiga" dator OS eftersom Windows 8 tillåter att användarvänligt gränssnitt för just pekskärm.

Du låter som en av de där som inte ville ha pekskärm på mobilen när det var nytt eller kanske en av de som inte absolut inte kunde tänka sig ha större skärm än 3,5" på en mobiltelefon.

Historian säger något annat, företag ändrar sig beroende på efterfrågan och nya tekniker.

Vad vet jag de kanske slutar med "In the World"...

Men att skärmen inte är vridbar eller kan tas bort är är misslyckande om man ska använda dator för just pekskärm.

För helvete människa. Det handlar inte om vill eller inte. Det handlar om att bli påtvingad något som i 99% av fallen är slöseri och fullständigt oanvändbart. Tror du verkligen att touch tekniken är något speciellt nytt? Har funnits i evigheter bara att ingen har haft korkade balmer för att börja tvinga på touch där den inte har något som helst att göra. Ergonomi ändrar sig inte bara för att några idioter vill det för att de är desperata på grund av att deras telefon OS säljer som skit.
Så för att sälja några få extra telefoner har man slängt alla normala PC användare i sopkorgen och tvingar på de touch och ännu värre idiotiska metro för att inte tala om att gå tillbaka till gamla goda tiden med ett program i taget i fullskärm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anye:

Ser snygga ut, men för 12000 så så köper jag hellre en Macbook Air med bättre kvalite även om upplösningen suger.

Var du där och kände på den då alltså? Eller är det i vanlig ordning vilda gissnigar?

Skrivet av AxMi-24:

För helvete människa. Det handlar inte om vill eller inte. Det handlar om att bli påtvingad något som i 99% av fallen är slöseri och fullständigt oanvändbart. Tror du verkligen att touch tekniken är något speciellt nytt? Har funnits i evigheter bara att ingen har haft korkade balmer för att börja tvinga på touch där den inte har något som helst att göra. Ergonomi ändrar sig inte bara för att några idioter vill det för att de är desperata på grund av att deras telefon OS säljer som skit.
Så för att sälja några få extra telefoner har man slängt alla normala PC användare i sopkorgen och tvingar på de touch och ännu värre idiotiska metro för att inte tala om att gå tillbaka till gamla goda tiden med ett program i taget i fullskärm...

En del blir förbannade på våldsmän andra blir förbannade på en produkt som de inte tänker köpa.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Ahl:

Helt med på båda punkterna - om de ändå ska ha touch, varför inte göra skärmen vridbar? Helst också skicka med en touchpenna så man kan använda den som digitalt anteckningsblock.

Och 4 GB är snålt, onödigt snålt.

För att citera Steve Jobs "why use a stylus when god gave us 10"

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem

Skippar de kapacitiv skärm och släpper med 8-16GB ram så visst. Ni som inte förstår aktiv digitizer har missat poängen med Stylus. Styli är en helt annat sak. Likaså är fingrar. Det är för produktivitet, skapande, skriva handanteckningar osv man använder det, inte för att navigera i menyer. Vilket såklart är en fördel när Windows 8 är så byggt på Ribbon däremot pga ökad precision.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dahl:

För att citera Steve Jobs "why use a stylus when god gave us 10"

Skickades från m.sweclockers.com

Det är som att sägs att det är kass med Wacom-bord jag använder till min PC när den redan har musplatta.

Jag gillar stylus i många lägen. Jag har själv köpt till det till mina iPads. Dels så är det mycket lättare att navigera och trycka på länkar på websidor, och dels så är det perfekt om du skall rita eller redigera foton. Försök tex att teckna snyggt, eller skriva din namnteckning utan stylus så förstår du behovet av det som ett komplemet (inte ersättare till fingrar).

Dessutom om det är en dator/platta som ifrån början är försedd med riktig digitizer och stylus så får du än bättre precision än den Targus-stylus jag använder till iPad, och tom tryckkänslighet (tex olika tjocklek på "penselen" beroende av hur hårt du trycker).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/