Permalänk

Köpråd processorkyl till AM3

Hej på er. Long time no see.

Jag tänkte höra med er vad som gäller i dagsläget om man vill byta ut originalkylen på en Athlon II X2 250 (65W TDP)?

Min setup för gällande fråga är en HTPC i ett Lian Li PC-C50B med originalfläktar, fläktlöst Seasonic-agg och SSD-disk för OS.

Ryckte ut chassifläktarna idag och har mätt temperaturen i chassit vid normal belastning (några server-programvaror igång och lite enkelt surfande och filmtittande). Helt OK temperaturer, även processorn. Men även om datorn nu är tystare så är den förbannade originalkylen på processorn grymt enerverande när man belastar den lite. Ska man satsa på något fläktlöst eller köra en stor kyl med fläkt på låga varv? Några funderingar?

Hårddiskarna jag satt i för lagring är tyvärr också ljudliga, men det får jag skylla på chassit för. I ett Define R3-chassi var dessa hårddiskarna väldigt tysta och fina. Så det får bli några extra SSD-er i HTPCn istället.

Men min fråga rör alltså processorkylaren. Vad ska man ha?

Permalänk

Skulle satsat på en Noctua! tysta och fina! (egna erfarenheter)

Cpun du har kräver knappt fläktar på en Större kylfläns (NHD14, Silver arrow m.fl) Så jag skulle valt någon av dom för att sedan undervolta dom.

Tystare går nog inte att få utan att ta bort alla fläktarna helt!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Silver Arrow såg schysst ut, men tyvärr kan chassit inte ha högre kylflänsar än 135 mm, och även det är nog gränsfall, då det är en teoretisk siffra. 130 mm är nog en maxhöjd att föredra.

Vilka tillverkar NHD14?

Fel specs
Permalänk

Hittade den. Noctua NH-D14. Nu snackar vi.

Jag har också bra erfarenheter av Noctua men endast chassifläktarna, inte testat deras kylflänsar. Den såg dock riktigt schysst ut. Men kanske lite overkill för lilla X2 250?

Permalänk

Synd att den var 140 mm. Finns det flänsar i samma klass som NH-D14 som är några millimeter kortare?

Permalänk
Skrivet av JohannesKBA:

Synd att den var 140 mm. Finns det flänsar i samma klass som NH-D14 som är några millimeter kortare?

Jag har själv en Noctua NHd14

Sjysst kylfläns! Vinns ju en som hete NHC14 som är lägre också som duger utmärkt till den processorn!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3070Ti

Permalänk

Finns ju även Noctua med 120mm och 92mm-fläktar också!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk

NH-C14 såg schysst ut. Borde nog klara sig med en fläkt på lägsta varvtal.