AMD släpper gratis mjukvara för RAM-disk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viceroy:

10GB/s read och 9.5 GB/s write är väl rätt godkänt. =>

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lodisen:

10GB/s read och 9.5 GB/s write är väl rätt godkänt. =>

Helt klart!

Permalänk
Medlem

Tänk er en framtid med endast RAM och inga hårddiskar....

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

# ... mer text

Men du kan lätt lägga till tex tmp i fstab i efterhand.

Lägg till denna raden i /etc/fstab

tmp /tmp tmpfs size=10G,nr_inodes=16k,mode=1777 0 0

# ... mer text

Tack. Googlade lite mer med hjälpa av din text som vägledning.
Kom fram till att det inte är någon ide med mina 4GB som sitter i nu i min laptop. Men ut på ebay och köpa mer minne så blir det att flytta bland annat tmp och lite andra roliga dirs jag hittade på google som man kunde flytta.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vad tror ni om att göra en liten ram-disk på ~1gb och installera "små-program" på? Typ skype, msn, media-spelare etc.? Mycket möda för liten skillnad? I jämförelse med SSD då alltså.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Jag är tveksam till vinsten av att använda ramdisk eftersom operativsystemet redan använder inlästa filer till filcache. Det känns som att man betalar hastighetsökningen vid uppstart av datorn när imagen läses in och sedan vid avslut när den ska sparas ner. Det enda man gör är att låsa vissa filer till att vara cachade.

Skrivet av Zotamedu:

Fast han skrev inte GiB utan gib och senast jag kollade så är litet b = bit och stort B = byte. När ska folk lära sig att det faktiskt är viktigt att hålla koll på versaler och gemener i enheter och dess prefix?

Nej, det finns inget gibibit. Så det går inte att misstolka gib även om det är fel gemener/versaler.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gibibyte

Skrivet av Thomaseron:

Sant, men RAM-minnen räknar Gigabyte.

Nej, ram-minnen använder 1024-bas, dvs gibibyte. Det är hårddiskar som använder gigabyte.

Skrivet av pnordlund:

Förstår inte riktigt hysterin, detta gjorde man ju redan runt -95 på sin gamla pentium II dator, säkert innan de också.

Var din P2 gammal 1995? Det låter underligt, för P2 kom ut i mitten av 1997.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Skrivet av pa1983:

Och inte tala om att linux kör tmpfs villket so m sagt får ramdisk att framstå som den antika teknik det är. Ramdisk i traditonel mening är en enhet med fixerat utrymme, som ska partitoneras och formateras med vanligt filystem och sedan omkuperar de denna mägden ram.

tmpfs i linux är ett filsyste också och det tar bara så mycket ram som behövs för datan. har flera dirs monterade som tmpfs vid boot automatiskt men som sagt sjukt enkelt att montera ett tmpfs filsystem var som helst med mount. Går så klart att sätta en övre gräns men annars klarar det väl säkerligen flera Tb skulle jag tro om man sitter på en mindre superdator Vet ärligt inte vad gränsen går men sedan det inte näms och jag inte stöt på nån gräns med mina 32Gb ram så är det säkerligen rätt högt.

Mesta i windows är old news och artefisielt strypt bara för att pracka på kunden en dyrare variant. Inget är gratis i windows inte.

Desutom lite roligt om windows nu är så uselt på Page cache. Vet att windows inte redovisar hur mycket Page cache som används utan det ligger under ledigt ram villket får folk att tro att deras lediga ram är "ledigt" och inte används som cache. Sköter OS:et det vettigt och programen inte varit skrivna som skit så hade mer cachats där så hade ramdisk mäst vart onödigt. Själv använder jag det för att lagara temp data framföralt. men annars ger det inte mycket prestanda vinst i linux om det redan fins i page cachet villet betyder att det redan är i ram minnet.

Jo har själv flyttat hela loggfiler och allt möjligt sånt på tmpfs då jag själv kör Linux här.
Vägrar släppa in Bill på mina burkar.

Visa signatur

Desktop: i5-4570S, 32GB RAM, WD Black SN750 SSD 1TB
Server: HP Z420 E5-1620v2, 64GB RAM, Varierande diskar
HTPC: i5-2320, 8GB RAM, Powercolor Radeon RX 550 4GB
Annat: Raspberry Pi 4 4GB, Netgear Nighthawk R7000 Router, ZyXEL GS1900-24E Switch

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Leatherface75:

Jo har själv flyttat hela loggfiler och allt möjligt sånt på tmpfs då jag själv kör Linux här.
Vägrar släppa in Bill på mina burkar.

Bill har väl slutat och sysslar med filntropi nu, så du kan koppla av och installera Windows nu. Erkänn att du vill bli som alla andra. ;):P

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Waxinator:

Väldigt få program kräver idag tillgång till en swap (Pagefile, Swapfile eller Växlingsfil). Swap filen använd enbart för dumpen vid systemfel och om RAM (minnet) blir överfyllt.

Har man därför gott om RAM (över 4GB) så kan man välja att helt stänga av växlingsfil på diskarna. I det fall något program kräver swap så skapar Windows detta automatiskt (några hundra megabyte) i RAM.

En RAM disk's innehåll försvinner alltid när strömmen till minnena bryts (normal omstart). Skall man återställa en RAM disk så krävs det att dess innehållet sparas före nedstängning samt att det åter läses in vid uppstarten. Detta tar olika lång tid beroende på storleken.

Jo man kan ju tycka det, men sa (ursakta icke svenskt tangentbord) som atminstone mina installationer fungerar sa mar alla datorer battre med en ramdisk med pagefile an utan. Att stanga av den helt var det samsta, att ha den pa en harddisk skapade problem i minnestunga spel sa som Skyrim men gick att genomfora, basta verkar vara att anvanda Ramdisk+ och tva gigabyte ram till swap. I slutandan ska bada teorierna bli densamma, nu forsakrar jag mig bara om att det blir sa och jag upplever det som att responsen ar battre.

Jag sparar inte vad jag vet min ramdisk langre, men gjorde tidigare. Da tog det ca 30 sekunder extra, vilket for nagon som bara startar om en gang per uppdatering inte var nagra problem

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av adamq10:

Jag är tveksam till vinsten av att använda ramdisk eftersom operativsystemet redan använder inlästa filer till filcache. Det känns som att man betalar hastighetsökningen vid uppstart av datorn när imagen läses in och sedan vid avslut när den ska sparas ner. Det enda man gör är att låsa vissa filer till att vara cachade.

--text

Var jag också, ända tilll dess att jag testade att flytta tmpfiler och browsercashe dit.
Har man redan en SSD blir skillnaden mindre, men på min bärbara utan SSD är surfandet mycket rappare.
Jag har också min ramdisk som slaskarea, tex installerar jag drivrutiner och packar upp filer därifrån, vilket går mycket snabbare.
Kör med Primo Ramdisk, som kostar runt en hundring, den är dynamisk, vilket gör att den inte binder upp mitt ram då dess utrymme inte används.
Annars räcker en ramdisk på 0,5-1GB långt.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamq10:

Nej, det finns inget gibibit. Så det går inte att misstolka gib även om det är fel gemener/versaler.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gibibyte

Varför säger du det? http://en.wikipedia.org/wiki/Gibibit

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 4,2Ghz | 24GB DDR3 1600Mhz RAM | ASUS Geforce GTX 780 3GB | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair TX750 V2 | Thermaltake Level 10 GT

Permalänk
Medlem
Skrivet av pnordlund:

Förstår inte riktigt hysterin, detta gjorde man ju redan runt -95 på sin gamla pentium II dator, säkert innan de också.

Precis vad jag tänkte skriva, minns även att jag skapade ramdiskar i dos när det begav sig.

Permalänk
Medlem

Mina erfarenheter

Själv maxade jag min burk med 64GB för att labba lite med RAM-disk, lagra hela spel i RAM etc. (Hade kunnat klara mig med 32GB för de flesta spel men det var jul och jag hade varit snäll så jag slog på stort.)

Testade två olika (QSoft och DataRAM) samtidigt vilket faktiskt funkade. Sen slängde jag ut DataRAM för det buggade lite väl mycket när jag sysslade med imagefiler, samt att den vid uppstart bara kunde autoskapa FAT32-partitioner. Jag vill kunna lagra filer större än 4GB i RAM så jag blev tvungen att omformatera till NTFS manuellt.

Kör nu enbart QSoft för den är snabbast och kan allt jag saknade, känns som en mer proffsig produkt trots att den är en hemmapulad app av en ensam kille (tror jag). Kostar 12 dollar.

Dock blir hanteringen av imagefiler alldeles för slö när man har såpass stor disk som jag (40GB just nu) så jag struntade i det och skapade istället skript som ser till att kopiera filer till och från RAM när det behövs, typ att autospara savegames till HDD efter ett spel avslutats. Med imagefiler tog det flera minuter extra att logga ut (vanlig matte - 100MB/s skrivhastighet på en snabb HDD = 6-7 minuter att spara en 40GB-fil).

I övrigt har jag utrymmet till slask (packa upp prylar, kika på, slänga), browsercache och Windows temp. Jag behöver aldrig bry mig om att spara undan det jag har i RAM innan jag stänger av.

Windows swapfil rekommenderas inte flyttas till RAM, googlade runt ett bra tag och drog den slutsatsen. Betvivlar att mitt system swappar nåt ändå, jag har 24GB kvar som vanligt RAM och tror inte jag nånsin sett mer än hälften utnyttjas.

Jag har kört såhär sen jag köpte ny burk, och kan alltså inte jämföra prestanda med hur det är på samma burk utan RAM-disk. Kan dock säga att browsern känns snabbare än på nån annan dator jag nånsin testat (jobbar som nätverkstekniker och fingrar på kanske 50-100 olika datorer om året, många med 100/100Mbit fiberanslutning), och att spela spel går som en dans. Kör mest Skyrim, och ni vet hur det är splashscreens som har lite text med speltips medan spelet laddar en save eller quicktravel? Man hinner bara läsa några ord innan det är klart. Känns coolt.

Innan stora mjukvaror såsom spel lär sig att cacha allt i RAM när de märker att det ryms, så finns fördelar med RAM-disk till spel. Har man en burk med 12/16GB så ska man definitivt köra en liten RAM-disk till browsercache och då duger gratisvarianten av AMD/DataRAM finfint med 4-6GB FAT32. Strunt i imagefiler. Kan vara lite tajt att klämma in även Windows temp på det utrymmet, beror på vad man använder datorn till. Men har burken 24/32GB, kör hårt.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av adamq10:

Nej, det finns inget gibibit. Så det går inte att misstolka gib även om det är fel gemener/versaler.
http://en.wikipedia.org/wiki/Gibibyte

Nej, ram-minnen använder 1024-bas, dvs gibibyte. Det är hårddiskar som använder gigabyte.

Klart man kan säga gib (gibibit). Som regel kan man ju kombinera valfritt prefix med valfri enhet (kanske då med undantag för t ex mb, millibit, som ju omöljligen kan vara storleken på någon form av data eller lagringsmedium).

RAM-minnen använder vad jag vet bas 2, även om det även går att beskriva deras storlekar med bas 1024. 4 GiB, till exempel, betyder ju enligt definitionen på Gi just 4 * 2^30 B, inte 4 * 1024^3 B, trots att det blir lika mycket.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk

En förmodligen dum fråga till alla som har testat detta men, vad händer av ramdisken när datorn sätts i sömnläge eller liknande?
dvs. ram ingen ström = data clear

Jag har onödigt mycket ram minne, jag handlade det för att det var så billigt, så nu kanske man borde nyttja det på något sätt. Vad jag förstår är det bara cache filer som lönar sig att lagra på ram disken?
Iprincip allt annat lagrar jag på en vextex 4 och tycker att jag får tillräckligt snabb accestid.

Några tips på vad som kan flyttas till ram disken för förbättrad prestanda?

Permalänk
Medlem

Vänteläge (standby) ska ha datat kvar i RAM, Viloläge (hibernate) har det inte.

Andra tips på vad man kan ha i RAM beror på vad man jobbar med. Virtuella maskiner har jag inte märkt nån direkt revolutionerande prestandaskjuts med i alla fall, men det är en subjektiv bedömning, har inte gjort mätningar. Sånt som är diskintensivt. Databaser kanske? Fast såna brukar ha bra cache ändå.

Permalänk
Medlem

Undra om Hyperion tycker om detta, då det är stort sett rip off från det integrerande RAMDisk system från AmigaOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chila:

Tack. Googlade lite mer med hjälpa av din text som vägledning.
Kom fram till att det inte är någon ide med mina 4GB som sitter i nu i min laptop. Men ut på ebay och köpa mer minne så blir det att flytta bland annat tmp och lite andra roliga dirs jag hittade på google som man kunde flytta.

Lite lite är 4Gb jo.
Hade det för 4 år sedan i opteronburken men det var för lite för gentoo så som jag kör.
Satte i 8Gb och det var väl minimum vid kompilering av stora packet.
Sedan rasade mobot en månadsenare och då köpte jag i7 med 12Gb.

När jag köpte ny rigg i sommras blev det 16Gb och det räcker gött. Upgraderade toll 32Gb dock för det är så billigt.

Permalänk
99:e percentilen

Kan någon hjälpa mig? Jag skapade en RAM-disk med RamDisk och la TEMP, TMP och Firefox cache på den. När jag startar datorn (eller Dropbox) står det att Dropbox inte kunde startas. Startar jag om datorn och försöker gå in på RAM-disken (R:) i Explorer står det att jag måste formatera den. Jag har installerat om Dropbox. Jag har tagit bort och skapat RAM-disken igen. Inställningarna för RAM-disken är:

Storlek: 2048 MB
Filsystem: FAT32
Create "\temp" folder: Ja

Zero memory when removed or restored: Ja
Use associated image file: Ja
Location of associated image file: C
Save at system shutdown: Ja
Reserve space for full disk: Nej

Dropbox ger följande felmeddelande:

Couldn't start Dropbox
This is usually because of a permissions error. Errors can also be caused by your home folder being stored on a network share.
Get more help at
...
Please contact support with the following information:

pid: 7024 appdata: u'C:\\Users\\Simon\\AppData\\Roaming\\Dropbox' real_path=u'C:\\Users\\Simon\\AppData\\Roaming\\Dropbox' mode=040777 uid=0 gid=0 parent mode=040777 uid=0 gid=0 dropbox_path: u'C:\\Users\\Simon\\Dropbox' real_path=u'C:\\Users\\Simon\\Dropbox' mode=040555 uid=0 gid=0 parent mode=040777 uid=0 gid=0 HOME: None TMP: R:\temp\windows\user\TMP TEMP: R:\temp\windows\user\TEMP tempdir: 'c:\\temp' real_path='c:\\temp' mode=040777 uid=0 gid=0 parent mode=040777 uid=0 gid=0 Traceback (most recent call last): File "core\authenticate.pyc", line 725, in authentication_thread File "core\config.pyc", line 65, in __setitem__ OperationalError: unable to open database file

Dold text
Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zuggmate:

Kan någon hjälpa mig? Jag skapade en RAM-disk med RamDisk och la TEMP, TMP och Firefox cache på den. När jag startar datorn (eller Dropbox) står det att Dropbox inte kunde startas. Startar jag om datorn och försöker gå in på RAM-disken (R:) i Explorer står det att jag måste formatera den. Jag har installerat om Dropbox. Jag har tagit bort och skapat RAM-disken igen. Inställningarna för RAM-disken är:

Storlek: 2048 MB
Filsystem: FAT32
Create "\temp" folder: Ja

Zero memory when removed or restored: Ja
Use associated image file: Ja
Location of associated image file: C
Save at system shutdown: Ja
Reserve space for full disk: Nej

Dropbox ger följande felmeddelande:

Couldn't start Dropbox
This is usually because of a permissions error. Errors can also be caused by your home folder being stored on a network share.
Get more help at
...
Please contact support with the following information:

pid: 7024 appdata: u'C:\\Users\\Simon\\AppData\\Roaming\\Dropbox' real_path=u'C:\\Users\\Simon\\AppData\\Roaming\\Dropbox' mode=040777 uid=0 gid=0 parent mode=040777 uid=0 gid=0 dropbox_path: u'C:\\Users\\Simon\\Dropbox' real_path=u'C:\\Users\\Simon\\Dropbox' mode=040555 uid=0 gid=0 parent mode=040777 uid=0 gid=0 HOME: None TMP: R:\temp\windows\user\TMP TEMP: R:\temp\windows\user\TEMP tempdir: 'c:\\temp' real_path='c:\\temp' mode=040777 uid=0 gid=0 parent mode=040777 uid=0 gid=0 Traceback (most recent call last): File "core\authenticate.pyc", line 725, in authentication_thread File "core\config.pyc", line 65, in __setitem__ OperationalError: unable to open database file

Dold text

Jag hade samma problem, se till att denna mapp existerar:

Citat:

TMP: R:\temp\windows\user\TMP
TEMP: R:\temp\windows\user\TEMP

EDIT: Eller ändra plats på TEMP/TMP och starta om datorn.

Visa signatur

Intel Core i5 3570K 4,2Ghz | 24GB DDR3 1600Mhz RAM | ASUS Geforce GTX 780 3GB | Gigabyte Z77X-UD3H | Corsair TX750 V2 | Thermaltake Level 10 GT

Permalänk
Medlem

Någon som har en länk eller tips på hur man gjorde med windows för att få det snabbare via n HTCP skulle behöva den booosten!.. HIttar inte svaret, kanske redan svarat på?

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Xphome:

Jag hade samma problem, se till att denna mapp existerar:

Tack, det hjälpte!

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Jappse:

Image file som programmet laddar och lägger in i minnet.

Och hur blir detta vid uppstart? från HDD -> RAM kan det ju gå riktigt segt, särskilt om vi talar om data i 10-tals gigabyte.

Visa signatur

Snålt, smått och raffinerat är min melodi :-)

Permalänk

Jämförelse

Gjorde en liten jämförelse på min gamla hårddisk och minnena.
HDD: http://imgur.com/28EJ1,CZ9o0#0
Ram-minnen: http://imgur.com/28EJ1,CZ9o0#1

Permalänk
Medlem

Trevligt! Nu har jag 1 gb åt firefox cache. Vad mer kan jag använda dessa 1 GB till?

Permalänk

System cache...
Kontrollpanelen - System - Avancerade Inställningar - flik Avancerat: Miljövariabler.
Ändra övre två raderna (TEMP o TMP) från standard %USERPROFILE%\AppData\Local\Temp
till din RAMdisk. Dessa två är dina personliga därutöver finns Systemets två variabler nertill i fönstret.

Kopiera standard värdena och spara om du ändrar dig...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem
Skrivet av DerpishCat:

Känns lite onödigt när det redan finns program för detta.

Någon kanske redan har nämnt detta, men jag gillar hur "nytt" de får detta att låta. Jag tänker på hur länge detta har funnits på t.ex. Amigan

Ett litet urklipp från vår sida www.amigaos.se (just denna text om RAM-disken är nu uppdaterad och ersatt dock)

Citat:

En av de unika funktionerna med AmigaOS Workbench är RAM-disken. Det är en enhet som vilken annan lagringsenhet som helst, och syns som en ikon som föreställer en minneskrets på Workbenchskärmen. Den fungerar och reagerar precis som vilken "vanlig" disk som helst, men med ett undantag: saker som sparas här försvinner när datorn startas om eller stängs av.

Hur kan det här vara användbart?

Datorn använder RAM-disken för dess logiska T: enhet, en plats där alla tillfälliga filer lagras, och för CLIPS: den logiska enheten som innehåller utklipp.

RAM-disken är ett utmärkt ställe att lagra tillfälliga filer på. Till exempel kanske du vill exportera en text från din ordbehandlare till PDF för att se hur det skulle se ut. Du skulle kunna spara det på hårddisken, med då behöver du radera den själv senare. Sparar du den till RAM-disken slipper du tänka mer på den - efter omstart kommer filen inte längre ta upp viktigt utrymme.

RAM-disken kommer alltid bara använda den mängd RAM som krävs, inget minne går till spillo. (Vilket är anledningen till att RAM-disken alltid visas som 100% full, den ändrar storlek så fort du behöver mer utrymme.) Storleken begränsas bara av mängden ledigt virtuellt minne.

Filer tillfälligt lagrade i RAM-disken

RAM-disken är också en bra plats att packa upp komprimerade filer till vid installationer. Om du vill installera ett program så är det bara att packa upp filerna till RAM, installera programmet och starta om. Det kommer inte att finnas några kvarglömda filer som skräpar ner din hårddisk, ingen "templåda" som samlar på sig kvarglömda filer som lätt kan uppgå till hundratals megabyte bortslösat utrymme med tiden.

Utöver RAM-disken så fyller RAD-disken ett liknande syfte. Till skillnad från RAM-disken så förlorar inte RAD-disken sitt innehåll när du startar om datorn, den kommer att finns kvar efter omstart och kan användas som vanligt. Innehållet kommer bara att försvinna när datorn stängs av.

Och detta har AmigaOS haft sedan 1985 Och Linux har haft det sedan urminnes tider också. Som några nämner även Windows/ MS/DOS.
Men visst, det är kul att de utvecklar tekniken. Vilket jag hoppas att det gjort, så det inte bara är en rippoff.

(edit: rättstavning m.m.)

Permalänk
Skrivet av Waxinator:

Väldigt få program kräver idag tillgång till en swap (Pagefile, Swapfile eller Växlingsfil). Swap filen använd enbart för dumpen vid systemfel och om RAM (minnet) blir överfyllt.....

Nja, jaghar sett att i Windows att pages skickas till swappen faständet finns gott om ledigt RAM, förmodligen för att Win håller reda på vilka pages som senast använts o när de inte använts på ett tag så skeppas de ut på swappen, - Det kan ju vara en nackdel när man spelar tex och att man måste vänta ifall minne måste hämtas från swappen.

Vill maninte ha RAM-disk elr tkr det e klumpigt med att skicka innehållet på RAM-diisken till en äkta disk - och inte är nöjd med sin vanliga snurrande disk (som brukar knäppa som kackerlacker när den jobbar hårt) ellr SSD så är väl det enda botemedlet är att RAIDa ngra diskar

RAIDning det ger dramatisk förbättring på disk prestanda särskilt i antalaet I/O operationer per sekund. Men dte kan vara kluddigt att sätta upp en RAID, o det verkar sonm att visssa Win XP OEM inte vill installera korrekt på vissa RAID-konfigs för den fattar att OEM-reglerna frångåtts, dvs att det är inte en distinkt disk som OS-et ska ligga på ??? Om ngn har nåt förtydligande om detta ??

Har man mycket minne typ 32GB o 64GB så kan det rekommenderas att använda ECC minnen istället om datorn ska gå 24/7 mesta tiden. Nuförtiden så säjs det att inte vara ngn speed penalty för att man kör ECC -- ECC innehåller en extra krets som hela tiden validerar innehållet i RAM och kan upptäcka fel o rätta till dem.

Förresten är det ngn som har Linux sm Host och använder VirtualBox och kör Windows som Guest, och om man skulle lägga en ramdisk i denna Windows-instalation ??? Erfarenheter ? Vad jaghar kunnat sett är att VirtualBox ändå utnyttjar swap ibland inne i Linux.

På en fyrkärnig Opteron elr Xeon Linux host me VirtualBox så kanman köra Win spel hyggligt om grafik kortet är vasst utan att det laggar iriirterande.

Flera VMs igång samtidigt inne i Linux // VirtualBox verkar som att det snabbt börjar tära ordentligt på disk prestandan och enda som verkliegn förbättrar den är att RAIDa. Några tips ?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Officiella anledningen till att Windows saknar en inbyggd ramdisk function är att Microsoft anser att den funktionen uppfylls av filcache funktionen. Vilket är teoretiskt sett korrekt OM microsoft kunde skriva fullt fungerande programvara.

En stor del av Vista's fasligt dåliga prestanda var att microsofts nya Filcache programvara : Superfetch var hjärndöd.
Superfetch skulle använda ej allokerat ram minne för att cacha filer utan att markera det som allokerat (dvs det skulle fortfarande finnas tillgängligt till program). tyvärr funkade inte det i praktiken och resulterade i massiv disk swappning även på datorer med massor av ram (på tiden det begav sig).
Om filcachen glufsar i sig 4gb ram så borde datorn kännas som en oljad blixt.

I win7 så fixade Micrososft allokerings buggen men algoritmen som bestämmer vad Superfetch cachar etc är fortfarande hjärndöd då burkar fortfarande blir snabbare när man stänger av den.

Så jag är inte det minsta förvånad att folk får bra resultat av att använda en ramdisk (och att lägga swappfilen på den)