Vilka Hårddiskar till en server?

Permalänk

Vilka Hårddiskar till en server?

Hej!

Är precis en nybliven ägare till en Fujitsu TX100 S3 server och installerat ESXi 5.1, fullkomligt nöjd, synd bara att man inte gjorde detta för några år sedan

Men frågan är vilka hårddiskar rekommenderar ni till en server med ESXi på, jag kommer att köpa in någon av Intels kontrollerkort för raid med 8 kanaler på och köra raiden via den. Antingen INTEL RAID CONTROLLER RS2BL080 eller INTEL RS2WC080 RAID SATA/SAS 8-CH CONTROLLER LP PCI-E X8.

Samt ska man köra raid5 eller raid6? jag kommer att ha en Netgear readynas DUO med 1 Tb raid1 för backup.

Fungerar tex. SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB 5900RPM SATA/600 64MB, eller man skall köpa SEAGATE CONSTELLATION ES.2 2TB 7200RPM SATA/600 64MB eller någon annan? Vad rekommenderar ni?

Tänk på att detta är för hemmabruk.

/Patrik

Permalänk
Medlem

Jag hade köpt wd re4 bra server diskar som tål mycket annars ska du ha billigt skit är det seagate green / samsung f4 om dem går att få tag på eller wd red. Wd green är inte lämpliga i raid

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Western Digital Red.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jag hade köpt wd re4 bra server diskar som tål mycket annars ska du ha billigt skit är det seagate green / samsung f4 om dem går att få tag på eller wd red. Wd green är inte lämpliga i raid

Seagate Constellation är väl Seagates variant av WD RE-diskarna?

Visa signatur

WS: 4770k, 16GB, 2x 250GB SSD, 2x 4TB HDD (RAID1), GTX970, W10.
SRV: 2600, 16GB, 500GB (OS), 7x 2TB HDD (RAID6), Intel QUAD NIC, W2012 R2 +VMs.

Permalänk
Medlem

WD röd är ju gjord för NAS och server, sen tror jag du får rätt bra garanti på den med, WD svart har ju 5 år, grön och blå har 3, tror den röda hade 5 med.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4,20 GHz GPU: ASUS ROG Matrix R9 290X
RAM: 4x2GB Corsair Dominator CL8 1600Mhz SSD: Samsung 840 250GB
PCB: ASRock 990FX Extreme9 SPU: Xonar D2 PSU: Corsair AX 750 W
Jag har högre V-core än dig! http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2427150

Permalänk
Medlem
Skrivet av OsNy:

Seagate Constellation är väl Seagates variant av WD RE-diskarna?

Jo visst dem ska med vara bra men sj hade jag nog kört på wd men självklart skulle jag ta es med om det var bättre pris jämfört med wd.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av Malawie:

WD röd är ju gjord för NAS och server, sen tror jag du får rätt bra garanti på den med, WD svart har ju 5 år, grön och blå har 3, tror den röda hade 5 med.

Wd red har bara 3 år förbättrad firmware så den ska kunnas köra i raid har jag förstått det som. Blacken är snabba å bra men då skulle jag lika görna köpa re4 för lite till. Sen så låter wd black väldigt mycket.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

3-4 diskar, raid5, fler än så, raid6. Raid6 tål ju att 2 diskar går sönder samtidigt. Dessutom kan det ju vara så att om man köper alla diskar på samma gång och av samma märke så lär dom åldras samtidigt. Jag brukar välja att ha lite olika märken på mina diskar i mina raids för att sprida riskerna (vill ju inte råka ut för en dålig batch av diskar så alla dör samtidigt), men jag har inte så höga krav på prestanda (räcker om 4-5 pers kan seeda och streama 1080-film samtidigt). Tycker vilka 7200varvare som helst brukar duga fint, har även några wd green i min filserver i en raid6 tillsammans med lite andra blandade diskar.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

Jag hade köpt wd re4 bra server diskar som tål mycket annars ska du ha billigt skit är det seagate green / samsung f4 om dem går att få tag på eller wd red. Wd green är inte lämpliga i raid

Varför är inte WD Green lämpliga för RAID?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Varför är inte WD Green lämpliga för RAID?

De är långsamma. De är mer för masslagring, inte för server där de är på 24/7.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

De är långsamma. De är mer för masslagring, inte för server där de är på 24/7.

WD Red är ju inte snabbare den? Inte mycket i alla fall. Har samma rotationshastighet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1335006

Så varför bättre med Red?

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem

Seagates Barracuda (så länge det inte är en Barracuda Green) funkar bra med hårdvaruraidkort.
T ex, ST3000DM001 som är en 7200rpm 3TB disk med 512byte sektorer dessutom.

Green diskar av olika slag gillar att gå ner i viloläge vilket gör att raidkortet tror att de gått sönder slänger ut dem från raid-arrayen.

Visa signatur

AMD Ryzen 7950x3D | Asus ROG Strix B650E-E | 32GB G.Skill DDR5 6000Hz CL30 | ASUS TUF RX 7900 XTX OC | Cooler Master Tempest GP27U, Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thompaam:

De är långsamma. De är mer för masslagring, inte för server där de är på 24/7.

Jag har som sagt ett antal wd-green i min filserver på en raid6, den prestandan duger utmärkt till det jag använder dom till. Dom jobbar dygnet runt. Skulle säga att det snarare är avhängt på vad man ska ha servern till än att det är en server just. I mitt fall är det ju en filserver, och den används mest för att lagra saker och seeda, ladda ner och streama osv.

IMHO så verkar RED-diskarna mest vara en marknadsföringsgrej än att dom faktiskt är mycket bättre i nas och liknande. Kan inte se att dom ska vara så mycket bättre att det motiverar det högre priset. Jag kan ju ha fel såklart, men när jag läste nyheten om red-diskarna på swec så verkade det ju inte som att WD hade så mycket att komma med mer än "Denna disk heter öh, red!, och öh, är bra för NAS!! Köp den lol!!", utan att egenligen säga vad som var så speciellt med red-diskarna. Dom verkade ju inte ha något direkt speciellt jämför med några andra diskar.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Hedersmedlem

Att Green saknar TLER är det främsta skälet, men det gäller många standarddiskar inte avsedda för server/RAID-drift.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

WD Red är ju inte snabbare den? Inte mycket i alla fall. Har samma rotationshastighet http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1335006

Så varför bättre med Red?

Red är mer anpassade för RAID- och serversituationer.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Att Green saknar TLER är det främsta skälet, men det gäller många standarddiskar inte avsedda för server/RAID-drift.

Nu börjar det likna något. Kan du förklara snabbt och kort vad TLER är och när det skulle kunna märkas i en server.

Skrivet av Thompaam:

Red är mer anpassade för RAID- och serversituationer.

Jo men frågan är ju varför....

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Skrivet av CrüeHead:

Hej!

Är precis en nybliven ägare till en Fujitsu TX100 S3 server och installerat ESXi 5.1, fullkomligt nöjd, synd bara att man inte gjorde detta för några år sedan

Men frågan är vilka hårddiskar rekommenderar ni till en server med ESXi på, jag kommer att köpa in någon av Intels kontrollerkort för raid med 8 kanaler på och köra raiden via den. Antingen INTEL RAID CONTROLLER RS2BL080 eller INTEL RS2WC080 RAID SATA/SAS 8-CH CONTROLLER LP PCI-E X8.

Samt ska man köra raid5 eller raid6? jag kommer att ha en Netgear readynas DUO med 1 Tb raid1 för backup.

Fungerar tex. SEAGATE BARRACUDA GREEN 2TB 5900RPM SATA/600 64MB, eller man skall köpa SEAGATE CONSTELLATION ES.2 2TB 7200RPM SATA/600 64MB eller någon annan? Vad rekommenderar ni?

Tänk på att detta är för hemmabruk.

/Patrik

WD Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

Att Green saknar TLER är det främsta skälet, men det gäller många standarddiskar inte avsedda för server/RAID-drift.

Detta har aldrig vart något problem att det saknas för mig i mjukvaru-raid, men visst kanske det har sin fördel om man har hårdvaru-raid. I övrigt verkar ju inte RED-diskarna vara så märkvärdiga.

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Nu börjar det likna något. Kan du förklara snabbt och kort vad TLER är och när det skulle kunna märkas i en server.

Jo men frågan är ju varför....

TLER är en funktion där det är tänkt att en intelligent raid-kontroller skall hantera SCSI-kommandon för felkorrigering osv.
En disk som har TLER-stöd försöker bara felkorrigera i max 7 sekunder innan den ger upp (Bara för att raid-kontrollern inte skall döma ut disken så att den "droppas" ifrån raid:en.)

Kör man en green-disk i raid tex så försöker den felkorrigera i typ 30-60 sekunder, och om den är ansluten till en raid-kontroller så är det mycket större disk att raid-kontrollern tröttnar på att vänta och dömer ut disken. Då kan man få en raid-array att bli degraded eller liknande.

Det är tanken iallafall.
Har även hört att WD Red skall ha bättre garanti och byggkvalitet samt högre MTBF (middle time between failures)

WD Green har väl även mycket inbyggd skit som ofta parkerar läs- och skrivhuvudena, vilket skapar mer slitage om det är hög I/O belastning på disken.
Dessa funktioner kan man dock oftast stänga av med olika verktyg om man vill köra en WD Green disk i en raid-konfiguration.

Själv kör jag dock flera raid6-grupper på ful-disk (Inte just WD Green, men däremot Seagates motsvarighet), vilket fungerar utmärkt.

Visa signatur

//Ekipz

Permalänk
Medlem

http://www.storagereview.com/western_digital_red_nas_hard_dri...

Denna fanns länkad från sweclockers artikel om RED-diskarna. Helt dumma verkar dom väl inte vara kanske, men personligen skulle jag inte tycka det var värt de extra slantarna. Men så är jag en snål jävel som byggt min filserver med gammalt skrot samt dubbelhäftande tejp och bundband och kör linux mjuk-raid istället för en dyr raidkontroller

Visa signatur

Jobbar som IT-konsult och driver https://datarymden.se med internet- och colocationtjänster i Umeå. Erbjuder hosting av servrar till rimliga priser, både tower och rackmonterade.

Permalänk
Skrivet av ekipz:

TLER är en funktion där det är tänkt att en intelligent raid-kontroller skall hantera SCSI-kommandon för felkorrigering osv.
En disk som har TLER-stöd försöker bara felkorrigera i max 7 sekunder innan den ger upp (Bara för att raid-kontrollern inte skall döma ut disken så att den "droppas" ifrån raid:en.)

Kör man en green-disk i raid tex så försöker den felkorrigera i typ 30-60 sekunder, och om den är ansluten till en raid-kontroller så är det mycket större disk att raid-kontrollern tröttnar på att vänta och dömer ut disken. Då kan man få en raid-array att bli degraded eller liknande.

Det är tanken iallafall.
Har även hört att WD Red skall ha bättre garanti och byggkvalitet samt högre MTBF (middle time between failures)

WD Green har väl även mycket inbyggd skit som ofta parkerar läs- och skrivhuvudena, vilket skapar mer slitage om det är hög I/O belastning på disken.
Dessa funktioner kan man dock oftast stänga av med olika verktyg om man vill köra en WD Green disk i en raid-konfiguration.

Själv kör jag dock flera raid6-grupper på ful-disk (Inte just WD Green, men däremot Seagates motsvarighet), vilket fungerar utmärkt.

Mean time before failure. Between vore konstigt, dom failar ju bara katastrofalt en gång sen är det slutfailat

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av TommyToad:

Mean time before failure. Between vore konstigt, dom failar ju bara katastrofalt en gång sen är det slutfailat

Lite komiskt att du försöker rätta när du har fel.

Det är alltså between.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

Lite komiskt att du försöker rätta när du har fel.

Det är alltså between.

Middle var det ändå iaf inte

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Jo men frågan är ju varför....

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Medlem

Jag hijackar denna tråden lite..

- Planerar att köpa följande NAS - Synology Disk Station DS213 NAS server
Jag undrar också vilja hårddiskar som är bäst till denna? Vill helst köra två stycken i en RAID 1 setup om inte andra har något bättre förslag.
Funderar på att köpa två stycken Western Digital® Red 2TB NAS Harddrive http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=757762
Är detta en vettig lösning som fungerar?

Permalänk

Killen som för ett par månader sedan sa att det endast går att köra seagate barracudas i raid eftersom dom är bäst och allt annat är skit. Jo, honom litar vi på.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Killen som för ett par månader sedan sa att det endast går att köra seagate barracudas i raid eftersom dom är bäst och allt annat är skit. Jo, honom litar vi på.

Var detta före eller efter WD Red kom ut? Annars är ditt argument helt åt skogen.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Skrivet av Thompaam:

Var detta före eller efter WD Red kom ut? Annars är ditt argument helt åt skogen.

Före. Inte för att det spelar någon roll, varför skulle inte en enterprise-disk vara bättre i det fallet, även om WD Red inte existerade. Det jag menar är att han är köpt och kommer säga vad tillverkaren vill att han ska säga.

Visa signatur

Argaste

Permalänk
Medlem
Skrivet av TommyToad:

Före. Inte för att det spelar någon roll, varför skulle inte en enterprise-disk vara bättre i det fallet, även om WD Red inte existerade. Det jag menar är att han är köpt och kommer säga vad tillverkaren vill att han ska säga.

Det jag tror att Linus' grej är att inrikta sig till entusiasten och vilka grejer som passar den målgruppen. Att skaffa en RE-disk är alldeles för dyrt för den genomsnittliga datorbyggaren som bara vill ha en NAS. Dessutom är hans mål, medvetet eller omedvetet, att få dig att köpa grejerna, han jobbar ju för ett företag som säljer allt det. Om han skulle rekommendera allt av det bästa, då skulle massa 13-åringar tro att de behöver Quadro för att spela MW3 på högsta inställningar.
TL;DR Allting är för en speciell målgrupp.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.