Tycker jag får höga värden med H60in, kommer det bli skilnad med en H80 ?

Permalänk

Tycker jag får höga värden med H60in, kommer det bli skilnad med en H80 ?

`Äger idag en H60 vattenkylare.
Efter ca 20 min i Prime95 då går cpu tempen upp till 71C. Tycker det är lite mycket för en sådan sluten vattenkylare så jag har beställt en H80 ist.
Men kommer jag att märka stor skilnad av det bytet ?
Har klockat min processor till 4.4 GHz men inte rört spänningen.
Är det en bra investering eller är det pengarna i sjön ?
Resterande hårdvara finns i sign.

Tack för hjälpen alla !

Permalänk
Medlem

Nej du kommer inte märka stor skillnad, 2-3 grader max om du har tur, du skulle kört på en uppgradering med större radiator, tex H100.

Visa signatur

*Citera för svar*
Work smart, not hard.

Permalänk
Medlem

Borde inte förvänta sig så pass mycket av slutna vattenkylnings lösningar. Som ovan säger så kommer skillnad inte vara mycket mer än 2-4 grader. En H100 kommer inte hjälpa så pass mycket mer heller, ska du ha låga temps så är det bara att bygga ett system själv.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

Vill du ha bättre temps, så kör på riktigt vattenkylning, eller någon stor tornkylare

Permalänk
Medlem

Som tidigare skrivit är det nog näst intill ingen skillnad. Men jag tycker 71grader låter mycket? Min i5 2500k @ 4,3 går inte över 55grader i Prime95, med en H40 kylare. Kanske skiljer lite mellan värmeutvecklingen mellan våra processorer, men inte så mycket. Säker på att den var monterad rätt? och att du inte hade för mkt/för lite eller dålig kylpasta?

Visa signatur

Gigabyte Z68X-UD3H-B3 Rev 1.3 | G.Skill 8GB CL9 1600Mhz Ripjaws Gaming | Intel Core i5 2500K @ 4,2GHz | Gigabyte GeForce GTX 670 2gb OC @ 1100 | Samsung SSD EVO 840-Series 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 HD103SJ | Corsair HX 750W 80+ Silver Modulär.

Battlefield 3 profil: Brexour

Permalänk
Medlem

Betyder "inte rört spänningen" att du har den på auto så finns det en hel del att hämta här också, auto ger oftast onödigt hög volt.
Skulle tro att det finns en 3-6c att minska på enbart det också.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk

71 grader är ingen fara. cpun ligger ändå alldrig och maxar i spel skicka tillbaka ditt h80 + sälj ditt h60 och köp ett "custom" system. då ska du se på fina temps!

har du Push N Pull??? det hjälper massvis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

`Äger idag en H60 vattenkylare.
Efter ca 20 min i Prime95 då går cpu tempen upp till 71C. Tycker det är lite mycket för en sådan sluten vattenkylare så jag har beställt en H80 ist.
Men kommer jag att märka stor skilnad av det bytet ?
Har klockat min processor till 4.4 GHz men inte rört spänningen.
Är det en bra investering eller är det pengarna i sjön ?
Resterande hårdvara finns i sign.

Tack för hjälpen alla !

Om du inte rört spänningen så är den på auto, dvs den är mycket högre en vad den bör / kan vara. Där har du anledningen till värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mickesven:

71 grader är ingen fara. cpun ligger ändå alldrig och maxar i spel skicka tillbaka ditt h80 + sälj ditt h60 och köp ett "custom" system. då ska du se på fina temps!

har du Push N Pull??? det hjälper massvis!

Push n Pull har jag gjort lite beräkningar på, andra med
Det ger ca 1-4C skillnad
Dock finns det ca 5-10C att hämta in om du suger in luft genom radden.
Du kan även sänka spänningen

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

`Äger idag en H60 vattenkylare.
Efter ca 20 min i Prime95 då går cpu tempen upp till 71C. Tycker det är lite mycket för en sådan sluten vattenkylare så jag har beställt en H80 ist.
Men kommer jag att märka stor skilnad av det bytet ?
Har klockat min processor till 4.4 GHz men inte rört spänningen.
Är det en bra investering eller är det pengarna i sjön ?
Resterande hårdvara finns i sign.

Tack för hjälpen alla !

Skrivet av JohanFalk:

Borde inte förvänta sig så pass mycket av slutna vattenkylnings lösningar. Som ovan säger så kommer skillnad inte vara mycket mer än 2-4 grader. En H100 kommer inte hjälpa så pass mycket mer heller, ska du ha låga temps så är det bara att bygga ett system själv.

Mellan H60 och H80 inte så stor skillnad, men mellan H60 och H100 kommer du märka en betydlig skillnad.
Se tester här på SWEC.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem

Jag ligger på runt 48C vid full load på en 3930K (130 TDP som är klockat, så den genererar runt 200W) med en H100

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Skrivet av Sushifrukt:

Nej du kommer inte märka stor skillnad, 2-3 grader max om du har tur, du skulle kört på en uppgradering med större radiator, tex H100.

En H100 får inte plats i mitt FD Define R4 därför körde jag på en H80.

Skrivet av Brexour:

Som tidigare skrivit är det nog näst intill ingen skillnad. Men jag tycker 71grader låter mycket? Min i5 2500k @ 4,3 går inte över 55grader i Prime95, med en H40 kylare. Kanske skiljer lite mellan värmeutvecklingen mellan våra processorer, men inte så mycket. Säker på att den var monterad rätt? och att du inte hade för mkt/för lite eller dålig kylpasta?

Den är rätt monterad och använder Arctic Silver 5 och har applicerat rätt mängd.
Det är något annat fel om det ens är ett fel. H60in kanske inte är den bästa helt enkelt.

Skrivet av ggustavsson:

Betyder "inte rört spänningen" att du har den på auto så finns det en hel del att hämta här också, auto ger oftast onödigt hög volt.
Skulle tro att det finns en 3-6c att minska på enbart det också.

Har inte spänningen på Auto utan har inte rört den, det menas att den är låst på +0.05.

Skrivet av Mickesven:

71 grader är ingen fara. cpun ligger ändå alldrig och maxar i spel skicka tillbaka ditt h80 + sälj ditt h60 och köp ett "custom" system. då ska du se på fina temps!

har du Push N Pull??? det hjälper massvis!

Har Push n Pull men tycker inte det hjälper ett skit faktiskt. Ingen skilnad mellan 1 fläkt eller 2 tyvärr.

Skrivet av Zhacha:

Om du inte rört spänningen så är den på auto, dvs den är mycket högre en vad den bör / kan vara. Där har du anledningen till värmen.

Som sagt inte på Auto utan den är låst.

Permalänk
Skrivet av Lodisen:

Jag ligger på runt 48C vid full load på en 3930K (130 TDP som är klockat, så den genererar runt 200W) med en H100

Är det i Prime95 eller i spel ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Push n Pull har jag gjort lite beräkningar på, andra med
Det ger ca 1-4C skillnad
Dock finns det ca 5-10C att hämta in om du suger in luft genom radden.
Du kan även sänka spänningen

Bla bla bla snack snack...
Har själv en H60 som jag kör i PnP det gör mängder mer kyl kapacitet.
Det är en enorm skillnad mellan PnP och singel fläkt speciellt då std fläkten är kass.
Jag kör dessutom min och blåser ut från chassiet det gör ungf 10c att vända och blåsa in i chassiet.
Men det leder till en avsevärt högre systemtemp så det vill ialf inte jag...

Det jag vet om H80 är att den har en tjockare rad så det blir en viss skillnad men inte direkt natt o dag skulle jag tro.
Men det kan ju vara skillnad på pumpen med och kör du dessutom med lite sjysta fläktar på den så borde du få riktigt bra temps.

Har min 2500k @ 4,7 1.325vc 1.775vPLL samt pll overvoltage disabled.
Efter 2timmar prime max 71-72c max på varmaste kärnan.
Efter 3timmar spelande BF3 max 65c...
Men visst det skiljer ju lite mellan olika cpuer men inte 10c.

Med vänlig hälsning, Danne

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

`Äger idag en H60 vattenkylare.
Efter ca 20 min i Prime95 då går cpu tempen upp till 71C. Tycker det är lite mycket för en sådan sluten vattenkylare så jag har beställt en H80 ist.
Men kommer jag att märka stor skilnad av det bytet ?
Har klockat min processor till 4.4 GHz men inte rört spänningen.
Är det en bra investering eller är det pengarna i sjön ?
Resterande hårdvara finns i sign.

Tack för hjälpen alla !

Du måste ha gjort något fel när du installerade H80, jag använder H100 och kommer alldrig över 20 grader på CPU:n när jag spelar BF3.
Bytt kylpasta till Noctua H1 som är den bästa och dra inte åt skruvarna för hårt för det gjorde jag och då gick tempen upp till 85 grader.
CPU:n är klockat till 4,8

Visa signatur

Corsair Carbone 500R // ASUS Maximus IV Gene z // Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB // G.Skill F3-12800CL9D-8GBXL - DDR3 1600 Mhz - 2 x 4GB // Corsair SSD Force 3 120 Gb // Cooler Master Silent Pro Gold - 1200W // Corsair H 100 // ASUS GeForce 670 // Logitech G9x Laser Mouse // Logitech Gaming Keyboard G105 //

Permalänk
Skrivet av Crazyman:

Du måste ha gjort något fel när du installerade H80, jag använder H100 och kommer alldrig över 20 grader på CPU:n när jag spelar BF3.
Bytt kylpasta till Noctua H1 som är den bästa och dra inte åt skruvarna för hårt för det gjorde jag och då gick tempen upp till 85 grader.
CPU:n är klockat till 4,8

Har en H60 inte H80

Permalänk
Skrivet av Crazyman:

Du måste ha gjort något fel när du installerade H80, jag använder H100 och kommer alldrig över 20 grader på CPU:n när jag spelar BF3.
Bytt kylpasta till Noctua H1 som är den bästa och dra inte åt skruvarna för hårt för det gjorde jag och då gick tempen upp till 85 grader.
CPU:n är klockat till 4,8

Ofta du inte kommer över 20C i spel. Det är ju då snarare fel på din mjukvara.
Det kan du glömma att du inte kommer över 20C.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Ofta du inte kommer över 20C i spel. Det är ju då snarare fel på din mjukvara.
Det kan du glömma att du inte kommer över 20C.

Han har datorn i frysen kanske?

Visa signatur

- Vad heter Ed Sheerans trädgårdsintresserade bror?
- Scott Sheeran

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

`Äger idag en H60 vattenkylare.
Efter ca 20 min i Prime95 då går cpu tempen upp till 71C. Tycker det är lite mycket för en sådan sluten vattenkylare så jag har beställt en H80 ist.
Men kommer jag att märka stor skilnad av det bytet ?
Har klockat min processor till 4.4 GHz men inte rört spänningen.
Är det en bra investering eller är det pengarna i sjön ?
Resterande hårdvara finns i sign.

Tack för hjälpen alla !

Såg först nu att du hade IB det gör ju stor skillnad förstås..
IB blir ju ganska mycket varmare än SB.
Har du satt PLL overvoltage till disabled??
Den står nämligen i auto från fabrik och auto innebär enabled.
Så det KAN möjligtvis vara så att den ökar volten ganska mycket mer än vad som behövs.
Annars kan du ju ha fått en defekt H60 det har man ju hört en heldel om...

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z390 CPU: i7 9700K H2O Kylning: Custom H2O Minne: Corsair Vengeance 3000Mhz 16Gb Grafik: EVGA GTX1080 FTW Diskar: Kingston A2000 M.2 NVMe 500Gb, Samsung 860 EVO 1Tb PSU: Cooler Master Silent Pro M2 1000w Chassie: NZXT 610 Phantom white Skärm: Acer Predator XB241YU 1440P

Permalänk
Medlem

Hur har du det med fläktar i övrigt? Två 7970 bildar mycket värme och kyls processorn med den luften blir det varmt vad du än använder. Är kylaren monterad på insug eller utblås?

Tror inte du får det särskilt mycket bättre med din hårdvara utan att gå över till riktig vattenkylning. Sen är 71 grader ingen farlig temperatur.

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazyman:

Du måste ha gjort något fel när du installerade H80, jag använder H100 och kommer alldrig över 20 grader på CPU:n när jag spelar BF3.
Bytt kylpasta till Noctua H1 som är den bästa och dra inte åt skruvarna för hårt för det gjorde jag och då gick tempen upp till 85 grader.
CPU:n är klockat till 4,8

Herregud det begriper du väl själv att din cpu inte kan vara 20 grader, inte ens i idle kan du ha så lågt om du inte använder peltier eller bor i en iglo och har moderkortet löst på ditt bord gjort av is.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

`Äger idag en H60 vattenkylare.
Efter ca 20 min i Prime95 då går cpu tempen upp till 71C. Tycker det är lite mycket för en sådan sluten vattenkylare så jag har beställt en H80 ist.
Men kommer jag att märka stor skilnad av det bytet ?
Har klockat min processor till 4.4 GHz men inte rört spänningen.
Är det en bra investering eller är det pengarna i sjön ?
Resterande hårdvara finns i sign.

Tack för hjälpen alla !

Hej! själv har jag en H60 med en i5-2500k OC:ad till 4.5GHZ med skapliga temps iaf.
Körde AIDA64 System Stability Test som visar belastning+temps direkt.
Tvekar på att H80 hjälper något men som andra skrev kan säkert H100 göra lite.
Btw vad har du för settings på din VCORE i BIOS/UEFI? kör du dynamisk VCORE eller låst värde.
Bild på AIDA med temp efter 37min >> http://imgbox.com/acg9FzJT

Visa signatur

Alienware Aurora

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Ofta du inte kommer över 20C i spel. Det är ju då snarare fel på din mjukvara.
Det kan du glömma att du inte kommer över 20C.

Den här bilden är tagen efter 1 timmes spel (BF3) där jag recordade allt. Har även testat andra temp-program som visar samma resultat.

Visa signatur

Corsair Carbone 500R // ASUS Maximus IV Gene z // Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB // G.Skill F3-12800CL9D-8GBXL - DDR3 1600 Mhz - 2 x 4GB // Corsair SSD Force 3 120 Gb // Cooler Master Silent Pro Gold - 1200W // Corsair H 100 // ASUS GeForce 670 // Logitech G9x Laser Mouse // Logitech Gaming Keyboard G105 //

Permalänk
Skrivet av Crazyman:

http://imageshack.us/a/img19/4165/temp1l.jpg

Den här bilden är tagen efter 1 timmes spel (BF3) där jag recordade allt. Har även testat andra temp-program som visar samma resultat.

Det är ju nåt fel det fattar du väl själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av punchline82:

Är det i Prime95 eller i spel ?

Spelar väl ingen roll? Full load är alltid full load.
Videoredigering, spelande och prime 95.

Har dock ett väldigt stort chassi så luften omkring radiatorn håller sig rätt kall.
Har man ett litet chassi kan det nog vara svårt att kyla radiatorn.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Crazyman:

http://imageshack.us/a/img19/4165/temp1l.jpg

Den här bilden är tagen efter 1 timmes spel (BF3) där jag recordade allt. Har även testat andra temp-program som visar samma resultat.

Cpu sensorn e ju kass det fattar du väl. Du kan ju inte ha lägre temps på cpu:n än vad du har i omgivningen (rummet) och chassit.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

prova ett annat övervaknings program t.ex Hw Monitor eller liknande.
Skulle tippa på att din CPU minst ligger på 60-70 grader i load och 20-30 grader i Idle, finns inte en sportmössa att dina värden stämmer som det är.

Visa signatur

"quod est pretiosa hodie,cras sit questus magis pretiosa"
#positive thinking

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rogga67:

prova ett annat övervaknings program t.ex Hw Monitor eller liknande.
Skulle tippa på att din CPU minst ligger på 60-70 grader i load och 20-30 grader i Idle, finns inte en sportmössa att dina värden stämmer som det är.

Hade en gammal version av AI Suite II testade med "Open hardware monitor" och körde BF3 en stund. Nu blev det andra siffror som stämmer bättre än glädjedödaren Al Suite. Nu fick jag i Idle 27 och i load 53.

Visa signatur

Corsair Carbone 500R // ASUS Maximus IV Gene z // Intel® Core i5 2500K, 3.3GHz, 6MB // G.Skill F3-12800CL9D-8GBXL - DDR3 1600 Mhz - 2 x 4GB // Corsair SSD Force 3 120 Gb // Cooler Master Silent Pro Gold - 1200W // Corsair H 100 // ASUS GeForce 670 // Logitech G9x Laser Mouse // Logitech Gaming Keyboard G105 //

Permalänk
Medlem
Skrivet av DannER:

Bla bla bla snack snack...
Har själv en H60 som jag kör i PnP det gör mängder mer kyl kapacitet.
Det är en enorm skillnad mellan PnP och singel fläkt speciellt då std fläkten är kass.
Jag kör dessutom min och blåser ut från chassiet det gör ungf 10c att vända och blåsa in i chassiet.
Men det leder till en avsevärt högre systemtemp så det vill ialf inte jag...

Det jag vet om H80 är att den har en tjockare rad så det blir en viss skillnad men inte direkt natt o dag skulle jag tro.
Men det kan ju vara skillnad på pumpen med och kör du dessutom med lite sjysta fläktar på den så borde du få riktigt bra temps.

Har min 2500k @ 4,7 1.325vc 1.775vPLL samt pll overvoltage disabled.
Efter 2timmar prime max 71-72c max på varmaste kärnan.
Efter 3timmar spelande BF3 max 65c...
Men visst det skiljer ju lite mellan olika cpuer men inte 10c.

Med vänlig hälsning, Danne

Skickades från m.sweclockers.com

två nya fläktar jämfört med den som sitter på Ja, men nu var det inte det vi snackade om utan om att vi har en corsair Performance vs två.

Skrivet av Crazyman:

http://imageshack.us/a/img19/4165/temp1l.jpg

Den här bilden är tagen efter 1 timmes spel (BF3) där jag recordade allt. Har även testat andra temp-program som visar samma resultat.

Skrivet av punchline82:

Det är ju nåt fel det fattar du väl själv.

Skrivet av Lodisen:

Spelar väl ingen roll? Full load är alltid full load.
Videoredigering, spelande och prime 95.

Har dock ett väldigt stort chassi så luften omkring radiatorn håller sig rätt kall.
Har man ett litet chassi kan det nog vara svårt att kyla radiatorn.

Jag tror han själv vet att det är omöjligt, annars är något fel

Det är rätt stor skillnad på i spel och i prime, temperaturerna blir ofta mycket varmare i prime än i spel, därför måste full load mätas på samma sätt

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan h80 och h100 är endast ett par grader och då menar jag bokstavligen 3-4 max. Finns en fin artikel på det här på forumet också