Permalänk
Medlem

Uppgradering cpu

Hej.
Var sugen på att uppgradera min rigg. Hittade dock inget speciellt upphetsande.
Idag har jag en Athlon X4 601e 2,4 GHz. Ska jag köpa något vill jag ha något markant bättre. Annars får det vara.
Max 45W som nu och ett rimligt pris. Man tycker ju att det skulle ha hänt något på två år, men tydligen inte så mycket.
Enda jag hittar hos AMD är Opteron X6 4170 HE 2,1 GHz. Lite dyr och går bort för det finns inga m-ITX kort med den sockeln.
Motvilligt tittade jag på den blåa sidan och hittade även där bara ett alternativ. Corei5 3570T 2,3 GHz 45W. En femhundring mer än jag hade tänkt spendera. Dessutom hade jag hoppats på 35W.
Jag vet att Corei5 är en snabbare arkitektur men vad pratar vi om här? 50% för samma klockcykel jämfört med min gamla?
Och hur står sig en tvåkärnig med HyperThreading mot en äkta fyrkärnig från AMD?

Har jag missat några alternativ? Har inte stenkoll som förr, på vad det finns på marknaden.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem

Det finns mini-itx med AM3+. Äkta kärnor är alltid bättre än hyperthreading.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem

vad ska du använda den till då?

samt om du vill ha en strömsnål processor i dagsläget får du nog vända dig till intel, vill du däremot ha en bra budgetprocessor brukar man vända sig till amd, svårt där

Visa signatur

5800x3d | 4080 | 4x8 3600 | Strix X570-F

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yooriitzz:

Det finns mini-itx med AM3+. Äkta kärnor är alltid bättre än hyperthreading.

Jo men jag hittade ingen cpu under 50W när jag sökte. Har jag missat någon?

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laggzor:

vad ska du använda den till då?

samt om du vill ha en strömsnål processor i dagsläget får du nog vända dig till intel, vill du däremot ha en bra budgetprocessor brukar man vända sig till amd, svårt där

Blir väl lite spel som blir det jobbigaste för maskinen. Utvecklingen verkar ha stått lite still de senaste åren. Får väl vänta en generation till då. Ska ju kännas meningsfullt att uppgradera också.

Visa signatur

| ASRock K8Upgrade-760GX | s754 AMD Sempron 3100+@2.4 GHz | 2x256 TwimMOS PC2700 CL2 | Radeon 9800pro |