500 watt kan ha grafikkort?

Permalänk

500 watt kan ha grafikkort?

tjenare, som titeln säger jag har ett nätagg på 500watt kan jag dö köra 2st GTX 460 på den? eller kmr jag få problem?

http://www.tweaktown.com/reviews/3393/gigabyte_geforce_gtx_46... detta är grafikkortet.

Permalänk
Medlem

nej det kommer inte gå

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Proffsmobbare

I samma test någon sida senare står det exakt hur mycket två sådana kort drar i SLI.

http://www.tweaktown.com/reviews/3393/gigabyte_geforce_gtx_46...

Det beror på nätdel, men rent generellt ska det gå bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FoamBox:

nej det kommer inte gå

Nej nu får du skärpa dig gubben

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laine:

I samma test någon sida senare står det exakt hur mycket två sådana kort drar i SLI.

http://www.tweaktown.com/reviews/3393/gigabyte_geforce_gtx_46...

Det beror på nätdel, men rent generellt ska det gå bra.

Nej det går kanske men kommer att slita otroligt på nätagget och kanske få det att haverera, med ev andra prylar sönder som följd, så nej om TS ska bli nöjd i längden testa inte med denna uppsättning.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Nej det går kanske men kommer att slita otroligt på nätagget och kanske få det att haverera, med ev andra prylar sönder som följd, så nej om TS ska bli nöjd i längden testa inte med denna uppsättning.

Låter han bli att överklocka så lär väggförbrukningen ligga under 400W AAT, vilket är okej för även de lite sämre 500Wattarna.

Visa signatur

3570K @ de-lid @ 4.8 GHz | Sabertooth Z77 | 8GB-2133MHz-CL9 | ATi R9 290 @ 1150/1375
3x F60 RAID0 + 3TB WD Green
{@Custom H2O Loop}
Dell 3007WFP 2560x1600 BLANK AG removed+BLbleed mod | Z-5500 @ cap-mod
Garage Band komposition!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

I samma test någon sida senare står det exakt hur mycket två sådana kort drar i SLI.

http://www.tweaktown.com/reviews/3393/gigabyte_geforce_gtx_46...

Det beror på nätdel, men rent generellt ska det gå bra.

326W med ett ganska minimalt testsystem, lägg på fläktar mer hårdiskar samt överklockning så är man uppe på 500+watt

Sen vet vi ju inte vad TS har för nättagg, eller vad för andra saker i datorn.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av ggustavsson:

326W med ett ganska minimalt testsystem, lägg på fläktar mer hårdiskar samt överklockning så är man uppe på 500+watt

Sen vet vi ju inte vad TS har för nättagg, eller vad för andra saker i datorn.

i7 980X överklockad till 4,2 ghz, Asrock X58 Extreme3, VelociRaptor.

Minimalt testsystem? Lägg ner nu va.

Som jag skrev, beror på nätagg och vilka effektspecifikationer som ligger på vilka linor. Men att kalla testsystemet för minimalt är ju bara löjligt. En hårddisk ligger på runt 10W och en fläkt på 5-10. Men om han har 10 diskar och 15 fläktar så.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Laine:

i7 980X överklockad till 4,2 ghz, Asrock X58 Extreme3, VelociRaptor.

Minimalt testsystem? Lägg ner nu va.

Som jag skrev, beror på nätagg och vilka effektspecifikationer som ligger på vilka linor. Men att kalla testsystemet för minimalt är ju bara löjligt. En hårddisk ligger på runt 10W och en fläkt på 5-10. Men om han har 10 diskar och 15 fläktar så.

Då tänker du inte på att testet var med ETT graffekort, inte två som TS vill ha. Så kolla lite först innan du skriver "lägg ner"

Men då det ju inte står klart vad TS har för nätagg + att defakto drar ett kort upp över 150W samt att CPU kanske runt 100 - 130W.. ja du kan ju räkna själv?! Jag och många andra här vill inte att nätagget ska behöva kämpa med lasten. Det ger sämre hållbarhet samt varmare/mer höljutt system.

Edit: Var stod det att de använde en Velociraptor?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laine:

i7 980X överklockad till 4,2 ghz, Asrock X58 Extreme3, VelociRaptor.

Minimalt testsystem? Lägg ner nu va.

Som jag skrev, beror på nätagg och vilka effektspecifikationer som ligger på vilka linor. Men att kalla testsystemet för minimalt är ju bara löjligt. En hårddisk ligger på runt 10W och en fläkt på 5-10. Men om han har 10 diskar och 15 fläktar så.

Om vi går efter ett annat testsystem swecklockers eget som är lite klenare, så drar det systemet med 460 SLI 525 watt på full belastning.
Betydligt mer realistiska siffror

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Då tänker du inte på att testet var med ETT graffekort, inte två som TS vill ha. Så kolla lite först innan du skriver "lägg ner"

Men då det ju inte står klart vad TS har för nätagg + att defakto drar ett kort upp över 150W samt att CPU kanske runt 100 - 130W.. ja du kan ju räkna själv?! Jag och många andra här vill inte att nätagget ska behöva kämpa med lasten. Det ger sämre hållbarhet samt varmare/mer höljutt system.

Edit: Var stod det att de använde en Velociraptor?

kolla fliken test set up, an 3dmark

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av pumba-kung:

Jo men så skriver de också i slutanteckningarna att det använder en 7200RPM-disk?!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Proffsmobbare
Skrivet av Jalle64:

Då tänker du inte på att testet var med ETT graffekort, inte två som TS vill ha. Så kolla lite först innan du skriver "lägg ner"

Men då det ju inte står klart vad TS har för nätagg + att defakto drar ett kort upp över 150W samt att CPU kanske runt 100 - 130W.. ja du kan ju räkna själv?! Jag och många andra här vill inte att nätagget ska behöva kämpa med lasten. Det ger sämre hållbarhet samt varmare/mer höljutt system.

Edit: Var stod det att de använde en Velociraptor?

My bad, jag läste SLI bägge gångerna jag kollade igenom testet.

Många nätdelar kan leverera nära fulla specifierade effekten på +12V-rails så det är inte omöjligt att använda aggregaten. Moderna aggregat ska dessutom inte krokna vid belastning, dessa ska då inte vara godkända för försäljning. Ljudnivån köper jag dock att det kan vara ett problem.

Annars är regeln att den angivna effekten är minimum av vad aggregatet kan och ska leverera som felfritt exemplar, ofta levererar aggen betydligt mer än vad som angivs. Det är ju dock inte något som man ska anta, men jag har inget emot att använda aggregaten nära fullt ut. På samma sätt som jag använder aggregaten fullt ut i princip all annan elektronisk utrustning jag har, och utgår från att det ska klara av.

Angående VelicoRaptorn så finns den informationen här:
http://images.tweaktown.com/content/3/3/3393_99.png

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jalle64:

Jo men så skriver de också i slutanteckningarna att det använder en 7200RPM-disk?!

hahaha det gjorde dom fan missade det
tja i vilket fall som helst skulle jag definitivt inte rekommendera TS att köra 460 SLI på 500watt
det går kanske visst men frågan är hur länge det går innan det går åt pipan
och om när det går åt pipan tar något mer med sig tex mobo, grafikkort etc

Visa signatur

Chassi: Enthoo EVOLV mATX Moderkort: MSI M75A-E33 CPU: i5 3570K 4.4GHz Kylare: Corsair H75(P&P) Nätagg: FD Newton R2, 650W RAM:Corsair Vengence 16GB GPU: EVGA SSC ACX GTX 970 SSD: Japp Tangentbord: Gigabyte Aivia Ghost (röda brytare) Mus: QPAD 5K Ljud: Turtlebeach Earforce
OS: Win 10 pro Mobil: Motorola G5 Plus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Om vi går efter ett annat testsystem swecklockers eget som är lite klenare, så drar det systemet med 460 SLI 525 watt på full belastning.
Betydligt mer realistiska siffror

Och som vanligt är det effekten från väggen, dvs inklusive nätaggets egna förluster. Med 85% effektivitet ger det 446 W.
Om det är 90% effektivitet i nätagget ger det att förbrukningen var på 472 Watt.

Då TS valt att tiga om om avgörande information så blir mitt svar att det kommer ge problem.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jekean:

Nej nu får du skärpa dig gubben

det kommer ju slita ganska mycket på nätdelen...

Visa signatur

CPU: Intel i7 8700K (H2O) GPU: ASUS GeForce GTX 770 DCII OC @ 1350Mhz
RAM: 16GB DDR4 Vengeance RGB 3600Mhz Moderkort: ASUS Prime Z370-A
Burk: Fractial Design Meshify C PSU: Corsair 800W
Systemdisk: Samsung EVO 840 250GB SSD Lagringsdisk: Samsung 1TB 7200rpm
Mus: Cyborg R.A.T 5 Tangentbord: Razer Black Widow Ultimate

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

326W med ett ganska minimalt testsystem, lägg på fläktar mer hårdiskar samt överklockning så är man uppe på 500+watt

Sen vet vi ju inte vad TS har för nättagg, eller vad för andra saker i datorn.

Fläktar samt hårddiskar är i princip försumbart. Överklockning kräver desto mer.

Den här (http://www.scythe-usa.com/product/acc/022/dfs1238_detail.html) fläkten förbrukar 0,6 A vid 3000 RPM, 7,2 Watt. En hårddisk förbrukar runt detsamma.

Beroende på kvalitén på agget och att det inte ska klockas skulle jag absolut våga köra på den setupen.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av blomqvist:

Fläktar samt hårddiskar är i princip försumbart. Överklockning kräver desto mer.

Den här (http://www.scythe-usa.com/product/acc/022/dfs1238_detail.html) fläkten förbrukar 0,6 A vid 3000 RPM, 7,2 Watt. En hårddisk förbrukar runt detsamma.

Beroende på kvalitén på agget och att det inte ska klockas skulle jag absolut våga köra på den setupen.

Du har läst hela tråden? Tror inte det!

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Ett till litet problem är derating på nätaggen, vilket gör att de klarar lägre max.-effekt ju äldre de är samt ju varmare de går. Snåla inte med nätagget, det lönar sig att ha marginaler för effektförbrukningen - långsiktigt.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •