Kan inte kontrollera CPU fläktar (P8Z77-V), vad beror det på?

Permalänk
Medlem

Kan inte kontrollera CPU fläktar (P8Z77-V), vad beror det på?

Hej,

Först och främst, förlåt om detta är repost, jag sökte runt i en 30 minuter och hittade ingenting. Hänvisa mig gärna till korrekt tråd om så är fallet.

Jag har nyligen köpt in ny dator och vill tweaka in den så att den blir exakt sådär som man vill ha den.
Då CPU fläktarna ligger konstant på samma ljudnivå (lite för hög) så ville jag ändra dessa en smula, CPUn ligger på runt 30 grader så det är ganska lugnt.

Dock så händer ingenting när jag försöker ändra hastigheten på fläktarna, varken via BIOS (CPU Q-Fan Controller) eller programvara (SpeedFan)
Jag spekulerade först att det kunde bero på att fläktarna är 3-pins och de sitter i 4-pinns adaptrar, men enligt Noctua så ska det fungera ändå

Jag har ett P8Z77-V Pro samt kylare Noctua NH-U9B SE2.

Har något ett förslag vad detta kan bero på och hur/om det kan åtgärdas?
Jag skulle istället kunna köra på FD R4 medföljande fläktkontroller för att i alla fall kunna sänka ljudet nattetid. Känns lite onödigt men är villigt att göra det om inte andra lösningar finns.

Tack i förhand!

Permalänk
Medlem

Är så enkelt att om du kopplar en 3pins fläkt till moderkortets CPU_fan header så kommer den gå på full fart vad du än gör, lösning är att tex ha dämpmotstånd, eller en fläktkontroller, eller det bästa byta till en 4 pins fläkt som är PWM styrd, då kan moderkortet styra fläkten.

Alternativt byta till en vanlig 3 pins som snurrar långsammare på 12 volt.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar!

Då stämmer alltså inte det som Noctua skriver? (se länk i förra posten)
Q: Can I run Noctua fans on 4-pin PWM connectors and use my mainboard’s automatic fan controller?
A: You can simply connect our fan's 3-pin connector to the 4-pin PWM sockets of today's mainboards so that the fourth pin that transmits the PWM signal is left blank

Permalänk
Medlem
Skrivet av tjines:

Tack för snabbt svar!

Då stämmer alltså inte det som Noctua skriver? (se länk i förra posten)
Q: Can I run Noctua fans on 4-pin PWM connectors and use my mainboard’s automatic fan controller?
A: You can simply connect our fan's 3-pin connector to the 4-pin PWM sockets of today's mainboards so that the fourth pin that transmits the PWM signal is left blank

Nej det stämmer inte, men frågan som ställs där svaras det inte på, att man kan ansluta en 3 pins till ett 4 pins uttag fungerar bra, men kan inte styras på dom flesta moderkort, dock för ett antal år sen fanns ofta den möjligheten, men numera nej inte på Asus kort iallafall

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Det enda sättet att styra den fläkten är antingen med Voltage control tror jag (om mobot stöjder det) ELLER så får du sätta dit adapterkablarna, LNA eller ULNA som följde med fläktarna. De är svarta respektive blå de kablarna. Svart så går den med ca 1300 rpm och med de blå så blir det runt 1000 rpm. Jag kör utan och då snurrar med med ca 1700-1800 rpm.

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

Allright, då vet jag!
Satte in min R4 fläktkontroller och fick ner ljudnivån avsevärt redan vid 7v.

En sidofråga dock:
Då fläktarna inte styrs av moderkortet längre utan får sin ström direkt via nätagget så finns det väl ingenting som känner av och kan motverka överhettning? Kommer chassifläktarna hjälpa till om det skulle hända eller är tanken att jag ska koppla nått mellan moderkort och kontrollern?