Permalänk
Medlem

Fel på moderkortet?

Hej Sweclockers!
Jag har haft min dator i några år nu. Det är en HP dator med utbytt grafikkort och nätagg. Då och då så har jag lite problem med den. När jag trycker på startknappen så går själva datorn igång, men inte skärmen. LEDn på framsidan lyser, alla fläktar går igång, inklusive grafikkorts- och processorfläkten. Musen har en LED och skärm som lyser(Steelseries Xai). Denna skärm brukar visa profiler och liknande när datorn är igång. Men nu visar den endast "Steelseries Xai" och ett nummer. Det är pga av detta som jag tror att felet inte ligger i grafikkortet. Jag kunde inte komma på någon annan komponent förutom moderkortet eftersom USB portarna sitter där.

Som sagt så har jag det här problemet då och då och jag brukar lösa det genom att ta ut alla komponenter och städa datorn lite. Sedan startar datorn igen. Men nu har det hänt igen, och den här gången så startar inte datorn efter städningen.

Jag skriver denna tråd för att jag skulle vilja veta ifall det verkligen är fel på moderkortet, dels vill jag ha reda på om det finns någon sorts lösning. Har tänkt att köpa lite nya delar men skulle helst vilja avvakta lite med det, så att få igång datorn igen vore ju det optimala.

Tack i förhand för eventuella svar!

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Vila i frid

Svullna kondensatorer på moderkortet?

Permalänk
Medlem

Jag hade det där problemet på min förra dator, den "startade" men visade ingen bild osv som du förklarar. Det löste sig genom att byta nätaggregat.

Historien efter det är en annan. Fick ett måndagsexemplar på nätaggregatet så efter en dryg vecka så brann nätaggregatet och drog med hela datorn i graven.

Visa signatur

dell vostro 3350, bra skit helt enkelt! typ 2 gigabyte räääm, integrerat skitgrafikkort och nån 250 gigabytare till hårddisk. duger helt klart till surf :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kott3n:

Jag hade det där problemet på min förra dator, den "startade" men visade ingen bild osv som du förklarar. Det löste sig genom att byta nätaggregat.

Historien efter det är en annan. Fick ett måndagsexemplar på nätaggregatet så efter en dryg vecka så brann nätaggregatet och drog med hela datorn i graven.

Men kan det verkligen vara nätagget då den startade perfekt igår?

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Svullna kondensatorer på moderkortet?

Hmm, inte vad jag kan se.

Visa signatur

Citera gärna för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scoped:

Men kan det verkligen vara nätagget då den startade perfekt igår?

Det är ju det som är frågan. Har du någon polare du kan låna nåt nätaggregat ifrån?

Visa signatur

dell vostro 3350, bra skit helt enkelt! typ 2 gigabyte räääm, integrerat skitgrafikkort och nån 250 gigabytare till hårddisk. duger helt klart till surf :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kott3n:

Det är ju det som är frågan. Har du någon polare du kan låna nåt nätaggregat ifrån?

Inte direkt, men har ett 350 watts agg liggande men är inte säker på att det är tillräckligt med tanke på att jag har ett 570 i datorn, men skulle ju kunna kolla ifall själva datorn startar som den ska. Återkommer med resultat imorgon!

Visa signatur

Citera gärna för svar!