Permalänk
Medlem

2500k i5 50C Idle?

Tjena!
För ett tag sedan så började min processor få väldigt skumma temperaturer, jag har ingen aning varför, jag har inte direkt ändrat något.
I vanliga fall brukade jag ligga runt 43c i idle, men av någon anledning ligger den nu på 50c och ibland pendlar den upp till 55c med!
I spel så verkar den otroligt mycket varmare med, upp mot 67 grader har jag sett på någon kärna.

Någon som har en blekaste aning vad som pågår?

Permalänk
Medlem

Skummt. Hur lång tid har det gått sedan du kunde bekräfta att tempsen var 43, mot 50-55?

Vad har du för kylare?

Har du kanske datorn stående vid ett element som du inte använt under sommaren början av hösten, som du nu slagit på när det börjat bli kallare ute?

Edit: känns ju inte som om det borde påverka så mycket. Men iaf... Du kanske har hypereffektiva el-radiatorer hemma, vad vet jag.

Visa signatur

NZXT Phantom ° P8Z68-V PRO GEN3 ° i5 2500K @ 4.5 + Corsair H80 & Schyte GT ° Gigabyte 7970 Windforce OC 3GB ° G.Skill 8GB Ripjaws 1600Mhz ° Samsung SSD 830-Series 128GB ° Seagate Barracuda 1TB ° NZXT HALE90 850W ° Asus Xonar D1 ° SideWinder X4 Gaming Keyboard + Logitech G400 + AKG GHS1 Gaming Headset ° Dell 2209wa ° STEELSERIES 4HD

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rywern:

Tjena!
För ett tag sedan så började min processor få väldigt skumma temperaturer, jag har ingen aning varför, jag har inte direkt ändrat något.
I vanliga fall brukade jag ligga runt 43c i idle, men av någon anledning ligger den nu på 50c och ibland pendlar den upp till 55c med!
I spel så verkar den otroligt mycket varmare med, upp mot 67 grader har jag sett på någon kärna.

Någon som har en blekaste aning vad som pågår?

Vilken kylare har du, har du rengjort den och kör du stock eller klockad?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Bara några dagars mellanrum, knappt.
Just nu är det rätt iskallt i rummet och fortfarande samma temp.
Datorn står visserligen på en gammal dator brevid skrivbordet med en lampa brevid (bifogar bild http://i46.tinypic.com/69f7tj.jpg )
Men jag tvivlar verkligen på att det spelar någon roll.
Kylaren är en COOLER MASTER HYPER 212 EVO med visserligen bara en fläkt, men ändå!

Inget damm alls i den, och den är inte klockad, vilket gör det ännu mer konstigt!

Permalänk
Medlem

Kan hända att du i försök att överklockan, eller efter att du kollat runt, oavsett anledning slagit av funktionen som klockar ner processorn i idle, använd CPU-Z för att kolla om den klockar ner sig eller håller konstant hög frekvens. Det skulle kunna vara en anledning till varmare idle temperaturer.

Permalänk
Medlem

Jag har slösurfat lite nu och hållt koll på den, innan mätning så hade den varit idle i typ 10min.
Nu har den åkt ner till 41c.

Nej den klockar inte ner av någon anledning heller.

Jag är helt enkelt väldigt förvirrad vad som kan orsaka så stora värmeskillnader!
41c idle är väl en rätt godkänd temp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rywern:

Nej den klockar inte ner av någon anledning heller.

Där har du problemet. Gå in i bios och sök runt efter "C1E" ( Ska va aktiverad )
Bör ligga i power management typ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zhacha:

Där har du problemet. Gå in i bios och sök runt efter "C1E" ( Ska va aktiverad )
Bör ligga i power management typ.

C1E var redan aktiverad, men slängde igång typ power saver funktion som låg bland alla volt inställningar.
Satte på IES med genom AXTU (Asrock xtreme tuner)
hoppas det blir bättre nu, men det verkar ändå skumt varmt jämfört med alla flex temperaturer man ser överallt!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Rywern:

Jag har slösurfat lite nu och hållt koll på den, innan mätning så hade den varit idle i typ 10min.
Nu har den åkt ner till 41c.

Nej den klockar inte ner av någon anledning heller.

Jag är helt enkelt väldigt förvirrad vad som kan orsaka så stora värmeskillnader!
41c idle är väl en rätt godkänd temp?

Kollat i aktivitetshanteringen att det inte är nån process som drar kraft? Tex. Windows update eller likn. Hur la du dit kylpastan när du monterade kylaren?

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...

Permalänk
Medlem

Processoranvändningen ligger på noll.
Kylpasta la jag dit ungefär som ett riskorn efter att ha rensat bort gammalt klegg så gott det gick.