Rykte: Apple släpper Macbook Pro 13 tum "Retina" i samband med Ipad Mini

Permalänk
Musikälskare

Trevliga nyheter ^^

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem

Den här ser jag fram emot! ska bli kul med en ipad mini som man kan gömma i skorna när man åker tunnelbana.

Hoppas den kommer i vit/Svart front och sen aluminium skal där bak.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av infinity08:

Nej, det är inte en fackterm, utan ett ord som Apple har hittat på helt i marknadsföringssyfte.

När sa jag att det var en fackterm? o.O

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Yoshman:

Som redan nämnt är detta inte en fackterm och faktum är att ingen av dagens paneler riktigt når upp till den teoretiska upplösningen som ett mänskligt öga har.

Till att börja med så måste man förstå att det inte är relevant att prata om absolut upplösningar som t.ex. 220PPI, då kravet på upplösning är beroende på avståndet till det man tittar på. Det som är konstant vad det gäller upplösning är den vinkeln mellan de två strålar som går ut från ditt öga och träffar motstående hörn på den pixel du tittar på. Exakt vad denna vinkel är skiljer från individ till individ, men ligger någonstans mellan 0.3 till 0.6 bågminuter om man har "perfekt syn". En bågminut är 1/60 av en grad eller pi/10800 radianer.

Så om du har ögat 20" (ungefär 50cm) från skärmen så måste du ha 1 / (20*sin(0.45*pi/10800)) = 380ppi. (Antagit att upplösningen på ögat här är 0.45 bågminuter)

Men då de flesta knappast ägnar all sin kraft åt att leta pixels så är nog Apples "retina" skärmar mer än nog. Även sidan Cult Of Mac verkar hålla med om att Apple inte har "riktiga" retinaskärmar.

Som sagt, jag har inte påstått att det är en fackterm, vet inte var du fått det ifrån.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Trevligt!
Men det man vill ha är ju en Macbook Air 13" med retina, (och kraft att driva det såklart)

Det kommer bli sweet!

Ja, det är nånting jag drömt om länge.

Däremot så är jag personligen skeptisk till ipad mini.

Behövs det verkligen ett mellanting mellan en smartphone och ordinarie ipad??