Permalänk
Medlem

Tystaste GTX 680?

Tjenare

Letar efter ett så tyst som möjligt gtx 680 då mitt nuvarande kort låter alldeles för mycket, jag har funderat på Windforce eller Direct CU II vilket jag hört är de två bästa kylarna på marknaden. Dela gärna med er av egna erfarenheter med olika modeller av gtx 680!

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk
Medlem

Windforce funkar klockrent, kör själv ett 670 som jag har gjort egen fläktkurva till

Permalänk
Medlem

Directu II är det du ska ha. Kyler riktigt bra och är väldigt tyst.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem

Passivt
Nej men skämt och sidor. Har iaf hört bäst ifrån DC II kylaren.

Visa signatur

Prisa Solen.

Permalänk
Moderator
Moderator

De är båda bra men med ett byte av kylare kan du nå längre.
Exempelvis
http://www.sweclockers.com/recension/15920-arctic-accelero-hy...

Inte billigt dock.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem

Kör DC II kylaren fast till ett clockat 560ti. Funkar underbart bra!

Visa signatur

Kör bara köör

Permalänk
Medlem

Från det jag testat
DCU2 2slot varianten:
Fläktarna är dom tystaste jag hört, låter väldigt lite även vid ~50%
Kylaren är fantastisk
Fläktkurvan är utmärkt (testat på ett 670)

Windforce:
Fläktarna är tysta vid låga varv och kan börja väsnas vid en "magisk gräns" som går vid ~35%
Kylaren är fruktansvärt bra
Fläktkurvan har dock varit åt hel*ete, MSI Afterburner med egen fläktkurva krävs (testat på ett 7970)

Edit: Kollade lite snabbt och såg att 680 hade 3slot varianten på DCU2, som självklart måste vara bättre pga dess storlek
(Jag vet inte exakt vad det är som styr fläktkurvan, men jag antar att det är mjukvaran och där kunde AMD gjort en stor förbättring i såna fall. Det är därför möjligt att ett nvidiakort med windforce har lika grym fläktkurva som ett DCU2)

Visa signatur

MSI Leopard GP66 liquid metal | 11800H @4.5GHz all-c | 3070m @1470MHz/0.7v | 32GB DDR4 3200MHz cl19
Bild: LG C2 42"
Ljud: Beyerdynamic DT1990 Pro

Permalänk
Medlem

Har själv ett 680 lightning med twin frozr 4 kylaren på, grymt tysta fläktar! stängde av nästan alla fläktar i chassit och försökte höra kortets fläktar , men jag hörde inte ett smack!

Grymt bra kylare som är väldigt tyst!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeo1996:

Tjenare

Letar efter ett så tyst som möjligt gtx 680 då mitt nuvarande kort låter alldeles för mycket, jag har funderat på Windforce eller Direct CU II vilket jag hört är de två bästa kylarna på marknaden. Dela gärna med er av egna erfarenheter med olika modeller av gtx 680!

Direct CU II kylaren på mitt GF580 (3slot) är endast "tyst" när fläkten ligger mellan 10-15%, tyvärr kan du inte använda den hastigheten för annat än windowsmiljö och fåtal "lättare" spel. Givetvis så kommer kylaren att upplevas som "tyst" om du har övriga komponter som överröstar den.

Visa signatur

23 dB @ 1m

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pontooz:

Från det jag testat
DCU2 2slot varianten:
Fläktarna är dom tystaste jag hört, låter väldigt lite även vid ~50%
Kylaren är fantastisk
Fläktkurvan är utmärkt (testat på ett 670)

Windforce:
Fläktarna är tysta vid låga varv och kan börja väsnas vid en "magisk gräns" som går vid ~35%
Kylaren är fruktansvärt bra
Fläktkurvan har dock varit åt hel*ete, MSI Afterburner med egen fläktkurva krävs (testat på ett 7970)

Edit: Kollade lite snabbt och såg att 680 hade 3slot varianten på DCU2, som självklart måste vara bättre pga dess storlek
(Jag vet inte exakt vad det är som styr fläktkurvan, men jag antar att det är mjukvaran och där kunde AMD gjort en stor förbättring i såna fall. Det är därför möjligt att ett nvidiakort med windforce har lika grym fläktkurva som ett DCU2)

Mitt Windforce 670 håller sig svalt, jag kör på original fläktkurvan och fläktarna behöver aldrig gå över 35%.
Tycker det håller sig relativt tyst när man drar upp fläktarna över 45% också.

Så jag rekommenderar Windforce

Permalänk
Hedersmedlem

Alla kort ni har rekommenderat är bland det bästa som ni kan köpa när det gäller tysthet och kylprestanda, men där är ett litet aber och det är att alla utom ASUS-kortet tar upp två platser, medan DCII (ASUS) tar tre. Detta bör man ha i minnet om det ska till att köras SLI i framtiden.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja slå ett slag på referens kort tillsammans med ett Prolimatech MK-26. Kylaren är på igång och ska vara ute om en månad eller så.

The Prolimatech MK-26 is a high performance video card cooler that does especially well with low airflow, making it an excellent choice for a quiet gaming system. Not only is it a superb performer, it offers a fair degree of versatility. Numerous AMD and NVIDIA graphics cards are supported, from old favorites like the HD 3870 and 8800 GT, to the latest and greatest HD 7970 and GTX 680. Considering how well it did with our overclocked Radeon HD 5870, it's overkill for all but the hottest, high power models.
http://www.silentpcreview.com/Prolimatech_MK-26

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av astrob0y:

Jag skulle vilja slå ett slag på referens kort tillsammans med ett Prolimatech MK-26 som kommer ut om en månad eller så.

The Prolimatech MK-26 is a high performance video card cooler that does especially well with low airflow, making it an excellent choice for a quiet gaming system. Not only is it a superb performer, it offers a fair degree of versatility. Numerous AMD and NVIDIA graphics cards are supported, from old favorites like the HD 3870 and 8800 GT, to the latest and greatest HD 7970 and GTX 680. Considering how well it did with our overclocked Radeon HD 5870, it's overkill for all but the hottest, high power models.
http://www.silentpcreview.com/Prolimatech_MK-26

Jo det verkar häftigt, men.... då kostar kortet kanske en tusing till iom att du bör ha fläktar till det också.
+ garantin försvinner.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axelind:

Har själv ett 680 lightning med twin frozr 4 kylaren på, grymt tysta fläktar! stängde av nästan alla fläktar i chassit och försökte höra kortets fläktar , men jag hörde inte ett smack!

Grymt bra kylare som är väldigt tyst!

Är kortet tyst under full belastning också? Kräver inte ett kort som är knäpp tyst under belastning men då mitt kort nu går upp i 80% och låter otroligt mycket, även med hörlurar och musik på.

Visa signatur

[CPU: i7 2700K] [GPU: GTX 580 3GB Phantom ] [PSU: Corsair AX 850W] [Chassi: NZXT Lexa S] [SSD: Corsair FORCE 3] [Corsair XMS3 4x4GB 1666MHz]

Permalänk

ASUS, med deras egna kylare!

Visa signatur

Ghost S1
Mitt bästa köp är min 3770K <3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeo1996:

Är kortet tyst under full belastning också? Kräver inte ett kort som är knäpp tyst under belastning men då mitt kort nu går upp i 80% och låter otroligt mycket, även med hörlurar och musik på.

Mina chassifläktar överröstar fläktarna på kortet så jag hör inte Så ja dom låter lite då med

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jo det verkar häftigt, men.... då kostar kortet kanske en tusing till iom att du bör ha fläktar till det också.
+ garantin försvinner.

EVGA tillåter att du byter kylare utan att bryta garantin. Bara du monterar dit originalkylaren när du skickar in kortet.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av F.Fairlane:

EVGA tillåter att du byter kylare utan att bryta garantin. Bara du monterar dit originalkylaren när du skickar in kortet.

Jo det vet jag men de kort som TS kollat på är inte just EVGA, så därför skrev jag så.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Mitt asus DCII är tyst och fint

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Skrivet av Jalle64:

Jo det vet jag men de kort som TS kollat på är inte just EVGA, så därför skrev jag så.

Du tänker såååååå......

Till TS: EVGA är ett alternativ om man själv vill byta kylare. Annars så är DCII och Windforce bra tysta kylare. Windforce kan låta ettriga men inte högt vid högre varvtal och sedan så har det funnits måndags ex med ett knäppande ljud från någon av fläktarna.

Visa signatur

Corsair Obsidian 750D | EVGA Z790 Classified | G.Skill Ripjaws S5 6000 MHz CL30 64GB DDR5 @6600 MHz CL30 | i9-13900KF @5.6 GHz | PNY GeForce RTX 3080Ti XLR8 Gaming Revel Epic-X RGB @2055 MHz, 19902 MHz | Cooler Master V1200 | CPU+GPU-kylning: EK Custom loop | BenQ XL2410T + LG UltraGear 34GP950G |

Permalänk
Avstängd

Fråga - Finns det någon aftermarket kylare till 680 Referens?

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Fråga - Finns det någon aftermarket kylare till 680 Referens?

Hybrid:
http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/569/accelero-hybrid.htm...
Luft:
http://www.arctic.ac/en/p/cooling/vga/375/accelero-twin-turbo...
Vatten:
http://www.frozencpu.com/products/16739/ex-blc-1192/Aquacompu...

Visa signatur

Burken:
| CoolerMaster HAF 922 | Intel i5 2500K@4.4GHz | Corsair H100 | Asus GTX670 DirectCUII 2GD5 Boost@1201MHz, Mem@6412MHz | GIGABYTE Z68X-UD3H-B3 | Corsair Vengence 8Gb | Corsair TX650W | SSD OCZ-Vertex3 | HDD1 SamsungSpinPoint 1TB | HDD2 Seagate Barracuda 225Gb | HDD3 Seagate Desktop 1TB | HDD4 WD Desktop 2TB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Fråga - Finns det någon aftermarket kylare till 680 Referens?

läs tråden

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

läs tråden

Istället för att vara dryg så hade du kunnat citera de inlägg som hade något användbart.
Och jag ser bara två. (Då tråd handlar om Windforce eller DC)

Förövrigt så vill jag inte ha Accelero Twin whatever för man måste blanda något lim själv och där finns det risker.

Prolimatech kan man ju glömma..
http://www.silentpcreview.com/files/images/prolimatech-mk26/1...
Att PCB är såå warpad efter endast installering är ju skadat.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

Istället för att vara dryg så hade du kunnat citera de inlägg som hade något användbart.
Och jag ser bara två. (Då tråd handlar om Windforce eller DC)

Förövrigt så vill jag inte ha Accelero Twin whatever för man måste blanda något lim själv och där finns det risker.

Prolimatech kan man ju glömma..
http://www.silentpcreview.com/files/images/prolimatech-mk26/1...
Att PCB är såå warpad efter endast installering är ju skadat.

Post 12,13, 17, 18 och 20 handlar om precis det du undrade i post 21 och hur du då får mitt råd till att verka drygt förstår jag inte.

Tillbaka till ämnet. Prolimatech ter sig vara böjt men det kan bero på hur bilden är tagen Jag har tex varit tvungen att argumentera med folk här om det hela när jag installerade en eftermarknadskylare till en 5970 och dokumenterade det här. Bilden visade att kortet hängde snett och när jag kollade i burken så fanns inte problemet.. Så att avskriva mk26;an pga det känns hårt.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

Post 12,13, 17, 18 och 20 handlar om precis det du undrade i post 21 och hur du då får mitt råd till att verka drygt förstår jag inte.

Tillbaka till ämnet. Prolimatech ter sig vara böjt men det kan bero på hur bilden är tagen Jag har tex varit tvungen att argumentera med folk här om det hela när jag installerade en eftermarknadskylare till en 5970 och dokumenterade det här. Bilden visade att kortet hängde snett och när jag kollade i burken så fanns inte problemet.. Så att avskriva mk26;an pga det känns hårt.

"hur bilden är tagen" ? Den är ju tagen rakt från sidan så man ser att alla komponenter förutom grafikkortet är raka.
Moderkortet är rakt.
Nätagget är rakt.
CPU kylaren är rak.

GPU kylaren: Hej kom och hjälp mig..

Och om du läser recensionen så ser du detta:
Installed in our test system, the finished product appears to take up five expansion slots but only because the right side dips down so far.
Kylaren finns inte ens i sverige heller.

Och Arctic kylaren twin turbo 2, må vara billig, men av det man läser så verkar limmet värdelöst och får kylflänsarna att ramla av trots 5h+ tork tid.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dwightschrute:

"hur bilden är tagen" ? Den är ju tagen rakt från sidan så man ser att alla komponenter förutom grafikkortet är raka.
Moderkortet är rakt.
Nätagget är rakt.
CPU kylaren är rak.

GPU kylaren: Hej kom och hjälp mig..

Och om du läser recensionen så ser du detta:
Installed in our test system, the finished product appears to take up five expansion slots but only because the right side dips down so far.
Kylaren finns inte ens i sverige heller.

Och Arctic kylaren twin turbo 2, må vara billig, men av det man läser så verkar limmet värdelöst och får kylflänsarna att ramla av trots 5h+ tork tid.

Jösses, du var då känslig. Tror du att det här är någon tävling om läsförmågans vara eller icke?
Läs om vad jag skrev i posten du gick igång på så kommer du finna ett MEN. Och Silentpreview kan ha fått ett dålig exempel, sånt som händer. Se först recensionen av 7990 som kom med ett riktigt gravt fel.

Och vad tusan spelar det för roll om kylaren finns i Sverige eller ej. Import gör saker oftast billigare.

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk
Avstängd
Skrivet av astrob0y:

Jösses, du var då känslig. Tror du att det här är någon tävling om läsförmågans vara eller icke?
Läs om vad jag skrev i posten du gick igång på så kommer du finna ett MEN. Och Silentpreview kan ha fått ett dålig exempel, sånt som händer.

Och vad tusan spelar det för roll om kylaren finns i Sverige eller ej. Import gör saker oftast billigare.

Du kom med en ursäkt inget annat.

Ja billigare...med tull och annat samt ifall något går fel med produkten/doa etc så får man vänta flera veckor innan man kan få en ny och därmed har man ett grafikkort liggandes i flera veckor som man inte kan använda

Har läst flera prolimatech trådar och annat där folk nämner att de böjer kortet rätt så rejält.

Visa signatur

| i5 2500K@4.2GHz | 8GB Gskill 1600MHz | Gigabyte Z68X-UD3H B3 | GTX 680 2GB w/ Twin Turbo II |
Corsair TX650W | BENQ GW2750HM | 5TB | 60GB Nova 2 SSD | Samsung 830 128GB OS SSD
Ze Best Moosic You'll Ever Hear

Permalänk
Inaktiv

LÄNK!!1!11!!1
Bör vara ganska tyst.
Tyvärr vet jag inte om den kommer ut på marknaden över huvud taget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jeo1996:

Tjenare

Letar efter ett så tyst som möjligt gtx 680 då mitt nuvarande kort låter alldeles för mycket, jag har funderat på Windforce eller Direct CU II vilket jag hört är de två bästa kylarna på marknaden. Dela gärna med er av egna erfarenheter med olika modeller av gtx 680!

Kör själv med ett Gigabyte Windforce. Har inte hört fläktarna någonting även om man maxar spelen. (spelar då BF3, Skyrim, Dishonored mm)

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=749789

Det är vad jag rekommenderar, det är ju dock det enda jag har lyssnat på och är skit nöjd med det

Visa signatur

Lur: IPhone 6+. Lur 2: IPhone 7 Platta: IPad Air Skärm: BenQ 24" 3D LED XL2411T
Speldator: Chassi: CM Storm Stryker, Grafikkort: Gigabyte GTX 680, RAM: 16GB, SSD: Intel 520 120GB,
Hårddisk: WD Caviar Black 1TB, Nätagg: Corsair GS800W, Processor: Intel i7 6700k 4 Ghz