Maximus V GENE - kan ej styra CPU-fläkthastighet O_o

Permalänk
Medlem

Maximus V GENE - kan ej styra CPU-fläkthastighet O_o

Det medföljande FAN Xpert 2 ska ju kunna justera fläktarna beroende på temperatur. Man kör "Fan Auto Tuning" så ska den varva ner fläktarna en efter en och kolla hur lågt dom kan gå utan att dom stannar. Den lyckas göra så med två chassifläktar men de två fläktarna jag har på radiatorn har jag kopplat till CPU och CPU_OPT och dom varvar den inte ner alls utan kör på max oavsett temp. Två 120mm fläktar på 2500 rpm är inte jätteskoj, önskar jag iaf kunde köra med ena avstängd när man slösurfar och den andra på jättelågt. :/

Gör jag något fel eller? Jag förstår inte poängen med den här runkiga fläktstyrningen annars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FL3JM:

Det medföljande FAN Xpert 2 ska ju kunna justera fläktarna beroende på temperatur. Man kör "Fan Auto Tuning" så ska den varva ner fläktarna en efter en och kolla hur lågt dom kan gå utan att dom stannar. Den lyckas göra så med två chassifläktar men de två fläktarna jag har på radiatorn har jag kopplat till CPU och CPU_OPT och dom varvar den inte ner alls utan kör på max oavsett temp. Två 120mm fläktar på 2500 rpm är inte jätteskoj, önskar jag iaf kunde köra med ena avstängd när man slösurfar och den andra på jättelågt. :/

Gör jag något fel eller? Jag förstår inte poängen med den här runkiga fläktstyrningen annars.

Har för mig att CPU och CPU-Opt endast klarar av att styra fläktar som har PWM.

Om jag har fel så kan du testa att styra fläktarna från BIOS. Avinstallera Fan Xpert först.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Medlem

Du kan ENBART styra PWM fläktar på CPU portarna. Så bara att byta fläktar.

Gör Om. Gör Rätt! Känns som de passar in här då du som är Civilingenjör i Maskinteknik hade kunna läsa dig till de i förväg.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whiip:

Har för mig att CPU och CPU-Opt endast klarar av att styra fläktar som har PWM.

Om jag har fel så kan du testa att styra fläktarna från BIOS. Avinstallera Fan Xpert först.

Tack!

Skrivet av Ant3:

Du kan ENBART styra PWM fläktar på CPU portarna. Så bara att byta fläktar.

Gör Om. Gör Rätt! Känns som de passar in här då du som är Civilingenjör i Maskinteknik hade kunna läsa dig till de i förväg.

Ant3, VAR står det nånstans i produktbeskrivningen att CPU-portarna enbart kan styra PWM-fläktar medans resterande portar funkar utmärkt med "vanliga"? Läser man på sidan står det bara hur fucking awesome deras Fan Xpert är.

Sen förstår jag inte varför du har en sån dryg attityd? Vad fan spelar min utbildning för roll när det är en produkt som suger? En produkt som påstår sig kunna kontrollera fläktarna antar man ju kunna göra just detta, man ska inte behöva läsa på forum och kolla om den verkligen kan det och om det finns några specialfall där skiten inte funkar. Det är ju konstigt att den kan styra varvtal utan problem på vissa portar.