Permalänk
Medlem

Hjälp med vattenkylning

Det är så här att jag får inte hela mitt system fullt med vatten. Det är en del av slangen som inte har vatten. Jag har försökt att köra systemet i några minuter sen stängt av sen upprepa samma moment. Problemet är att min reservoar är full och om jag häller på mer av batterivatten/ destillerat vatten så kommer det svämma över ( har redan gjort det 2 gånger ). Några andra som varit i denna situation förut ? Några tips som man kan få ?

Sen har jag en annan fråga. Är det viktigt att köra radiator fläktarna när man testkör vattenkylningen? Kopplar man dom direkt till nätaggregatet eller ska jag koppla dom till min fläkt kontroller? Tror jag har en plats över där.

Ett par bilder för underlätta för er att se hur min situation är.

Igång
http://www.bilddump.se/bilder/20121016160401-80.217.17.57.JPG
http://www.bilddump.se/bilder/20121016160457-80.217.17.57.JPG

Inte igång
http://www.bilddump.se/bilder/20121016160529-80.217.17.57.JPG
http://www.bilddump.se/bilder/20121016160556-80.217.17.57.JPG
http://www.bilddump.se/bilder/20121016160624-80.217.17.57.JPG
http://www.bilddump.se/bilder/20121016160659-80.217.17.57.JPG

Hoppas länkarna funkar.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Sen har jag en annan fråga. Är det viktigt att köra radiator fläktarna när man testkör vattenkylningen? Kopplar man dom direkt till nätaggregatet eller ska jag koppla dom till min fläkt kontroller? Tror jag har en plats över där.

Är inte viktigt, eftersom du bara har den igång några sekunder. Det är så länge du "hot-wirar" nätagget, men det vore korkat om du inte gjorde det.

Skrivet av excsm:

Det är så här att jag får inte hela mitt system fullt med vatten. Det är en del av slangen som inte har vatten. Jag har försökt att köra systemet i några minuter sen stängt av sen upprepa samma moment. Problemet är att min reservoar är full och om jag häller på mer av batterivatten/ destillerat vatten så kommer det svämma över ( har redan gjort det 2 gånger ). Några andra som varit i denna situation förut ? Några tips som man kan få ?

Du ska ha reservoaren som högsta punkt för att kunna fylla systemet fullt.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Se till att ha reservoaren öppen ovantill så att luften kan komma ut, det här förutsätter såklart att reservoaren är högsta punkten, annars kommer vattnet forsa ur den... Sen borde det bara vara att köra pumpen på låg hastighet så att luftbubblan kommer till reservoaren...

Vad är det som egentligen händer när du testkör loopen? Flyttar luftbubblan på sig?

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Är inte viktigt, eftersom du bara har den igång några sekunder. Det är så länge du "hot-wirar" nätagget, men det vore korkat om du inte gjorde det.

Du ska ha reservoaren som högsta punkt för att kunna fylla systemet fullt.

Okej har inte tjuvkopplat nataggregatet jag kör med en power supply man har kopplat till eluttaget. Så får vänta med fläktarna tills man startar hela datorn. Kanske inte är så viktigt att ha fläktarna igång då man ändå inte kyler något under testkörningen.

Så om jag ska få min reservoar på högsta punkt så ska jag lägga ner mitt chassi på sidan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felix:

Se till att ha reservoaren öppen ovantill så att luften kan komma ut, det här förutsätter såklart att reservoaren är högsta punkten, annars kommer vattnet forsa ur den... Sen borde det bara vara att köra pumpen på låg hastighet så att luftbubblan kommer till reservoaren...

Vad är det som egentligen händer när du testkör loopen? Flyttar luftbubblan på sig?

När jag ska få min reservoar på högsta punkt som jag har kopplat det så ska jag lägga ner mitt chassi på sidan?
Det som händer när jag kör är att hela systemet fylls med vatten man ser inga stora ytor eller så. Men det blir lite skum men det går bort när jag stänger av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Så om jag ska få min reservoar på högsta punkt så ska jag lägga ner mitt chassi på sidan?

Det kan jag inte säga, eftersom jag inte kan riktigt se om det blir högsta punkten. För det andra har du inte redan frågat det här ? Och fått svar ?

Skrivet av Cooling_Stuff:

Hej excsm
du fick rejält med luft i system och det är små luftbubblor så det tar en tid innan det försvinner, det värsta brukar samla sig upp under natt så dagen efter får du stora luftfickor som går lättare att ta bort från system

men först får du göra som andra påpekade här:

1. ta ut reservoar, lägg chassi på sidan och ha reservoaren på sidan så att den är rätt upp och ovan alla andra komponenter i systemet

2. skruva lös toppen på reservoaren och plocka ut den lila plexi rör som sitter i ingång, den är bra att använda när system är full men när du fyller system så allt luft som kommer till reservoaren går genom detta röret in i utgång tillbaka till system så vid påfyllning ta ut den

3. fyll reservoaren så mycket det går, låsa locket

4. starta pump för 1-2 sec och stäng sen upprepa det flera gånger tills du märker en påfyllning behövs

5. när system är tillräcklig luftat (pump blir tystare, ingen skum men lite små luftbubblor kvar) fyller du den sista gång med bara 5-10mm plats kvar till toppen så att det blir lite plats för vätska kan expandera lite (när vatten är varm)

6. efter dator/system var avstäng i några timmar blir bara de resterande små luftfickor kvar så här får du upprepa det med pumpar (på och av), skaka lite på chassi, vända osv så att ingen luft fastnar i radiator eller block, sen blir det bra

pump från denna paket du köpte är mycket kraftig och har lätt att suga in luften om vattennivå blir för liten så tänk att ha den rätt full och använd plexitube till ingång bara när system är luftad

hoppas det hjälper dig

Dold text
Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Det kan jag inte säga, eftersom jag inte kan riktigt se om det blir högsta punkten. För det andra har du inte redan frågat det här ? Och fått svar ?

better be safe than sorry. Jag är nybörjare på detta så det kommer bli många frågor. Det var därför jag reggade mig på ett forum för att kunna ställa frågor och få svar. Men känner du att du inte kan hjälpa mig så behöver du inte lägga ner mer tid på läsa denna tråd.
Du ser på min bild hur min reservoar sitter. Så om du är mer kunnig än mig så borde du kunna svara på frågan: Ska jag lägga chassit ner? Bra att höra vad olika har att säga. Därför jag ställer om frågan. Så får man se om det finns fler svar eller om det bara är ett svar.

Permalänk
Medlem

Lägg bara chassit på sidan med pumpen igång. Det är det klassiska knepet att få luftbubblor ur systemet. Även om du har tanken högst upp så kan det uppstå luftbubblor.

/s

Visa signatur

2500k H2O, HD6950@6970

Permalänk
Medlem
Skrivet av shaglord:

Lägg bara chassit på sidan med pumpen igång. Det är det klassiska knepet att få luftbubblor ur systemet. Även om du har tanken högst upp så kan det uppstå luftbubblor.

/s

Tackar för svaret Som sagt jag är väldigt rädd för göra fel. Jag är inte blyg för ställa om samma fråga ett par gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

better be safe than sorry. Jag är nybörjare på detta så det kommer bli många frågor. Det var därför jag reggade mig på ett forum för att kunna ställa frågor och få svar. Men känner du att du inte kan hjälpa mig så behöver du inte lägga ner mer tid på läsa denna tråd.
Du ser på min bild hur min reservoar sitter. Så om du är mer kunnig än mig så borde du kunna svara på frågan: Ska jag lägga chassit ner? Bra att höra vad olika har att säga. Därför jag ställer om frågan. Så får man se om det finns fler svar eller om det bara är ett svar.

Ja, du borde lägga chassit ner. Men jag kan inte säga till 100% att det kommer fixa det, eller att det är högsta punkten då. För det andra, du fick ditt svar av Artur från coolingstuff. Du får nog inte ett mycket bättre och pålitligt svar.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Ja, du borde lägga chassit ner. Men jag kan inte säga till 100% att det kommer fixa det, eller att det är högsta punkten då. För det andra, du fick ditt svar av Artur från coolingstuff. Du får nog inte ett mycket bättre och pålitligt svar.

Jag är jätte nöjd med ditt svar plus att du tog dig tid att läsa min tråd. Tackar

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Jag är jätte nöjd med ditt svar plus att du tog dig tid att läsa min tråd. Tackar

Vad gör man då man inte kan vända reservoaren eftersom en av slangarna är för kort för det? Hur ska jag då få den till högsta punkt. Det är rätt vanligt med korta slangar i ett vattenkylnings system. Några förslag? Skulle uppskattas annars sitter man fast igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Vad gör man då man inte kan vända reservoaren eftersom en av slangarna är för kort för det? Hur ska jag då få den till högsta punkt. Det är rätt vanligt med korta slangar i ett vattenkylnings system. Några förslag? Skulle uppskattas annars sitter man fast igen.

Som sagt behöver hjälp. Eller finns det andra sidor på internet man kan vända sig till ? Eller företag? Privatpersoner? Hur många trådar ska jag behöva göra. Kan fortfarande inte vända på reservoarn för slangarna är förkorta för vrida runt om nu chassit skulle ligga ned.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

När jag ska få min reservoar på högsta punkt som jag har kopplat det så ska jag lägga ner mitt chassi på sidan?
Det som händer när jag kör är att hela systemet fylls med vatten man ser inga stora ytor eller så. Men det blir lite skum men det går bort när jag stänger av.

Ytan med luft blir alltid på samma ställe när jag stänger av pumpen.

Permalänk
Medlem

Lägg ner chassiet eller vänd och vrid det tills du pumpat ut lite vatten ur tanken och kan fylla på. Fortsätt på detta sätt tills du hör att det inte finns några bubblor i systemet(alternativt inte ser några). Jag brukar mata pumpen separat för att slippa slå på och av datorn konstant, samt man slipper risken med att överhetta något. Brukar oftast få hålla på så här tills allt är knäpptyst.

Såg att du hade plastfästen för tanken så var lite försiktig bara när du tippar det och strippa fast pumpen så den inte flyger omkring så går det nog galant.

Vet inte hur dom där pumparna fungerar, men du pumpar åt rätt håll?

kom på en sak
Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

Lägg ner chassiet eller vänd och vrid det tills du pumpat ut lite vatten ur tanken och kan fylla på. Fortsätt på detta sätt tills du hör att det inte finns några bubblor i systemet(alternativt inte ser några). Jag brukar mata pumpen separat för att slippa slå på och av datorn konstant, samt man slipper risken med att överhetta något. Brukar oftast få hålla på så här tills allt är knäpptyst.

Såg att du hade plastfästen för tanken så var lite försiktig bara när du tippar det och strippa fast pumpen så den inte flyger omkring så går det nog galant.

Asså först säger någon att man nästan ska ha reservoarn full. Men jag ska alltså ta bort vatten där ifrån nu? Det går inte så bra för jag kan inte vinkla reservoarn så mkt åt något håll för slangarna är korta. Fattar inte varför alla andra får det att funka. EK Water cooling manualen får man inte mkt hjälp av heller.

Permalänk
Medlem

Du ska inte ta bort den, utan försöka få pumpen att fördela ut vattnet över din loop så du kan fylla på mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Som sagt behöver hjälp. Eller finns det andra sidor på internet man kan vända sig till ? Eller företag? Privatpersoner? Hur många trådar ska jag behöva göra. Kan fortfarande inte vända på reservoarn för slangarna är förkorta för vrida runt om nu chassit skulle ligga ned.

Det finns andra sätt, du kan använda en tratt, slang och koppling för att fylla den. Men som andra har sagt det är inte säkert att det kommer fixa ditt problem. Pröva luta chassit medans du luftar systemet ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Du ska ha reservoaren som högsta punkt för att kunna fylla systemet fullt.

Detta stämmer dock inte alls, då pumpen pumpar runt vattnet oberoende var reservoaren sitter,

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

Du ska inte ta bort den, utan försöka få pumpen att fördela ut vattnet över din loop så du kan fylla på mer

Jag är en sån nybörjare på detta som ja du märker. Luft ytorna hamnar på samma ställe hela tiden. Jag har sökt på youtube och allt men ingen som råkar ha detta problem.

Permalänk
Medlem

Det är ett jättevanligt problem, finns nog 100 trådar om det på overclockers hur man ska få bort luftbubblor. För vissa går det på 3 minuter andra flera timmar beroende på slingans längd, placering och pumparnas storlek. För mig tar det cirka 1h att få båda looparna ren från luft. om du lägger chassiet ner och låter pumpen gå i 10 minuter(förutsatt att den inte bara pumpar luft). Sen reser det upp igen, har inget rört sig ur tanken?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Det finns andra sätt, du kan använda en tratt, slang och koppling för att fylla den. Men som andra har sagt det är inte säkert att det kommer fixa ditt problem. Pröva luta chassit medans du luftar systemet ?

Jag har testat allt tycker jag. Förutom att köpa nya saker. Har lagt ut över 24 tusen på datorn. Så man vill gärna ha igång den. Borde ju finnas fler här på sweclockers som har vattenkylning som bor i Stockholm man kan åka dit med datorn eller någon kan komma till mig. Jag har även ringt till sweclockers och inte mycket klokare blev jag av dom svaren.

Permalänk
Medlem

Har du läst den klistrade tråden om vattenkylning forumdelen?
Där går dem igenom steg för steg hur du bär dig åt vid installation.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Englund!:

Det är ett jättevanligt problem, finns nog 100 trådar om det på overclockers hur man ska få bort luftbubblor. För vissa går det på 3 minuter andra flera timmar beroende på slingans längd, placering och pumparnas storlek. För mig tar det cirka 1h att få båda looparna ren från luft. om du lägger chassiet ner och låter pumpen gå i 10 minuter(förutsatt att den inte bara pumpar luft). Sen reser det upp igen, har inget rört sig ur tanken?

Blir samma luft yta på samma ställe. Hur kan det komma sig ? Det är ingen på youtube som lägger upp när dom får sådana här problem. Bara system som funkar. Att kolla på youtube klipp på system som redan funkar har jag ingen användning för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Detta stämmer dock inte alls, då pumpen pumpar runt vattnet oberoende var reservoaren sitter,

Förlåt mig, det är väl lite av en "myt". Det är sant att pumpen kommer pumpa vatten oavsett position, men eftersom luften kommer gå uppåt så är det väl ett plus att ha reservoaren som en högsta punkt ? Visst kommer det fastna luftbubblor, men möjligtvis mindre och luftningen blir lättare.

Ibland är det att bara vänta och luftbubblorna tar sig naturligt till reservoaren.

https://www.google.se/search?hl=sv&site=webhp&source=hp&q=wat...

Kanske börja googla ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Har du läst den klistrade tråden om vattenkylning forumdelen?
Där går dem igenom steg för steg hur du bär dig åt vid installation.
http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Jag har läst den ja. Tack ändå =). Jag har sökt på google kollat på andra forum. Jag har kollat på youtube. Sökt och formulerat om mina meningar för att kanske hitta en guide eller tutorial jag inte har sett eller läst. Men hittar inget som hjälper mig.

En ny bild inte mycket skillnad. Har suttit med det här i 3 dagar snart.

http://www.bilddump.se/bilder/20121016192633-80.217.17.57.JPG

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Förlåt mig, det är väl lite av en "myt". Det är sant att pumpen kommer pumpa vatten oavsett position, men eftersom luften kommer gå uppåt så är det väl ett plus att ha reservoaren som en högsta punkt ? Visst kommer det fastna luftbubblor, men möjligtvis mindre och luftningen blir lättare.

Ibland är det att bara vänta och luftbubblorna tar sig naturligt till reservoaren.

https://www.google.se/search?hl=sv&site=webhp&source=hp&q=wat...

Kanske börja googla ?

Det är ju sant att det blir enklare
Men det är ej ett måste, det är antagligen bara att stänga reservoaren och lägga chassit

Permalänk
Medlem

Borde finnas människor i Sverige som man kan få den rätta hjälpen av. Jag har en Intel i7:a 3930k 6 kärnig som jag vill överklocka i framtiden när jag väl fått igång allt och att köra fläkt på en sådan processor är inte tillräckligt med kylning.

Blir väl en ny tråd imorgon igen då för att man ska synas här. Så kanske man har tur att komma i kontakt med någon som kan lösa detta porblem. På Fragbite får man många oseriösa svar här får man inga alls typ ändå är det flera 100 som läst tråden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av excsm:

Borde finnas människor i Sverige som man kan få den rätta hjälpen av. Jag har en Intel i7:a 3930k 6 kärnig som jag vill överklocka i framtiden när jag väl fått igång allt och att köra fläkt på en sådan processor är inte tillräckligt med kylning.

Beror vars du bor, finns säkert någon privatperson som kan hjälpa om du bor i typ Stockholm, Göteborg eller någon annan större stad.

Skrivet av excsm:

Blir väl en ny tråd imorgon igen då för att man ska synas här. Så kanske man har tur att komma i kontakt med någon som kan lösa detta porblem.

Tror moderatorerna inte blir så glad om du gör flera tråder, men det får man väl tänka på sen...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Beror vars du bor, finns säkert någon privatperson som kan hjälpa om du bor i typ Stockholm, Göteborg eller någon annan större stad.

Tror moderatorerna inte blir så glad om du gör flera tråder, men det får man väl tänka på sen...

Jo man tycker ju det lixom. Ja risken är ju att dom inte bli glada. Men vad ska man göra. Jag är här för att försöka få hjälp för att lösa mitt problem.