Permalänk

Server Backup

Tjenare Gott folk!

Jag kör en server på jobbet som vi skulle behöva lägga upp en ordentligt backup på (SBS 2008) kör idag det inbyggda alternativet i windows men har läst att detta inte är det bästa alternativet (har själv aldrig behövt att bry mig om så nogrann backup utan räckt med vanlig fil backup)

Nu vill jag kunna göra en fullständig backup så att om låt oss säga att båda HDDerna i raiden skulle Total haverera så vill jag bara behöva köpa nya diskar och starta ngn form av återställning och vara exakt där vi va med både Affärssystemets Fildatabas och AD och Allt annat!

har försökt googla men inte hittat någon vettig lösnin vad rekomenderar ni?

har 2st externa hdder samt en extra server (vår gamla) som kan användas för detta ändamål grejen e juh att jag vill kunna komma igång så snabbt som möjligt om vi skulle råka ut för ett haveri och behöva komma igång igen

Permalänk
Medlem

Jag kan tyvärr inte SBS 2008, men i windows 7 finns en bra funktion (i kontrollpanelen) som heter "Backup and restore". Skapa en "system image" som i princip är en imagefil av c:, och sen en boot-cd. När allt pajjar stoppar man i boot-CDn, pekar på imagefilen (nätverkslagring eller annan hårddisk) och drar in allt igen. Obs att detta riskerar att inte funka om man bytt viss hårdvara, typ moderkort eller nåt då drivrutinerna kan vara fel.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inbyggda Windows Server Backup fungerar helt okej till det du ska göra. Det svåraste är att verifiera att en återställning fungerar som den ska innan man står där med backupdisken i handen kl 3 en lördag kväll.

Vill du ändå använda något annat kan du kolla in backupassist http://www.backupassist.com/index.html

Permalänk
Medlem

Den inbyggda backupen i SBS 2008 är en sådan backup du är ute efter. I med SBS 2008 installations skivan och peka ut backupfilen du har sen är det bara och vänta en stund sen är system exakt som det var när backupen togs. Rullar du tex mot 2 olika USB-diskar (eller fler) så är ju chansen att alla diskar är dåliga ganska minimal.

Permalänk
Medlem

Jepp använd WBS (windows server backup), vet inte vad du läst att det inte är det bästa alternativet men det duger mer än väl för dina ändamål, jag kör det på vissa servrar (främst fysiska) som ett komplement till den vanliga tape backupen och SAN snapshot även i en miljö med över 100 servrar, bara för att det är enklare att göra restore den vägen, så det funkar...

Fördelen med WBS är Bare Metal Restore funktionen (andra backup program har det oxå i varierande grad, men det är ett h****e att få det att fungera och dessutom snabbt när det krisar). Mde WSB är det bara att trycka in din backup hårddisk och sen i med en valfri windows 2008 skiva och lägga tillbaka... kör på några stora snabba esata diskar som du byter ut en gång i veckan/whatever you feel for, WSB håller reda på diskarna åt dig (tillräckligt bra iaf...). Som extra säkerhet kan du köra ut en full image till din gamla server oxå med CLI.
CLI commandot blir typ (för att köra flera backupjobb måste man schemalägga det andra, så lägg det bara i shemalagda aktiviteter):

WBADMIN START BACKUP -backupTarget:\\mingamlaserver\mittbackupshare -include:c:,d: -allCritical -systemState -vsscopy -quiet

Tänk på att om du backar upp till en extern källa (ett share) så har du bara en backup som skrivs över hela tiden vilket inte är fallet med en dedikerad WSB-disk.

har du riktig hybris och gott om utrymme kan du dessutom köra disk2vhd (www.systeminternals.com), då läser det programmet ut hela din fysiska maskin till en bootbar vhd-fil som du kan boot upp direkt i hyper-v, en hygglo lösning när man på "fattigmansvis" skall testa större uppdateringar av system eller som en DR-lösning. nackdelen med disk2vhd är att den krockar med WSB om man skall schemalägga den då den då tar med den dedikerade WSB-disken, så man måste köra den manuellt...

Med kombon disk2vhd (med imagen bootad på hyper-V) och WSB kan du testa att lägga tillbaka SQL backuper och Exchange databaser utan att påverka produktionsservern och förvissa dig om att dina backuper fungerar...

Permalänk

OK jag läste att Windows inbyggda inte var mycket att höra för den dan man skulle göra en återställning men skönt att höra att det ska fungera!

Kommer schemalägga windows egna till en extern disk samt införskagga extra disk för att byta ut i raiden så det uppdateras datat hela tiden!

men kommer nog dessutom att försöka göran ghostningar lite då och då bara för att vara säker på att man har allt man behöver den dagen det kraschar!

och återigen TACK FÖR ALLA SVAR

Permalänk
Inaktiv

Av det jag läste är kanske frågan om hur ofta det ska tas backup. Windows egen backup är inte den snabbaste.

Permalänk
Medlem

Första körningen kan ta ett bra tag ja men sen kör den incremental backup och då tar det inte så lång tid.