Permalänk
Medlem

Guide för formfaktorer

Tja

Tänkte dra igång en tråd angående formfaktorer...

Finns ju:

mini-ITX
m-ATX
ATX
u-ATX
b-ATX?

Det finns säkert fler men har inte allt i huvudet. Finns info. på ex. wikipedia med mått etc, men finner olika mått för ex. olika ATX kort därav fattar jag 0, menar hur vet man om ett chassi klarar ex. u-ATX?

Har bara sett i spec. att det finns chassin som klarar mini-ITX, micro/mini ATX (m-ATX) samt ATX. Därav inte "vågat" bygga system med annat..

Lite hjälp här?

Nicke

Permalänk
Medlem

I konsument sammanhang så tycker jag att de enda storlekarna man behöver hålla koll på är följande, i storleksordning, börjar på den minsta:

mITX - Mini-ITX
mATX/µATX - Micro-ATX
ATX - Vanligt ATX
EATX - Extended-ATX
(XL-ATX) - Inte så vanligt
(HPTX) - Inte så vanligt

Sedan finns Mini-ATX och HPTX, men Mini-ATX finns knappt vad jag vet och HPTX är det i princip endast EVGA's och ASUS dualsocket moderkort som har och bugger man ett HPTX bör man ha lite koll på vad det man gör då det är betydligt dyrare än en medel konsumentdator.

Det man kan säga är att om ett chassi stödjer ATX t.ex så stödjer den alla storlekar som är mindre än ATX standarden. I detta fallet Mini-ITX och Micro-ATX.

Fallet med E-ATX/Extended ATX och XL-ATX är lite klurig då många tillverkare säger att det är E-ATX fast den är större än vad standarden är sagd att vara. Ett bra exempel på detta är MSI's Big Bang Marshal till intel socket 1155 som är mycket längre än E-ATX standarden men ändå klassas som ett E-ATX fast om man ska följa standarden så är det ett XL-ATX. Moderkort som är listade som XL-ATX är det få av dock, så det är nog en standard man inte kommer stöta på så ofta.

En annan sak med E-ATX är att många många chassin som stödjer ATX även har stöd för E-ATX då E-ATX enligt specifikationerna enbart ska bygga på djupet och inte höjden. Mitt gamla Lian Li som enligt specifikatinerna bara ska stödja ATX hade inga som helst problem att ta mitt E-ATX moderkort.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

I konsument sammanhang så tycker jag att de enda storlekarna man behöver hålla koll på är följande, i storleksordning, börjar på den minsta:

mITX - Mini-ITX
mATX/µATX - Micro-ATX
ATX - Vanligt ATX
EATX - Extended-ATX
(XL-ATX) - Inte så vanligt
(HPTX) - Inte så vanligt

Sedan finns Mini-ATX och HPTX, men Mini-ATX finns knappt vad jag vet och HPTX är det i princip endast EVGA's och ASUS dualsocket moderkort som har och bugger man ett HPTX bör man ha lite koll på vad det man gör då det är betydligt dyrare än en medel konsumentdator.

Det man kan säga är att om ett chassi stödjer ATX t.ex så stödjer den alla storlekar som är mindre än ATX standarden. I detta fallet Mini-ITX och Micro-ATX.

Fallet med E-ATX/Extended ATX och XL-ATX är lite klurig då många tillverkare säger att det är E-ATX fast den är större än vad standarden är sagd att vara. Ett bra exempel på detta är MSI's Big Bang Marshal till intel socket 1155 som är mycket längre än E-ATX standarden men ändå klassas som ett E-ATX fast om man ska följa standarden så är det ett XL-ATX. Moderkort som är listade som XL-ATX är det få av dock, så det är nog en standard man inte kommer stöta på så ofta.

En annan sak med E-ATX är att många många chassin som stödjer ATX även har stöd för E-ATX då E-ATX enligt specifikationerna enbart ska bygga på djupet och inte höjden. Mitt gamla Lian Li som enligt specifikatinerna bara ska stödja ATX hade inga som helst problem att ta mitt E-ATX moderkort.

Kanoners, mkt bra info.

Men ex. Fractal Design R3 & R4 Bitfenix Shinobi, Corsair Obsidian 650D & 800 D etc. klarar de u-ATX och E-ATX?

Nicke

Permalänk
Medlem

Sen finns chassin med så kallat iATX/iMATX/iMITX (i=inverted=flippad 180grader). Man måste separera formfaktor utifrån från två olika perspektiv, moderkortsstorlek(pci slots, dock har får t ex mATX vara mellan x och y på bredden/längden) och chassin. I den senare kategorin faller både de inverterade och alla formfaktorer chassin tar.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApeviaX:

Kanoners, mkt bra info.

Men ex. Fractal Design R3 & R4 Bitfenix Shinobi, Corsair Obsidian 650D & 800 D etc. klarar de u-ATX och E-ATX?

Nicke

Jag tror inte något av dessa chassin ska ha något problem med EATX och u-ATX moderkort. Hittade att 800D har stöd för E-ATX, de andra chassina vet jag inte men det _bör_ passa. Men jag kan inget lova och det skiljer sig lite från moderkort till moderkort. Men u-ATX ska alltid passa om det finns stöd för ATX i chassit.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApeviaX:

Kanoners, mkt bra info.

Men ex. Fractal Design R3 & R4 Bitfenix Shinobi, Corsair Obsidian 650D & 800 D etc. klarar de u-ATX och E-ATX?

Nicke

Jag körde E-ATX i mitt R3 och det gick.. men var lite tight för SATA-kablarna mot 5,25 platserna. Det är en ram för diskarna från tak till botten som tar emot och därför får man böja kablarna rätt hårt. Därför bytte jag nyligen chassi.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av AlbertMwugabi:

Jag tror inte något av dessa chassin ska ha något problem med EATX och u-ATX moderkort. Hittade att 800D har stöd för E-ATX, de andra chassina vet jag inte men det _bör_ passa. Men jag kan inget lova och det skiljer sig lite från moderkort till moderkort. Men u-ATX ska alltid passa om det finns stöd för ATX i chassit.

Okej, E-ATX är ju extended... men vad är u-ATX?

Okej, men inverterade chassin är ju rätt sällsynta dock coolt och smidigt på sitt vis

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApeviaX:

Okej, E-ATX är ju extended... men vad är u-ATX?

Okej, men inverterade chassin är ju rätt sällsynta dock coolt och smidigt på sitt vis

u måste väl stå för micro, alltså samma som mAtx?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av Sheik Yerbouti:

Sen finns chassin med så kallat iATX/iMATX/iMITX (i=inverted=flippad 180grader). Man måste separera formfaktor utifrån från två olika perspektiv, moderkortsstorlek(pci slots, dock har får t ex mATX vara mellan x och y på bredden/längden) och chassin. I den senare kategorin faller både de inverterade och alla formfaktorer chassin tar.

Är inte dessa iATX samma som BTX standarden som intel försökte införa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

u måste väl stå för micro, alltså samma som mAtx?

Så de menar tecknet för micro µ och inte u menar du?

Nicke

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApeviaX:

Så de menar tecknet för micro µ och inte u menar du?

Nicke

Så är min gissning japp!

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApeviaX:

Så de menar tecknet för micro µ och inte u menar du?

Nicke

Skrivet av Rydisen:

Så är min gissning japp!

Stämmer gött det. Hjälper gärna till och skriver ihop något kul:)

Skrivet av lanbonden:

Är inte dessa iATX samma som BTX standarden som intel försökte införa?

Nu har jag inte varit i nördträsket så länge så en kort googling fick räcka då jag endast hört btx nämnas förrut. Dock verkar det vara en helt annan layout såsom denna recension: http://hexus.net/tech/reviews/chassis/991-intels-btx-form-fac...
Men får hänvisa till min signatur om detta är fel.

Visa signatur

Why procastinate now when I can do it tomorrow?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ApeviaX:

Okej, E-ATX är ju extended... men vad är u-ATX?

Okej, men inverterade chassin är ju rätt sällsynta dock coolt och smidigt på sitt vis

Precis som rydisen säger så är uATX micro-ATX, då det egentligen skrivs ut med prefixet för micro som är "µ" men väldigt få orkar skriva ut detta och därav säger man oftast mATX eller Micro-ATX.

BTX är en väldigt ovanlig formfaktor som nästintill enbart syns i färdiga datorer från DELL, HP, APPLE osv. BTX är en total spegelvändning av ATX och ska inte blandas ihop med inverterade chassin där komponenterna sitter "upp och ner" jämfört med ett "vanligt" chassi, ett exempel på ett sådant chassi är Silverstone PS07B.

Visa signatur

Tofu bud

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Så är min gissning japp!

Ok, kanoners

Skrivet av Sheik Yerbouti:

Stämmer gött det. Hjälper gärna till och skriver ihop något kul:)

Nu har jag inte varit i nördträsket så länge så en kort googling fick räcka då jag endast hört btx nämnas förrut. Dock verkar det vara en helt annan layout såsom denna recension: http://hexus.net/tech/reviews/chassis/991-intels-btx-form-fac...
Men får hänvisa till min signatur om detta är fel.

Låter fin fint, du får gärna var med, är säkerligen fler som undrar, kan ju vara bra att veta liksom.
Ska läsa om btx imorrn för seg i huvudet nu, och med fotbollen i bakgrunden.

Nicke