Vattenkylning, liggande låda, tyst pump och reservoar?

Permalänk
Medlem

Vattenkylning, liggande låda, tyst pump och reservoar?

Fick tag i ett Swiftech MCW80 med fläns för mitt 5850 alldeles för billigt så det blir till att testa vattenkylning.

Målet är att få det så tyst som möjligt!
Lådan är ungefär 128 mm hög invändigt.
Gäller system i sign.
Förmodligen en 240 rad.

Tänkte börja med att enbart kyla grafikkortet med vatten, processorn går mestadels passivt på luft. Så ett eller max två block.

Swiftech MCP350 sägs vara tyst, Phobya DC12-220/ EK DCP 2.2 verkar också vara ett vettigt alternativ. Vad väljer jag?

Och hur gör jag med reservoaren med liggande låda, vilken rekommenderas?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Du behöver ju egentligen ingen reservoar, du kan lika gärna köra t-koppling. MCP350 låter en del men du kan ju köra den på lägre effekt. Med en reservoar kan du låta vattnet "rinna" lite, det maskerar pumpen typ helt och hållet

men med mcp350 kommer du behöva köpa till en topp om du kör kompressionsnipplar. typ en sånh är http://coolingstuff.se/p/118/ek-water-blocks-ek-ddc-x-top-v2-...

artur på coolingstuff är grymt sjuste för övrigt så handla där!

Permalänk
Skrivet av olafett:

Fick tag i ett Swiftech MCW80 med fläns för mitt 5850 alldeles för billigt så det blir till att testa vattenkylning.

Målet är att få det så tyst som möjligt!
Lådan är ungefär 128 mm hög invändigt.
Gäller system i sign.
Förmodligen en 240 rad.

Tänkte börja med att enbart kyla grafikkortet med vatten, processorn går mestadels passivt på luft. Så ett eller max två block.

Swiftech MCP350 sägs vara tyst, Phobya DC12-220/ EK DCP 2.2 verkar också vara ett vettigt alternativ. Vad väljer jag?

Och hur gör jag med reservoaren med liggande låda, vilken rekommenderas?

Av pumparna du länkade är MCP350 den klart tystaste och bästa. EK gör bra block men undvik deras pumpar som pesten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

Du behöver ju egentligen ingen reservoar, du kan lika gärna köra t-koppling. MCP350 låter en del men du kan ju köra den på lägre effekt. Med en reservoar kan du låta vattnet "rinna" lite, det maskerar pumpen typ helt och hållet

men med mcp350 kommer du behöva köpa till en topp om du kör kompressionsnipplar. typ en sånh är http://coolingstuff.se/p/118/ek-water-blocks-ek-ddc-x-top-v2-...

artur på coolingstuff är grymt sjuste för övrigt så handla där!

Ok tack för infon! Vad är egentligen fördelen med kompressionsnipplar mer än att det ser macho ut?

Skrivet av lanbonden:

Av pumparna du länkade är MCP350 den klart tystaste och bästa. EK gör bra block men undvik deras pumpar som pesten.

Bra att veta! Jag är öppen för andra pumpförslag om det finns tystare varianter.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Ok tack för infon! Vad är egentligen fördelen med kompressionsnipplar mer än att det ser macho ut?

en klämma kan ju lossna lite enklare antar jag, fast om du köper bra grejer ska det inte vara nått problem. det är väl en preferens egentligen

Permalänk
Skrivet av olafett:

Ok tack för infon! Vad är egentligen fördelen med kompressionsnipplar mer än att det ser macho ut?

Bra att veta! Jag är öppen för andra pumpförslag om det finns tystare varianter.

Kompressionsnipplar känns säkrare med mindre risk för läckage samt att du slipper använda slangklämmor.

Angående pumpen är en MCP350 precis exakt den pumpen jag skulle rekommendera till ett tyst system. Körd på 12V låter den ungefär som en Scyte GT fläkt i 600RPM, sänker du ner den till 9-10V är den ohörbar

Dock som tidigare nämnts behöver du en topp till pumpen vilket dels ger den bättre prestanda och möjlighet att använda riktiga anslutningar och grövre slang samt att den blir avsevärt mycket tystare! Använder själv en http://coolingstuff.se/p/582/alphacool-ddc-top-acetal

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrono:

en klämma kan ju lossna lite enklare antar jag, fast om du köper bra grejer ska det inte vara nått problem. det är väl en preferens egentligen

Misstänkte något sådant, hur är det med slang? Hört någonstans att det är PVC slang som gäller till kompressionsnipplar och PU till "vanliga", stämmer detta?

Skrivet av lanbonden:

Kompressionsnipplar känns säkrare med mindre risk för läckage samt att du slipper använda slangklämmor.

Angående pumpen är en MCP350 precis exakt den pumpen jag skulle rekommendera till ett tyst system. Körd på 12V låter den ungefär som en Scyte GT fläkt i 600RPM, sänker du ner den till 9-10V är den ohörbar

Dock som tidigare nämnts behöver du en topp till pumpen vilket dels ger den bättre prestanda och möjlighet att använda riktiga anslutningar och grövre slang samt att den blir avsevärt mycket tystare! Använder själv en http://coolingstuff.se/p/582/alphacool-ddc-top-acetal

Ok, det låter lovande med ljudnivån. Lutar åt att det blir en undervoltad Swiftech MCP350 med acetaltopp!

Riktigt bra tips där med tjocka slangar, satt precis och kikade på det.

Att köra T-kors med en slangbit låter också vettigt för att slippa reservoar, bara det håller tätt med en fillport liggandes i lådan!

Tack för hjälpen lanbonden och chrono!

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

MCP350 med en bra top kostar inte mycket mindre än MCP35X, skulle hellre köpt den.

Kanske borde utveckla det, MCP35X har PWM medans MCP350 inte har det.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

MCP350 med en bra top kostar inte mycket mindre än MCP35X, skulle hellre köpt den.

Kanske borde utveckla det, MCP35X har PWM medans MCP350 inte har det.

MCP35X är dock en kraftigare pump som aldrig blir lika tyst som en MCP350, har man inte ett monster system med massor block och radiatorer samt bara är ute efter låg ljudnivå så är mcp350 det bättre alternativet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

MCP35X är dock en kraftigare pump som aldrig blir lika tyst som en MCP350, har man inte ett monster system med massor block och radiatorer samt bara är ute efter låg ljudnivå så är mcp350 det bättre alternativet.

Nja, har hört båda pumparna igång och kan inte säga att skillnaden är så pass mycket. Men jo tror MCP350 är snäppet tystare, men ljudnivån är inte hög på någon av dom. Åtminstone inte om man jämför med EK's...

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Skrivet av JohanFalk:

Nja, har hört båda pumparna igång och kan inte säga att skillnaden är så pass mycket. Men jo tror MCP350 är snäppet tystare, men ljudnivån är inte hög på någon av dom. Åtminstone inte om man jämför med EK's...

Dock kvarstår ju faktum, han får lägga mer pengar på en pump som låter lite mer (i tystaste läget) samtidigt som den ger ingen till minimal prestandaskillnad i ett normalt system. Skillnaden kanske inte är stor men när man är nere och pillar på "supertysta" system så kan det göra stor skillnad, tex ifall du kan höra att datorn är igång på 2m avstånd eller inte.
Jag själv tog en mcp350 och undervolta den till ~10V och det är lösningen jag rekommenderar TS också om han vill ha det riktigt tyst.

Sen håller jag helt med dig om att EK pumparna inte har någonting att göra i en diskussion om tysta pumpar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lanbonden:

Dock kvarstår ju faktum, han får lägga mer pengar på en pump som låter lite mer (i tystaste läget) samtidigt som den ger ingen till minimal prestandaskillnad i ett normalt system. Skillnaden kanske inte är stor men när man är nere och pillar på "supertysta" system så kan det göra stor skillnad, tex ifall du kan höra att datorn är igång på 2m avstånd eller inte.
Jag själv tog en mcp350 och undervolta den till ~10V och det är lösningen jag rekommenderar TS också om han vill ha det riktigt tyst.

Sen håller jag helt med dig om att EK pumparna inte har någonting att göra i en diskussion om tysta pumpar

Dold text

Dock var båda i en Alphacool DDC SilentBox, så det gjorde väl lite skillnad.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Medlem

Låg ljudnivå är absolut första prio i mitt fall!

Som det ser ut nu är grafikkortet det enda som låter vid lågintensiv användning (surf, kodning, film). Allt annat är knäpptyst, inga mekaniska diskar och fläktarna går ca 20 % av tiden på mkt lågt varvtal.

SilentBoxen verkar få bra reviews, känns bra att veta att det finns ytterligare åtgärder om jag inte blir nöjd med bara undervolten på en MCP350.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Cooling Stuff

ville ge lite mer info angående de pumpar

MCP350 aka DDC pump liknar mycket den nyaste modellen MCP35X, den nya har förbättrat top med 1/4" gänga för anslutningar man vill, MCP350 har NK10 (vanliga nipplar för slangar med 8-10mm inre diameter) fast i toppen därför många byter top, plus liten prestanda/ljudnivå förbättring

DDC och D5 pumpar är ngt dyrare men självklart värda pengar om man satsar på bästa prestanda och kvalitet

EK DCP 2,2 aka Phobya DC12-220 (samma pump från samma OEM tillverkare) är inte heller högljuda men definitivt billigare så prestanda och kvalitet är ngt lägre, pga den lägre kvalitet pumpar vibrerar och det är det som hörs senare när detta vibration överförs till chassi (inte bara genom montering men slangar också) så en silentbox fungerar för de också

så för en supertyst system skulle rekommendera DDC eller D5 pump (beroende på prestanda man vill ha) alternativt MCP35X som har D5 prestanda och inbyggd kontroller (fem steg) och kompakt design från DDC och sen använda silent box, då får man hålla pump på högre hastigheter eller DDC på 12V utan att bry sig om ljudnivå

för de flesta EK DCP 2,2 pump är mycket bra val och en mjukare underlag och ordentlig luftting räcker

det som oftast är fel att många satsar på DCP 4,0 som är mycket kraftigare pump med mycket högre vibrationer och mer värme dumpas i vatten vilket påverkar negativt temperatur i mindre system och det är svårt att dämpa ljudnivå/vibrationer, dvs man ska inte överdimensionera pump, den skall vara anpassad till behöv, bara radiatorer kan ge bättre effekt om de överdimensioneras ^^

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling_Stuff:

ville ge lite mer info angående de pumpar

MCP350 aka DDC pump liknar mycket den nyaste modellen MCP35X, den nya har förbättrat top med 1/4" gänga för anslutningar man vill, MCP350 har NK10 (vanliga nipplar för slangar med 8-10mm inre diameter) fast i toppen därför många byter top, plus liten prestanda/ljudnivå förbättring

DDC och D5 pumpar är ngt dyrare men självklart värda pengar om man satsar på bästa prestanda och kvalitet

EK DCP 2,2 aka Phobya DC12-220 (samma pump från samma OEM tillverkare) är inte heller högljuda men definitivt billigare så prestanda och kvalitet är ngt lägre, pga den lägre kvalitet pumpar vibrerar och det är det som hörs senare när detta vibration överförs till chassi (inte bara genom montering men slangar också) så en silentbox fungerar för de också

så för en supertyst system skulle rekommendera DDC eller D5 pump (beroende på prestanda man vill ha) alternativt MCP35X som har D5 prestanda och inbyggd kontroller (fem steg) och kompakt design från DDC och sen använda silent box, då får man hålla pump på högre hastigheter eller DDC på 12V utan att bry sig om ljudnivå

för de flesta EK DCP 2,2 pump är mycket bra val och en mjukare underlag och ordentlig luftting räcker

det som oftast är fel att många satsar på DCP 4,0 som är mycket kraftigare pump med mycket högre vibrationer och mer värme dumpas i vatten vilket påverkar negativt temperatur i mindre system och det är svårt att dämpa ljudnivå/vibrationer, dvs man ska inte överdimensionera pump, den skall vara anpassad till behöv, bara radiatorer kan ge bättre effekt om de överdimensioneras ^^

Tack för infon, kommer lägga en beställning hos dig inom ett par veckor, hört mycket gott från olika håll.

Lösningen får bli en Swiftech MCP350 på 10 V med silentbox och alphacool acetaltopp, sen satsar jag på 16/10 slang med kompressionskopplingar och ingen reservoar utan bara t-koppling med fyllrör. Det verkar vara den setup som genererar minst ljud

Jag är lite osäker på det här med att köra utan reservoar, blir det inte ruskigt knepigt att få ut luften?

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

ingen reservoar utan bara t-koppling med fyllrör.

Vidare jag hört från alla som använder t-koppling istället för reservoar, så är det en ren "pain-in-the-butt" att fylla systemet. Men det är väl ditt val, men tror skillnaden inom ljud mellan t-koppling och reservoar inte är värt problemet.

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk

En reservoar låter inget så länge den är så pass full att det inte blir som ett vattenfall i den, har aldrig testat utan men ända nackdelen jag kan se med att ha en reservoar är att den tar plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JohanFalk:

Vidare jag hört från alla som använder t-koppling istället för reservoar, så är det en ren "pain-in-the-butt" att fylla systemet. Men det är väl ditt val, men tror skillnaden inom ljud mellan t-koppling och reservoar inte är värt problemet.

Borde väl egentligen gå att fylla systemet på diskbänken och ruska och flytta komponenter som man vill och sedan häva i allt i datorn när allt är tätt och fyllt? Det blir ju lite som att montera ett slutet system menar jag.

Plats är något som kan bli lite halvkritiskt i min mATX låda dessutom...

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av olafett:

Borde väl egentligen gå att fylla systemet på diskbänken och ruska och flytta komponenter som man vill och sedan häva i allt i datorn när allt är tätt och fyllt? Det blir ju lite som att montera ett slutet system menar jag.

Plats är något som kan bli lite halvkritiskt i min mATX låda dessutom...

Finns väl chansen för läckage när du sätter in det då ? Inte för att läckage är hela världen, men tycker det låter ganska jobbigt. Om du inte har plats inuti kanske man kan montera utanför ?

Visa signatur

Alltid lättare om du citera.

Permalänk
Cooling Stuff

förutom reservoarer som får ingång uppifrån eller typ EK Spin Bay där vatten låter så har jag inte stött på högljuda reservoarer, det handlar mest om reservoarer som sitter ihop med pumpen och då förstärks vibrationer från pump

det kan vara jobbig att fylla system utan reservoar men det finns en liten knäpp som kan hjälpa fylla den snabbare och enklare
du kan göra det på två sätt, först kan du "koppla" en liten flaska till slang så den agerar lite som reservoar, sen den slang kan vara ngt längre än som behövs så mer vatten och luft får plats i den, när du är klar med påfyllning kan du kapa den till längd som passar dig
andra metoden är att koppla lös slang vid Tkoppling, dopen den i flaskan med vatten sen suga luft från den andra så att du suger in vatten i system, akta för att inte dricka kylmedium, du behöver inte fylla hela system så, bara så det blir lättare att fylla sen och det blir mindre att lufta så du kopplar ihop T koplling och tar sista biten med den extra slang

vad som gäller att fylla system fullt och sluta den, det kan fungera om anslutningar kommer hålla tryck, alltså de flesta komponenter trycktestas för 1,5-2 bar, kompressionsanslutningar borde klara det med men vanliga nipplar kommer nog inte klara det med de klämmor vi använder
alltså det blir en tryck i system om inget luft är kvar, frågan är bara hur mycket, ju mer vatten och varmare vatten blir desto högre tryck, med en liten system borde det inte vara mycket vatten men om det är supertyst htpc och du låter den värma vatten till 40-50 grader från 22 så blir det lite tryck, tyvärr är kass på detta och kan inte ge dig en formel att räkna ut hur mycket tryck blir det då men lämna lite luft kvar för säkerhetsskull

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system