Permalänk

Första gången med vatten kylning.

Hej, Jag har aldrig ens brytt mig om vatten kylning Och nu funderar jag på börja lite smått

Skulle vilja prova på vatten kyla min CPU.

Har en AM3 cpu. Så jag undrar vad man behöver och gärna de billigaste alternativet (Vill ej köra på typ H80 m.m)

Så ge mig gärna råd och tips och länka gärna delar man behöver m.m

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Kolla sticky tråden FAQ vattenkylning

Permalänk
Medlem
Skrivet av racefactory:

Hej, Jag har aldrig ens brytt mig om vatten kylning Och nu funderar jag på börja lite smått

Skulle vilja prova på vatten kyla min CPU.

Har en AM3 cpu. Så jag undrar vad man behöver och gärna de billigaste alternativet (Vill ej köra på typ H80 m.m)

Så ge mig gärna råd och tips och länka gärna delar man behöver m.m

Hej,
jag kan bara dela med mig av erfarenhet av vattenkylning på grafikkort, men alltid något.
När du fått hem grejerna så är mitt tips att koppla in pump/ström till kylsystemet för test innan fastmontering i datorn.
Skulle det vara så att det är något läckage kan det få katastrofala följder. Låt det stå och köra i runt 5 min och notera så det är tätt.
Efter det bör det vara grönt att montera.

Det är bra att se till att bända/vrida så lite som möjligt på slangarna också då det annars kan uppstå extra slitage vid anslutningarna till kylelement eller kylare.

Försiktighet är alltså mitt allmänna tips. Vattenkylning börjar mogna på marknaden, men är ännu inte tillräckligt säkert för att bara "slänga in i burken" så att säga.

Permalänk
Skrivet av wibbe44:

Hej,
jag kan bara dela med mig av erfarenhet av vattenkylning på grafikkort, men alltid något.
När du fått hem grejerna så är mitt tips att koppla in pump/ström till kylsystemet för test innan fastmontering i datorn.
Skulle det vara så att det är något läckage kan det få katastrofala följder. Låt det stå och köra i runt 5 min och notera så det är tätt.
Efter det bör det vara grönt att montera.

Det är bra att se till att bända/vrida så lite som möjligt på slangarna också då det annars kan uppstå extra slitage vid anslutningarna till kylelement eller kylare.

Försiktighet är alltså mitt allmänna tips. Vattenkylning börjar mogna på marknaden, men är ännu inte tillräckligt säkert för att bara "slänga in i burken" så att säga.

Okey. Så du trycker ja ska köra kylning på grafikkortet? Har ifs en rätt bra kylare på cpun redan.

Men vilken sida tipsar du om att köpa alla grejjer? för kikat ba runt på condrad xD åh där kostar en pump 800+ typ tänkte om de finns billigare alternativ?

och om ja ska göra på grafikkortet vars får man tag i ett vattenblock till en GTX 560 (litet kort är de)

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av Boss302:

Kolla sticky tråden FAQ vattenkylning

Jo har läst lite där

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av wibbe44:

Hej,
jag kan bara dela med mig av erfarenhet av vattenkylning på grafikkort, men alltid något.
När du fått hem grejerna så är mitt tips att koppla in pump/ström till kylsystemet för test innan fastmontering i datorn.
Skulle det vara så att det är något läckage kan det få katastrofala följder. Låt det stå och köra i runt 5 min och notera så det är tätt.
Efter det bör det vara grönt att montera.

Det är bra att se till att bända/vrida så lite som möjligt på slangarna också då det annars kan uppstå extra slitage vid anslutningarna till kylelement eller kylare.

Försiktighet är alltså mitt allmänna tips. Vattenkylning börjar mogna på marknaden, men är ännu inte tillräckligt säkert för att bara "slänga in i burken" så att säga.

Är detta något att ha? http://www.coolingstuff.se/p/464/alphacool-nexxxos-pro-240-v2 Och http://www.coolingstuff.se/p/712/alphacool-nexxxos-fc-120

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Skrivet av racefactory:

Okey. Så du trycker ja ska köra kylning på grafikkortet? Har ifs en rätt bra kylare på cpun redan.

Men vilken sida tipsar du om att köpa alla grejjer? för kikat ba runt på condrad xD åh där kostar en pump 800+ typ tänkte om de finns billigare alternativ?

och om ja ska göra på grafikkortet vars får man tag i ett vattenblock till en GTX 560 (litet kort är de)

Hur långa slangar brukar man ha ?

EDIT: Fail att citera sig själv ;P

Visa signatur

¤ BitFenix Prodigy ¤ Samsung 840 Series 120GB ¤ Gigabyte GA-B75N ¤ Corsair Vengeance 8GB ¤ Intel Core i5-3570K 3.6GHz ¤ OCZ 750W Fatal1ty Series ¤ BitFenix Spectre Fan White LED 230mm ¤ MSI R7950 3GB ¤ 1.5TB Western Caviar Green ¤ Corsair Hydro H80i

| CITERA FÖR SVAR |

Permalänk
Medlem

Ingen aning, försök hitta lite tester på produkterna innan du köper dem är att rekommendera.
Kan vara värt att kolla runt på trådar här på swec som säkert även där innehåller tips / erfarenheter om en del vattenblock eller liknande kylning i övrigt.

Permalänk
Cooling Stuff

de alphacool radiatorer är perfekta om du söker prisvärd radiator för mycket lågvarviga fläktar, ju tjockare radiator desto högre restriktion och starkare fläktar behövs, det finns bra fläktar som har hög statisk tryck även vid låga hastigheten men det kostar också lite mer

annars de nya Full Copper radiatorer är mycket populära just nu

//Edit
kolla den här test
http://martinsliquidlab.org/2012/05/01/alphacool-nexxxos-st30...

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system