Komma igång med en NAS

Permalänk
Medlem

Komma igång med en NAS

Alltså, jag kommer ingenstans. Verkar som om dom flesta aktiva användarna av en nas är riktiga geeks, därför hänger jag inte med i tugget på forumen.

NETGEAR readyNAS ULTRA 2 duo 2tb.
Mitt användningsområde; streama film till diverse olika mediaspelare till ett antal tv´s.

Vad är "needtohave"-addonsen?

1. Jag gissar att det finns en programvara för att hålla ordning på filerna på NAS´n? Taggningar, kategoriseringar etc etc?

2. Är det i mediaspelaren man (man=mjukvaran gör automatiskt?) hämtar subtitles, imdbinfo etc? (tex xmbc vid nån tv, och ps3´s egna vid en annan)

3. Jag är lite störd så, men jag tycker att filnamnen är rätt fula när man tankar ner dom, gissar att det är idiotiskt att döpa om dom om en mjukvara ska identifiera rätt undertexter? Om man ändå ska det, nog fan måste det finnas en app för detta?

4. Installerade transmission-addonen, kom in i gränssnitten... sen då? Konkret; vilket torrentklient ska man använda och hur använder man den? Har hört (läst) att den kan autotanka baserat på inställda variablar etc etc?

5. Kan man enkelt sätta upp en FTP till en specifik mapp på NAS´n? Som man/någon sen kommer åt utanför nätverket?

Ja, som ni ser är jag en n00b. Men nog fan borde även jag kunna komma igång?

Permalänk
Medlem

Det måste vara ett underligt sammanträffande att du stör dig på releasenamnen och kallar dig pre

Visa signatur

Jag ser ner på folk som särskriver!