Permalänk
Medlem

Zotac GTX 590

Hallå!

Jag har ett GTX 590 i min dator, problemet är att alla spel jag nästan har spelat har jag massiva FPS drop på. Tex, Skyrim, Borderlands 2 och 1 (vid vissa tillfällen) Crysis 1 och 2 och BF3 osv osv självklart kan jag ju bara sänka grafiken men när man har lagt något över 16k + så vill man att den ska klara av de krävande spelen (BF3 Crysis osv). Nästan alla spel som ser bra ut (grafikmässigt) laggar kan man säga... Har uppdaterat Nvidia drivrutinerna, chipset, Audio, moderkortet lyckades jag inte uppdatera för att drivrutinen va en ram fil istället för en .exe, kanske det kan vara problemet???? har formaterat några X antal gånger och bett om hjälp från självaste Nvidia hemsidan med, personen jag talade med rekommenderade att jag skulle flasha min bios och sedan uppdatera grafik kortet? Och jag har också testat MSI Afterburner när jag spelade Borderlands 2 på max, hade Core Clock (Mhz) 690 och Memory Clock (MHz) på 1890 har också testat core clock 657 och Memory clock på 1857. Och det laggade lika mycket som alltid.

Så kan inte någon av er hjälpa mig? Detta är hur jobbigt som helst. Hade varit sjukt gött om någon hade en lösning, detta dödar en när man spelar......

PS, spelen börjar aldrig lagga dirrekt! Efter ca 5-10min det är då det börjar lagga.

Specs:
Corsair powersupply TX V2 850W
Intel i7 -960 3.20 GHZ
Asus Rampage 3 extreme
Corsair XMS3 1600MHz 12GB
Zotac GTX 590 3GB GDDR5 PCI

Om jag har glömt något eller utveckla problemet jag har så är det bara att skriva!!!! Eller så är det bara att min dator är dålig.

Permalänk
Avstängd

Har du sett FPSen med egna ögon (fraps) eller har du bara känt av att det blir ospelbart, då skulle du kunna vara drabbad av microstuttering! :/

Permalänk
Medlem

Eftersom det kommer efter en tid är det inte microstuttering. Hur ser temperaturerna ut ? 590 är friskt på att klocka ner sig.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem

Låter som ett värmeproblem eftersom det börjar lagga efter 5-10min.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Eftersom det kommer efter en tid är det inte microstuttering. Hur ser temperaturerna ut ? 590 är friskt på att klocka ner sig.

GPU 1 och 2 ligger på ca 75-85 grader max, kanske ökar till 90 men det är sjukt sällan, kanske bara vid ett lan jag lyckas komma upp så högt.

Permalänk
Medlem

Ska jag testa att klocka ner det då? Har aldrig gjort det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twistedpung:

GPU 1 och 2 ligger på ca 75-85 grader max, kanske ökar till 90 men det är sjukt sällan, kanske bara vid ett lan jag lyckas komma upp så högt.

Kolla även tempen på CPU.

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Medlem

Prova med att dra på hög prestanda i energi inställningar på datorn. Kan vara så också att gpun får för lite ström osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Aa, hade ca 20-35 fps på wow, samma på BF3, dom enda spelen jag har kollat fps'n på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nairow:

Prova med att dra på hög prestanda i energi inställningar på datorn. Kan vara så också att gpun får för lite ström osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska testas!

Permalänk

En liten fråga har det alltid varit sådär, eller har det börjat på senaste tiden .... om det INTE har varit alltid så kolla över kortet så du inte har damm nånstans som täpper till luftkanaler. Testa blås det rent med tryckluft på burk, om du blåser med vanlig tryckluft från kompressor se till att blåsa kortet lite lätt med en hårtork eller nåt efteråt eftersom kompressorluft oftast som alltid innehåller fukt. Och om du ska uppgradera bios på moderkort eller på grafikkort så måste du oftast använda en flashprogramvara som finns på moderkortstillverkarens alt Grafikkortets hemsida.

Permalänk
Medlem

tanka hem afterburner om du inte redan har det och kontrollera frekvens graffen då det dippar i fps jämfört med innan för att konstatera om det beror på nedklockning eller inte.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Crucial 4TB Pcie5 m.2 / Corsiar Pcie4 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nairow:

Prova med att dra på hög prestanda i energi inställningar på datorn. Kan vara så också att gpun får för lite ström osv.

Skickades från m.sweclockers.com

Hur gör man det då? Hehe, inte den bästa när det gäller datorer men har lite hum vart allt är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twistedpung:

Hur gör man det då? Hehe, inte den bästa när det gäller datorer men har lite hum vart allt är.

Control Panel -> System and Security -> Power Options

Hoppas att det löser sig!

- John P

Permalänk
Medlem
Skrivet av keine:

Control Panel -> System and Security -> Power Options

Hoppas att det löser sig!

- John P

Funkade inte :/ Samma problem, börjar lagga efter ca 5-10min. Har också testat att ha energisparläge eller vad det heter på kortet med via Nvidia kontrollpanelen, men funkade inte heller. Får väll bara ringa komplett, har ju fortfarande garanti på datan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

tanka hem afterburner om du inte redan har det och kontrollera frekvens graffen då det dippar i fps jämfört med innan för att konstatera om det beror på nedklockning eller inte.

Afterburner har jag, hur kollar jag frekvens graffen :P? Just nu kör jag på Core clock 607, och Memory clock 1707. Ska jag ens ha dessa inställningar? Jag har inte heller pillat på Core voltage, ligger på 913 som alltid. Testade också att köra Vsync adaptive mode eller vad det hette. Funkade inte heller. Är ju hur många som helst som har samma kort som mig och samma problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kristerj:

Kolla även tempen på CPU.

63-91 grader på CPU:n kom upp i 91 grader efter jag hade spelat borderlands 2 ett tag, ska det vara så högt? Har också en vattenkylare för den kanske inte den bästa men, corsair cooling hydro h50 heter den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twistedpung:

63-91 grader på CPU:n kom upp i 91 grader efter jag hade spelat borderlands 2 ett tag, ska det vara så högt? Har också en vattenkylare för den kanske inte den bästa men, corsair cooling hydro h50 heter den.

91 grader låter lite högt, stor chans att CPU börjrar throttla ner sig då. Testa att montera om kylaren, glöm inte att rengöra CPU samt applicera ny kylpasta efteråt

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong