Permalänk
Medlem

msi E350IA-E45

Tjena

Jag har ett E350IA-E45 från msi. Sitter i ett silverstone chassi med 150w psu och 4gb ram. kör win 7 ultimate på en 60gb ssd.
Jag har jag kört xbmc (både openelec/linux och genom win7) och det har funkat klockrent. Klarat spela upp allt inklusive raw blueray.

Men nu har jag blivit lite less. Den klarar inte spela upp HD i silverlight streams så som c-more sport eller netflix. Försökt mig på överklocka den men upptäckt att bios är låst för överklockning. Det enda man kan leka med är minnena som jag kör på max 1333MHz just nu. Har även försökt med ett program som säger sig kunna göra det från windows som heter brazos tweaker utan resultat.

Det fula är att processorn inte ser ut att vara helt utlastad när jag spelar HD i netflix men ändå hackar det som tusan. GPUn är inte alls hårt belastad men cpun ligger runt 80% i snitt med lite spikar uppåt. Antar att det beror på dåligt hårdvarustöd i de där spelarna?

I alla fall är det någon som har tipps på hur jag får ordning på detta? Kan jag överklocka burken på något sätt? Custom BIOS kanske? Eller kan jag spela upp dessa streams med andra program som klarar det bättre? Vill slippa gå vidare till trinity redan men kanske är enda sättet?

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk

Jag antar att du redan har bredband vilket krävs för det ändamålet ;)? Codecs kan inte vara felet heller eftersom de är streamat.. I vilken webbläsare kollar du på netflix då? Har du nån hum om vad i systemet som drar cpu juice :P?

Edit: 150w nätagg verkar väldans lite..

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk

Det är väl ett vanligt problem silverlight och e-350, gissningsvis dåligt optimerat?
Sedan om det står 80% cpu load kanske det är mer, så mao cpu bottleneck.

Har läst någonstans att silverligth inte stödjer gpu acceleration på e-350 och det är anledning till dåliga fps?

Permalänk
Medlem

Breband har jag, fiber 100Mbit. Burken klarar faktiskt att köra raw blueray streamat via nätverket i xbmc fast då är det 1gbit via lan. Datorn körs dessutom via kabel och inte wifi för att det ska bli stabilare nät vid typ streaming av HD.

Jag kör med chrome när jag kollar t.ex netflix. Vad som drar juice nja har inte kollat per process så men har kollat belastningen på båda cores medans jag drar igång filmer eller streams vi HWmonitor tror jag det heter. Det skjuter i väg när HD drar igång. Trycker jag av hd så sjunker belastningen och det flyter på fint igen.

Skulle sitta fint med ett custom BIOS med upplåsta OC menyer om det finns.

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Skrivet av Isorien:

Breband har jag, fiber 100Mbit. Burken klarar faktiskt att köra raw blueray streamat via nätverket i xbmc fast då är det 1gbit via lan. Datorn körs dessutom via kabel och inte wifi för att det ska bli stabilare nät vid typ streaming av HD.

Jag kör med chrome när jag kollar t.ex netflix. Vad som drar juice nja har inte kollat per process så men har kollat belastningen på båda cores medans jag drar igång filmer eller streams vi HWmonitor tror jag det heter. Det skjuter i väg när HD drar igång. Trycker jag av hd så sjunker belastningen och det flyter på fint igen.

Skulle sitta fint med ett custom BIOS med upplåsta OC menyer om det finns.

Själv föredrar jag Mediaportal :). Testa slå av denna >

för o se ifall inverkan på de bli mildare ;), har själv testat de med youtube ibland o de bli en smula bättre på vissa strömmar. Jag hittade ett forum om en annan som ville ha en custom bios till samma moderkort > http://www.bios-mods.com/forum/Thread-MSI-E350IA-E45 .

Visa signatur

ASRock 990FX Extreme9, AMD FX-Series FX-8350 4.0GHz, Kingston HyperX Fury Black DDR3 PC15000/1866MHz CL10 2x8GB, Corsair TX750 750W| Asus Radeon R7 360 OC HDMI DP 2xDVI 2GB| LG BH10LS30| BenQ M2700HD| Samsung HD204UI 32MB 2TB| Western Digital Caviar Black WD1002FAEX 64MB 1TB| Seagate Barracuda ST3000DM001 64MB 3TB| Seagate ST3320833AS 320GB| OCZ Agility2 40GB| Yamaha RX-V365| Corsair Vengeance K90| Steelseries Rival| Bitfenix Colossus| Zalman CNPS9700 LED| Adata USB DashDrive Classic C008 16GB| LG G4 H815 9.0 Havoc-OS 2.9| Linksys WRT1900ACS V2| Ubiquiti Networks EdgeRouter X| Google Chromecast 2nd Gen, 3rd Gen & Audio

Permalänk
Medlem

tyvärr sett den tråden men är lite tveksam då den är från mars 2011 Men hittar inget nyare på just den sidan. Har en custom bios från ett annat forum men känns inte säkert, engelskt forum utan så värst mycket beskrivning så kan vara helt galet om jag skulle prova. Får bli som en sista utväg senare i så fall

Mediaportal? Får söka på det och testa mig fram. Låter vettigt att slå av de där grejjorna på internet video. Ska jag ha finsmakarvideo kör jag ändå via xbmc idag, men vill ju kunna köra HD genom webläsaren i alla fall! återkommer hur det gick

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0

Permalänk
Medlem

tyvärr hittade jag inte de inställningarna i mediaportal. vet inte om det är versionen som är annorlunda? I alla fall så har jag läst på lite mer om just silverlight som netflix/c-moore m.m använder. Den klarar inte H/W rendering med hjälp av GPUn för väldigt många setups. Typ den jag har riktigt dåligt men inget verkar vara på gång heller. Vissa säger microsoft mer eller mindre har övergivit det projektet..?

Youtube funkar bättre men även den är på gränsen för 720p videos.

Visa signatur

Vit kaffekopp V1.0