680 gtx 2gb 4way sli vs 680 gtx 4gb 3way sli?

Permalänk

680 gtx 2gb 4way sli vs 680 gtx 4gb 3way sli?

Hejsan alla swecklockers !
Har nu en fråga tänkte uppgradera grafikkorten,
4st 2gb eller 3st 4gb ?:)
Ska köra nivida surround

Med vänlig hälsning.
Erik

Permalänk
Medlem

3 kort ær næstan alltid bættre æn 2, samt att du får 4gb på 3way sli ær ænnu bættre.

Men varfør frågar du en så "uddad" fråga?

Permalänk
Medlem

680 gtx 4gb 3way sli

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

680 gtx 4gb 3way sli

+1

4st 2gb är överflöd så det skriker om det

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Skrivet av Stiflern92:

Hejsan alla swecklockers !
Har nu en fråga tänkte uppgradera grafikkorten,
4st 2gb eller 3st 4gb ?:)
Ska köra nivida surround

Med vänlig hälsning.
Erik

Helt klart 3st 4GB på grund av mängden minne, hoppas vi får se ett galleri på denna skapelse!;)

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Medlem

Whoa, tripple 680 3gb alllll the wayyy~

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Skrivet av Stiflern92:

Hejsan alla swecklockers !
Har nu en fråga tänkte uppgradera grafikkorten,
4st 2gb eller 3st 4gb ?:)
Ska köra nivida surround

Med vänlig hälsning.
Erik

Jag skulle valt 3-way med 4GB då du har mycket mindre risk att drabbas av problem med för lite grafikminne. 2GB är i snålaste laget med tre skärmar och allt uppskruvat så långt det går.
Med tre kort är dessutom värmeutvecklingen mindre. Om du inte tänker vattenkyla korten finns det ju en chans att alla korten kan få luft med endast tre kort. Med fyra kort kan du inte få mer än två slot per kort ens i ett fulltower chassi.

Visa signatur

Jag kan ha fel, men jag tror att jag har rätt.

Permalänk

Korten kommer ha vattenkylning och har ett 800d eller ett haf x chassi ? Vilket borde ja använda?:) svarar mera jobbar för tillfället men kan inte låta bli att kika in^^

Permalänk
Medlem

övriga komponenter är ?
hade du tänkt att ha flera skärmar så är det bra med högre mängd vram i tex bf3 och andra tunga spel

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk

Vad har du för några andra komponenter?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stiflern92:

Korten kommer ha vattenkylning och har ett 800d eller ett haf x chassi ? Vilket borde ja använda?:) svarar mera jobbar för tillfället men kan inte låta bli att kika in^^

Jag skulle valt 800D, enbart för att jag vet att det är otroligt lätt att bygga i samt att det är snyggare (enligt mig).

Visa signatur

i7-10700K + Corsair H90 | Z490 | 64GB | RTX3080 | SSD 3*512GB + 500GB + 128GB | HDD 3TB | Phanteks P400S | TUF 750W | 31.5"+27"+24" | Corsair K95 RGB | Logitech G902 | Sennheiser RS 175

Permalänk
Medlem

Eftersom GTX680 4way inte är möjligt (frånsett 2x GTX690) blir valet enkelt

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Hardware guy:

Eftersom GTX680 4way inte är möjligt (frånsett 2x GTX690) blir valet enkelt

Det är möjligt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Har ett asus rampage iv extrem . Med 24 gb corsair dominator har 2 stickor till så ja får 32 men har inte hunnit tagit bort vattenkylningen från minnena:) nätdel corsair ax1200, intel 7 3820k . En 120gb ssd corsair gt och en likadan fast 240gb. kanske inte nå jätte top of the line grejer men funkar hoppas ja tacksam för all hjälp:d fråga ut mig:)

Permalänk

Aldrig grafikkort med dubbla cpuer, dubbla värmekällor på ett kort

Permalänk
Skrivet av Stiflern92:

Har ett asus rampage iv extrem . Med 24 gb corsair dominator har 2 stickor till så ja får 32 men har inte hunnit tagit bort vattenkylningen från minnena:) nätdel corsair ax1200, intel 7 3820k . En 120gb ssd corsair gt och en likadan fast 240gb. kanske inte nå jätte top of the line grejer men funkar hoppas ja tacksam för all hjälp:d fråga ut mig:)

Skulle nog säga 2x 690 eller 2x 7990 och ett bra ljudkort begriper inte varför man ska fylla alla pcie slots och inte ha ett ljudkort...

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av XsvennebananX:

Det är möjligt?

Skickades från m.sweclockers.com

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-680/...

Citat:

NVIDIA SLI® Technology3
Used by the most demanding gamers worldwide, SLI lets you link up to three GeForce GTX 680s together for astounding performance. And with NVIDIA’s track record for fast and frequent software updates, you’ll not only get the best performance in existing games, but future games too.

Hittade även att hardware.info har en quad SLI review. Uppenbarligen fungerar det.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Skrivet av Stiflern92:

Korten kommer ha vattenkylning och har ett 800d eller ett haf x chassi ? Vilket borde ja använda?:) svarar mera jobbar för tillfället men kan inte låta bli att kika in^^

Corsair 800D är ett av marknadens sämst kylande chassi, HAF X är ett av marknadens bäst kylande chassi.
Vet att du kommer köra med vatten, men jag skulle köra med HAF X bara för känslans skull av att ha ett chassi med bra kylning.
Din dator verkar vara prestanda fokuserad också..

Någon sa att det är lätt att jobba i 800D.. det är väldigt lätt att jobba i HAF X också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

http://www.geforce.com/hardware/desktop-gpus/geforce-gtx-680/...

Hittade även att hardware.info har en quad SLI review. Uppenbarligen fungerar det.

Trevlig läsning Synd att det inte fanns med någon strömförbrukning för 680 3way eller 4way.
Tyckte dock 7970 tri fire presterade bättre med tanke på priset.
Dock så bör det nämnas att testet är ifrån mars månad..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Corsair 800D är ett av marknadens sämst kylande chassi, HAF X är ett av marknadens bäst kylande chassi.
Vet att du kommer köra med vatten, men jag skulle köra med HAF X bara för känslans skull av att ha ett chassi med bra kylning.
Din dator verkar vara prestanda fokuserad också..

Någon sa att det är lätt att jobba i 800D.. det är väldigt lätt att jobba i HAF X också.

Dessa två spelar inte ens i samma liga. Corsair 800D andas genomgående kvalité och en robust känsla. Haf X är en stor plåtlåda som någon kört kulsprutan på. För dryga 1.000:- är det helt okej, men om du rakt av jämför med 800D hamnar Haf X långt efter.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Stiflern92:

Korten kommer ha vattenkylning och har ett 800d eller ett haf x chassi ? Vilket borde ja använda?:) svarar mera jobbar för tillfället men kan inte låta bli att kika in^^

Har ett HAF X och det har bra ventilation, men är förstås inte ljudisolerat.

Jag säger också helt klart 3x 680 4GB. Med en sådan setup kommer du inte få för lite VRAM, vilket du löper en relativt stor risk för med 4x 680 2GB. (Då tänker jag väl mig framförallt i väldigt höga upplösningar, för vad ska man annars ha så kraftfull grafik till?)

Det är dessutom lättare med tre kort på alla sätt och vis: Du får till exempel utrymme för ljudkort och andra expansionskort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Det fjärde kortet i ett 4-way SLI system ger oftast en väldigt marginell boost.
Kör man dessutom i dem upplösningarna man gör med tre skärmar är 2GB VRAM ganska tight.

Summa sumarum, jag hade kört 3-way 4GB no doubt.

Permalänk

Så ja ska fortsätta användande av 800d och låta haf x chassit stå kvar i lådan förövrigt när jag har hållt på med båda chassina så känner jag att 800d är mer robust o känns som mer kvalite ^^
Så 680 4gb 3way, vilket märke?:)

Har 4 st Alphacool Monsta 480. Och 2 st Alphacool vpp655 tror ni det räcker ?:)

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Dessa två spelar inte ens i samma liga. Corsair 800D andas genomgående kvalité och en robust känsla. Haf X är en stor plåtlåda som någon kört kulsprutan på. För dryga 1.000:- är det helt okej, men om du rakt av jämför med 800D hamnar Haf X långt efter.

Så 800D är bättre bara för att den känns mer robust? Suck.
Chassit kommer bara stå ändå, det är ytterst sällan som man märker av den robusta känslan.

Det handlar om prestanda, kylförmåga. 800D har inte en chans.

Permalänk

Men som jag sa allt är vattenkylt , och har inte märkt att det är dåligt luftflöde i 800d men kan ha fel:) men poängen är nu att luftflöde inte spelade nån roll när allt är vattenkylt och radiatorerna inte sitter i chassit:)

Permalänk
Skrivet av Stiflern92:

Men som jag sa allt är vattenkylt , och har inte märkt att det är dåligt luftflöde i 800d men kan ha fel:) men poängen är nu att luftflöde inte spelade nån roll när allt är vattenkylt och radiatorerna inte sitter i chassit:)

jo de har det ... om du då inte vattenkyler moderkortet med ...

Visa signatur

http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=2223471 = gillar :P

!OBS dyslektiker OBS!

Permalänk
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Corsair 800D är ett av marknadens sämst kylande chassi, HAF X är ett av marknadens bäst kylande chassi.
Vet att du kommer köra med vatten, men jag skulle köra med HAF X bara för känslans skull av att ha ett chassi med bra kylning.
Din dator verkar vara prestanda fokuserad också..

Någon sa att det är lätt att jobba i 800D.. det är väldigt lätt att jobba i HAF X också.

Skrivet av Blackbird_CaD_:

Så 800D är bättre bara för att den känns mer robust? Suck.
Chassit kommer bara stå ändå, det är ytterst sällan som man märker av den robusta känslan.

Det handlar om prestanda, kylförmåga. 800D har inte en chans.

Skrivet av track_666:

jo de har det ... om du då inte vattenkyler moderkortet med ...

om vi ska prata kyl prestanda med luft så har inte någon av dessa 2 chassin en chans jämnfört med något av Silverstones Raven eller fortress chassin men att prata mellan dessa 2 så vinner corsair lätt med att det är ett robustare chassi och bra mycke snyggare än haf x chassit och att klaga på att varför man ska vatten kyla mbet varför ? det räcker med airflowet som kommer in där man har intake i chassit, behöver man verkligen kyla mbet då har man lite mer extremare ocs på gång

Visa signatur

[CPU: AMD Ryzen 5 5600X@ 4.85GHz ][GPU: ASUS GTX1070TI Strix][MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming]
[RAM: G.Skill Aegis 32GB 3000MHz][DAC/Amp: Asus Xonar Essence One]
[Dator Lurar: Sennheiser HD650 & Beyerdynamic DT880 Pro 250Ω]

Permalänk

Varför inte kyla mbot? Slippa den där lilla fläkten och Ba köra Tysta fläktar i chassit för att dra igenom lite luft för underhåll Ba:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blackbird_CaD_:

Så 800D är bättre bara för att den känns mer robust? Suck.
Chassit kommer bara stå ändå, det är ytterst sällan som man märker av den robusta känslan.

Det handlar om prestanda, kylförmåga. 800D har inte en chans.

Nej det var inte det jag sa, men du får gärna misstolka det jag säger om du vill.

Har du haft båda dessa chassin? Om inte, hur kan du då göra en sådan bedömning?

Jag har haft både 800D och HAF 922, och jag vet att 800D inte är det ultimata när det kommer till luftkylning, men eftersom att TS tänkt vattenkyla ser jag ingen anledning att gå på ett chassi som är anpassat för luft. Om vi skulle satsa på det bästa luft-chassit skulle det inte heller vara bäst med HAF X, utan då skulle det bli något av Silverstones chassin(RV-02, RV-03 eller FT-02).

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk

Aja väldigt tjat om vilket chassi som är bäst för luftkylda komponänter, men nu åter igen räcker mitt ax1200 för strömförrning?:)