Nvidia ser ingen framtid för spelkonsoler – slår ett slag för Geforce Grid

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persontyp Alfa:

När jag sätter mig ner i soffan för att spela, så kanske jag inte vill spela ensam. Dessutom så tycker jag att det är riktigt praktiskt med dessa trådlösa handkontroller.

Jag ser fram emot nästa generation spelkonsoler, som borde komma ut när som helst. Dom kommer säkert att sopa banan med pc som vanligt.

Varför ska jag koppla datorn till Tv:n och krångla med att starta upp Windows, logga in här och där och behöva köpa kringutrustning, när jag bara behöver trycka på en knapp på spelkonsolen, för att allt ska vara klart?

Kan man verkligen jämföra en xbox360 som kostar 1500 kr med en dator där bara grafikkortet kostar närmare 5000 kr?

1500 för en konsoll som är 7 år gammal, tycker det är rätt dyrt. 5k för ett grafikkort? Ja jo, vill man ha bland det dyraste så kan man betala 5k men du kan utan problem plocka ihop en komplett PC för samma pris som duger finfint att spela på.

Matar jag ett troll just nu? :/

Permalänk
Skrivet av Kuro1n:

1500 för en konsoll som är 7 år gammal, tycker det är rätt dyrt. 5k för ett grafikkort? Ja jo, vill man ha bland det dyraste så kan man betala 5k men du kan utan problem plocka ihop en komplett PC för samma pris som duger finfint att spela på.

Matar jag ett troll just nu? :/

Njae, men det är snudd på att du är ett själv

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Kuro1n:

1500 för en konsoll som är 7 år gammal, tycker det är rätt dyrt. 5k för ett grafikkort? Ja jo, vill man ha bland det dyraste så kan man betala 5k men du kan utan problem plocka ihop en komplett PC för samma pris som duger finfint att spela på.

Matar jag ett troll just nu? :/

Tråden handlar väl om ett dyrt grafik kort och hur det ska göra spelkonsoler överflödiga?

*Varje gång det kommer ut en ny spelkonsol, så får man hyfsat fet prestanda jämfört med pc.

*Har spelat på pc förut, men föredrar spelkonsolen numera. Handkontrollen är så behändig och har hyfsat många funktioner som ligger riktigt nära fingrarna, faktiskt överlägset ett tangentbord.

*När jag spelade spel på pc, så fick man läsa på spelen om systemkraven var uppfyllda och ibland så fick man gissa sig fram. Det är ganska drygt att spela ett spel som laggar och är segt som sirap. Sådant är ganska ovanligt på spelkonsol.

Jag ser mer fram emot nästa generation xbox!

Visa signatur

Intel Xeon E5520 LGA 1366
Brave new world: O wonder! How many goodly creatures are there here! How beauteous mankind is! O brave new world, That has such people in't.

Permalänk
Skrivet av Martinus:

Väldigt konstigt resonemang.
Hur ska nvidia kunna påverka utvecklingen av mobiltelefongenerationer nämnvärt? Ska de satsa FOU på mobiltelefoni innan de "får" satsa på molntjänster?! Knäppt, om du frågar mig. Som att coca cola inte får utveckla en ny smak innan det finns rent vatten för hela världens befolkning.

Varför skulle inte vi västvärlden kunna använda "ny" teknik bara för att andra länder ligger efter? Ska vi inte ha smartphoneförsäljning här bara för att visa delar av världen inte har mobiltelefoner?!

Jag utgår nu givetvis från ett scenario där det inte utvecklas spel till konsolerna utan bara till molnet.

Vad jag menar är att innan man ställer ett krav på att spel SKA köras via molntjänster kanske man ska se till att alla KAN komma åt molntjänsterna och fyller upp till systemkraven så att säga. Inget nVidia påverkar förstås.
Till exempel så finns det inga möjligheter till uppkoppling till min sommarstuga som kan nå sådana hastigheter att streamat innehåll funkar. För detta vill kommunen ha 100 000 kronor eftersom att fiberlinan slutar 1 km från gården. Samtliga hushåll och även en mindre by som kommer efter sommarstugan geografiskt har precis samma problem.
Givetvis inget problem för mig eftersom att det är en sommarstuga men om man ser till övriga då så skulle de inte kunna spela något på molntjänsterna förrän EU går ut med ytterligare ett megabidrag för utökning av fiber, vilket inte kommer hända de närmaste åren. Idag kan de dock spela på valfria konsoler utan krav på uppkoppling.

Så likheten med Coca Cola skulle väl snarare vara så att de lanserar en ny smak men som endast körs ut till kunder som bor utmed en asfalterad väg. Resten får inte tillgång till den nya smaken förrän vägarna är asfalterade.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Persontyp Alfa:

Tråden handlar väl om ett dyrt grafik kort och hur det ska göra spelkonsoler överflödiga?

*Varje gång det kommer ut en ny spelkonsol, så får man hyfsat fet prestanda jämfört med pc.

*Har spelat på pc förut, men föredrar spelkonsolen numera. Handkontrollen är så behändig och har hyfsat många funktioner som ligger riktigt nära fingrarna, faktiskt överlägset ett tangentbord.

*När jag spelade spel på pc, så fick man läsa på spelen om systemkraven var uppfyllda och ibland så fick man gissa sig fram. Det är ganska drygt att spela ett spel som laggar och är segt som sirap. Sådant är ganska ovanligt på spelkonsol.

Jag ser mer fram emot nästa generation xbox!

Vet inte om det kommer som en chock för dig nu, men man kan ha handkontroller till PC också. Jag har trådlösa XBOX-kontroller till min PC. Dock är jag inte så intresserad av att spela, men det är en annan historia.

Visa signatur

Chassi : BitFenix Prodigy Svart mITX Moderkort : Asus P8Z77-I DELUXE mITX CPU : Intel Core i7 3770K RAM : Crucial 16GB (2x8192MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuessWho:

Intressant. Gjorde ett antal försök.
Först gjorde jag ett 'set' med ett antal tester där de snabbaste var under 200ms och de långsammaste över 300ms (ingen gång över 350).
Sen började jag om med ett nytt 'set' för att slippa att de värsta tiderna räknades med i mitt genomsnitt.
Andra 'setet' fick jag ett genomsnitt på 239.1. Fortfarande ganska spritt men inte lika mycket.
Personbästa var 144ms.

En intressant sak var att vissa gånger upplevde man sin tröghet. Får något klick runt 290 eller dylikt och tänker, varför väntade jag med att klicka. Jag såg ju rutan bli grön.
Är lite trött också vilket kanske kan påverka.

Men under 200ms är helt klart möjligt, även om det är svårt att sätta varje gång.
Sen är det skillnad på att märka av något och att göra något åt det.
Skulle man se en film med bara 5fps så skulle man uppleva att det hackar. Men man hinner inte vattna blommorna medan man väntar på nästa frame.

Jag lyckades med 99ms, men helvete vad svårt det var emellanåt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SideWinder86:

Håller med dom, konsolerna ktostar för mycket och blir ''out date'' redan efter nåt år! Och dom håller bak utvecklingen flera år framöver då spelutvecklare är för lata dessa dagar...

Ja du slog verkligen huvudet på spiken här. För det första så kommer in vare sig PS4 eller nya kryssboxen bli gamla på ett år. Speciellt inte nu när det har tagit i lite när det gäller hårdvara. För det andra så har dagens spel inget som helst att göra med lata spelutvecklare. Det handlar om vad som är ekonomiskt hållbart och inget annat.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shogun-r:

Vet inte om det kommer som en chock för dig nu, men man kan ha handkontroller till PC också. Jag har trådlösa XBOX-kontroller till min PC. Dock är jag inte så intresserad av att spela, men det är en annan historia.

Nu ägde du allt stenhårt har själv X-360 kontroll till datorn och innan den så var det PS3 kontrollen som var ansluten med blåtand.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/