Tidigare volym förlorad i DS212 efter installation av ny hdd.

Permalänk
Medlem

Tidigare volym förlorad i DS212 efter installation av ny hdd.

Köpte en DS212 och en 3TB HDD. 3TB var restad hos säljaren så jag slängde i en gammal 250GB tillsvidare så jag kunde komma igång. Allt har fungerat bra.

Idag fick jag min nya 3TB. Jag tog då ur 250GB ur slot 1 och stoppade dit den nya 3TB och skapade en volym av den som pågår fortfarande. Sedan stoppade jag i 250GB i slot 2. Men nu så finns inte den volymen längre. 250GB syns och det går att skapa en volym men då förlorar jag allt innehåll på den.

Hur gör djur? Vad är fel och hur gör jag för att få tillbaka den utan att förlora innehållet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokIT:

Köpte en DS212 och en 3TB HDD. 3TB var restad hos säljaren så jag slängde i en gammal 250GB tillsvidare så jag kunde komma igång. Allt har fungerat bra.

Idag fick jag min nya 3TB. Jag tog då ur 250GB ur slot 1 och stoppade dit den nya 3TB och skapade en volym av den som pågår fortfarande. Sedan stoppade jag i 250GB i slot 2. Men nu så finns inte den volymen längre. 250GB syns och det går att skapa en volym men då förlorar jag allt innehåll på den.

Hur gör djur? Vad är fel och hur gör jag för att få tillbaka den utan att förlora innehållet?

testat att stoppa in din 250gb i datorn och försöka via den att föra över det du vill spara?
Alternativt stoppa in den i slot1 och för över det du vill rädda till din dator först.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

testat att stoppa in din 250gb i datorn och försöka via den att föra över det du vill spara?
Alternativt stoppa in den i slot1 och för över det du vill rädda till din dator först.

Synology kör filsystemet ext4 (eller ext3 om det är en väldigt gammal version av DSM) så det går nog inget vidare att trycka in den i en dator om man inte redan kör någon *nix distrubution på den.
Sista alternativet är nog mitt råd också, då med enbart 250:an.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr.Mabuse:

Synology kör filsystemet ext4 (eller ext3 om det är en väldigt gammal version av DSM) så det går nog inget vidare att trycka in den i en dator om man inte redan kör någon *nix distrubution på den.
Sista alternativet är nog mitt råd också, då med enbart 250:an.

Har läst om andra som tryckt in den i sin dator och läst den. Dock kan jag inte minnas att det framgick vad för os de använde.

Permalänk
Medlem
Skrivet av goa200:

Har läst om andra som tryckt in den i sin dator och läst den. Dock kan jag inte minnas att det framgick vad för os de använde.

Kanske finns en programvara, precis som jag installerat NFTS for OSX på min MBP? Sökning pågår..... *google*.... hittade detta: http://www.ubuntugeek.com/how-to-read-ext3ext4-linux-partitio...

Ovan eller liknande produkter kanske kan förklarar varför - om dom nu kör Windows - det går att läsa ext4? Vet dock inte om det är att rekommendera till TS... enligt instruktionerna bör man veta vad man håller på med. Gillar ditt andra förslag bättre

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Jag misstänkte dom två förslagen var enda utvägen men hoppades på någon konfigurationsändring skulle hjälpa. Det får bli att testa i slot1 först och sen stoppa in i windows pc. Nu skulle jag verkligen behövt en sån där hdd usb dockstation då jag inte äger en stationär utan bara en laptop för tillfället.

Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Stoppade den i slot1 nu och det fungerade Nu ska jag dumpa över allt från den till en extern hdd och sen tillbaka med 3TB igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TokIT:

Stoppade den i slot1 nu och det fungerade Nu ska jag dumpa över allt från den till en extern hdd och sen tillbaka med 3TB igen.

Skönt och höra att det löste sig. För att undvika liknande problem igen ta en titt på http://www.crashplan.com/
går att installera på din synology server genom att följa denna guide http://forum.synology.com/enu/viewtopic.php?f=190&t=58014&p=2...