vattenblock i alu och rad i koppar? korrosion fråga..

Permalänk
Medlem

vattenblock i alu och rad i koppar? korrosion fråga..

Hej

jag hittade ett billig vattenblock till mina grafikkort men dock är det i aluminium och min radiator är i koppar så jag antar att jag kommer att få korrosion och undrar om det finns något man kan göra för att undervika att det blir hela.
jag har blå glykol(12%) i vätskan. Det står "Pure aluminum-base material water bock provides excellent heat transfer, and anodized base prevents corrosion." ska jag lita på det som står där(att det har korrosionskydd)?

tack

Permalänk

Det bästa och enklaste är att byta ut aluminiumblocket. De har inte tillverkats på flera år och är oftast inget vidare. Är det ett gammalt Zalman block?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Det bästa och enklaste är att byta ut aluminiumblocket. De har inte tillverkats på flera år och är oftast inget vidare. Är det ett gammalt Zalman block?

japp det är det

hmm men vad tror du?klarar jag mej utan att det blir korrosion?

Permalänk
Medlem

Kör med glykol så är det inga problem

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Kör med glykol så är det inga problem

Skickades från m.sweclockers.com

aha ok tack så mycket
men bör jag byta vatten efter en viss tid?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

aha ok tack så mycket
men bör jag byta vatten efter en viss tid?

Har hört att man brukar byta vatten samt rengöra 1ggr/år

Visa signatur

Kom ihåg att ALLTID citera mig om du vill ha svar!

|CPU: Intel Core i7 4790K Kyld av: Corsair H80 GPU: ASUS GTX 970 4GB Chassi: Phanteks Enthoo Evolv MOBO: MSI Z97M Gaming Nätagg: XFX 750W Silver SSD: Kingston 120GB SSDNow V300 HDD: Samsung Spinpoint F3 1TB 7200RPM + 1TB|

Permalänk
Medlem

Obs, kör med glykol OCH destillerat vatten/batterivatten/strykjärnsvatten. Då minskar du risken för korrosion/beläggningar/algbildning ännu mer. Det är en billig utgift för den ökade tryggheten Nån kan säkert tipsa om rätt sorts glykol också, ska finnas några olika sorter som är olika bra på att hålla styr på korrosionen, särskilt när det gäller aluminium.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Skrivet av FobbanN:

Har hört att man brukar byta vatten samt rengöra 1ggr/år

det har jag också hört men tänkte eftersom det är båda alu och koppar så kanske mindre hmm

Skrivet av Ekner:

Obs, kör med glykol OCH destillerat vatten/batterivatten/strykjärnsvatten. Då minskar du risken för korrosion/beläggningar/algbildning ännu mer. Det är en billig utgift för den ökade tryggheten Nån kan säkert tipsa om rätt sorts glykol också, ska finnas några olika sorter som är olika bra på att hålla styr på korrosionen, särskilt när det gäller aluminium.

men det kör jag redan med, 12%glykol och batterivatten, har hört att röd glykol är för aluminium men försämrar kylningsförmågan mycket mer än blå..
hmm det får bli att bara köra och få se vad som händer XD blocket kostar ändå bara en hundring ^^

Permalänk
Cooling Stuff

Hej Gulbanan, korrosion uppstår mellan koppar och aluminium, skulle du ha bara aluminium eller bara koppar i system så blir det ingen problem

använd den blåa glykol, annars blir det fel med radiator, du kan blanda i mer glykol om du vill för en säkerhet men bäst blir att byta vatten

i en vanlig system om allt är ren och ingen öppnar reservoar osv, vatten kan hålla kvalitet länge, rekommenderas byte 1ggr/år men visa klarar sig i 3-5 år innan byte, blir det ngt fel och vattens PH försämras (alger, korrosion) får man byta den snabbare och just i ditt fall med aluminium och koppar i samma system blir det bäst att se till vatten lite oftare

det är lite bättre med anodiserad aluminium men de gamla zalman block var inte anodiserade

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling_Stuff:

Hej Gulbanan, korrosion uppstår mellan koppar och aluminium, skulle du ha bara aluminium eller bara koppar i system så blir det ingen problem

använd den blåa glykol, annars blir det fel med radiator, du kan blanda i mer glykol om du vill för en säkerhet men bäst blir att byta vatten

i en vanlig system om allt är ren och ingen öppnar reservoar osv, vatten kan hålla kvalitet länge, rekommenderas byte 1ggr/år men visa klarar sig i 3-5 år innan byte, blir det ngt fel och vattens PH försämras (alger, korrosion) får man byta den snabbare och just i ditt fall med aluminium och koppar i samma system blir det bäst att se till vatten lite oftare

det är lite bättre med anodiserad aluminium men de gamla zalman block var inte anodiserade

aha tack så jättemycket för informationen
aha så inte öppna reservoaren, och byta vatten efter 8månader ska jag göra för säkerhetsskull

men det stod att det var anodiserad aluminium så hoppas det stämmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

aha ok tack så mycket
men bör jag byta vatten efter en viss tid?

Ja det bör du, kanske ett par ggr per år. Det blir ganska kladdigt av glykol och du kommer få en hinna överallt, så kanske ta isär block och rengöra samt byta ut slangar kan vara en idé också.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gulbanan:

aha tack så jättemycket för informationen
aha så inte öppna reservoaren, och byta vatten efter 8månader ska jag göra för säkerhetsskull

men det stod att det var anodiserad aluminium så hoppas det stämmer

Skrivet av Marquzz:

Ja det bör du, kanske ett par ggr per år. Det blir ganska kladdigt av glykol och du kommer få en hinna överallt, så kanske ta isär block och rengöra samt byta ut slangar kan vara en idé också.

Se det såhär, Aluminium är mer "oäkta" än Koppar när det kommer till elektronbindningen, dvs aluminiumet utsätts för korrosion först. Det du skulle kunna göra är samma sak som man gör på fartyg, fäster en zinkbit på aluminiumet(på utsidan av blocket, inte i vattensystemet).
På så sätts utsätts zinkbiten för korrosion istället för aluminiumet.

Annars är det bara att se till att vätskan byts hyfsat ofta + Du spolar rent hela systemet, t ex fäster hela systemet i vattenkranen och spolar med kallvatten över en natt och sedan slutligen rengör med destillerat vatten en sista gång.
Eventuellt måste du öppna blocken och skrubba rent dem då det kan bildas en hinna över blocken och på så sätt försämra kylningsförmågan även på CPU och andra vattenkylda komponenter.

Det som är det sköna är att det som kommer paja först är aluminiumblocket och inte kopparradiatorn. (Billigast går sönder först).

Skulle du byta GPU-block skulle jag även rekommendera en helstädning av din loop och även eventuellt byta slangar om de är "kladdiga".

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Ja det bör du, kanske ett par ggr per år. Det blir ganska kladdigt av glykol och du kommer få en hinna överallt, så kanske ta isär block och rengöra samt byta ut slangar kan vara en idé också.

ja det tyckte jag också. Men hur gör man rent slangar? in med tråd och en liten svamp i slutet? måste var,a upp slangarna för att få fin form på dem så palla inte byta, om du fattar mej ;D

Skrivet av DavidtheDoom:

Se det såhär, Aluminium är mer "oäkta" än Koppar när det kommer till elektronbindningen, dvs aluminiumet utsätts för korrosion först. Det du skulle kunna göra är samma sak som man gör på fartyg, fäster en zinkbit på aluminiumet(på utsidan av blocket, inte i vattensystemet).
På så sätts utsätts zinkbiten för korrosion istället för aluminiumet.

Annars är det bara att se till att vätskan byts hyfsat ofta + Du spolar rent hela systemet, t ex fäster hela systemet i vattenkranen och spolar med kallvatten över en natt och sedan slutligen rengör med destillerat vatten en sista gång.
Eventuellt måste du öppna blocken och skrubba rent dem då det kan bildas en hinna över blocken och på så sätt försämra kylningsförmågan även på CPU och andra vattenkylda komponenter.

Det som är det sköna är att det som kommer paja först är aluminiumblocket och inte kopparradiatorn. (Billigast går sönder först).

Skulle du byta GPU-block skulle jag även rekommendera en helstädning av din loop och även eventuellt byta slangar om de är "kladdiga".

det där hade jag i ettan ^^ men intressant läsning. coolt det där med zinkbiten på blocket

hmm ange att låta kallvatten rina genom loopet känns lite fel...(att låta vatten bara rina ner, får byta eller så
vattenblocket gör jag rent genom att ha ketchup och citronsaft och radiatorn med kalkson

tack så mycket för tipsen:)

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Gulbanan:

ja det tyckte jag också. Men hur gör man rent slangar? in med tråd och en liten svamp i slutet? måste var,a upp slangarna för att få fin form på dem så palla inte byta, om du fattar mej ;D

det där hade jag i ettan ^^ men intressant läsning. coolt det där med zinkbiten på blocket

hmm ange att låta kallvatten rina genom loopet känns lite fel...(att låta vatten bara rina ner, får byta eller så
vattenblocket gör jag rent genom att ha ketchup och citronsaft och radiatorn med kalkson

tack så mycket för tipsen:)

Köra på klassikern med Citronjuice och Bakpulver. xD
Tror dock det kan vara aningen för starkt för just detta området xP
Skit i Ketchupen, det är bara ammoniak och citronsyra i det som arbetar. Kan lika väl blanda eget eller varför inte slå på stort och hälla i coka cola i systemet?

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk

om du har en plexiglas reservoar så rekomenderar jag dig att inte anävnda glykol etc! min gick i tusen bitar direkt när jag hällde i det!

Visa signatur

PC1: AMD RYZEN 7 5800X | MSI MEG B550 Unify-x | Corsair 3600mhz 32gb | Asus 1080ti STRIX | Samsung 960 evo 500gb m2| corsair TX750w | EK custom loop på cpu med 360rad | F-D:R5 | Benq XR3501 35" @144Hz |
PC2: AMD RYZEN 5 1600X@3,9ghz | Noctua NHD15 | asus crosshair VI | G-Skill 2400mhz 16gb | RX5600XT |
F-D:R4 |
Router: Amd Semphron 145, 2gb ram.. (in progress)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

ja det tyckte jag också. Men hur gör man rent slangar? in med tråd och en liten svamp i slutet? måste var,a upp slangarna för att få fin form på dem så palla inte byta, om du fattar mej ;D

det där hade jag i ettan ^^ men intressant läsning. coolt det där med zinkbiten på blocket

hmm ange att låta kallvatten rina genom loopet känns lite fel...(att låta vatten bara rina ner, får byta eller så
vattenblocket gör jag rent genom att ha ketchup och citronsaft och radiatorn med kalkson

tack så mycket för tipsen:)

Zink ska du inte sätta på aluminium, det är järn och stål du har det till. Zink är ädlare än aluminium och kommer därför påverka aluminiumet negativt. Med ädel och oädel metall menar man på en potentialskillnad mot vätgas, vilket ger en så kallad oxidationsskala, dvs positiv potential oxiderar dåligt och negativ oxiderar bra. Guld ligger högst på +1,5V och litium lägst på -3,045V. Zink har -0,763V och aluminium -1,66 V. Koppar ligger förövrigt på +0,34V.
Eftersom aluminium ligger så långt ner på listan är det svårt att hitta något du kan ha som offer-anod, då dom flesta metaller med så låg potential är antingen radioaktiva eller exploderar i kontakt med vatten. Magnesium är ett alternativ dock.

Men istället för att leta offermetaller bör de se till att galvanisk korrosion inte uppstår till att börja med. Det uppstår genom att du har en ädel metall med hög galvanisk potential (koppar), en oädel med låg (aluminium) och en elektrolyt, i detta fall vatten. Destillerat vatten är inte en elektrolyt, och kommer således inte ge upphov till korrosion. Dessvärre har destillerat vatten en tendens att bli joniserat efter en tid (snabbt i ett öppet system, långsammare i ett slutet). Det man kan göra är att byta vatten med jämna mellanrum, vilket jag skulle rekommendera, eller så kan du ha någon sorts korrosionshämmare. Bäst är ju att ha samma metaller i hela systemet, men det är inte alltid det går.

Glykol (etandiol/propandiol) är i sig inte korrosionshämmande, utan detta är en tillsats. Oftast fungerar den så genom att förhindra syresättning av vattnet (syret är det som reagerar med metallen och bildar rost) eller helt enkelt isolerar komponenterna genom att bilda en hinna på ytorna, oftast en kombination av dessa två. Glykol innehåller också en smörjande komponent för att smörja vattenpumpen. Denna kan också lägga sig som en hinna och lämna avlagringar. Denna hinna är det som påverkar kylförmågan mest.

Om du nu ska ha i glykol, se till att använda en avsedd för aluminium. Har du i fel kan du förvärra korrosionen.

Att tänka på är att glykol är en alkohol. Långt ifrån alla plaster och gummi (o-ringar/tätningar) tål alkohol. Plast kan bli sprött och spricka, packningar likaså med läckor som resultat.

Som sagt, jag skulle rekommendera att du har rent destillerat vatten och byter oftare än att du blandar i massa tillsatser. Tror du sparar dina komponenter mest så i långa loppet. Får du problem med alger eller bakterier kan du alltid lägga i en liten bit rent silver i tanken, det tar död på det mesta.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

ja det tyckte jag också. Men hur gör man rent slangar? in med tråd och en liten svamp i slutet? måste var,a upp slangarna för att få fin form på dem så palla inte byta, om du fattar mej ;D

det där hade jag i ettan ^^ men intressant läsning. coolt det där med zinkbiten på blocket

hmm ange att låta kallvatten rina genom loopet känns lite fel...(att låta vatten bara rina ner, får byta eller så
vattenblocket gör jag rent genom att ha ketchup och citronsaft och radiatorn med kalkson

tack så mycket för tipsen:)

Då jag körde vatten för en massa år sedan så köpte jag 10m klar PVC-slang på Clas Ohlson så jag bara bytte ut slangarna och kastade dem, inget jag brydde om att rengöra.

Zink ska du inte ha i systemet eftersom det kommer att bli massa smulor av det. Kör med glykol och batterivatten sen byter du ut det ett par gånger per år, så kommer det inte vara någon fara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwarkman:

Zink ska du inte sätta på aluminium, det är järn och stål du har det till. Zink är ädlare än aluminium och kommer därför påverka aluminiumet negativt. Med ädel och oädel metall menar man på en potentialskillnad mot vätgas, vilket ger en så kallad oxidationsskala, dvs positiv potential oxiderar dåligt och negativ oxiderar bra. Guld ligger högst på +1,5V och litium lägst på -3,045V. Zink har -0,763V och aluminium -1,66 V. Koppar ligger förövrigt på +0,34V.
Eftersom aluminium ligger så långt ner på listan är det svårt att hitta något du kan ha som offer-anod, då dom flesta metaller med så låg potential är antingen radioaktiva eller exploderar i kontakt med vatten. Magnesium är ett alternativ dock.

Men istället för att leta offermetaller bör de se till att galvanisk korrosion inte uppstår till att börja med. Det uppstår genom att du har en ädel metall med hög galvanisk potential (koppar), en oädel med låg (aluminium) och en elektrolyt, i detta fall vatten. Destillerat vatten är inte en elektrolyt, och kommer således inte ge upphov till korrosion. Dessvärre har destillerat vatten en tendens att bli joniserat efter en tid (snabbt i ett öppet system, långsammare i ett slutet). Det man kan göra är att byta vatten med jämna mellanrum, vilket jag skulle rekommendera, eller så kan du ha någon sorts korrosionshämmare. Bäst är ju att ha samma metaller i hela systemet, men det är inte alltid det går.

Glykol (etandiol/propandiol) är i sig inte korrosionshämmande, utan detta är en tillsats. Oftast fungerar den så genom att förhindra syresättning av vattnet (syret är det som reagerar med metallen och bildar rost) eller helt enkelt isolerar komponenterna genom att bilda en hinna på ytorna, oftast en kombination av dessa två. Glykol innehåller också en smörjande komponent för att smörja vattenpumpen. Denna kan också lägga sig som en hinna och lämna avlagringar. Denna hinna är det som påverkar kylförmågan mest.

Om du nu ska ha i glykol, se till att använda en avsedd för aluminium. Har du i fel kan du förvärra korrosionen.

Att tänka på är att glykol är en alkohol. Långt ifrån alla plaster och gummi (o-ringar/tätningar) tål alkohol. Plast kan bli sprött och spricka, packningar likaså med läckor som resultat.

Som sagt, jag skulle rekommendera att du har rent destillerat vatten och byter oftare än att du blandar i massa tillsatser. Tror du sparar dina komponenter mest så i långa loppet. Får du problem med alger eller bakterier kan du alltid lägga i en liten bit rent silver i tanken, det tar död på det mesta.

Faktum är att zink är oädlare än aluminium. Man använder nämligen zinkanodrar på aluminiumbåtar.

http://www.corrosionist.com/galvanic_corrosion_table.htm

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Köra på klassikern med Citronjuice och Bakpulver. xD
Tror dock det kan vara aningen för starkt för just detta området xP
Skit i Ketchupen, det är bara ammoniak och citronsyra i det som arbetar. Kan lika väl blanda eget eller varför inte slå på stort och hälla i coka cola i systemet?

aha ok men då vet jag hur man gör nu
haha ok men vadå coca cola, bara in med coca cola i systemet, datorn ska inte vara igång va? ;D

Skrivet av kostfibrer:

om du har en plexiglas reservoar så rekomenderar jag dig att inte anävnda glykol etc! min gick i tusen bitar direkt när jag hällde i det!

va?!! vadå gick i tusenbitar? varför/hur? har tänkt köra ek 150ml tank, tror du den går sönder den också?

Skrivet av Qwarkman:

Zink ska du inte sätta på aluminium, det är järn och stål du har det till. Zink är ädlare än aluminium och kommer därför påverka aluminiumet negativt. Med ädel och oädel metall menar man på en potentialskillnad mot vätgas, vilket ger en så kallad oxidationsskala, dvs positiv potential oxiderar dåligt och negativ oxiderar bra. Guld ligger högst på +1,5V och litium lägst på -3,045V. Zink har -0,763V och aluminium -1,66 V. Koppar ligger förövrigt på +0,34V.

Eftersom aluminium ligger så långt ner på listan är det svårt att hitta något du kan ha som offer-anod, då dom flesta metaller med så låg potential är antingen radioaktiva eller exploderar i kontakt med vatten. Magnesium är ett alternativ dock.

Men istället för att leta offermetaller bör de se till att galvanisk korrosion inte uppstår till att börja med. Det uppstår genom att du har en ädel metall med hög galvanisk potential (koppar), en oädel med låg (aluminium) och en elektrolyt, i detta fall vatten. Destillerat vatten är inte en elektrolyt, och kommer således inte ge upphov till korrosion. Dessvärre har destillerat vatten en tendens att bli joniserat efter en tid (snabbt i ett öppet system, långsammare i ett slutet). Det man kan göra är att byta vatten med jämna mellanrum, vilket jag skulle rekommendera, eller så kan du ha någon sorts korrosionshämmare. Bäst är ju att ha samma metaller i hela systemet, men det är inte alltid det går.

Glykol (etandiol/propandiol) är i sig inte korrosionshämmande, utan detta är en tillsats. Oftast fungerar den så genom att förhindra syresättning av vattnet (syret är det som reagerar med metallen och bildar rost) eller helt enkelt isolerar komponenterna genom att bilda en hinna på ytorna, oftast en kombination av dessa två. Glykol innehåller också en smörjande komponent för att smörja vattenpumpen. Denna kan också lägga sig som en hinna och lämna avlagringar. Denna hinna är det som påverkar kylförmågan mest.

Om du nu ska ha i glykol, se till att använda en avsedd för aluminium. Har du i fel kan du förvärra korrosionen.

Att tänka på är att glykol är en alkohol. Långt ifrån alla plaster och gummi (o-ringar/tätningar) tål alkohol. Plast kan bli sprött och spricka, packningar likaså med läckor som resultat.

Dold text

Som sagt, jag skulle rekommendera att du har rent destillerat vatten och byter oftare än att du blandar i massa tillsatser. Tror du sparar dina komponenter mest så i långa loppet. Får du problem med alger eller bakterier kan du alltid lägga i en liten bit rent silver i tanken, det tar död på det mesta.

aha ok tack så mycket för det utförliga svaret, då är typ att köra med glykol då och byta vatten. intressant det där med glykol..

Skrivet av Marquzz:

Då jag körde vatten för en massa år sedan så köpte jag 10m klar PVC-slang på Clas Ohlson så jag bara bytte ut slangarna och kastade dem, inget jag brydde om att rengöra.

Zink ska du inte ha i systemet eftersom det kommer att bli massa smulor av det. Kör med glykol och batterivatten sen byter du ut det ett par gånger per år, så kommer det inte vara någon fara.

aha ok, men brukar inte pvc slangar vara hårda, jag kör med mjuka vita slangar, men jaja jag får beställa hem mer slang då, innan det tar slut

ok tack för all tips sweclockers

Permalänk
Avstängd

Efter 3 år så blev mitt vattenblock i koppar oxiderat som fasen, massa grönt. Lyckligtvis rengjorde jag det med tandkräm, cironsyra, coca cola, sedan metalglans polering. Nu så är det skinande rent. Jag använder batterivatten. Funderar på att lägga in lite glykol också.

Permalänk
Cooling Stuff
Skrivet av kostfibrer:

om du har en plexiglas reservoar så rekomenderar jag dig att inte anävnda glykol etc! min gick i tusen bitar direkt när jag hällde i det!

det finns olika glykol, därför kolla noggrann att den är fri från alkohol, det är alkoholen som påverkar plexi och den spricker vid kontakt med den

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Cooling Stuff
Skrivet av Az1337:

Efter 3 år så blev mitt vattenblock i koppar oxiderat som fasen, massa grönt. Lyckligtvis rengjorde jag det med tandkräm, cironsyra, coca cola, sedan metalglans polering. Nu så är det skinande rent. Jag använder batterivatten. Funderar på att lägga in lite glykol också.

är du säkert det var oxidering och inte alger/smuts?
hur som helst alltid använd medel mot korrosion och bakterier/alger
batterivatten/destillerat vatten är kemisk ren och blir lite som syra, dvs försöker ta upp grejer och då blir det negativt för metaller i system
visa använder silver coil mot alger och bara destillerat vatten vilket är rätt ok så länge det är bara koppar i system, men har man förnicklade delar så blir det korrosion

dvs, använd batterivatten med glykol eller andra medel som motverkar korrosion och bakterier eller färdigblandade vätskor som är anpassade för LC, då system håller sig säkert och länge

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marquzz:

Faktum är att zink är oädlare än aluminium. Man använder nämligen zinkanodrar på aluminiumbåtar.

http://www.corrosionist.com/galvanic_corrosion_table.htm

Ja, det var jag som gjorde en liten tankevurpa, kollade på potentialskillnad i vätgas istället för vatten. Men jag rekommenderar ändå inte att ha zink i ett färskvattensystem, det blir lätt täckt av ett tjockt oxidskikt och slutar fungera. I saltvatten fungerar det bättre. I färskvatten brukar man använda magnesium-anoder som har en mycket större potentialskillnad mot aluminium, dock gör detta att som tar slut snabbare, och bör därför inte användas i saltvatten.

Skrivet av Cooling_Stuff:

det finns olika glykol, därför kolla noggrann att den är fri från alkohol, det är alkoholen som påverkar plexi och den spricker vid kontakt med den

Nej, alla glykoler innehåller alkohol. Glykol är en alkohol. Däremot finns det frostskydd och korrosionshämmare som inte innehåller alkohol. Är man ute efter detta kan man kolla på vattenbehandling för värmesystem. Kan vara svårt att få tag på som privatperson dock.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwarkman:

Ja, det var jag som gjorde en liten tankevurpa, kollade på potentialskillnad i vätgas istället för vatten. Men jag rekommenderar ändå inte att ha zink i ett färskvattensystem, det blir lätt täckt av ett tjockt oxidskikt och slutar fungera. I saltvatten fungerar det bättre. I färskvatten brukar man använda magnesium-anoder som har en mycket större potentialskillnad mot aluminium, dock gör detta att som tar slut snabbare, och bör därför inte användas i saltvatten.

Nej, alla glykoler innehåller alkohol. Glykol är en alkohol. Däremot finns det frostskydd och korrosionshämmare som inte innehåller alkohol. Är man ute efter detta kan man kolla på vattenbehandling för värmesystem. Kan vara svårt att få tag på som privatperson dock.

hmmm jag köpte blå glykol från maxi som är till bilar, lär jag ha sönder min ek 150ml reservoar om jag använder det? jag använde inte någon reservoar utan T-koppling, så vet inte, men har 12%glykol i vattnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gulbanan:

hmmm jag köpte blå glykol från maxi som är till bilar, lär jag ha sönder min ek 150ml reservoar om jag använder det? jag använde inte någon reservoar utan T-koppling, så vet inte, men har 12%glykol i vattnet.

Svårt att säga, du har ju en relativt svag blandning, men risken finns alltid. Olika plast reagerar olika men generellt brukar plexi och akrylplaster vara ganska känsliga. Skicka iväg en fråga till supporten på EK, dom har säkert egna rekommendationer. Angående din maxi-glykol, se till att den är avsedd för motorer med aluminiumblock framför allt. Färgen på glykolen har inte så mycket att göra med vad den innehåller. Man får helt enkelt läsa på flaskan vad den är avsedd för. Generellt brukar röd glykol vara long-life, blå är vanlig etandiol och grön propandiol (inte lika giftig) men det kan variera stort mellan tillverkare.

Edit:
Kollade runt lite i EK's shop, dom säljer ett färdigblandat kylmedium som dom säger är avsett för system med blandade komponenter som också ska vara snällt mot plast. http://www.ekwb.com/shop/accessories/water-additives-coolants...

Finns garanterat koncentrat att få tag på någon annanstans som man kan blanda själv. Har en känsla av att det kommer bli dyrt i längden att köra med färdigblandat.

Visa signatur

"Get your facts first, and then you can distort them as much as you please." - Mark Twain
På internet kommunicerar vi huvudsakligen i textform, så skriver du som en idiot kommer du således att uppfattas som en idiot.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cooling_Stuff:

är du säkert det var oxidering och inte alger/smuts?
hur som helst alltid använd medel mot korrosion och bakterier/alger
batterivatten/destillerat vatten är kemisk ren och blir lite som syra, dvs försöker ta upp grejer och då blir det negativt för metaller i system
visa använder silver coil mot alger och bara destillerat vatten vilket är rätt ok så länge det är bara koppar i system, men har man förnicklade delar så blir det korrosion

dvs, använd batterivatten med glykol eller andra medel som motverkar korrosion och bakterier eller färdigblandade vätskor som är anpassade för LC, då system håller sig säkert och länge

Så med andra ord är det en dålig ide att använda block och radiator i koppar samt anslutningar i "black nickel"? Det är just vad jag använder och har använt i 3 års tid. Jag är säker på att det var oxid och inte alger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qwarkman:

Svårt att säga, du har ju en relativt svag blandning, men risken finns alltid. Olika plast reagerar olika men generellt brukar plexi och akrylplaster vara ganska känsliga. Skicka iväg en fråga till supporten på EK, dom har säkert egna rekommendationer. Angående din maxi-glykol, se till att den är avsedd för motorer med aluminiumblock framför allt. Färgen på glykolen har inte så mycket att göra med vad den innehåller. Man får helt enkelt läsa på flaskan vad den är avsedd för. Generellt brukar röd glykol vara long-life, blå är vanlig etandiol och grön propandiol (inte lika giftig) men det kan variera stort mellan tillverkare.

Edit:
Kollade runt lite i EK's shop, dom säljer ett färdigblandat kylmedium som dom säger är avsett för system med blandade komponenter som också ska vara snällt mot plast. http://www.ekwb.com/shop/accessories/water-additives-coolants...

Finns garanterat koncentrat att få tag på någon annanstans som man kan blanda själv. Har en känsla av att det kommer bli dyrt i längden att köra med färdigblandat.

Aha men tror att färg betyde vilken alkohol som finns i glykolen(har kemilärarrn sagt engång i tiden)
Men riktigt intressant länk:) tack så mycket men 140+frakt för två liter känns ja lite, men är säkert värt pengarna men ska försöka få tag på koncenterat innan jag beställer
Tack föt din tid

Permalänk
Cooling Stuff
Skrivet av Az1337:

Så med andra ord är det en dålig ide att använda block och radiator i koppar samt anslutningar i "black nickel"? Det är just vad jag använder och har använt i 3 års tid. Jag är säker på att det var oxid och inte alger.

ok, det var nog oxid pga korrosion men black nickel var nog inte orsaken till det, koppar kommer oxidera i kontakt med vatten men väldig lite, därför skyddet behövs, men skulle man blanda aluminium i system skulle du få hål i komponenter, alltså mycket mer aggressiv effekt

dessutom de flesta anslutningar är gjorda i mässing, sen kammare i radiatorer ofta är också mässing, bara kylflänsar och ledningar mellan kammare är i koppar, alphacool har snina nya full copper radiatorer helt i koppar

mässing, koppar och förnicklad koppar är bra att blanda, men även om du skulle ha bara en typ av metall i system så blir den påverkad av destillerat vatten om inga tillsatser är inblandade

Visa signatur

Cooling Stuff Fri frakt för sweclockers medlemmar, skriv rabatt kod: SWECLOCKERS
Hur montera system

Permalänk
Avstängd

Tack för ert svar.

Permalänk
Skrivet av Cooling_Stuff:

det finns olika glykol, därför kolla noggrann att den är fri från alkohol, det är alkoholen som påverkar plexi och den spricker vid kontakt med den

exakt det jag ville mena

Visa signatur

PC1: AMD RYZEN 7 5800X | MSI MEG B550 Unify-x | Corsair 3600mhz 32gb | Asus 1080ti STRIX | Samsung 960 evo 500gb m2| corsair TX750w | EK custom loop på cpu med 360rad | F-D:R5 | Benq XR3501 35" @144Hz |
PC2: AMD RYZEN 5 1600X@3,9ghz | Noctua NHD15 | asus crosshair VI | G-Skill 2400mhz 16gb | RX5600XT |
F-D:R4 |
Router: Amd Semphron 145, 2gb ram.. (in progress)