Intel Atom med åtta kärnor under 2013

Permalänk
Medlem

Mycket intressant med 8-kärnig Atom

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zotamedu:

Man det är väl bara HP som gör allt för att hålla liv i dem trots att ingen vill köpa. Det var ju nära att Oracle sket i Itanium också vilket hade ställt till mycket problem. Hade inte HP kastat pengar på det har jag svårt att se att Intel hade haft kvar Itanium.

Itanium har fått ett dåligt rykte.
Orättvist då folk säger att den var kass för att den var långsammare på att köra x86 program än riktiga x86 processorer i benchmarks.
Orättvist för att kompilatorer för Itanium var omogna och implementationerna av Itanium var kassa.
Itaniumprocessorerna är kanske kassa, men jag är inte övertygad om att arkitekturen är det.

Kanske Intel gör en ny Itanium processor och gör rätt.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rektor:

Itanium har fått ett dåligt rykte.
Orättvist då folk säger att den var kass för att den var långsammare på att köra x86 program än riktiga x86 processorer i benchmarks.
Orättvist för att kompilatorer för Itanium var omogna och implementationerna av Itanium var kassa.
Itaniumprocessorerna är kanske kassa, men jag är inte övertygad om att arkitekturen är det.

Kanske Intel gör en ny Itanium processor och gör rätt.

Ja borde inte vara så svårt att göra något som är bättre i alla fall Såg att de skulle hoppa från 65 nm till 32 nm direkt vilket öppnad för rätt mycket förbättringar rakt av. Sen räcker det ju inte med att ha en bra processor, de måste lyckas sälja den och få folk att faktiskt vilja skriva mjukvara för den.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

x86-64, [upp till] 8 kärnor (med HT eller utan?) och 8GB ram blir väl trevligt som små servrar och NAS-enheter. Möter iaf AMDs och ARMs mikroservrar rätt bra skulle jag tro. Säljs säkert i ganska bra volym när det är många små kort/noder det handlar om. I en fet virtualiserad burk har du ju bara 2-8 processorer och 128-512GB ram. Mikroservrar blir att tillverka mer kisel för AMD, Intel och alla som bygger på ARM. Nätverksprocessorer lär fortsätta på i stort sett MIPS ett tag.

Permalänk
Avstängd

Är ni säkra på att det som avses i artikeln är max 8 GB minne? Det tror inte jag. Jag tror det var slarvigt formulerat och att MMUn stödjer 8 GB-stickor, inte 8 GB totalt. Adressrymden är som sagt 64 bitar och det är liiiiite mer om man säger så.

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MBY:

Är ni säkra på att det som avses i artikeln är max 8 GB minne? Det tror inte jag. Jag tror det var slarvigt formulerat och att MMUn stödjer 8 GB-stickor, inte 8 GB totalt. Adressrymden är som sagt 64 bitar och det är liiiiite mer om man säger så.

Inte säkert. Dagens Atom har ju bara en minneskanal och stödjer max 4 GB. Så dubbla mängden RAM per processor är ju inte helt långsökt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

x86-64, [upp till] 8 kärnor (med HT eller utan?) och 8GB ram blir väl trevligt som små servrar och NAS-enheter. Möter iaf AMDs och ARMs mikroservrar rätt bra skulle jag tro. Säljs säkert i ganska bra volym när det är många små kort/noder det handlar om. I en fet virtualiserad burk har du ju bara 2-8 processorer och 128-512GB ram. Mikroservrar blir att tillverka mer kisel för AMD, Intel och alla som bygger på ARM. Nätverksprocessorer lär fortsätta på i stort sett MIPS ett tag.

Är du full? TMC och Texas instruments lanserade nyss en 1000 core arm servrar som kostade väldigt lite. AMD och intel kan inte tävla ännu emot dem ännu

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MBY:

Är ni säkra på att det som avses i artikeln är max 8 GB minne? Det tror inte jag. Jag tror det var slarvigt formulerat och att MMUn stödjer 8 GB-stickor, inte 8 GB totalt. Adressrymden är som sagt 64 bitar och det är liiiiite mer om man säger så.

Den klarar säkert att adressera över 40-bit fysiskt och 48-bitar virtuellt. Det har dock inget med vad minneskontrollern klarar för konfiguration. Har den sitt arv från Intels gamla chipset lär den dessutom bara ha 36-bit fysisk adressering. Den lär dessutom bara klara upp till 8GB fysiskt till minneskontrollern.

36-bit fysisk adressering med PAE har vi haft sedan Pentium Pro 1995 också. Du kommer aldrig kunna köra 64GB med de. Du kommer aldrig kunna köra med mer än 8GB. Chipset stödjer inte mer.

Ingen 64-bit processor för vanligt bruk klarar full 64-bit fysisk adressering idag heller dagens använder bara 48-bit av denna rymd, Besserwisser! x86-64 är bara designat för att använda 48-bit virtuell adressering till en början, det kan utökas senare fast kräver såklart nya processorer och köret. De flesta cpuer/minneskontroller använder mellan 40-48bit fysisk adressering. Ingen processor vad jag vet använder 64-bit fysisk adressering för minnet. MIPS använder upp till 59-bit, SPARC använder vad jag kan se också 48-bit virtuell med 40-bit fysisk adressering i t ex UltraSPARC T2, från början använde de 44-bit virtuell adressering med 34 - 41-bit fysisk. Att man har 64-bit pointers och tal har inte med saken att göra här.

Det hela med Atom är ungefär som förut när de max hade stöd för 2GB. Det är i princip exakt samma processor, och tvivlar på att de bytt minneskontroller heller. Intels 945 bygger de på och under den tiden hade 945 4GB stöd med andra processorer. Hur som helst har de behållit en gräns på 2GB minne när de uppdaterat minneskontrollern. Mjukvara som Windows stödjer dessutom bara 44-bit virtuell adressering/minne.

Centerton bygger på en plattform som idag har 2 GB gräns. Det är en dual-core Saltwell. De kommer ha 8GB gräns och det verkar ju rimligt, vad Avoton hamnar kan vi bara gissa. De kommer säkert bygga in kapacitet att använda mer där från början frågan är bara om vi får använda det eller det begränsas. Centerton är single-channel med stöd för 2 DIMMs. HT skulle den ha också ja. Det vi får nu är 64-bit x86-64, HyperThreading, 2 kärnor och 8GB minne per nod, här i år. Kommer säkert till användning. Avoton verkar bli dual-channel. Det säger dock inget om vad minneskontrollern tar emot för konfigurationer.

HP har visst tillkännagivit mikroserverar på Centerton. 64-bit (x86-64)-stöd är en big deal för mycket mjukvara, många verktyg för att bygga de tänkta arbetslasterna. Även om de bara stödjer 8GB. Atom får först LPAE med A15. Det gör mycket för prestandan och det är vad mycket mjukvara redan är skriven för. Det kräver mer arbetet att gå till andra plattformar. AMD köpte upp sitt mikroserverbolag så de kör snart in något Bobcat-derivat där. Det händer iaf lite även med x86 inom den nischen. För Intel är det säkert lämpliga processorer i professionella NAS-system också.