Microsoft Surface prissatt – börjar på 499 dollar

Permalänk
Medlem

Detta kanske kan mera räknas som en laptop. Själv tycker jag att plattor är mera för lek.

Visa signatur

Jag har ingen TV, video, tv-box, radio, läsplatta eller dator. Jag har en gammal telefon som bara går att ringa och skicka SMS.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som bortsett från tekniska termer tycker att det är lite väl mycket pastell 80 tal och fyrkantigt. Jag känner att jag bävar över att så småningom bli tvungen att köra nyare windows just pga av looken på det nya. Jag har aldrig mer än 5 ikoner på mitt skrivbord och vill hålla det så.

Visa signatur

MBP Retina 15" late 13 2,3ghz / 16gb ram / 512gb ssd / GT750m / Iphone 6 64gb / Ipad 4 / Apple Watch 

Permalänk
Avstängd
Skrivet av infinity08:

Man kan köra alla appar även på RT. Dock så kan man inte köra gamla x86-program för Windows.

Nej, man kan alls köra allar appar med Windows RT.
Man kan bara köra Metro appar.

Man kan inte köra Windows applikation skrivna med Win32 API.
Även om de är kompilerade för ARM.

Man kan inte köra .NET applikationer med WPF eller nåt.

Man kan endast köra Metro appar, och det suger!

Windows utan Windowsapplikationer är ju inte Windows. Allt du då har är Metro, en skitplattform med nästan inga appar alls.
En kass plattform med ett minimalt appbud och ett kasst mjukvaru ekosystem.

Permalänk
Skrivet av RaZman:

Jaså? Sist jag kollade låg ett SmartCover på 449kr, går du upp till 649kr får du ett i skinn som säkerligen är betydligt bättre gjort än vad detta tangentbordet är. Apples sladdlösa tangetbord går för samma summa (d.v.s. billigare än Surface-skyddet) och är garanterat av högre kvalitet än den här kompromissen.

Ja, det jag köpte var i skinn. Det spelar dock mindre roll, för även om du köper ett smartcover i plast samt ett trådlöst tangentbord kommer du upp i samma kostnad som ett Surface Touch Cover (eller Type Cover om du hellre vill ha det). Hur är Apple's skydd och tangentbord av högre kvalitet förresten?

Skrivet av rektor:

Man kan endast köra Metro appar, och det suger!

Windows utan Windowsapplikationer är ju inte Windows. Allt du då har är Metro, en skitplattform med nästan inga appar alls.
En kass plattform med ett minimalt appbud och ett kasst mjukvaru ekosystem.

Varför suger det? De som köper en Surface RT köper en surfplatta på en platform som kommer öka explosionsartat. De får tillgång till just den typen appar de behöver, MUI appar. Behöver man köra proprietary gammal mjukvara köper man inte en Surface RT utan väntar på en Surface Pro eller någon av de andra Windows 8 x86 varianterna som kommer.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

RT kommer ha 1366x768 och Pro 1920x1080, detta gäller Microsofts egna plattor, vad andra tillverkare levererar återstår att se. Möjligen har Microsoft satt regler men man får hoppas inte.

Iallafall så kan man väll inte klaga på den upplösningen på en liten 10,6"? Hur hög Upplösning har ni på er skärm i förhållande till storleken? Självklart ser man skillnad under ett mikroskop men på normalt avstånd? tveksamt.

Det hade såklart varit något annat om man var ute efter att göra allt mindre på skärmen och därmed pressa in mer saker men det är väll inte tanken på en liten platta?

Visst är hög upplösning trevligt men när behövs det? När du jobbar med grafik? Gör du det på en liten 10" platta? Eller menar ni att text kommer bli sjukt jobbigt att läsa?

Jag köpte nyligen en 27" skärm med upplösningen 2560x1440 och visst är det nice när man får in mer saker på samma yta men är inte operativet anpassat så kan det bli mer ansträngande att läsa saker(för att det blir på gränsen för litet). Ex så får jag köra Zoom faktor på 110% i internet browsern och i utvecklings miljön har man fått skruva upp fontstorleken 2 steg för att slippa behöva luta sig över bordet. Och ja jag har bra syn(den är kontrollerad).

Så visst har hög upplösning sina fördelar men att säga att upplösningen inte räcker i detta fallet(10") låter mindre troligt.

Högre upplösning kräver väll dessutom mer hårdvara och större batteri och då detta är en hanhållen enhet man gärna undviker att koppla sladd till under tiden man använder den så är detta väll ett naturligt val? Kanske är inte vidare mogen för batteritiderna som MS siktar på?

Min 12" Asus har 1366x768 och det ser väl sådär ut. Visst det är inte dåligt och så nära är man oftast inte men när vi snackar surfplattor är det najs med riktigt hög upplösning som iPad 3 har, inget måste men det ser långt långt mycket bättre ut sen att man blir van vid en högre upplösning gör ju också så att man helst inte har lägre.

Permalänk
Skrivet av Waowt:

Min 12" Asus har 1366x768 och det ser väl sådär ut. Visst det är inte dåligt och så nära är man oftast inte men när vi snackar surfplattor är det najs med riktigt hög upplösning som iPad 3 har, inget måste men det ser långt långt mycket bättre ut sen att man blir van vid en högre upplösning gör ju också så att man helst inte har lägre.

Visst ser det bättre ut, men ska jag vara helt ärlig är vår 3e generations iPad, dvs med retina display, inte speciellt mycket "bättre" att titta på än vår äldre 2a generations iPad. Tänk vad mycket bättre det hade varit med en medium upplösning fast samma GPU och batteri - bättre spelmöjligheter och längre batteritid.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Jaså? Sist jag kollade låg ett SmartCover på 449kr, går du upp till 649kr får du ett i skinn som säkerligen är betydligt bättre gjort än vad detta tangentbordet är. Apples sladdlösa tangetbord går för samma summa (d.v.s. billigare än Surface-skyddet) och är garanterat av högre kvalitet än den här kompromissen.

Hahaha vänta du tycker 449 kr för ett simpelt plast stycke för framsidan är helt okay men 1000 kr för ett plast stycke med tangentbord inbyggt + special kontakt är sjukt dyrt?

Jag tycker båda låter sjukt dyrt men det sisstnämnda har iallafall lite elektronik och möjligen lite nytänkande involverat.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hahaha vänta du tycker 449 kr för ett simpelt plast stycke för framsidan är helt okay men 1000 kr för ett plast stycke med tangentbord inbyggt + special kontakt är sjukt dyrt?

Jag tycker båda låter sjukt dyrt men det sisstnämnda har iallafall lite elektronik och möjligen lite nytänkande involverat.

Har inte tagit ställning till om SmartCover är dyrt eller billigt, jag rättade däremot kommentaren att Apples skydd skulle kosta 650kr. Däremot är det tillräckligt "billigt" för att man skall kunna få ett SmartCover och ett sladdlöst tangentbord för en hundralapp mer än detta plastskräpet. Visst har man alltid med sig tangentbordet med Touch Cover men bristen på riktiga tangenter kommer att göra det nära på oanvändbart. Det osar verkligen kvalitet om att försöka skriva på en bild mot en plastskiva.

Visa signatur

Define XL R2 || CM Silent Pro M1000 || Asus Z490-F || Intel i9 10900k || Noctua NH-D15 || RTX 2080 || 64GB DDR4 || 1TB 970 Evo Plus M.2 + 1.5TB SSD + 2TB HDD || Win10 Pro

Permalänk
Medlem

Hmm läste SvD länk om denna. Dom räknade 499$ som 3300kr

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av RaZman:

Har inte tagit ställning till om SmartCover är dyrt eller billigt, jag rättade däremot kommentaren att Apples skydd skulle kosta 650kr. Däremot är det tillräckligt "billigt" för att man skall kunna få ett SmartCover och ett sladdlöst tangentbord för en hundralapp mer än detta plastskräpet. Visst har man alltid med sig tangentbordet med Touch Cover men bristen på riktiga tangenter kommer att göra det nära på oanvändbart. Det osar verkligen kvalitet om att försöka skriva på en bild mot en plastskiva.

Nu vet jag inte hur alternativen ser ut men för mig låter det väldigt smidigt att ha ett tangentbord inbyggt i plastskyddet, inte för att det känns ergonomiskt eller lyxigt utan för att det helt enkelt alltid finns där om det behövs. Att släpa med sig ett extra tangentbord till sin platta är för många No, no, då måste ju detta vara en perfekt kompromiss?

Du klagar på kvalitén? Har produkten kommit ut på marknaden än? Var kan vi se tester?

Produkten är inte till för att skriva romaner på, den är tillför att vara smidig och multifunktionell. Om du föredrar att bära runt på ett riktigt keyboard så är det väll bara att strunta i att köpa den speciella lösningen som MS erbjuder?

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av SnowJim:

Hahaha vänta du tycker 449 kr för ett simpelt plast stycke för framsidan är helt okay men 1000 kr för ett plast stycke med tangentbord inbyggt + special kontakt är sjukt dyrt?

Jag tycker båda låter sjukt dyrt men det sistnämnda har iallafall lite elektronik och möjligen lite nytänkande involverat.

Du får ett fodral med tangentbord inbyggt för 990:- t ex Logitechs för iPad som Apple är återförsäljare till själv. Eller 490:- för en annan Logitech-variant som Apple inte säljer. Den är bara lite tjockare, men passar senaste generationen. Andra tredjepartsalternativ finns det givetvis billigare varianter av. Funktionsmässigt är såklart Apples smartcovers dyra, tredjeparts motsvarande får du under tvåhundralappen. Targus med "smartcover-funktion" och gummi på baksidan kostar 170kr på dustin.

Fördelen med Microsofts är såklart multi-touch trackpad. Det är nog värt det, frågan är bara vad man ska ha det till i Windows RT. Browsern och Office är i praktiken gamla Win32-program, men de har Microsoft fått till så touch fungerar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Visst ser det bättre ut, men ska jag vara helt ärlig är vår 3e generations iPad, dvs med retina display, inte speciellt mycket "bättre" att titta på än vår äldre 2a generations iPad. Tänk vad mycket bättre det hade varit med en medium upplösning fast samma GPU och batteri - bättre spelmöjligheter och längre batteritid.

Efter att ha jämfört dem och använt 3an en del så vill jag inte se 2an överhuvudtaget.
Men det är jag det.

Permalänk
Skrivet av rektor:

Nej, man kan alls köra allar appar med Windows RT.
Man kan bara köra Metro appar.

Man kan inte köra Windows applikation skrivna med Win32 API.
Även om de är kompilerade för ARM.

Man kan inte köra .NET applikationer med WPF eller nåt.

Man kan endast köra Metro appar, och det suger!

Windows utan Windowsapplikationer är ju inte Windows. Allt du då har är Metro, en skitplattform med nästan inga appar alls.
En kass plattform med ett minimalt appbud och ett kasst mjukvaru ekosystem.

Definitionsfråga av appar då. För mig finns det inga appar till klassiska Windows, Metro-apparna är det som är apparna. Och som redan sagts, det kommer komma enormt mycket nya appar till Windows 8 när det har släppts. Köper man RT-versionen måste man ju vara medveten om att man inte kan köra gamla x86-program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Den billigaste varianten har sålt slut nu, dröjer tre veckor innan det skickas ut fler.

http://www.neowin.net/news/499-32-gb-surface-sells-out-backor...

Slut i USA, vad jag ser går den fortfarande att få tag på i Tyskland och England.

Skrivet av djaxxo:

tråkigt att den inte släpps i norden i år =/

Går att beställa till Sveirge både från Tyskland och England. Har lagt en beställning det var inga som helst problem. Nu återstår väl bara väntan

Permalänk
Medlem

Kostade 4136kr från tyskland tydligen för den billigaste

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=299132&vie...

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Kostade 4136kr från tyskland tydligen för den billigaste

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=299132&vie...

Den kostar helt ok, ca 20 EUR mer än t ex Galaxy Note 10.1 i Tyskland. Vi betalar 400-500kr överpriser här just nu. Vi drar inte nyttan av den billigare Euron/dollarn. För 4990:- (i Sverige, prissatt) får vi dock fortfarande Atom Z2760 drivna Acer Iconia Tab W510 med Windows 8 och tangentbordsdocka. 580 gram utan tangentbordet. Det är inte ens ett bra exempel på x86-baserade tablets. Tyvärr finns det ingen kostnadsfördel.

Permalänk
Medlem

The Verge gjorde en artikel där de ringt runt lite säljare på Microsoftaffärer och frågat om Windows RT/Windows 8. Visar sig att det är svårt att få någon riktig information om skillnaderna, en del sa till och med att det inte är några större skillnader. I och för sig inte något nytt under solen att säljare ofta är mer inriktade på att sälja än att känna till produkterna.
http://www.theverge.com/2012/10/17/3514556/windows-8-vs-windo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Varför inte välja den över valfri Android platta? Du har samma frihet som Android fast du kan göra fler saker lättare - f.ex. kan du enkelt kopiera över dagens bilder från din DSLR och ladda upp på Facebook, detta är sånt jag inte orkar på varken min iPad, Kindle Fire eller Asus Transformer då det blir för bökigt. På en Surface kopplar man helt enkelt till kameran och de importeras automatiskt om man så vill.

Och det är ju verkligen rikt att du som precis nämnt Android nu väljer att nämna Virus i samband med Surface Pro... Här är en notis från FBI/NW3C.

intressant att du vet det redan, har du fått ett förtestexemplar? bökigt hur då? stoppa i sladd, överför. eller stoppa i minneskortet från kameran i plattan och överför, jättekrångligt verkligen. eller så skaffar man en Androidkamera istället och skickar upp bilderna på Funkbook utan att ta omvägen via en surfplatta om det är nått man gör frekvent. min platta frågar också efter autoimport så fort nått pluggas in, är finessen på Windows att man inte ens får frågan eller vad?

"rikt"..? jag hoppas verkligen en fullversion av Office med skrivhjälp ingår i Surface. men ivf, jaha, den länken säger ju egentligen inget annat än att om man kör i adminläge så är man utsatt för risker, och gissa hur många SurfacePRO-köpare som kommer göra det.

98.3%

Dold text
Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Hittar inte länken nu.

några spekulerade i att RT skulle ligga på 500-550$, mellan tummen och pekfingret är det rätt så nära.
samt det fanns spekulationer på att PRO kommer ligga på 880-950$

Vilket känns lite saftigt men ändå inte.
Hoppas faktiskt på ett bra pris på PROn då den lockar riktigt mycket.

Försökte klämma ur MS lite info, men nää, enda man får : information om produkten finns på: http://www.microsoft.com/Surface/sv-se

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toivo83:

Hmm läste SvD länk om denna. Dom räknade 499$ som 3300kr

Det är priset exklusive moms.

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

intressant att du vet det redan, har du fått ett förtestexemplar? bökigt hur då? stoppa i sladd, överför. eller stoppa i minneskortet från kameran i plattan och överför, jättekrångligt verkligen. eller så skaffar man en Androidkamera istället och skickar upp bilderna på Funkbook utan att ta omvägen via en surfplatta om det är nått man gör frekvent. min platta frågar också efter autoimport så fort nått pluggas in, är finessen på Windows att man inte ens får frågan eller vad?

"rikt"..? jag hoppas verkligen en fullversion av Office med skrivhjälp ingår i Surface. men ivf, jaha, den länken säger ju egentligen inget annat än att om man kör i adminläge så är man utsatt för risker, och gissa hur många SurfacePRO-köpare som kommer göra det.

98.3%

Dold text

Vart stoppar jag in USB sladden från min Nikon DSLR på min iPad, Kindle Fire eller Asus Transformer? Visst, det finns adaptrar att köpa men det går inte out of the box och min kameraväska är redan full nog som det är. Det samma gäller att stoppa minneskortet i plattan, ingen av de tre plattorna jag har verkar ha en SD kortplats... Har jag köpt fel plattor eller vad menar du? Länka gärna till en DSLR som kör Android, de finns inte. Hell, Android kameror generellt är helt nytt då de funnits i handeln en månad och är inte egentlig en lösning på problemet.

Finessen på Surface RT är att man helt enkelt pluggar in sin vanliga USB kamerakabel eller stoppar in minneskortet direkt (vilket som sagt inte går på några av de tre tabletterna jag redan har).

Vaddå skrivhjälp? Ska du tracka ned på mig för att jag inte är Svensk nu också? Syftet med länken var att bl.a. FBI har singlat ut Android användare som målgrupp för malware. Angående adminläge på Surface, du kan givetvis inte jämföra Android med Windows 8 Pro - och eftersom RT endast kan köra programvara från Windows Store spelar det ingen roll om 98.3% skulle köra ett fiktivt adminläge eller inte på den versionen.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Vart stoppar jag in USB sladden från min Nikon DSLR på min iPad, Kindle Fire eller Asus Transformer? Visst, det finns adaptrar att köpa men det går inte out of the box och min kameraväska är redan full nog som det är. Det samma gäller att stoppa minneskortet i plattan, ingen av de tre plattorna jag har verkar ha en SD kortplats... Har jag köpt fel plattor eller vad menar du? Länka gärna till en DSLR som kör Android, de finns inte. Hell, Android kameror generellt är helt nytt då de funnits i handeln en månad och är inte egentlig en lösning på problemet.

Finessen på Surface RT är att man helt enkelt pluggar in sin vanliga USB kamerakabel eller stoppar in minneskortet direkt (vilket som sagt inte går på några av de tre tabletterna jag redan har).

Vaddå skrivhjälp? Ska du tracka ned på mig för att jag inte är Svensk nu också? Syftet med länken var att bl.a. FBI har singlat ut Android användare som målgrupp för malware. Angående adminläge på Surface, du kan givetvis inte jämföra Android med Windows 8 Pro - och eftersom RT endast kan köra programvara från Windows Store spelar det ingen roll om 98.3% skulle köra ett fiktivt adminläge eller inte på den versionen.

Det är inte bara i program från programbutikerna du har säkerhetshål och attackvägar. Apples iOS har t ex haft flera hål som man har kunnat bygga rootkits / exploits för om man velat genom att bara surfa in på en hemsida. Browsern i RT är samma browser som för skrivbordet i bakgrunden, det räcker att något är sårbart för exploits där, du har de flesta grundläggande saker som kan attackeras om du hittar exploits för dessa precis som på "skrivbordet". En nedlåst enhet är en nedlåst enhet, du får inte ens köra program från programbutikerna om det ska vara tal om att ha kontroll över plattformen. Där är inte Android svagt på något sett. Malware får man bara om man installerar de. FinFisher drabbar också andra operativsystem. Det råkar vara en produkt just för myndigheter som är helt laglig också.

iPad stödjer iaf RAW OOB den också och du behöver bara "camera kit"-adaptern. Transformer har OTG-stöd med adapter eller tangentbordet, så har många andra populära modeller som Samsungs alla. Nexus 7 har de varit fula med, eftersom det stödjer USB-Host med tangentbord och möss, men inte med USB-minnen/UMS. Det har helt i hållet med mjukvaran att göra tyvärr. Dessutom ser ingen vitsen med att pytsa Microsoft mer pengar, varken NTFS eller exFAT är gratis. Root och ett program från Play store är allt som krävs, så de har ju bara medvetet lämnat det utanför. Det är helt enkelt inte särskilt trevligt för detta syfte.

Sen gäller det att det finns fotoprogram för Windows RT. Adobe kommer inte porta över Lightroom eller liknande men det dyker säkert upp lösningar. Räkna bara inte med att lösningar är on par med de på Win32/skrivbordet. För utvecklarna är det en helt ny plattform och de måste fortfarande stödja skrivbordet och W7/Vista. Många väljer nog hellre XP-stöd än Metrostöd. Räkna inte med integration direkt när det gäller Microsofts produkter hur som helst. Ha rätt förväntningar så är det trevligt nog.

Permalänk
Skrivet av Petterk:

Det är inte bara i program från programbutikerna du har säkerhetshål och attackvägar. Apples iOS har t ex haft flera hål som man har kunnat bygga rootkits / exploits för om man velat genom att bara surfa in på en hemsida. Browsern i RT är samma browser som för skrivbordet i bakgrunden, det räcker att något är sårbart för exploits där, du har de flesta grundläggande saker som kan attackeras om du hittar exploits för dessa precis som på "skrivbordet". En nedlåst enhet är en nedlåst enhet, du får inte ens köra program från programbutikerna om det ska vara tal om att ha kontroll över plattformen. Där är inte Android svagt på något sett. Malware får man bara om man installerar de. FinFisher drabbar också andra operativsystem. Det råkar vara en produkt just för myndigheter som är helt laglig också.

iPad stödjer iaf RAW OOB den också och du behöver bara "camera kit"-adaptern. Transformer har OTG-stöd med adapter eller tangentbordet, så har många andra populära modeller som Samsungs alla. Nexus 7 har de varit fula med, eftersom det stödjer USB-Host med tangentbord och möss, men inte med USB-minnen/UMS. Det har helt i hållet med mjukvaran att göra tyvärr. Dessutom ser ingen vitsen med att pytsa Microsoft mer pengar, varken NTFS eller exFAT är gratis. Root och ett program från Play store är allt som krävs, så de har ju bara medvetet lämnat det utanför. Det är helt enkelt inte särskilt trevligt för detta syfte.

Sen gäller det att det finns fotoprogram för Windows RT. Adobe kommer inte porta över Lightroom eller liknande men det dyker säkert upp lösningar. Räkna bara inte med att lösningar är on par med de på Win32/skrivbordet. För utvecklarna är det en helt ny plattform och de måste fortfarande stödja skrivbordet och W7/Vista. Många väljer nog hellre XP-stöd än Metrostöd. Räkna inte med integration direkt när det gäller Microsofts produkter hur som helst. Ha rätt förväntningar så är det trevligt nog.

Allt kan attackeras, det enda jag påpekade var att en kille som precis hyllat Android (där det verkligen dräller med malware) påpekar att Surface kommer kunna köra alla "virus".

Med Out Of the Box menar jag just det, OOB. Att behöva köpa till adaptrar och/eller roota enheten för att göra något så enkelt som att föra över lite bilder från en kamera blir för dumt. Eftersom jag använder dessa som tabletter och inte någon kvasi-pc ersättningsprodukt har jag inte dockingstationen till Transformern heller. Med Microsoft's Surface blir det verkligen så enkelt som att plugga in min kamera med en helt vanlig USB kabel. För att inte prata om att jag kan, om jag så skulle vilja, skriva ut dessa bilderna på en vilken som helst skrivare utan att behöva köpa till någon AirPrint skrivare.

Det finns redan några fotoappar till RT, men det är egentligen mindre viktigt då jag använder Adobe Lightroom och Photoshop på min PC när jag verkligen ska fixa till bilder. Men är jag borta en månad har jag varken tid eller resurser att hålla på med det, då är det otroligt smidigt att helt enkelt skjuta JPEG+RAW och ladda upp lite bilder så familj får se på direkten. Sålänge man förväntar sig en TABLETT, dvs inte någon ersättare för allt-som-är-PC kommer man inte bli besviken. Appar är förövrigt overrated och redan med utbudet i Windows Store per idag klarar jag mig fint - visst, jag saknar vissa appar, men jag överlever utan dem.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Allt kan attackeras, det enda jag påpekade var att en kille som precis hyllat Android (där det verkligen dräller med malware) påpekar att Surface kommer kunna köra alla "virus".

Med Out Of the Box menar jag just det, OOB. Att behöva köpa till adaptrar och/eller roota enheten för att göra något så enkelt som att föra över lite bilder från en kamera blir för dumt. Eftersom jag använder dessa som tabletter och inte någon kvasi-pc ersättningsprodukt har jag inte dockingstationen till Transformern heller. Med Microsoft's Surface blir det verkligen så enkelt som att plugga in min kamera med en helt vanlig USB kabel. För att inte prata om att jag kan, om jag så skulle vilja, skriva ut dessa bilderna på en vilken som helst skrivare utan att behöva köpa till någon AirPrint skrivare.

Det finns redan några fotoappar till RT, men det är egentligen mindre viktigt då jag använder Adobe Lightroom och Photoshop på min PC när jag verkligen ska fixa till bilder. Men är jag borta en månad har jag varken tid eller resurser att hålla på med det, då är det otroligt smidigt att helt enkelt skjuta JPEG+RAW och ladda upp lite bilder så familj får se på direkten. Sålänge man förväntar sig en TABLETT, dvs inte någon ersättare för allt-som-är-PC kommer man inte bli besviken. Appar är förövrigt overrated och redan med utbudet i Windows Store per idag klarar jag mig fint - visst, jag saknar vissa appar, men jag överlever utan dem.

Har du en transformer med tangentbord har du dock USB-kontakt i den som sagt. Vill du inte ha den (dockningsstationen) vet jag inte riktigt vad anledning att köpa Asus plattor (om vi räknar bort Nexus 7) är. Vilka skrivare som stöds är dessutom helt upp till Microsoft. Tomtar som säger att allt ska köra Ubuntu behöver vi inte mata. Har själv kört GNU/Linux på flertalet system sedan runt 98/99. Shuttleworth har ingen plats i konsumentprylar.

Vill du ha en slate vet jag dock inte varför du vill ha Windows RT, en med Windows 8 är inte dyrare, större eller tyngre. En Atom-slate behöver ändå kompletteras av en kraftfullare maskin. Det låter ändå som du vill använda den som en fullfjädrad PC. Vill du inte köra några appar så undrar jag vad det är som drar dig till Microsoft, de kan inte ens integrera med Microsoftprodukter bättre än andra för de har inte drivkraften. Windows/Office 2013 RT synkar inte ens lokala filer med Skydrive automatiskt, men kan såklart köra direkt mot Skydrive vilket du redan kan på alternativen. Vill man inte ha tredjepartsprogram så är det enda du har en Win32-webbläsare, Win32-office och Metro mail-klient. Är det krångligare att utveckla till så betyder det att mycket helt enkelt inte kommer finnas trotts att antalet program är snart väldigt högt. Android är inte mer sårbart än Blackberry, Symbian, Windows Mobile osv. Vill du inte att företagets enheter kan installera några applikationer så är det inget problem, vill du ha en egen applikationsbutik är det inget problem. För privatpersoner så är det som vanligt bara att inte installera något från okända avsändare. Att Play Store har för lite redaktionell kontroll är en annan sak från säkerheten i stort. Allt är osäkert så länge man inte hanterar säkerheten, alla enhet kan exploateras så länge man har fysisk access, de flesta kan det relativt enkelt remote. Fiskeriattacker är alla sårbara för så länge det finns fula verktyg eller hemsidor som utnyttjar dem.

Dessutom får OEM-er fortfarande bundla crapware vilket fortfarande kan vara maleware när de inte tittar efter vad de gör. Anledningen att Microsoft kör Win32/desktop (hybrid som IE, eller byte till desktopläge för Office) är för att det är för stort att porta programmen. De kan skriva andra program, men de kommer inte ha mycket med Office att göra, dessutom raderar de ut fördelarna om de inte är bättre på kompatibilitet än konkurrenter. Det är ingen miljö (WinRT-runtime) som lär ersätta något när det ändå bara är abstraktion och sandlåda ovanpå Windows gamla APIer. Microsoft har incitament att migrera. När det är dags att byta har de kommit på något annat som alltid. Då blir det nya verktyg och apier att porta till. Är det enklare att portera vanliga program som förr kördes på arbetsstationer till iOS och Android så är det där det kommer hända, är det sen inte enkelt nog att portera dessa till "modern UI style" så lär inte det hända i många fall. Tom Microsoft säger ju köp istället x86 om du ska... Även om det är saker konkurrenter gör på mobila os.

Konsumenter kommer hur som helst presenteras av likadana enheter, med samma formfaktor och vikt fast med två olika mjukvaror där båda stödjer touch. x86-varianten kanske också stödjer aktiv digitizer. Vill man verkligen inte köra några program så är det nog svårt att välja en enhet som är lika dyr som den som kan köra småföretagarens bokföringsmjukvara osv.

Hela poängen med just Surface är tangentbords-fodralet.

Utan det är den relativt dålig i konkurrenskraft.

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Vart stoppar jag in USB sladden från min Nikon DSLR på min iPad, Kindle Fire eller Asus Transformer? Visst, det finns adaptrar att köpa men det går inte out of the box och min kameraväska är redan full nog som det är. Det samma gäller att stoppa minneskortet i plattan, ingen av de tre plattorna jag har verkar ha en SD kortplats... Har jag köpt fel plattor eller vad menar du? Länka gärna till en DSLR som kör Android, de finns inte. Hell, Android kameror generellt är helt nytt då de funnits i handeln en månad och är inte egentlig en lösning på problemet.

Finessen på Surface RT är att man helt enkelt pluggar in sin vanliga USB kamerakabel eller stoppar in minneskortet direkt (vilket som sagt inte går på några av de tre tabletterna jag redan har).

Vaddå skrivhjälp? Ska du tracka ned på mig för att jag inte är Svensk nu också?

Syftet med länken var att bl.a. FBI har singlat ut Android användare som målgrupp för malware. Angående adminläge på Surface, du kan givetvis inte jämföra Android med Windows 8 Pro - och eftersom RT endast kan köra programvara från Windows Store spelar det ingen roll om 98.3% skulle köra ett fiktivt adminläge eller inte på den versionen.

uppenbarligen har du köpt fel eftersom kameraöverföring verkar vara en killer app för ett helt OS för dig. om du nu tycker att en liten sladdstump extra i en väska (!) är för mycket så borde ju än mer lösningen att bara trycka i ett kort som man alltid vet var det är då det bärs i kameran vara absolut enklast. visste inte att du var proffsfotograf innan, att FB var slutmålet gjorde inte den slutsaten lättare att dra heller direkt.

dålig ursäkt om du "emigrerat" från nån annanstans än USA, och är det därifrån så borde du kanske stavat användarnamnet rätt iaf...

såg inget direkt om "singlat" (en till, bra där) ut Android, det påtalar risken med att ge applikationer rättigheter att ändra i rotsystemet, vilket som bekant ställer till Windows rejält. och hur man gör det på dessa och iPad är genom att "roota" eller "jailbreaka", och att då inte tro att samma sak inte kommer gälla även RT-plattor är ju inte speciellt förutseende argumentation. eller är det en sån tanke du bara slog ur tanken? FBI har fö utmärkt sig med att inte ens kunna komma runt det grafiska låset i en Androidnalle, så exakt hur mycket deras riskbedömning gick till vettefanken.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

uppenbarligen har du köpt fel eftersom kameraöverföring verkar vara en killer app för ett helt OS för dig. om du nu tycker att en liten sladdstump extra i en väska (!) är för mycket så borde ju än mer lösningen att bara trycka i ett kort som man alltid vet var det är då det bärs i kameran vara absolut enklast. visste inte att du var proffsfotograf innan, att FB var slutmålet gjorde inte den slutsaten lättare att dra heller direkt.

dålig ursäkt om du "emigrerat" från nån annanstans än USA, och är det därifrån så borde du kanske stavat användarnamnet rätt iaf...

såg inget direkt om "singlat" (en till, bra där) ut Android, det påtalar risken med att ge applikationer rättigheter att ändra i rotsystemet, vilket som bekant ställer till Windows rejält. och hur man gör det på dessa och iPad är genom att "roota" eller "jailbreaka", och att då inte tro att samma sak inte kommer gälla även RT-plattor är ju inte speciellt förutseende argumentation. eller är det en sån tanke du bara slog ur tanken? FBI har fö utmärkt sig med att inte ens kunna komma runt det grafiska låset i en Androidnalle, så exakt hur mycket deras riskbedömning gick till vettefanken.

Det är absolut inte en killer app för mig, det var ETT exempel på varför WinRT är bättre än iOS eller Android. Om du absolut vill att jag ska kopiera direkt från minneskortet så fungerar det också då Surface RT har en mini SDXC kortplats, något som saknas på både min iPad och mina två Android plattor. Och nej, det absolut enklaste är varken kabel eller minneskort, det är WiFi åtkomst, något jag har på min kamera, som sagt var detta endast ett exempel utav många där RT är bättre än, speciellt, iOS.

Emigrating är fullständigt rättstavat så förstår inte helt vad du försöker säga med dina
Var jag flyttat från är också rätt ointeressant då vi diskuterade en datorprodukt och inte mig eller min familj. Men eftersom du är så förbannat interesserad så har jag tidigare jobbat som professionell porträttfotograf men vad det har att göra med att lägga upp bilder på f.ex. min son och dela med hans mor- och far- föräldrar eller kusiner som bor några tusen mil bort vet jag inte...

"The IC3 has been made aware of various malware attacking Android operating systems for mobile devices" ... då Android är det enda operativsystemet nämnt med namn har de ganska klart pekat ut just Android.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Det är absolut inte en killer app för mig, det var ETT exempel på varför WinRT är bättre än iOS eller Android. Om du absolut vill att jag ska kopiera direkt från minneskortet så fungerar det också då Surface RT har en mini SDXC kortplats, något som saknas på både min iPad och mina två Android plattor. Och nej, det absolut enklaste är varken kabel eller minneskort, det är WiFi åtkomst, något jag har på min kamera, som sagt var detta endast ett exempel utav många där RT är bättre än, speciellt, iOS.

Emigrating är fullständigt rättstavat så förstår inte helt vad du försöker säga med dina
Var jag flyttat från är också rätt ointeressant då vi diskuterade en datorprodukt och inte mig eller min familj. Men eftersom du är så förbannat interesserad så har jag tidigare jobbat som professionell porträttfotograf men vad det har att göra med att lägga upp bilder på f.ex. min son och dela med hans mor- och far- föräldrar eller kusiner som bor några tusen mil bort vet jag inte...

"The IC3 has been made aware of various malware attacking Android operating systems for mobile devices" ... då Android är det enda operativsystemet nämnt med namn har de ganska klart pekat ut just Android.

haha du verkar ju svårt förvirrad på riktigt, det var du som började tjafsa här efter ett inlägg jag gjorde. med ett riktigt nonsensargument dessutom, så ursäkta om jag hakar på det.

att just du valt just en platta som saknar en funktion just du anser viktig trots att den finns på andra och sen prisar en platta som inte ens finns för just den funktionen som mycket väl kanske inte kommer finnas på alla varianter av densamma heller är hål i huvudet!

och nej, det är ju uppenbarligen inte rättstavat och anledningen är tom noterad i din länk, eller är det flyttdags igen? ett kontextfel istället kanske? ursäkta igen om jag verkar för intresserad här igen.

Citat:

Some of the latest known versions of this type of malware are Loozfon and FinFisher. Loozfon is an information-stealing piece of malware. Criminals use different variants to lure the victims. One version is a work-at-home opportunity that promises a profitable payday just for sending out email. A link within these advertisements leads to a website that is designed to push Loozfon on the user's device.

är inget specifikt gällandes risken med Android, det är exempel på befintliga hot. och det är ironiskt exakt den typ av smittoväg som Windowsplattor kommer lida mest av, särskilt PRO naturligtvis. för att aktivera externa källor krävs att dessa godkänns, och gör man det så är skadan skedd, på Surface PRO riskras den dessutom vara allt från krånklig till omöjlig att bli av med igen. i motsats till mer kontrollerade system:

Citat:

When purchasing a Smartphone, know the features of the device, including the default settings. Turn off features of the device not needed to minimize the attack surface of the device.

attackytan, det är alltså Microsofts Surface som de talar om lite kryptiskt.

och motsatsen till att ha en hög rättighetsprofil är såklart också:

Citat:

Jailbreak or rooting is used to remove certain restrictions imposed by the device manufacturer or cell phone carrier. This allows the user nearly unregulated control over what programs can be installed and how the device can be used. However, this procedure often involves exploiting significant security vulnerabilities and increases the attack surface of the device. Anytime a user, application or service runs in "unrestricted" or "system" level within an operation system, it allows any compromise to take full control of the device.

vilket naturligtvis inga Surfaceanvändare kommer göra så snart det blir möjligt för att komma runt alla begränsningar (som jag naturligtvis också bara antar kommer finnas) eller för att installera gratisversioner av alla dyra köpeapppar med extrafunktioner inlaggda. japp, kommer bli den säkraste grejen ever, men man får iaf en SD-plats!

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av AndreaX:

Massa nonsens bortklippt

och nej, det är ju uppenbarligen inte rättstavat och anledningen är tom noterad i din länk, eller är det flyttdags igen? ett kontextfel istället kanske? ursäkta igen om jag verkar för intresserad här igen.

Ännu mer nonsens bortklippt

Hur är det inte rättstavat? Jag visade dig ju till o med ordet i en ordbok. Vaddå kontextfel? Du vet inte om jag skapade användaren innan, medan eller efter flytten. Oavsett är det är mitt användarnamn, det finns ingen kontext utöver det i detta sammanhanget, men visst, Sverige var hela tiden ett korttidsprojekt och det börjar bli dags att återgå till civilisationen och det riktiga livet igen.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Skrivet av emigrating12:

Mycket trevligt!

hans röst var trälig och lyssna på dock haha

Tycker dom borde börja spotta ut lite info om pro plattan.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |