Server för gaming etc.

Permalänk

Server för gaming etc.

Tjena Sweclockers,

Jag tänkte bygga en egen server. Första för mig

Mina krav för den är:

  • Relativt liten

  • Hyffsat tyst

  • Energiförbrukning spelar ingen större roll

Det jag villl ha den till är främst:

  • Hosta en CS:GO-server för max 10-15 spelare åt gången. Denna behöver ej vara uppe hela tiden.

  • Hosta en Minecraft-server för kanske max 10-15pers.

  • Vill även kunna hosta ngn lätt hemsida med lite trafik

Pris:
Så billigt som det bara går. Skriv gärna exakt vad ni hade köpt? Typ göra en kundvagn färdig från Inet eller liknande och motivera gärna valen av delar.

Tack på förhand,
Rickard

Permalänk
Medlem

För 10 år sedan då jag arrangerade LAN-partyn så hade jag en P2 266 MHz som klarade av 10 spelare. En spelserver behöver inte mycket kraft enligt den kalkylen.

Relativt liten = Mini-TX
Hyffsat tyst = Fläktlöst nätagg och SSD-disk

CPU:
Inet: Intel Pentium G630 Dual Core 2,7GHz - 504 kr

OBS: G600-serien är Sandy Bridge-baserade. G6000-serien är baserade på Ivy Bridge = Kallare.
Intel Pentium G2120 3,1GHz finns inte i Inets sortiment.

Moderkort:
Inet: ASRock H77M-ITX - 907 kr

Ram:
Inet: Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP BLÅ - 217 kr

SSD:
Inet: OCZ SSD Agility 3 120GB - 749 kr

Chassi + Nätagg:
Mini-ITX.se: Linkworld 820-02B 90W (Svart) - 499 kr
http://mini-itx.se/linkworld82002b90wsvart-p-826.html?cPath=6...
Troligen Pico-PSU-nätaggregat med extern 90W-adapter - Fläktlöst

Totalt: 2876 kr exkl frakt

Ändringar:
CPU - Inet: Intel Pentium G860 Dual Core 3GHz - 614 kr
CPU - LOW POWER (Kallare och tystare system) - Intel Pentium G630T Dual Core 2,3GHz Low Power - 649 kr
Ram - Inet: Crucial 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport - 319 kr

Då ramminne är så billigt så skulle jag satsa på 8GB på direkten. Det är inte roligt när ramminnet tar slut. Angående processor så hade jag letat upp en Ivy Bride-modell hos någon annan butik för att få ner effektförbrukningen och då tystare system. Jag har inte erfarenhet av Pentium-kylningen men orginalkylaren kanske är tyst. Min erfarenhet av AMDs orginalkylare på processorer med lägre effektbrukning är att dom är tysta, då inkl en AMD Llano Dual core-processor på 2,7GHz (TDP 65W-processor).

SSD är tyst och snabbt och litet. Om man vill ha ett litet och tyst system så är en SSD ett bra alternativ. Att ha en snabb lagringsenhet i en server skadar heller inte, inte för att jag idag har erfarenhet av spelservrar men 10 år sedan inkluderade spelservrarna hela spelet och var tvungen att tygga mycket.

Permalänk
Skrivet av Vatten:

För 10 år sedan då jag arrangerade LAN-partyn så hade jag en P2 266 MHz som klarade av 10 spelare. En spelserver behöver inte mycket kraft enligt den kalkylen.

Relativt liten = Mini-TX
Hyffsat tyst = Fläktlöst nätagg och SSD-disk

CPU:
Inet: Intel Pentium G630 Dual Core 2,7GHz - 504 kr

OBS: G600-serien är Sandy Bridge-baserade. G6000-serien är baserade på Ivy Bridge = Kallare.
Intel Pentium G2120 3,1GHz finns inte i Inets sortiment.

Moderkort:
Inet: ASRock H77M-ITX - 907 kr

Ram:
Inet: Corsair 4GB (2x2048MB) CL9 1600Mhz VENGEANCE LP BLÅ - 217 kr

SSD:
Inet: OCZ SSD Agility 3 120GB - 749 kr

Chassi + Nätagg:
Mini-ITX.se: Linkworld 820-02B 90W (Svart) - 499 kr
http://mini-itx.se/linkworld82002b90wsvart-p-826.html?cPath=6...
Troligen Pico-PSU-nätaggregat med extern 90W-adapter - Fläktlöst

Totalt: 2876 kr exkl frakt

Ändringar:
CPU - Inet: Intel Pentium G860 Dual Core 3GHz - 614 kr
CPU - LOW POWER (Kallare och tystare system) - Intel Pentium G630T Dual Core 2,3GHz Low Power - 649 kr
Ram - Inet: Crucial 8GB (2x4096MB) CL9 1600Mhz Ballistix Sport - 319 kr

Då ramminne är så billigt så skulle jag satsa på 8GB på direkten. Det är inte roligt när ramminnet tar slut. Angående processor så hade jag letat upp en Ivy Bride-modell hos någon annan butik för att få ner effektförbrukningen och då tystare system. Jag har inte erfarenhet av Pentium-kylningen men orginalkylaren kanske är tyst. Min erfarenhet av AMDs orginalkylare på processorer med lägre effektbrukning är att dom är tysta, då inkl en AMD Llano Dual core-processor på 2,7GHz (TDP 65W-processor).

SSD är tyst och snabbt och litet. Om man vill ha ett litet och tyst system så är en SSD ett bra alternativ. Att ha en snabb lagringsenhet i en server skadar heller inte, inte för att jag idag har erfarenhet av spelservrar men 10 år sedan inkluderade spelservrarna hela spelet och var tvungen att tygga mycket.

Tack för svaret! Kan nog hända att jag beställer liknande grejer där ja! Tack återigen