Permalänk
Melding Plague

Ubuntu 12.10 ute nu

Oktober är inte enbart den stora månaden för Windows 8 utan även tidpunkten för en ny version av den öppna Linux-distributionen Ubuntu, som i version 12.10 integreras med molntjänster.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Någon gång ska man väl börja med att använda Ubuntu på riktigt...
(:

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Medlem

får väl upgradera min ubuntu dator då har inte suttit vid den den senaste tiden.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Hehe, roligt att de använder en iMac!:D

Visa signatur

Tip: When vertices won't merge, check the normals.

Citera!

Permalänk
Medlem

En tydlig trend är att sociala nätverk blir mer och mer integrerade. Här har det sneglats en del på mobiltelefonernas utveckling och det är faktiskt på tiden.

Visa signatur

Om du vill att jag ska se ditt svar så tryck på Citera.

Permalänk
Medlem

Synd att musiken är så hög att man knappt hör berättarrösten.

Permalänk
Medlem

Sen Ubuntu gick över till Unity GUI så har jag inte gillat det. GNOME var så mycket bättre.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMightyMuffin:

Hehe, roligt att de använder en iMac!:D

Varför är det roligt? 0_o

OnT:
Synd att nya Gnome suger, Unity verkar blivit bättre, dessutom är dom duktiga på att kopiera Apples Dock.app, så man känner igen sig ^^

Visa signatur

I reject your reality and substitute my own.

Permalänk
Medlem

Ni erfarna ubuntu användare.. Hur fungerar Ubuntu på en HTPC? Med uppspelning och av alla olika format osv... Jag är ny på ubuntu fronten men tycker det är kul att testa nya saker, så funderar på att slänga in det mest för skojs skull

Visa signatur

Console: Xbox Series X TV: Samsung Q70T 4K 120HZ Headset: Turtle Beach Stealth 700 Gen 2

Permalänk

Gillar Ubuntu starkt men hade önskat en lite mer desktop inriktad variant av gränssnittet. Även lite bättre AMD drivrutiner även om det inte är ubuntus fel. Lika lite bättre prestanda och kompabilitet i wine.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | Corsair Hydro H115i RGB Platinum | 32gb G.Skill DDR4 @ 3600mhz | Asus X570-F | PowerColor RX6900XT RedDevil Ultimate | 1TB m.2 SSD gen 4 | 256gb m.2 SSD gen 4 | 1TB HDD | Phanteks Revolt Pro 1000W | Phanteks Eclipse P500A

Permalänk
Medlem

inbyggt facebook... det trodde jag inte var något linuxanvänadare var ute efter. jag har funderat på att testa linux på laptopen, men det här var inte speciellt lockande.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Ni erfarna ubuntu användare.. Hur fungerar Ubuntu på en HTPC? Med uppspelning och av alla olika format osv... Jag är ny på ubuntu fronten men tycker det är kul att testa nya saker, så funderar på att slänga in det mest för skojs skull

Funkar bra, kör xbmc på min, vlc & deras egna media spelare funkar också. Har inte märkt några problem

Visa signatur

i5-12600KF | Noctua NH-D15S Chromax Black | MSI MAG B660M | 64 GB G.Skill Trident Z | 3 * WD Black SN750 | Asus TUF OC RTX 3080 | Fractal Design Torrent | Corsair RM750W | Samsung Odyssey G9 49" |

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Ni erfarna ubuntu användare.. Hur fungerar Ubuntu på en HTPC? Med uppspelning och av alla olika format osv... Jag är ny på ubuntu fronten men tycker det är kul att testa nya saker, så funderar på att slänga in det mest för skojs skull

Jag kör Ubuntu med ett XBMC-skal installerat som min HTPC. Funkar skitbra! Jag har aldrig använt linux innan men jag va igång på enstaka timmar (Visst, jag behövde läsa på lite för att få Nvidia-drivisarna att funka bra). Vad gäller format så har jag inte haft några problem som inte gick lätt att lösa.

Go UBUNTU, om de bara skulle ha den goda smaken att börja släppa spel till linux så skulle jag överge Windows

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk

Väntar bara på att det ska komma fram ett bra program som kan köra Windows spel, sedan är det bara att gå över för gott. (med ett "bra" menar jag bättre än Wine)

Permalänk
Medlem

Körde alltid Slackware på mina Linux-servrar förr, men åldern och intresset har tagit ut sin rätt, nu är det Ubuntu 12.04 LTS.

Tycker Linux på Desktop är för meckigt, oavsett dist, utom på en HTPC med XBMC.

Visa signatur

Better to have and not need, than to need and not have.

Permalänk
Entusiast

Secure boot? Är det inte det som Microsoft fått jättemycket skit för av paranoida nördar?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker Ubuntus GUI är fult?

Föredrar Windows eller OSX GUI helt klart!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Inaktiv

Kul att Swec rapporterar om detta! Använde Ubuntu 12.04 förut men provar Elementary OS ett tag nu. Men man lär väl prova 12.10 live en liten stund iaf!

Permalänk
Medlem

Förutom google-kontot så söker den väl även på Amazon när man gör en filsökning i sin dator?

http://www.sweclockers.com/forum/17-linux-och-ovriga-operativ...
Jaja, man kan stänga av funktionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GizZm0:

Ni erfarna ubuntu användare.. Hur fungerar Ubuntu på en HTPC? Med uppspelning och av alla olika format osv... Jag är ny på ubuntu fronten men tycker det är kul att testa nya saker, så funderar på att slänga in det mest för skojs skull

Jag kör en kombinerad Ubuntu HTPC / Minecraftserver, går riktigt smidigt. Första linuxinstallationen jag lagt in på egen dator, kan vara lite snurrigt ibland men svaren hittar man på google. (och annars har du ju oss på Swec ifall det blir problem)

För egen del uppstod första problemen redan vid installationen, vid val av diskar, vad ska mountas och hur.. Att ha tillgång till en andra dator för info är guld värt.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Joakim Ågren:

Är det bara jag som tycker Ubuntus GUI är fult?

Föredrar Windows eller OSX GUI helt klart!

Jag tycker det är ganska snyggt, men jag skulle hellst göra en egen GUI.
Windows är också ganska bra, och man kan göra om det om man orkar.

OSX gillar jag inte, kan inte få det som jag vill på min skoldator.

Permalänk

Och jag som precis installerade Linux mint på min laptop. Jaha, får vell updatera då Kanske väntar tills mint släpper sin dis...

Visa signatur

Intel i7 8700k @ 5.0GHz | Asus Rog Strix Z370-H | FD R5 | Strix Gtx 1080 ti | 16Gb Corsair Vengeance LPX 3600Mhz | Samsung 850-Series EVO 500GB | WD Caviar Black 500Gb | WD RE4 1TB x2 i Raid 1 | MK-85 <3 Cpu-Z Gamla

Citera, annars kommer jag inte tillbaka!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Secure boot? Är det inte det som Microsoft fått jättemycket skit för av paranoida nördar?

Jo det är det. Men det handlar inte om paranoia utan att Microsoft förut svurit att döda linux och secureboot är ett utmärkt sätt att göra det. Nu verkar Microsoft dock inte vara så intresserade av mord längre så de tillåter linux att certifieras för secureboot. All ny hårdvara som säljs med windows8 kommer ha de och det är bara för linux att anpassa sig efter det tyvärr.

Är det en Leica 35mm lins du har som avatar?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Inga fungerande Nvidia drivrutiner än, sämsta releasen någonsing, sen har dom tagit bort hårdvarudrivrutiner, varför?

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd

kör mint maya 13 x64 jag tycker det funkar bättre än ubuntu

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Secure boot? Är det inte det som Microsoft fått jättemycket skit för av paranoida nördar?

Skickades från m.sweclockers.com

Jepp, bara att paranoida nördar är sjumilakliv ifrån att vara dom ända som tycker dåligt om det. Läs på..

OT, skitskoj att swec uppmärksamma Ubuntu! Även om just Ubuntu kanske inte är den bästa representanten att visa upp Linux i nuläget.. dom ser ut som att dom kopierar OSX gränssnittet med Unity och när reklam från amazon integreras kommer folk tro att detta är ett skepp som enbart klarar sig reklamfinansierat, typ som när Spotify presenterade sina planer för premium etc.

Nu vet jag inte om detta är startskottet för att swec kommer rapportera om andra distributioner men jag hoppas det, för just nu så kan en ny användare få väldigt fel uppfattning om Linux utav Ubuntu.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Rensade lite. Skriv inlägg med lite innehåll som faktiskt tillför något

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Sen Ubuntu gick över till Unity GUI så har jag inte gillat det. GNOME var så mycket bättre.

Men använd Gnome då?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Entusiast
Skrivet av usilusken:

Jo det är det. Men det handlar inte om paranoia utan att Microsoft förut svurit att döda linux och secureboot är ett utmärkt sätt att göra det. Nu verkar Microsoft dock inte vara så intresserade av mord längre så de tillåter linux att certifieras för secureboot. All ny hårdvara som säljs med windows8 kommer ha de och det är bara för linux att anpassa sig efter det tyvärr.

Är det en Leica 35mm lins du har som avatar?

Grundtanken är väl god, att kunna certifiera mjukvara för att förhndra root kits är ju ett stort steg för säkerheten. Sen ingår det ju i samma krav från Microsoft att Secure Boot ska gå att stänga av på alla x86. Vill minnas att det var avstängt som default på de två senaste datorerna jag pillade med.

Nej det är ett Nikon series-e 28/2,8. Inte så skarpt, inte så snabbt men rätt kul att leka med och det är snorbilligt.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk

Kul att ni skriver om detta! Ska testa det sen idag!

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I