Är readynas så krånglig som många säger?

Permalänk
Medlem

Är readynas så krånglig som många säger?

Tjo!

Beställde precis en readynas ultra 2. Tanken är att ha den som mediabank och kunna komma åt den från lite överallt.
Streama filmer, backup, styra den med android osv. en enkel hemmanas antar jag. Sen kanske jag kan komma på mer användarområden såklart oxå men då behöver jag läsa lite mer om det
Som ni kanske märker har jag inte så där jättemycket koll på detta.

Men efter beställningen (bra att göra det innan kan tyckas) började jag läsa lite om det och då kanske en synology vore bättre för mig med ett bättre användargränssnitt.
eller har jag fel?

Tacksam för lite feedback!
Per

Permalänk
Medlem

Tycker inte min är krånglig, funkade direkt efter man gjort det man vill den ska kunna fixa.
Jag streamar film till hemmabion med den samt tankar ner filmer från nätet direkt till den.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Det var inte svårt att ställa in den osv heller antar jag?
En del säger att man behöver krångla lite med inställningarna.
Har du testat några appar till den?

Permalänk
Inaktiv

Inga problem med min. Tråkigt admingränssnitt visst. Men använder det knappt. Allt sköts ju vidare i de app/program man väljer att installera. Jättelätt att installera. Sätt i sladdar och starta. Använd "raidar" för att hitta den i nätverket.

Har den för att streama till tv/ipad. Seedbox. 4tb i raid 0

Permalänk
Medlem

Jag har både en Synology och ReadyNas och kan väl säga att de är bra på olika sätt. Konfigurerar man dem via SSH är det egentligen strutsamma vilken man väljer. Ska man köra via webbgränssnittet tycker jag personligen att Synologyn är enklare, så länge man vill göra enklare inställningar (typ vanlig samba delning mm). Men med det sagt så fick jag till en krypterad rsync enklare på readynasen.

Observera att detta är mina subjektiva åsikter

Permalänk
Medlem

ReadyNAS är något JÄVLA MÖG!
Jag har administrerat hur många som helst, det är kanske EN som fungerar av 50. Nu använder visserligen jag dem i lite mer avancerade miljöer. De tappar behörigheter, shares som bråkar och domänstöder är USELT!