Permalänk
Medlem

Hjälp med filserver

Hej!
Det är så att vi är några kompisar som fotar väldigt mycket och vill kunna dela våra bilder med varandra på ett smidigt sätt.
Det vi vill kunna göra är att alla ska kunna komma åt en server direkt i webläsaren och genom den kunna lägga in och ta bort bilder.
Det vore även bra om man kunde visa bilderna på direkt i webläsaren.
Och självklart ska det vara skyddat med lösenord för att kunna komma in på servern.

Jag har en dator som jag tror kommer klara av jobbet.
Men hur mycket ram rekommenderar ni?

Vad ska jag använda för mjukvara, det ska helst vara så enkelt som möjligt, men jag har inga problem med att använda unix etc.

Alla tips är välkommna!

Tack på förhand!

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk

Beroende på total storlek låter det som om ni skulle klara er på ett gratis DropBox eller Skydrive-konto att ladda upp bilderna till, vilket även ger möjligheten att nyttja en browser för att se de.

Pratar vi riktigt stora mängder kan en egen web/FTP-server vara att föredra. Även här finns många gratisalternativ, den enklaste kanske är Filezilla Server.

Numera finns det även en uppsjö av sk. "Private Cloud"-mjukvaror som gör det möjligt att dela ut mappar från ditt interna nätverk via browser på nätet. Senare Asus-routrar t.ex. har denna kompabilitet för att nämna ett exempel, här har du dessutom möjligheten att vinna en gratis;
http://www.sweclockers.com/tavling/92-tavla-och-vinn-lyxiga-a...

Permalänk
Medlem
Skrivet av PirateKensai:

Beroende på total storlek låter det som om ni skulle klara er på ett gratis DropBox eller Skydrive-konto att ladda upp bilderna till, vilket även ger möjligheten att nyttja en browser för att se de.

Pratar vi riktigt stora mängder kan en egen web/FTP-server vara att föredra. Även här finns många gratisalternativ, den enklaste kanske är Filezilla Server.

Numera finns det även en uppsjö av sk. "Private Cloud"-mjukvaror som gör det möjligt att dela ut mappar från ditt interna nätverk via browser på nätet. Senare Asus-routrar t.ex. har denna kompabilitet för att nämna ett exempel, här har du dessutom möjligheten att vinna en gratis;
http://www.sweclockers.com/tavling/92-tavla-och-vinn-lyxiga-a...

Det handlar om stora mängder data i form utav bilder från systemkameror, vilket gör att jag kommer vilja använda en dator som jag har ståendes som 24/7 server. Vi är rätt många som vill ta del av bilderna och vill därför ha servern på en dedikerad dator och inte på min personliga.
Alltså låter det det som en web/FTP-server är det jag söker.

En grej som jag kom på nu är att det ska gå att logga in på servern både som "Fotograf" som kan lägga till/ta bart/redigera bilder men även ha en inlogg som gäst där man bara kan kolla på bilderna. Några tips på hur man får det att funka?

Jag ska ta en kik på Filezilla, tackar så mycket för tipset på det.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem
Skrivet av NePpo:

Det handlar om stora mängder data i form utav bilder från systemkameror, vilket gör att jag kommer vilja använda en dator som jag har ståendes som 24/7 server. Vi är rätt många som vill ta del av bilderna och vill därför ha servern på en dedikerad dator och inte på min personliga.
Alltså låter det det som en web/FTP-server är det jag söker.

En grej som jag kom på nu är att det ska gå att logga in på servern både som "Fotograf" som kan lägga till/ta bart/redigera bilder men även ha en inlogg som gäst där man bara kan kolla på bilderna. Några tips på hur man får det att funka?

Jag ska ta en kik på Filezilla, tackar så mycket för tipset på det.

Då ska du nog använda OwnCloud. Det kör du på tex Ubuntu Server och då får du lägga i LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP). I OwnCloud kan du göra massor med fina saker så som att lägga till gästaccount och lösenordsskydda filer/bilder/filmer, dela ut till vissa användare osv. Ta en titt här http://owncloud.org/

Visa signatur

OSX och Linux är mina favoriter.
Appleprodukter är mitt förstaval.

Twitter: @SimonArledal
http://simonarledal.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonox:

Då ska du nog använda OwnCloud. Det kör du på tex Ubuntu Server och då får du lägga i LAMP (Linux, Apache, MySQL, PHP). I OwnCloud kan du göra massor med fina saker så som att lägga till gästaccount och lösenordsskydda filer/bilder/filmer, dela ut till vissa användare osv. Ta en titt här http://owncloud.org/

Tackar så mycket!
OwnCloud verkar vara precis vad jag sökt.

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem

Jag har kört Owncloud på min LAMP server och det funkade rätt bra tycker jag. Just nu använder jag det dock inte och tänkte se till att få igång SSL innan jag drar igång servern igen. Det är vad jag vet annars ingen kryptering när du laddar ner / upp dina filer.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Skrivet av NePpo:

Tackar så mycket!
OwnCloud verkar vara precis vad jag sökt.

Samba är ju rätt praktiskt också. Då kan du se filerna direkt i utforskaren och behöver inte hacka ihop en webbsida. Du brukar ju inte använda en webbsida för att kolla på bilderna på din egen dator? Med samba så mappar du upp en katalog på en extern server så att den blir exempelvis P:\ på din egen dator, kan det bli enklare? Nu snackar vi inte molntjänster utan mjukvaruutveckling som hör '90-talet till. Funkar på all dagens hårdvara från raspberry pi och bättre.

Jag bifogar instruktionen för att installera samba för ubuntu: https://help.ubuntu.com/8.04/serverguide/installing-samba.htm...
Sen får du väl lägga lite googlande på hur du ska ställa in din samba-server med användare, rättigheter, osv.

Visa signatur

CPU: AMD FX-8350 @ 4.7GHz | RAM: 32GB Vengeance @1600MHz | GPU: Asus HD7970 DCII Top @ 1.0/5.6 GHz | ASRock 990FX Fatal1ty | PSU: Newton R3 800W Platinum | HD: 128 GB Plextor M3 Pro, 300 GB WD Green | triple-boot: Win7-64,WinXP-32,debian-64

Permalänk
Medlem

Skulle jag kunna ha både owncloud och samaba samtdigt? Så att jag kan ha en hemsida och kolla på allt och samtidigt ha samba så att jag ser lagringen som en enhet på min dator?

Jag är helt ny med linux server och allt vad det heter. Har pillat lite med att installera Ubuntu server och delat ut hårddiskar där men inget mer.

Men själva grundfunktionen med det här är att kunna lägga till, tabort och kolla på bilder genom webläsaren. Detska vara så enkelt som möjligt för mina kompisar när dom är hemma vid sina datorer.

Vad tycker ni jag ska ha för brandvägg kryptering etc? för att skydda mig utifrån?

Visa signatur

Cherry MX Clear: Cherry G80-3000LQCDE Cherry MX Brown: Ducky 1087, G80-11800 Cherry MX Blue: Ducky 1087, KBC Poker Cherry MX Red: PLU ML-87, Alps Black: Delll AT102W, Alps Blue: Charisma Portabel, Acer Switch: Viglen 6312-TW, Buckling Spring: IBM Model M,

Permalänk
Medlem

klart du kan men samba behöver du inte, ssh är good enough, filezilla klarar av det. i owncloud är det även möjlig att dela ut mappar som ligger utanför owncloud t.ex. /home/user/pictures , custom mount configuration heter det visst.
brandvägg: iptables

Visa signatur

5800x -- 32Gb DDR4@3600 -- 3080Ti -- 500Gb M2+1Tb M2 +2x1Tb sata SSD

Permalänk
Medlem

IPtables är förinstallerat med många linux-distar, däribland Ubuntu, men behöver kanske konfigureras.
Du kan absolut ha samba och owncloud samtidigt, det är inga problem. Samba är enkelt att konfigurera och praktiskt ifall du vill dela ut till dit lokala nätverk som är fullt av Windows-klienter.
Om du nu kör Owncloud eller liknande för att kunna komma åt filer via Internet via en webbläsare så måste du fixa port-forwarding i din router till din server på port 80 förstås. Sen kanske du vill kunna logga in till din server via Internet för att konfigurera den? Isf bör du sätta upp SSH på servern och då måste du forwarda en port till det också. Ju fler tjänster du lägger till på det här viset desto större möjligheter finns det för utomstående att äga din server men om du ser till att hålla all mjukvara uppdaterad och är lite försiktig med vad du gör så kommer det säkert gå bra
SSH är inte heller så svårt att konfigurera, ett bra tips kan vara att inte använda default port 22 för SSH för att undvika onödigt mycket attacker och viktigast av allt såklart - ha ett bra lösenord som du inte använder till något annat, speciellt inte samma som du använder när du loggar in på sweclockers på ett öppet trådlöst nätverk
Det jag snackade innan om var att när filer skickas till och från din server med Owncloud så skickas de i klartext dvs okrypterat. Om detta är ett problem eller inte är ju helt upp till vad du tycker.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem
Skrivet av NePpo:

Skulle jag kunna ha både owncloud och samaba samtdigt? Så att jag kan ha en hemsida och kolla på allt och samtidigt ha samba så att jag ser lagringen som en enhet på min dator?

Jag är helt ny med linux server och allt vad det heter. Har pillat lite med att installera Ubuntu server och delat ut hårddiskar där men inget mer.

Men själva grundfunktionen med det här är att kunna lägga till, tabort och kolla på bilder genom webläsaren. Detska vara så enkelt som möjligt för mina kompisar när dom är hemma vid sina datorer.

Vad tycker ni jag ska ha för brandvägg kryptering etc? för att skydda mig utifrån?

Annars kan du köra en "owncloud klient" lite som Dropbox's klient. Då ansluter du till din owncloud direkt därifrån

Visa signatur

OSX och Linux är mina favoriter.
Appleprodukter är mitt förstaval.

Twitter: @SimonArledal
http://simonarledal.com